Magazin: A konyha ördögei

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 08. 21. 08:07

Az elmúlt időszakban az otthoni sütés-főzés óriási reneszánszát éli. Ennek hatása erősen érezhető a hazai piacon is. A gyártók folyamatosan figyelik a fogyasztók elvárásait és egyre magasabb színvonalú termékek piacra dobásával reagálnak a változásokra. A konyhai eszközök, felszerelések és kisgépek piaca növekvő tendenciát mutat. Egyértelmű, hogy a fogyasztói igények a minőség felé mozdultak el.

A Dajar, amely Közép- és Kelet-Európában a háztartási termékek, kerti bútorok és professzionális HoReCa-termékek forgalmazásában piacvezető szerepet betöltő lengyel vállalat, az elmúlt két évben majdnem megduplázta forgalmát. Tevékenységük alapját a világ legnagyobb gyártóival való együttműködésük valamint saját márkáik (Ambition, Domotti, Jotta) széles portfóliója adja.


Kiss Zoltán
cégvezető
Dajar

– Amit biztosan látunk, hogy a fogyasztói igények a minőség felé tolódnak el. Mint minden más termékkategóriában, itt is elérhetők olcsó termékek, de azoktól senki nem várhat évekig tartó minőséget. Egyre inkább jellemző, hogy a vásárlók igyekeznek színben, formavilágban hasonló, egymáshoz és a konyhai miliőhöz passzoló termékeket választani. Mi is így hozzuk ki az új szériákat, és igyekszünk megfelelni ezeknek az elvárásoknak – tájékoztat piaci tapasztalataikról Kiss Zoltán, a Dajar Kft. cégvezetője.

Az idén 72 éves Metaltex márka termékeinek értékesítése az elmúlt időszakban, a nemzetközi piacon is pozitív eredményeket mutat.


Pesei Krisztina
értékesítési vezető
Metaltex Hungary

– Jelenleg több mint 30 országban forgalmazzuk termékeinket. A 4000–4500 termékből álló szortiment három nagy termékkategóriára bontható: konyhai eszközök, tárolás-rendezés és a ruhaszárítók, vasalódeszkák – ismerteti Pesei Krisztina, a Metaltex Hungary Kft. értékesítési vezetője.

A szezonalitást tekintve a legerősebb a karácsony, majd a húsvét, amikor a sütés-főzés még inkább előtérbe kerül a családok életében. Ezt követik a valamivel kisebb volument generáló események például – tavasszal a ballagás, a nyári időszakban az üdítős, fagylaltos, süteményes szettek forgalma növekszik. Emellett kiemelkedik az esküvői szezon és az iskolakezdés is.

– Értékesítésünkben jól érzékelhető a szezonalitás, nyáron jobban fogynak a grillezéshez kapcsolódó szedő, kenő és vágó eszközök, míg az őszi-téli időszakban a sütési kiegészítők és a teázáshoz kapcsolódó termékek forgalma növekszik. Összességében elmondhatjuk, hogy mennyiségben számunkra az év második fele az erősebb – árulja el Pesei Krisztina.

– Nekünk mint a licences termékek jelentős forgalmazójának például a Disney film-bemutatók is számítanak – teszi hozzá Kiss Zoltán.

Népszerű darabok

Ebben a termékkategóriában hasonlóan, mint az élelmiszerek esetében, jelentős a hipermarket csatorna szerepe, és emellett folyamatosan növekszik a DIY-áruházak részesedése is. Az in-out promóciók forgalma fejlődést mutat a diszkontoknál, és a kategóriában szintén erősnek mondható a „csatornafüggetlen” üzletek és nagykereskedések forgalma is. Kiszerelés tekintetében a darabos termékek erősödtek a készletekkel szemben, ennek egyik oka, hogy egy 2-3 fős család nem feltétlen szeretne többször 6 db-os készletet vásárolni.

– Ezt erősíti a vásárlók egyedi kreativitásának szerepe is, hiszen egyre elterjedtebb a különböző, de harmonizáló színek kombinálása, amikor más-más színű pl. a lapos- és a mélytányér. Az alapanyagokat illetően a természetesség uralkodik, a standard rozsdamentes acél mellett a kerámia, a stone és a gránit tapadásmentes bevonatok kedveltek. Nálunk a termékfejlesztés folyamatos, minden hónapban előrukkolunk valamilyen Ambition újdonsággal – mondja Kiss Zoltán.

A termékfejlesztésekben egyértelműen az egészségtudatosság a legfőbb inspiráció. Minél kevesebb zsiradékkal sütni-főzni (vagy éppen nélküle), ezen felül a tartósság, a többcélú használat lehetősége (gázon és sütőben is) és a kompatibilitás az indukciós főzőlapokkal a legfőbb szempontok.

– ATL-területen a partnereinkkel közös megjelenéseket preferáljuk – a TV-reklámok és óriásplakátok esetében is. A gasztro tematikájú mellett a női magazinokban image-hirdetéseket és nyereményjátékokat helyezünk el. A közösségi médiában is aktívan használjuk termékeink megismertetésére, ahol hasznos tanácsokkal látjuk el követőinket. Eladáshelyi megjelenéseink hangsúlyosak, állandó és ideiglenes display-kihelyezéseink mellett akár egy komplett konyharészleget, -sarkot is ízlésesen be tudunk rendezni. Az általunk képviselt márkákat egyedi szériás hűségpromóciókkal is igyekszünk erősíteni. Közel 9000 SKU-s választékunkat folyamatosan minden eladási csatornában promóciózzuk. Az árengedményes megoldásoktól a hozzáadott értékeken keresztül akár az 1+1-es akcióig sokféle lehetőséget kínálunk partnereinknek. Szívesen vesszük élelmiszergyártók együttműködési megkeresését is.

– Sokéves tapasztalatunk, folyamatos termékfejlesztéseink és a cég mögött álló saját tulajdonú gyártói háttér segíti, hogy a piacon végbemenő változásokat minél gyorsabban követni tudjuk. Elmondható, hogy az utóbbi években nőtt a saját márkás termékek részaránya ebben a piaci szegmensben is. Számos nemzetközi hálózat (pl. Auchan, Cora, Coop, Migros stb.) saját márkás termékei is a Metaltex gyáraiban készülnek. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt 15 évben sikerült elérni, hogy a Metaltex magyar viszonylatban is elismert márka legyen, és a fogyasztók megismerjék azt a magas minőséget, amit cégünk képvisel. A márka pozicionálása során célunk, hogy középkategóriás árfekvés mellett, a nagyon jó minőségű termékeket szélesebb tömegek számára is elérhetővé tegyünk – ismerteti Pesei Krisztina.

Kisgépek nagy tudással

A kereskedelmi csatornák oldaláról elmondható, hogy míg összességében az egész kisgéppiac 8-9%-os növekedésben van, addig a konyhai kisgépek 10-11%-os fejlődést produkálnak értékben. A darabszámos eladások kevéssel vannak a tavalyi számok felett, és ebből következtethetünk egy piaci átlagár-növekedésre, ami érezhetően összefüggésben van a vásárlók minőség iránti elvárásával.

– Megfigyelhető, hogy a jelenlegi vásárlók igényes, minőségi készülékeket keresnek, olyanokat, amelyek a valódi problémáikra a lehető legrövidebb idő alatt a legkevesebb energiabefektetéssel valódi megoldásokat kínálnak. Fogyasztóink ma már a konyhai kisgép területén is színekben és anyagokban, számtalan verzióban ki tudják elégíteni esztétikai vágyaikat. Nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a készülékek stílusban, színben, küllemben passzoljanak a konyhabútorhoz és az enteriőrhöz. Első hallásra viccesen hangzik, de a vásárlóknak nincs „idejük” elpakolni/elrejteni a készülékeket, amire a konyhai gépek dizájnja és színváltozata miatt már sok esetben nincs is szükség. Sok készülék működés nélkül is szerves része, dísze a konyhának, ami bizonyos esetekben akár státusszimbólummá is válik. A keresettebb stílusirányzatok a retro és a minimal – tudjuk meg Török Gábortól, a Media Markt Magyarország fehéráru-termékmenedzserétől.

Az egészségtudatos táplálkozás begyűrűzött a gyártói választékok kialakításába, például rengetegféle sport turmix, smoothie maker jelent meg a piacon. Egyre szélesebb a választék a félprofi turmixkészülékekből, a turmix- és leveskészítőkből, slow juicerekből, és gyorsan terjednek a BBQ-, a grill-, valamint a smoker és a Sous Vide készülékek is. Megjelentek a magyar piacon is a komplett, előkészítő és főző megoldásokat kínáló „Thermo Mix”- hez hasonló készülékek. Továbbra is népszerűek a hagyományosabbnak nevezhető konyhai robotgépek és a konyhai előkészítő robotgépek, botmixerek és kézi mixerek is. A kategória motorja egyértelműen a konyhai robotgép termékkör.


Török Gábor
fehéráru-termékmenedzser
Media Markt Magyarország

– Mi a Media Marktnál minden újdonságra nyitottak vagyunk. Hitvallásunk, hogy a legújabb és legjobb megoldásokat kínáljuk a fogyasztóinknak. A piacon várhatóak még új kategóriák, melyeket mi is nagyon várunk, de azt majd a fogyasztói preferenciákon alapuló nemzetközi trendek irányozzák elő, hogy melyek lesznek azok. Én személy szerint nagyon várom a háztartási sokkolót, ami a mikrohullámú sütő ellentétét adja végeredményül – árulja el Török Gábor.

Az idén 50 éves jubileumát ünneplő MOMERT márka, az elmúlt időszakban a hazai piacon összességében mind mennyiségben, mind értékben növekedett.

– Ugyanakkor néhány árucsoportnál visszaesést realizáltunk, és a nagyobb növekedést több külső tényező is nehezíti, mellyel minden márkának szembe kell néznie a hazai piacon. Például a folyamatosan változó devizaárfolyamok, az új szabványok bevezetése (ERP2 energiafogyasztás-csökkentés) a porszívók, kávéfőzők esetében. A kereskedelmi láncok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a saját márkás háztartási kisgépekre, csökkentve ezáltal a kereskedelmi márkáknak biztosított helyeket és a realizálható forgalmakat áruházaikban. Az új márkák száma folyamatosan növekszik a hazai piacon, főként a környező országokból (Lengyelország, Csehország, Ukrajna). Nem utolsósorban pedig az e-kereskedelem erősödése következtében a fogyasztók az Európai Unió más országaiból vagy akár Távol-Keletről is megrendelhetik közvetlenül a termékeket ennek minden előnyével illetve veszélyeivel együtt – avat be Baritsa Tamás, a Momert Zrt. kereskedelmi igazgatója.

A Momert Zrt. az innováció fő irányvonalát elsődlegesen az okoseszközről vezérlehető készülékekben, továbbá az alacsony energiaigényű háztartási kisgépben látja, és az új irányokat be is építik termékfejlesztéseinkbe. Az online kereskedelem jelentős teret hódított magának főleg a konyhai robotgépek, konyhai előkészítő robotgépek és turmix kategóriákban. A Media Markt az omnichannel, azaz offline és online értékesítési modelljének támogatására hagyományosan a teljes médiapalettát használja, ez a piacvezető szerepünk megőrzése érdekében a jövőben sem fog változni.

– A Media Markt mindig is híres volt a kreatív, izgalmas akcióiról, amelyek nem csupán figyelemfelkeltők és attraktívak, és ezáltal nem olvadnak bele a nagyon erős piaci promóciós zajba, de valós fogyasztói problémákra kínálnak megoldást. Ennek szellemében fejlesztjük ajánlatainkat és online-offline, valamint Okospult szolgáltatásainkat is – hangsúlyozza Török Gábor.

Szeredi A.

Kapcsolódó cikkeink