Magazine: Akkor hát szerethetjük vagy nem? – Száraztészta-piaci körkép
Bár a hazai fogyasztó ízlése alig változik, a piacon mégis látható nyomot hagyhat az új közétkeztetési törvény, amely szabályozza a heti száraztészta-fogyasztást is – ezt állítják a cikkünkben megszólaló szakemberek, termelő cégek vezetői, akiket a termék piaci helyzetének elemzésére kértünk.
– Továbbra is a négy- és nyolctojásos tészták hegemóniája jellemzi a piacot, azonban érezhető az elmozdulás az olcsóbb termékek irányába, így jelentősebb szerep jutott a kisebb tojástartalmú termékeknek, valamint a durumtésztáknak – véli Káhn Norbert, a Gyermely Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A durumtészta növekedését a kedvezőbb áron felül az is támogatja, hogy sokszor érthetetlen hatósági nyomásgyakorlás tapasztalható a tojásos tésztákkal szemben. Miközben minden korábbi negatív tévhit megdőlt a tojást illetően, és a tojásos tészta egy abszolút prémium terméknek számít a világban, és táplálkozástanilag is egy jóval értékesebb termék, addig nálunk ezt nem veszik figyelembe az elvárások során. Pedig a magyar tésztafogyasztási és gyártási hagyományok ebben a legerősebbek, és komoly előnyünk van más országokhoz képest.
A tészta egészséges, gyorsan, könnyen, változatosan elkészíthető élelmiszer, ezért is vált népszerűvé. A tojásos változata pedig több olyan vitamint, ásványi és ballasztanyagot, tökéletesen emészthető fehérjét tartalmaz, amelyek igazán értékessé teszik. Ezért is nehezen érthető a tésztának a gyermekélelmezési ajánlásban erősen korlátozott szerepe. Ha ez így marad, úgy hosszabb távon várhatóan csökkenni fog a piacnak ez a szegmense.
Változások jöhetnek a közétkeztetésben
– Hagyományosan a tojásos termékekre koncentrál a Família Tészta Kft. is – emeli ki Puskás János értékesítési igazgató –, bár folyamatosan bővítjük durumtermékeink választékát is. Nem tapasztaltunk lényeges elmozdulást a piacon, és a fogyasztói attitűd sem változott a közelmúltban: most is sok helyen az ár az egyetlen tényező, aminek alapján eldöntik, milyen terméket vegyenek. Áttörésre nem számítanék, arra viszont nagyon, hogy az elkövetkező években a beszerzők ebben az ágazatban is megnézzék azt, mit, illetve milyen összetevőkből álló terméket vesznek egy adott árért. A horeca-szegmensben sem érzünk jelenleg változásokat. A közétkeztetés szabályainak módosulásával viszont arra számítunk, hogy a minőségi termékek inkább előtérbe kerülnek – ebben mindig partnerek leszünk. Reméljük, hogy a forrást is megteremtik majd a szereplők számára a változtatáshoz.
Hajduné Reinwald Anita, a Mary-ker Pasta Kft. kiemeltpartner-igazgatója úgy látja, a gasztroszegmens az egészséges táplálkozást, valamint a tészták feldolgozását figyelembe véve a durumtésztákat preferálja.
– Társaságunk az igényeknek megfelelve fejlesztett, technológiai változtatásokat hajtott végre a közelmúltban. Az új technológiával, új alapanyagból készített gasztro kiszerelésű termékeinkkel maximálisan megfelelünk az elvárásoknak.
Úgy gondoljuk, hogy a piaci helyzet és a közétkeztetési törvény bevezetésével az olcsóbb, ámbár egészséges táplálkozás kerül előnybe – fogalmaz a szakember –, ami fontos a jövő nemzedékének fizikai fejlődése szempontjából. Ez azonban problémákat vet fel mind a fogyasztó és az adott konyha, mind a gyártó számára. A felhasználónak, azaz a konyhának azonos költségvetés mellett egészségesebb étrendet kell kialakítania, amelynek összetevői magasabb árkategóriába tartoznak – ez jócskán korlátozza lehetőségeit. Gyártói részről a törvény bevezetése forgalom-visszaeséshez is vezethet, hiszen a törvény szabályozza a heti tésztafogyasztást.
– Az elmúlt gazdasági időszak beárazta a termékeket, és szelektálta a gyártói szegmenst – állapítja meg Juhász Zsolt, az Izsáki Házitészta Kft. kereskedelmi vezetője, aki stabilnak ítéli meg a hazai száraztésztapiacot a mennyiség és a választék szempontjából egyaránt. A közétkeztetés területe ezzel együtt furcsa ellentmondásokat mutat: sajnálatos például, hogy egy büntetés-végrehajtási intézet ki tudja gazdálkodni a 4-6-8 tojásos minőségi termék árát, de a gyermekétkeztetésben részt vevő bölcsődék, óvodák, iskolák csak a tendereztetett silány minőséget tudják megfizetni! Megoldás csak az lenne, ha a kiírásban szerepeltetnének minőségi kritériumokat is.
Durumtészta saját őrleményből
– A pályázatos közétkeztetés területén továbbra is minden az ár és a bizonytalan fizetőképesség körül forog. A minőségi és szakmai szempontokat sokszor felülírja az élet az alapanyag beszerzése során – teszi teljesebbé a képet Káhn Norbert. Mindemellett a kereskedelmi igazgató a gasztronómia egyéb területein érzékel egy kismértékű, folyamatos növekedést: a piac kezdi kihasználni a tésztában rejlő változatosságot, így itt van még lehetősége a bővülésnek.
A Gyermely minden területen próbál megfelelni a vevői igények alakulásának.
– A durumtészta várható további térnyerésére készülve fontos szerep juthat az új malmunknak – magyarázza a szakember –, amely lágybúza mellett durumbúza őrlésére is alkalmas. Így a durumbúza kapcsán is egy, a vetőmagtól kezdődő termelési rendszert hoztunk létre, és az idei évtől már saját, kiváló minőségű durumőrleményt használunk a dinamikus növekedést produkáló Vita Pasta durumtésztáinkhoz. Cégünk a személyes eladási lehetőségek bővítésével, a Gasztropont hűségakció erősítésével, rugalmas logisztikai megoldásokkal igyekszik reagálni az igényekre. Tovább folytatjuk a frisstészta-projektünket és megpróbálunk ezen a területen is együttműködést kiépíteni a felhasználókkal – teszi hozzá az igazgató.
A fogyasztói visszajelzések alapján változtattunk több termékünk formáján, kialakításán, hogy még jobban megfeleljünk a vevői igényeknek. A jövőben erőteljesebben fogjuk hangsúlyozni a Gyermelyi tészták magyar termék jellegét egy védjegy feltüntetésével, mert azt tapasztaljuk, hogy örvendetes módon nő a vásárlói tudatosság és egyre pozitívabban viszonyulnak a vásárlók a Magyarországon előállított termékekhez.
Mindenki fejleszt
– Új receptúra kidolgozása és tesztelése folyik a Mary-ker „boszorkánykonyhájában” – újságolja Hajduné Reinwald Anita, de további részleteket nem árul el.
– Természetesen továbbra is azt tartjuk, hogy innovatívnak kell lennünk ebben a monoton világban, ésszerű keretek közt, a folyamatosan változó fogyasztói és szabályozási elvárásokra fókuszálva. Termékeinket partnerspecifikussá tettük, és az árképzéssel mindkét fél elégedett, hiszen a partner az elvárásainak megfelelő minőséget és színvonalas szolgáltatást kap, emellett egyeztetünk vele még új fejlesztéseinkkel kapcsolatban is. Ha a gyártók rentabilitása csökken is az árverseny miatt, a jó partnerkezelést a vevők hosszú távú, tervezhető forgalommal hálálják meg.
A piaci elvárásoknak megfelelően folyamatosan alakítja választékát a Família Tészta Kft. is.
– A közeljövőben egy új termékcsaládot szeretnénk piacra vinni – árulja el Puskás János –, ez már közel áll a piaci bevezetés fázisához. E termékeket kifejezetten a MintaMenza program elgondolása alapján fejlesztettük ki, így elsősorban a közétkeztetésbe szánjuk őket. Amennyiben ebben a szektorban kedvező lesz a fogadtatásuk, elképzelhető, hogy csomagolt verzióként is forgalomba hozzuk. A közétkeztetésben zajló változások az egyre markánsabbá váló egészségtrendek szempontjából is pozitívak. Az ezeknek az igényeknek megfelelően kifejlesztett termékek iránt egyre gyakrabban érzékelhető a kereslet, de ma még a többség nem engedheti meg magának az egészségtudatos táplálkozást.
A termékfejlesztésben látja válság idején az egyetlen menekülő utat Juhász Zsolt is.
– A közeljövőben megújul termékeink kiszerelése: a grafikai megjelenés, a csomagolóanyag minősége, sőt még a zárás módszere is. Egy sikeres pályázat után, önerős forrásokat is igénybe véve megújul készáruraktárunk, amely 1200 raklap befogadására képes. Fejlesztés alatt áll a gluténmentes száraztésztánk – mint ismeretes, ez egy teljesen szeparált üzemben készülhet, zárt technológiával.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >