Magazin: A világ élelmiszeripara 2021-ig
Jelentős növekedés várható 2021-ig az élelmiszer-kereskedelemben. Az IGD Retail Analysis tanulmánya 2016–2021 között vizsgálta azokat a kihívásokat, lehetőségeket melyek globálisan formálni fogják az ipart. A sok bizonytalanság, a nehezen követhető helyi szabályozások, a politikai instabilitás ellenére a vásárlóerő növekedni fog – ám ezt kiaknázni csak újfajta stratégiákkal lehet.
Az előző év vége alaposan átírta az eddigi előrejelzéseket 2017-re. Európában és az Egyesült Államokban politikai bizonytalanság, az árucikkek alacsonyabb ára, a gyengébb világgazdasági növekedés, mind aggodalomra adhat okot. Azonban ha hosszabb távon vizsgáljuk a gazdaság, azon belül is az élelmiszer-kereskedelem helyzetét, a következő öt év egyenletes fejlődést ígér. A nyugati társadalmakban a középosztály erősödik, miközben a városi lakosság száma rohamosan nő. Ráadásul nemcsak a vásárlóerő növekszik, az új értékesítési lehetőségeknek hála az emberek sokkal könnyebben, kényelmesebben találják meg kedvenc termékeiket.
Kiindulási pont
Az alaphangulat egyelőre meglehetősen borús, de az IGD úgy látja, hogy a legtöbb előrejelzés a legrosszabb eshetőséggel számol. Bár a kínai gazdaság lelassult, és Európai Unió sorsa is jelenleg kérdéses, az élelmiszerpiac az egész világon stabilan fejlődik. Az afrikai és ázsiai országok GDP-je 2011 óta meredeken emelkedik, emellett a népesség növekedésével és vagyoni helyzetének javulásával ezek a piacok kiemelkedő szerepet játszanak. Ezen országok stabil, kiszámítható lehetőségeket biztosítanak, ahol a következő öt évre egyértelműen eladási növekedéssel lehet számolni. Ázsiában és a Közel-Keleten a stabil infláció a következő évben jelentős lökést adhat a térség országainak, miközben a legrosszabbul teljesítő Európa is egyenletes, bár lassú fejlődésre állt be.
A teljes növekedés 2021-ig várhatóan Ázsiában 1016 milliárd dollár, Afrikában 381 milliárd dollár, Európában szintén 381 milliárd dollár lesz. A népességnövekedés és a teljes fogyasztás tekintetében a következő öt évben Ázsia toronymagasan vezet az IGD elemzése szerint, e két hatás együtt 429 milliárd dollár növekedést generál, míg a Dél- és Észak-Amerika, Afrika, Európa külön-külön nagyjából 80-90 milliárd dollárt várhat a fejlődő piacaitól.
Az élelmiszerpiac mérete régiónként
Az IGD számításai szerint 2016 és 2021 között a világ élelmiszer-kereskedelme 2400 milliárd dollárral fog nőni, a kínai piac pedig mintegy 1500 milliárd dollárt fog érni. A második helyezett Egyesül Államok lesz, melynek piaca 2021-re 193 milliárddal gyarapszik. Az összetett éves növekedési ráta (CAGR) alapján leggyorsabban Nigéria, Egyiptom és a Fülöp-szigetek 11,3%-os tempóban fog fejlődni a következő öt évben. 2016–2021 között a világ teljes eladásainak 42%-át Ázsia fogja generálni, őt követi Afrika és Európa 16%-kal, Dél-Amerika 12 és Észak-Amerika 9%-kal. Az élelmiszerek értékesítés 38%-át 2021-re Európa és Észak-Amerika fogja adni.
Vezető helyzetben
Kína várhatóan a következő öt évben stabil, 5,5%-os növekedést fog produkálni. Azonban a kiskereskedelem fejlődésében a mennyiség helyett a minőségre és az új csatornákra helyeződik a hangsúly. Az online értékesítés továbbra is hihetetlen tempóban fejlődik, különösen a friss élelmiszerek népszerűek a vevők körében és természetesen a külföldről rendelhető, jobb minőségű termékek. A bolti értékesítés is átalakult, az üzletek ma már „food-to-go” termékeket is kínálnak és a különböző szolgáltatások összekapcsolásával a „one stop” központok is egyre népszerűbbek.
Az Egyesült Államok piaca 1311 milliárd dollár lesz 2021-ben. A növekedés alapja az alacsony munkanélküliség és az adópolitikának köszönhetően fejlődő bérek. Azonban Donald Trump megválasztása még rengeteg bizonytalanságot okoz. Nem tisztázott sem a kereskedelem, sem a mezőgazdasági termelés jogi szabályozása, azt sem lehet tudni, miként befolyásolja majd az adók és a cégek regulációja az amerikai piacot. Az azonban már most jól látszik, hogy a diszkontok és e-kereskedelem fogja legjobban kihasználni a következő öt évet. Azok a cégek, melyek erre a két területre nem készülnek fel, nem kínálnak megfelelő szolgáltatást vagy alternatívát, azok le fognak maradni a versenyben. A regionális és széttöredezett amerikai piacon a szokványos értékesítési csatornák közül a legnagyobb üzletláncok tudnak a leghatékonyabban profitálni. Várhatóan a nagy cégek erős növekedése folytatódni fog. A térség másik sajátossága, hogy a legdinamikusabban gyarapodó kisebbség az ázsiaiak. Sok cég eddig a spanyol származású vevőkre helyezett nagyobb hangsúlyt, pedig erre a tényezőre is figyelmet kell fordítani.
Távol és távolabb
Indiában a népesség tovább gyarapszik, az ország infrastruktúrája fejlődik, de az élelmiszer-kereskedelem tekintetében még mindig rengeteg a kihívás, még akkor is, ha összértékben az indiai piac 2021-re 696 milliárd dollárt fog érni – és ez csábító lehetőség. Azonban a kis, helyi üzletekkel egyelőre a nagy láncok nem tudnak hatékonyan versenyezni, bár jelenlétük az országban folyamatosan nő. A gyártók számára azonban érdemesebb a termékeket a sajátos helyi igényekre és kisboltokra specializálni. A helyi törvények egyébként nem éppen kedvezőek a külföldi vállalatoknak. Jelentősebb sikert csak az Amazon tudott eddig elkönyvelni a nem túl fejlett indiai online kereskedelemben.
Japán fog rendelkezni a negyedik legnagyobb, 446 milliárd dolláros piaccal 2021-ben. A termékek áfája idén megnő, japán öregedő társadalma pedig külön kihívást jelent az élelmiszeripar számára is. Meglehetősen bonyolult piac, ahol a saját márkás termékek uralkodnak. A fenntartható növekedéshez a folyamatos fejlesztés és a vásárlási élmény növelése elengedhetetlen.
Keleti nyitás
Oroszországban az IGD szerint a diszkont üzletforma fog hódítani a következő 5 évben. A világ 6. legnagyobb piacát jelenleg az X5 üzletlánc uralja, mely folyamatosan kísérletezik új értékesítési formákkal. Mivel jelentős gazdasági növekedés nem várható, az eladások mértéke sem fog nőni, ellenben egyre nagyobb a kereslet a minőségibb termékekre. Épp ezért az árképzés és promóciós stratégiák fogják meghatározni egy-egy brand sikerét az országban. További nehezítő tényező, hogy az orosz kormány egyértelmű szándéka további megszorító törvényekkel szabályozni a kereskedelmet, illetve az élelmiszeriparhoz kapcsolódó adók mértéke is növekedni fog. Mivel erősödik a diszkontok szerepe, az ellátóhálózatnak is ehhez kell igazodnia. Központosított logisztikai megoldások és polcra kész termékek – a két alapfeltétel az orosz piachoz. Az IGD szakértői kiemelték továbbá, hogy a friss termékek nagyon komoly lehetőséget rejtenek.
A török piacról kevesebb szó esik, pedig érdemes feltérképezni a lehetőségeket. Az országban a legnagyobb láncok az elmúlt években kezdtek el kísérletezni többfajta üzletmodellel, hogy a vásárlók szélesebb rétegét elérjék. Az online kereskedelem is felfutóban. Törökországban a három vezető üzletlánc a Migros, a Carrefour és A101 megerősítette a pozícióját, ezért újonnan belépni erre a piacra komoly kihívás.
Világjárás
Ki kell emelni továbbá Brazíliát, elvégre a piac mérete 2021-re elérheti a 426 milliárd dollárt. Azonban a térség politikai és gazdasági instabilitása nem segíti az élelmiszeripar fejlődését. Afrikában, elsősorban Nigériában, a szupermarketek dinamikus fejlődését várják, a városokban az e-kereskedelem is nőni fog. Egyiptomban a nemzetközi láncok erőteljes megjelenését jósolják az IGD-nél, elsősorban a hipermarketek népszerűsége fog nőni.
Élet a VUCA világban
VUCA, azaz volatilitás, bizonytalanság, összetettség, kétértelműség (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity). Ez a mozaikszó tökéletesen leírja, hogy jelenleg milyen környezetben kell tervezniük a kereskedelem és az ipar szereplőinek világviszonylatban. Az IGD épp ezért azt tanácsolja, hogy érdemes pénzt és energiát fektetni a helyi igények felmérésére vásárlói és beszállítói oldalról egyaránt. Különösen igaz ez az egyedi ázsiai piacra, mely kulturálisan élesen eltér a nyugati modelltől. A rugalmasság egy gyorsan változó gazdasági környezetben elengedhetetlen. Ha egy cég képes azonnal reagálni az árak, a szabályozások változására, rövid távon nagy előnyre tehet szert. Míg a fejlettebb országokban az új értékesítési csatornák kapnak nagyobb hangsúlyt, a többi térségekben a hagyományos boltok maradnak a kereskedelem alapkövei, főleg Ázsiában, Afrikában és Dél-Amerikában. A globális trendek helyett nagyobb hangsúlyt kell fektetni az egyes térségek, országok vásárlóinak igényeire. Könnyebb őket kiszolgálni, mint meggyőzni. Végül a flexibilitás az ellátó láncra is érvényes, elvégre nem minden ország fejlődik egyforma, egyenletes tempóban. Nyitott, rugalmas hozzáállással a következő öt év az élelmiszer-kereskedelem és ipar sikeres időszaka lehet.
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Átszervezi Tegut leányvállalatát a svájci Migros Zürich
Átfogó átszervezést tervez végrehajtani német leányvállalatánál, a Tegutnál a svájci…
Tovább olvasom >Így emelné a jövedelmek vásárlóerejét a kormány
A kamatmentes munkáshitel 2025 januárjától lesz igényelhető, megkezdődött a hitelkonstrukció…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >