Magazin: Adagolt falatok

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 06. 09. 08:20

Kényeztetés, kényelmesen, kényes emésztésűeknek is – ezek nem csupán ugyanarra a szótőre visszavezethető szavak, hanem az állateledel-eladások aktuális és érvényes trendjeit is jól leírják. A fejlődő piac motorjai az egyadagos kiszerelések és a jutalomfalatok, a márkák pedig egyre változatosabb marketingeszközökkel, online csatornákon, az edukációra is hangsúlyt fektetve növelik vásárlói bázisukat.

kutyakaja

Már évek óta zajlik az állateledel-piac fejlődése, s növekedés jellemezte az elmúlt időszakot is. Ennek hátterében egy szemléletváltás áll: az állattartók egyre szélesebb köre áll át mostanság a házikosztról a kedvenceik igényeire szabott, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmazó, teljes értékű „gyári” eledelekre.

Különösen igaz ez a macskatartókra. Mert, bár a kutyaeledelek is fejlődnek, a macskáknak kínált termékek dinamikája tartósan
erősebb.

Egyadagos fejlődés – már a kutyáknál is

– A macskaeledeleken belül megfigyelhetjük a nedves, alutasakos termékek értékesítésének két számjegyű értékbeli növekedését, igaz, a száraz eledelek növekedése sem maradt el ettől sokkal – jegyzi meg Buzás Balázs, a Nestlé Hungária Kft. marketingmenedzsere (Purina). – Emellett érdemes megemlíteni, hogy sok új szereplő belépését is tapasztaljuk az állateledel-piacra, akik speciális trendeket meglovagolva töltik ki a piaci réseket. Ilyenek például a hypoallergén vagy az egyedi hozzávalókból készült, általában magas árszínvonalú termékek.

A jutalomfalatok a piac másik (különösen a macskák esetében) kicsi, de reményteljes szegmense, amely mindkét házikedvenc esetében két számjegyű eladásnövekedést tud felmutatni.

– Kiemelkedő a kutya egyadagos termékek 20%-os forgalmi növekménye, mellyel a teljes állateledel-piac legdinamikusabban fejlődő szegmense – hívja fel a figyelmet Szecsenyi Beatrix, a MARS Magyarország Értékesítő Bt. trade marketing menedzsere. – Ugyanakkor a kutyaeledeleknél még mindig a konzerv képviseli a legnagyobb részarányt, míg a macskaeledelek forgalmának már majdnem felét az egyadagos szegmens adja.

– Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy idáig az állateledeleknél az 1240-1250 gramm kiszerelésű konzervtermékek eladása tette ki a forgalom jelentős részét. A tavalyi évben és az idei hónapokban azonban ennek a kiszerelésnek a dominanciája gyengült. Jelentős mértékben növekedett viszont a kisebb, 415 gramm kiszerelésű eledelek forgalma – mondja Horowitz Péter, a St. Pierre Hungary Kft. alapító-ügyvezetője.

Szintén nem újkeletű jelenség az állateledel-piacon a saját márkák erős pozíciója. A diszkontok előretörése ezt a jelenséget évről évre erősíti. Ám itt is van új a nap alatt.

– Bár a saját márkás termékek frontján beszerzéskor még mindig az ár az elsődleges szempont a láncok részéről, az utóbbi években megnőtt az igény a választékosabb ízek és az új kiszerelések iránt – állapítja meg Temesi Andrea, a Partner in Pet Food (PPF) Hungária trade és marketing menedzsere, aki hozzáteszi: – Az állateledel-piac, hasonlóan a többi gyorsfogyasztású termékek piacához, promócióérzékeny. Az árakciókon kívül az ajándékok, a termékkapcsolások és a nyereményjátékok is népszerűek.

Tudományos alapokon

A Purina élen jár az innovációkban, nem csupán követve, hanem sokszor generálva az igényeket. Az egyadagos nedves kutyaeledelek szegmensének tavalyi előretörésében például nagy szerepet játszott a PURINA FRISKIES alutasakos termékcsalád is. A termékfejlesztések fő iránya most a speciális igények kielégítése.

– A száraz kutya szegmensben újdonság a 2017 elejétől már kapható továbbfejlesztett OPTINUTRITION formulát tartalmazó PRO PLAN szuperprémium kutyaeledel-család – mondja Buzás Balázs. – Tudományos módszereknek köszönhetően a PRO PLAN magas minőségű táplálást és kiváló tápanyag-felszívódás biztosít. Termékformuláinkban első helyen szerepel a csirke, lazac vagy bárány, és minimum 26% fehérjét, illetve 16% zsírt tartalmaznak. A megújult portfólióval párhuzamosan bevezettük a bárányban gazdag formulát is az OPTIDIGEST (érzékeny emésztésre ajánlott) termékek esetében, valamint az érzékeny emésztésű, nagytestű kutyák számára kifejlesztett OPTIDIGEST Large (bárányban gazdag), és az érzékeny bőrű, nagytestű kutyákat célzó, OPTIDERMA Large (lazacban gazdag) eledeleket is.

Emellett a PURINA élen jár új ízek és textúrák bevezetésében, amelyre jó példák tavalyi újdonságaink, a torta formában tálalható, ízletes, szószos GOURMET Savoury Cake, valamint a nedves és száraz textúrákat kombináló egyedi FELIX Sensations Crunchy macskaeledelek.

– Minden márkánkat támogatjuk a bolti eladásösztönzés eszközeivel, amin felül a FELIX, PURINA ONE és PRO PLAN márkák ATL-támogatást is kapnak – tér át a marketingmunka bemutatására Buzás Balázs. – A PRO PLAN száraz kutya márkánkat először idén támogattuk a televízióban, aminek apropóját az új, továbbfejlesztett receptúra jelentette. Fontos megemlíteni, hogy a PURINA élen jár a márkák digitális támogatásában is, ez évről évre nagyobb szerepet kap a marketingmixen belül. Az elmúlt években nagyszámú és aktív Facebook-közösség épült a PRO PLAN, DOG CHOW és FRISKIES márkákra. Idén pedig elindult a FELIX és GOURMET Facebook-oldal is. Ezeken az oldalakon egyedi videós és egyéb tartalmakkal szórakoztatjuk, illetve informáljuk a gazdikat.

Egyedi elemként emeli ki a marketingmenedzser piacvezető nedves macskaeledel márkájuk, a FELIX kültéri megjelenéseit. Idén digitális citylight elemekkel, valamint kreatív metróhirdetésekkel (furfangos utcától cicabányáig) mutatták be az egyedi SENSATIONS Crunchy terméket.

Szaftosabb falatok új technológiával

A MARS Magyarország folyamatosan törekszik a megújulásra a kutya-, illetve macskaeledel portfólión belül. Céljuk továbbra is változatlan: szeretnének a kisállatok számára egy jobb világot biztosítani termékeik segítségével.

– Februárban egy új, ízletesebb receptúrájú, a korábbitól eltérő kiszereléssel bővítettük a Sheba alutasakos eledelválasztékunkat – számol be aktuális újdonságukról Szecsenyi Beatrix. – Az újítással szem előtt tartottuk a cicák étkezési szokásait (többször keveset), valamint érzékenységüket az ízekre és frissességre (hiszen az 50 g-os tasakok felbontásával minden étkezéskor friss eledel kerül a tálkába). Emellett a Pedigree jutalomfalatok között is újdonságokkal jelentkezünk májusban.

2017 második felében érkezik a Whiskas márka eddigi legnagyobb innovációja, az új receptúra alapján készült Whiskas Casserole. Az egyadagos, valamint 4 és 12 darabos formátumban érkező alutasakos termékek egy új gyártási technológiának köszönhetően még természetesebb megjelenésű, ellenállhatatlanul szaftos, puha falatokkal kényeztetik majd kis kedvenceinket, ígéri a trade marketing menedzser.

– Márkáinkat a legszélesebb fogyasztói igényeknek megfelelően pozicionáljuk. Piacvezető márkáink idén is kiemelt támogatást kapnak a tévében és egyéb felületeken. Az idei évben a Youtube csatornán és OOH felületeken is megjelennek az újdonságaink, jelentősebb kampányaink – sorolja Szecsenyi Beatrix. – Az idei évtől még nagyobb hangsúlyt fektetünk a láncspecifikus megvalósításokra, reflektálva a kereskedelmi partnerek részéről érkező igényekre. Országos nyereményaktivitásokkal ösztönözzük a gazdikat vásárlásra. Új termékeink kipróbálására, valamint a kutya-cica szájápolás fontosságára hívjuk fel figyelmüket, többek között szakmailag képzett hoszteszek bevonásával.

Mindemellett folyamatosan fejlesztik bolti megjelenéseiket, hogy a kategóriát meg attraktívabbá tegyék mind polcban, mind másodelhelyezéseken, tudjuk meg tőle.

Minden kategóriát lefedve

A nemzetközi trendeket és a hazai igényeket egyaránt figyeli a PPF kutatás-fejlesztési munkája során.

– Cégünk fontos innovációja az ivartalanított macskák számára kifejlesztett és tavaly piacra dobott steril termékcsalád – mondja Temesi Andrea. – A száraz és alutálkás termékeken kívül idén tovább bővítjük a kínálatot az alutasakkal és konzervvel is. A minőségi, prémium kategóriában magas hústartalmú, színezék-, cukor- és adalékmentes termékekkel léptünk piacra: az új Prevital Naturel termékcsaláddal.

Tavaly a saját márkás, gazdaságos és középkategóriás termékek mellett beléptek a prémium kategóriába is: a Nutrilove branddel immár a kutyák és macskák számára is kínálnak prémium állateledeleket.

– A 44 termékből álló Nutrilove szortimentet saját gyárainkban, prémium alapanyagokból állítjuk elő, a macskák, kutyák életkorának, aktivitásszintjének megfelelő speciális receptúrákat kínálva vásárlóinknak – mutatja be újdonságukat a trade és marketing menedzser, aki hangsúlyozza: – Táplálkozás-élettani szakértőink a Nutrilove termékek fejlesztésénél nagy súlyt fektettek arra, hogy a termékek mesterséges színezék, tartósítószer és GMO mentesek legyenek, így kiválóan szolgálják házi kedvenceink egészséges étkezését.

A felső-közép kategóriába pozicionált PreVital macskaeledelek támogatására idén június 1-től 6 hetes nyereményjátékot szerveznek. Ennek keretében már egy Prevital termék vásárlásával is 2 napos wellnesshétvégét lehet nyerni. A játékot ATL- és BTL-eszközökön egyaránt reklámozzák: óriásplakátokon, citylighton, rádióban, online, az eladóhelyeken pedig poszteren, wobbleren és termékmatricákon.

Fókuszban az online

A St. Pierre Hungary Kft. innovációs törekvéseit az állatok táplálkozási igényeinek maximális kielégítése motiválja.

– Ugyanakkor fejlesztéseinknél természetesen fontos szempont a gazdik minél teljesebb körű kiszolgálása is – teszi hozzá Horowitz Péter. – Mivel a piac továbbra is kiemelkedően árérzékeny, ezért tavaly a különböző leaflet-megjelenések és in-store kommunikációs eszközök használata mellett kiemelten fontosnak tartottuk az Ozzi, macskáknak és kutyáknak szóló márkacsaládunk árakciókkal történő támogatását.

Ez idén is így lesz, árulja el az alapító-ügyvezető, aki hozzáfűzi:

– Továbbra is fontos számunkra a bolti eladásösztönzés, így folyamatosan különböző in-store eszközökkel színesítjük marketingünk tárházát. Mint minden évben, idén is igyekszünk új kommunikációs eszközöket bevetni. 2017-ben az online marketing eszközök és az online értékesítési felületek lesznek fókuszban.

Kapcsolódó cikkeink