Magazin: Az FMCG „megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez…”?
Az utóbbi években az FMCG- szektor a legtehetségesebb munkavállalókért folytatott küzdelemben rendre alulmaradt. Bár vonzereje a 90-es évekétől még mindig elmarad, de végre ismét elindult felfelé, nemcsak bevételben, hanem a munkavállalók megítélésében is. A kereskedelem, amely egyértelműen a legkevésbé kedvelt ágazat volt, szintén jelentősen javított. A Randstad Employer Branding kutatásának legfontosabb megállapítasai a felméréshez kapcsolodó Díjátadó Gálán kerültek ismertetésre.
Magyarország immár negyedik alkalommal vett részt idén a Randstad Employer Branding kutatásban, ami az előbbieken túl más érdekes trendeket is feltárt a munkaerőpiacról.
Fizetésen innen és túl
A fizetés a munkahely választásának továbbra is legfontosabb szempontja (74% tartja fontosnak), de jelentősen csökkent az előző évekhez képest (–7% pont). Ennek oka, hogy a dolgozók más szempontokat is előtérbe helyeznek. A fizetés húsbavágó kérdés, de a munkaadók szempontjából jó munkahelyi légkört kialakítani, vagy a munka és a magánélet egyensúlyát figyelembe véve megszervezni a munkát sokkal nagyobb odafigyelést, szervező munkát, szaktudást követel meg. Ezek adják a második és negyedik legfontosabb szempontot.
Az emberek törődést igényelnek. A munkahelyi lojalitás egyik legfontosabb pillére az, hogy vegyük figyelembe: a dolgozók, mint minden élő szervezet, fejlődni szeretnének. Itt nem elsősorban a vállalati ranglétrán való előremenetelt kell érteni. Sok munkáltató a mai napig azt hiszi, hogy az emberek hajlandók ugyanazt a munkát ugyanúgy egy egész életén át elvégezni a 21. században. Nem. Az emberek szeretik a változatosságot, tanulni szeretnének. A lojalitás másik pillére a munka és magánélet egyensúlyának tiszteletben tartása: sokan nem veszik tudomásul a mai napig se, hogy az emberek nagy többsége nem azért él, hogy dolgozzon, hanem azért dolgozik, hogy élhessen.
A harmadik elem, amely a legkönnyebbnek tűnik, mégis nagyon kevesen csinálják jól: a kollégáink munkájának elismerése. Egy jó pillanatban mondott „köszönöm” vagy „gratulálok” súlyát még mindig alábecsüljük.
Érdekes továbbá, hogy a munkahely biztonságára való vágynak, bár nagyon fontos, harmadik legfontosabb szempont, súlya mégis csökken. Egy másik Randstad-felmérésből tudjuk, hogy gyorsuló mértékben, mára már az emberek 62% hiszi azt, hogy rövid időn belül ugyanolyan fizetéssel tudna másik munkát találni, és csak 45%-nak nem jut eszébe sose, hogy munkahelyet váltson. Ez a munkáltató és munkavállaló viszonyának átalakulására is következtetni enged, az alá és fölé rendeltség kiegyenlítődik.
A dolgozói vélemények szerint a munkahely földrajzi helyének jelentősége gyorsan csökkent. Ez azt jelenti, hogy egy jó munkahelyért egyre messzebbre hajlandók az emberek elmenni. Ez jó hír a munkáltatóknak, de azt is jelenti, hogy a munkába járást, munkásszállást meg kell szerveznünk. A magyar tulajdonviszonyok, nevezetesen az, hogy a vidéken sok embernek van saját lakása vagy háza, amelynek a piaci értéke sajnos alacsony, nem teszi lehetővé, hogy az emberek mobilak legyenek. De még ha hajlandóak is másik városba utazni egy jó munkáért, hétvégén szeretnének a saját ágyukban aludni, saját kertjüket művelni.
Alkalmazott álláshirdetés
A Randstad tanulmányából az is kiderült, hogy a nemre, korra, iskolai végzettségre tekintettel mennyire mások az emberek elvárásai. Amikor kollégákat próbálunk toborozni, még véletlenül se másoljuk le automatikusan az ajánlatunkat a különböző álláshirdetések esetében. Próbáljuk meg: ne a mi elvárásainkat fogalmazzuk meg, hanem azt hirdessük, hogy milyen dolgozói elvárásoknak felelünk meg állásunkkal. Higgyék el, megháromszorozzuk a jelentkezők számát… A hölgyek esetében hangsúlyozzuk a munka-magánélet egyensúlyát, a rugalmas munkaszervezést, a munkahely biztonságát, a férfiak ezzel szemben karrierre vágynak, a fizetés nekik sokkal fontosabb. A fiataloknak a továbbképzés lehetősége, az idősebbeknél a vállalat pénzügyi stabilitása fontos. A felsőfokú végzettséggel rendelkezőknek a karrier lehetősége, a középfokú végzettségűeknél pedig a hosszú távú munkabiztonság a prioritás.
Az FMCG felzárkózott, a kereskedelem elindult felfelé
Az elmúlt években mindig az autóipar és a szolgáltató szektor vitte a prímet a legnépszerűbb ágazatok között. 2017-ben jelentős változásnak lehetünk tanúi. A két eddig vezető ágazat kicsit visszaesett. Az FMCG és a gyógyszeripar szerezte meg az első két helyet, de igaz, hogy a vezető ágazatok nagyon egy „bolyban” vannak.
Az FMCG a javuló gazdasági helyzet hatására ismét toborzásba kezdett. Rájöttek a cégek, hogy ahhoz, hogy bővülni tudjanak, vagy akár a jelenlegi munkaerőt képesek legyenek megtartani, jelentős erőfeszítéseket kell tenni a dolgozói elégedettség terén. A fizetések elmozdultak, a körülmények javultak az ágazatban, ezt az emberek is érzékelik és értékelik. A munkavállalók 40 százaléka szeretne az FMCG-ben dolgozni, ami 2% ponttal több, mint tavaly, és 1% ponttal több, mint az autóipari mutatószám.
Nagyon érdekes a kiskereskedelem helyzete. A tavalyi 22%-os arány után mára az emberek 28%-a nyilatkozza azt, hogy szeretne a kiskereskedelemben dolgozni. A sajtó hangos volt egyes láncok jelentős bérfejlesztési lépéseitől, illetve a kilencvenes évek sokszor embertelen körülményei is javulnak, amit a külvilág is érzékel. A jelentős javulás ellenére azonban meg kell jegyezni, hogy a kereskedelem továbbra is a legkevésbé vágyott terület Magyarországon. Ez köszönhető annak, hogy a logisztika és a pénzügyi szektor is elindult felfelé a kedvező gazdasági környezetben. A helyzet tehát javul, de a verseny fokozódik. Gratulálunk a Nestlének és a Picknek ahhoz, hogy a 75 legnagyobb magyar vállalat között is megállták a helyüket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >