Magazin: Van élet a trappistán túl is
Örvendetesen színesedik a hazai, korábban trappistacentrikus sajtízlés, és az eladások is növekedésnek indultak 2014 eddig eltelt időszakában. A sajtmárkák egyre több csatornán és eszközzel építik a vásárlói lojalitást: az olyan hagyományos eszközök mellett, mint az árakciók, a kóstoltatás vagy a másodlagos kihelyezések, olyan modern „fegyvereket” is bevetnek, mint a Facebook vagy az online kuponozás.
Tavaly néhány százalékkal kevesebb sajtot adtak el a kiskereskedelemben, mint az előző évben, ez forintban mégis néhány százalékkal több forgalmat jelentett. Ennek hátterében az alapanyag, a nyerstej világpiaci drágulása állt, amely a fogyasztói árakban is meg-
jelent.
– De még a magas ár mellett is nehézkes volt alkalmanként az alapanyag-beszerzés, így az országos átlagtól eltérő, a termékeinket érintő magas keresletnövekedés extra alapanyagigényének biztosítása már-már problémát okozott – mondja Nagy Sándor, a Szarvasi Mozzarella Kft. kereskedelmi igazgatója. – Idén változott a helyzet. Túlkínálat mutatkozik alapanyagból. Ha még nem is jelentős mértékben, de már csökkentek az árak. Ez a feldolgozóknak természetesen pozitív, mivel a kedvezőbb beszerzési lehetőségek jobb hátteret nyújtanak a gyártáshoz.
Nőtt az import
Keresleti oldalról is változást hozott 2014: meglódultak az eladások. Az értékesített volumen a március–április periódusban 5 éves rekordot ért el, tudtuk meg a márkás sajtgyártók között vezető szerepet betöltő Pannontej Zrt. marketingigazgatójától, Szabó
Andreától.
– Az elmúlt fél évben az importsajtok volumene a nagy mennyiségű préselt sajt behozatalának köszönhetően nőtt, míg az itthon gyártott sajtok mennyisége csökkent – oszt meg további részleteket a tapasztalt trendekről Szabó Andrea. – Ár szempontjából a piac két részre szakadt. A kereskedelmi márkák, amelyek tavaly mintegy 3 százalékkal növelték részesedésüket, jelentősen alacsonyabb árszínvonalon mozognak, mint a gyártói márkák. Ez az árkülönbség viszonylag stabil. Eladási csatornák tekintetében a kis szupermarketek forgalma csökkent (-4%), a diszkontok viszont erősödnek (+6%). A sajtpiacra jellemző a promócióérzékenység, az árakciók kimutathatóan befolyásolják a keresletet.
Mindamellett, hogy a piaci szegmens legmeghatározóbb szereplői még mindig a trappista, edami és gouda típusú sajtok, szerencsére egyre inkább tapasztalható kereslet az új ízek, az eddigiektől merőben eltérő textúrájú sajtok iránt is, állapítja meg Kapinya Viktória, a White Lake Kft. brand menedzsere, aki hozzáteszi:
– Az eddig nem túl kísérletező fogyasztók körében is érzékelhető változás: 2013-ban egyre nagyobb utat törtek maguknak a feta típusú sajtok, közöttük az általunk forgalmazott, kategóriájában piacvezető Fitaki is. Bízunk benne, hogy folytatódik ez a tendencia, és hozzájárulhatunk a tudatosabb, egészségesebb táplálkozási szokások előmozdításához.
Még szélesebb felhasználhatóság
A tavalyi év növekedést hozott az ERU Kft. számára, köszönhetően elsősorban a Camping termékek szélesedő disztribúciójának.
– Az utolsó negyedév különösen erős volt, részben a kereskedelmi tendenciáknak, részben pedig a már hagyományosnak mondható, sikeres őszi Camping-promóciónak köszönhetően – emeli ki Lengyel András, az ERU Hungária Kft. kereskedelmi vezetője. – Az akciók szerepe továbbra is jelentős, forgalmunk több mint felét ez teszi ki.
Idén az ERU fókuszában továbbra is a Camping márka erősítése szerepel, emellett az idei évben további saját márkás termékek gyártását is megkezdték.
Igyekeznek a jelenlegi trendeknek megfelelő kiszerelésű, változatos ízű, összetételű termékeket gyártani. Fontos számukra, hogy széles ízválasztékkal legyenek jelen a boltok polcain, a hagyományos ízektől a pikáns fűszerezésig. Nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a laktózérzékenységgel küzdők is megtalálják a számukra megfelelő ömlesztett sajtokat, ezért új termékcsaládok bevezetésénél laktózmentes variánst is kínálnak, a korábban bevezetett Camping laktózmentes termékek kínálatát szélesítve.
– Idén tavasszal portfóliónk az új prémium Camping tégelyes sajtkrémekkel bővült – mondja Lengyel András. – Az új termékcsaládot széles körű felhasználhatóság jellemzi. Praktikus, elegáns, visszazárható csomagolásának köszönhetően remek választás. Natúr, füstölt sajtos, zöldfűszeres és laktózmentes változatban érhető el, 125 g-os és 200 g-os kiszerelésben.
A Camping márka részéről az idei évben fokozott online megjelenés várható. Social media, nyereményjátékok, print és online hirdetések egyaránt szerepelnek terveik között, tudjuk meg a kereskedelmi igazgatótól. A boltokban pedig árakciókkal, másodkihelyezésekkel várják a fogyasztókat.
Limitált termékek, specialitások
A Pannontej-márkák a legtöbb sajtpiaci szegmensben vezető pozícióban vannak, hagyományos márkáik, mint a Medve, Karaván, Pannónia és Tihany, hűséges és állandó fogyasztói bázissal rendelkeznek, piaci szegmenseik több mint harmadát birtokolják. A Medve kockasajtok a szegmens több mint felét adják.
Az utóbbi időszakban a legnagyobb arányú növekedést a specialitások szegmense mutatta. A Pannontej Zrt. is itt lépett piacra tavaly a Milkana friss sajtkrémekkel és az Islos salátasajttal. Az idei év első harmadában a lyukas sajtok piaca rekordméretet ért el, köszönhetően többek között a megújult, Pannonfarmokról származó, különleges minőségi elvárásoknak megfelelő tejből készült Pannóniának is.
– A Medve és Tihany márka alatt is évről évre limitált ízekkel jelenünk meg, amelyek a megszokott márkán belül újdonságot hoznak a fogyasztóknak, fenntartják az érdeklődést, növelik a fogyasztók lojalitását – egészíti ki a képet Szabó Andrea. – Az év második felében a Karaván márka alatt fog megjelenni egy különleges füstölt gyúrtsajt-termék, a Karaván Cipó, amely egy hagyományos, míves küllemű, lágy állományú és enyhe füstölésű tátrai sajtkülönlegesség.
A Medve márka kapcsán augusztustól egy nyereményjátékkal egybekötött promóciót szerveznek. A nyár során Tihany camembert kóstoltatását tervezik kuponosztással, valamint online kuponozással.
– A Milkana márkánk friss sajtjait is kóstoltatjuk, és magazinokban receptötleteket adunk felhasználásukra. A „sajtbisztró” Facebook-oldalunkon játékokkal, érdekességekkel és receptekkel várjuk a sajtrajongókat – tekinti át a közeljövő egyéb aktivitásait a Pannontej marketingigazgatója.
Korszerűbb csomagolásban
Tavaly nagymértékben nőtt a kereslet a Szarvasi Mozzarella Kft. termékei iránt.
– Addigra már minden partnerünk előállt saját márkás és/vagy elsőáras termékigénnyel. Ezek legnagyobb részét mi állítjuk elő, de mindig van a piacon nagy számban importtermék is – jegyzi meg Nagy Sándor. – Szerencsések vagyunk, mert márkatermékeink, mint a Szarvasi Mozzarella, Mozzarella Italia, Szarvasi Pizza Mozzarella, Szarvasi Mascarpone, Szarvasi Ricotta vagy Szarvasi Mozzarella Snack továbbra is ott vannak a legkedveltebbek között. Bár az elsőáras, saját márkás termékek térhódítása érzékelhető a friss, olasz típusú sajtok között is, a magasabb árkategóriájú márkatermékekre is nagy a kereslet.
Kiszerelés tekintetében a vizes mozzarellák zacskós kivitelei, valamint a tömbös és szeletelt sajtok a legkedveltebbek, tudjuk meg a kereskedelmi igazgatótól. Sikeres a mascarpone és a mozzarella snack is. A darabolt termékek eladása viszont visszaesett.
– A promóciós eladások ugyan jelentős volument generálnak, de nem hagyjuk az egészségesen elvárható mérték fölé emelkedni azt – hangsúlyozza. – Bár szükséges a kedvező ár, nem azzal, hanem a magas minőséggel, a jó ár-érték aránnyal szeretnénk sikeresek lenni.
A szarvasiak a kapacitás növelése mellett még korszerűbb csomagolási eljárásokat vezetnek be. Új terméket jelenleg nem fejlesztenek, de fokozatosan lecserélik csomagolóanyagaikat, megújítva egyúttal a dizájnt is. Legutóbb szeletelt termékeik kaptak visszazárható csomagolást, s idén a mascarpone-családjuk megjelenése is megújul.
– Továbbra is erősek márkáink. A vevők bizalmának fenntartásához természetesen komoly aktivitás is szükséges részünkről. Az olasz típusú sajtok piacán, mondhatni, az egyedüli hirdetők vagyunk – szögezi le Nagy Sándor. – Egyik fő fókuszunk idén az online aktivitás. Bolti promóciókban, ahogy az elmúlt években, idén sem lesz hiány. Partnereink igényeinek próbálunk ebben az évben is maximálisan megfelelni, akár speciális kiszerelésekkel, akár idényjellegű dizájnnal is.
Prémiumban utaznak
A White Lake Kft. továbbra is szeretne minél több újdonsággal megjelenni a magyar boltok polcain, szem előtt tartva természetesen az általa képviselt gyártók kínálta lehetőségeket. Jó példa erre a Philadelphia krémsajtok egyre bővülő palettája, melyek között lazacos, snidlinges – és az édességet kedvelők körében népszerű – Milka mogyorókrém ízű terméket is találhatnak már a vásárlók. Nagylyukú sajtjaik választéka is egyre bővül: a Leerdammer szeletelt sajt mellé nemrég megérkezett két új társa: a füstölt és lightlife – ez utóbbi alacsonyabb zsírtartalommal rendelkező szeletelt sajt; a Leerdammer tömbsajtok listája pedig a krémesebb állagú Delacreme sajttal gyarapodott.
– Ha pedig a sajtkülönlegességekről beszélünk, meg kell említenem a most bemutatkozó Montagnolo Affiné lágy kéksajtunkat, amely nemcsak a 2013-as World Cheese Awardon elhozott első helyezéséért érdemel figyelmet, hanem valóban az egyik, közelmúltban legsikeresebben megalkotott receptúra eredménye – beszél legfrissebb újdonságukról Kapinya Viktória.
A forgalmazócég fontosnak tartja a jó és prémium minőséget képviselő márkacsaládok megismertetését a magyar közönséggel, így kizárólag az európai piacon elismert, megbízható gyártók, cégek márkaképviseletét látják el. A magyar piacon már régebb óta jelen levő termékeik az évek alatt kiharcolták maguknak a létjogosultságot a polcokon.
– Továbbra is nagy figyelmet szentelünk a már jól ismert márkáinknak. Így a Philadelphiának is, melyhez kapcsolódóan a nyár folyamán és ősszel várható erőteljesebb marketingaktivitás, beleértve néhány merészebb szárnypróbálgatást is – árulja el a brand menedzser. – A nemrég bemutatkozó Leerdammer reklámfilmünk köré is folyamatosan szervezünk különböző megjelenéseket. Ezenkívül célunk, hogy szélesebb körben is megismertessük új, prémiumkategóriájú sajtunkat, a Montagnolo Affiné-t.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >