Magazin: Előny a látvány
Videomapping, érintőképernyő, virtuális valóság – és már tátva is a szánk evés közben.
Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, két „irányzat” hadakozik egymással a magas színvonalú éttermek teljesítményének megítélését illetően: az egyik képviselő szerint csak az étel minősége fontos igazán, a hozzáadott marketingötletek nem jelentenek sokat, mások szerint az összetett élmény a lényeg. A 3 Michelin-csillagos éttermet működtető Roca fivérekkel vagy Heston Blumenthallal viszont senki sem vitatkozik, amikor azt állítják, hogy az átütő gasztronómiai élményt a vendég minden érzékszervére egyszerre hatva lehet elérni. A legjobbak hangokkal, illatokkal egészítik ki az ízeket, és persze legfőképpen a látvánnyal, aminek előállításában egyre nagyobb szerepet játszik az informatikafejlődése. Képernyők, projektorok, virtuális valóság: az ételhez-italhoz lenyűgöző vizuális élmény társítható.
Az említett Roca fivérek éttermükben, a világ legjobbjait összehasonlító TOP 50 Restaurants versenyeken évek óta rendre a képzeletbeli dobogó valamelyik fokát elfoglaló El Celler de Can Rocában, lélegzetelállító „operavacsorákkal” kényeztették a kiválasztottakat. Tették ezt akkora sikerrel, hogy a Barcelonában idén márciusban nyitott Opera Samfaina (1. kép) éttermükben már naponta kínálhatják a szürreális-látomásos csúcsgasztronómiai élményt. A falon és az asztalon folyamatosan mozgó kép az étkezés témájától vagy éppen a menütől függően változik.
Hasonlóan működik a két Michelin-csillagos madridi étteremből ismert szakácssztár,
Paco Roncero ibizai Sublimotion-ja (2. kép) – ő ugyanúgy nem csak a tányért tekinti „vásznának”, hanem az asztalt, falat és mennyezetet is, illatpatronok is pattannak nála ebéd közben, amelyhez néha vr-szemüveget is ad.
A jövő vendéglátóhelye sok elemében feltehetően hasonlítani fog a londoni Inamóra (3. kép). A pánázsiai konyhát vezető étteremben a nyomtatott étlapot az asztalba épített érintőképernyő helyettesíti, amin rendelés után zenét és szuperlátványos „mozgó abroszokat” választhat a vendég, de speciális programokkal saját mintákat is alkothat, vagy akár a séfet nézheti munka közben. Az Inamo egyébként egy fine dining étterem, melynek enteriőrje az asztaloktól eltekintve nem emlékeztet a 21. század technológiájára.
Videomapping, 3D és hologram-technológiákat alkalmaz a Skulmapping belga vállalkozás, amely éttermeknek készít 2-3 perces filmeket: a Le Petit Chef koncepció (4. kép) apró szakácsa az asztalra vetített vicces animációban csinál hangulatot az adott ételhez, „modellezi” azt tálalás előtt: például életnagyságú kagylót gyűjt, rákhalászik, polipkarokkal küzd a Bouillabaisse-t, az ismert francia halászlét „főzve”.
A londoni Jason Atherton egyik Michelin-csillagos étterme, a City Social bárjában virtuális valóság koktélmenüt készít(tet)ett. Elsődleges célja az volt, hogy valami merőben újat, versenyképeset alkosson a város koktélbárjainak teátrális és nem utolsó sorban közösségimédia-barát közegében. A telefonra vagy tabletre letöltött, Mirage elnevezésű applikáció mint valami QR-kódot érzékeli a koktél alátétjét, így az eszközön keresztül a vendég az italt egy annak témájához, ízvilágához alkotott kompozícióban látja (5. kép). A modern műalkotásokat – amiket valahol a festmény és a performance közé tennénk – rögzítheti, megoszthatja az interneten; mondjuk, tequila-alapú Calaveráját mexikói halottak-napi csontvázak mariachi-zenészei között, vagy a Wheatfields With Fizzét egy Van Gogh-stílusú festményben megmutatva.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >