Magazin: Valódi fejlődés az ünnepi édességek között

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 09. 16. 07:01

Folytatódik a minőség térhódítása az év végi szezonális édességek piacán. A figurák esetében a bevonómasszákból készült termékek szinte teljesen eltűntek – itt most már az egyediség, az ötletesség, a különlegesség, a hozzáadott érték különböztet meg és csábít vásárlásra. A szaloncukroknál is előretör a valódi csokoládéból készült bevonat, a töltelékben a valódi gyümölcs és a különleges ízkombinációk.

KT_SzezonalisEdesseg 0_opt

Tavaly év végén a figurális piac nagyjából ugyanúgy teljesített mennyiségben, mint az előző évben, értékben azonban markáns növekedés volt megfigyelhető. Ez alapján elmondható, hogy a vásárlók a mennyiség helyett a minőséget részesítik előnyben ilyenkor is: a boltokban a valódi csokoládéból készült, hozzáadott értékkel rendelkező termékeket keresik.

– A bevonómasszából készült üreges figurák aránya évről évre folyamatosan csökken, a tavalyi karácsonyi szezonban a forgalomnak már csupán 6,7%-át adták ezek a termékek – mondja Kozma Korinna, a Nestlé Hungária brand managere. – A fogyasztói igényekkel összhangban a minőség a mi számunkra is kulcsfontosságú, valamennyi üreges figuránk valódi tej- és étcsokoládéból készül.

Annak ellenére, hogy az édességpiacon általánosan megfigyelhető csökkenő fogyasztási trendek az idei húsvéti szezonban érezhetők voltak, a karácsonyi szezonban az üreges figurák piacát tekintve pozitív eredményre számítanak a Nestlénél, tudjuk meg tőle. Bár a fogyasztási szokások idővel alakulnak, várakozásaik szerint a hagyományok megőrzésére irányuló igény továbbra is meghatározó marad a karácsonyi időszakban.

Szintén jó szezonra számít Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezetője. Mint mondja, nem elképzelhetetlen, hogy idén, az egyes termékkörök áfacsökkentésének hatására még többet költenek majd az emberek a szezonális édességekre.

– Kiszerelések terén a kisebb méretek jöttek divatba – állapítja meg Sánta Sándor. – Míg 2-3 éve még a 150 grammos és annál nagyobb figurák voltak a legnépszerűbbek, tavaly már sokkal jobban fogytak a 40–60 grammosok, és sikeresek voltak a műanyag hengerben kínált 10–18 grammos termékek is.

Hódít az egyediség a figurák között

Az üreges figurák piacán a tejcsokoládé masszából készült termékek a legnépszerűbbek, ez a szegmens adja a forgalom 86%-át, azonban az étcsokoládés figurák iránti kereslet is növekszik. Az eladások alappillérét értékben közel 63%-os súllyal a mikulások jelentik, de mellettük évről évre egyre több szezonhoz kapcsolódó, egyéb figura kerül a vásárlók kosarába. Ez utóbbi szegmens a SMARTIES egyik erősségének számít, itt az eladások közel 28%-át teszik ki a SMARTIES-termékek, tudjuk meg Kozma Korinnától, aki hozzáteszi:

– A minőségen túl a fogyasztók az egyedi terméktulajdonsággal rendelkező termékeket keresik. Ezt bizonyítja a SMARTIES évek óta tartó, folyamatos növekedése is, melynek köszönhetően egyre több háztartásba jutnak el a játékos, színes drazsékkal töltött üreges figurák az ünnepi időszakban.

Maci a maciban

Ennek fényében nem csoda, ha a Nestlé idei figurális újdonságaival elsősorban a SMARTIES márka vonalát építi tovább.

Egyik különlegességük az idei karácsonyi szezonban a SMARTIES Maci a maciban termék, mely a „figura a figurában” koncepcióra épül. A nagyobb macifigura belsejében található másik mackó csokoládéfigura reményeik szerint fokozza majd a meglepetés örömét. A kis maciban pedig a jól megszokott színes, játékos SMARTIES-drazsék lesznek megtalálhatóak.

– Az idei szezonban a Mikulás barátja, Rudolf, a rénszarvas 21 g-os méretben is elérhető lesz a fogyasztók számára, valamint készülünk speciális csomagolású termékkel is: különböző izgalmas édességekkel megtöltött karácsonyi házikó is kapható lesz idén karácsonykor a portfóliónkban SMARTIES, KitKat, illetve After Eight verzióban is. Az étcsokoládé-kedvelőknek is szeretnénk kedvükben járni: a BOCI étcsokoládés mikulásunk idén karácsonykor a 100 g-os mellett egy 40 g-os változatban is készül, mely akár felnőtteknek is ötletes ajándékként szolgálhat – teszi teljessé a képet a brand manager.

Már csak az ünnep előtti napok forgalomkoncentrációja miatt is fontosnak tartják az eladáshelyi megjelenés folyamatos fejlesztését, minőségének növelését, a láthatóság és elérhetőség biztosítását.

– A feltűnő megjelenés mellett in-store promócióval is készülünk az idei karácsonyi szezonra, melyben az üreges figuráink mellett a többi Nestlé-édessség is részt vesz. Így igazán egyedi, személyre szóló mikuláscsomagokat állíthatnak össze a fogyasztók. A promócióban résztvevőket ajándékkal lepjük meg, hiszen, mint tudjuk, az azonnali ajándék a legvonzóbb a fogyasztók számára – zárja gondolatait Kozma Korinna.

Egészségesebb szaloncukrok

A figurális szegmenshez hasonlóan a szaloncukorpiacon is érzékelhető a jó minőség iránti kereslet erősödése, ami a valódi csokoládéból készült termékekben ölt testet.

– Sok áruházlánc felismerte (sokszor mi, gyártók lobbiztuk ki), hogy a saját márka esetén is bátran elmozdulhatnak a csokoládés szaloncukrok felé, és egyre több lánc már meg is lépte ezt – mondja Nyitrai Viktor, a LISSÉ Édességgyár Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az emberek az ünnepek alatt nyitottabbak a magasabb minőségre, csak az a kérdés, mit találnak az üzletekben.

Ízek tekintetében a magyarok eléggé hagyománytisztelők, az ízpreferenciák nem sokat változnak. A zselés szaloncukor (amelyet egy felmérés szerint a magyarok 50 százaléka a leggyakrabban vásárol) változatlanul hódít. A prémium kategóriában ugyanakkor a fogyasztók nyitottabbak az újdonságokra, szeretik kipróbálni az új ízeket. A nemzetközi vállalatok újdonságai, aktivitásai is befolyásolhatják egy-egy íz felkapottságát.

– A valódi kreativitást ugyanakkor nekünk, magyar gyártóknak kell felvállalnunk – hangsúlyozza Nyitrai Viktor. – Ha egyediséget tudunk adni, erre az értékesítési csatorna szereplői is nyitottak. A LISSÉ Édességgyár Kft. ennek szellemében készíti termékeit, és próbál megújulni, úttörő lenni a nagy hagyományokkal rendelkező magyar édességiparban.

Egy ilyen sokat ígérő kísérlet a hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékkör. Egy másik fejlesztési irány az ételérzékenységben, allergiában szenvedő fogyasztók igényeinek megfelelő termékek kifejlesztése. Ilyenek például a LISSÉ glutén- és laktózmentes gumi- és szaloncukrai.

– Marketingszempontokat is szem előtt tartunk. Ennek szellemében léptünk például piacra városképes desszertjeinkkel, amelyek révén a különböző magyar városokat, nevezetes épületeket szeretnénk népszerűsíteni belföldön és külföldön egyaránt – árulja el Kovács Beatrix, a LISSÉ Kft. International marketing managere.

Pálinkás cukor, gumicukros szaloncukor

Idei újdonságaik a szeptembertől kapható LISSÉ pálinkás cukorkák étcsokoládéval, három ízben, valamint a LISSÉ vodkás cukorkák étcsokoládéval mentolos és citromos változatban. Az őszi hónapokban ismét a polcokra kerülnek desszertjeik is: a LISSÉ marcipános szívecskék három ízben, valamint a LISSÉ csokoládétallérok.

– A karácsonyi időszakban a tavalyi évben Magyar Termék Nagydíjjal jutalmazott LISSÉ szaloncukor-termékcsaládunkat kínáljuk a fogyasztóknak. Az ismert ízek mellett (zselés, kókuszos, rumos-kakaós mazsolás, kekszes és marcipános, marcipán-szilvás, marcipán-barackos) az idei évben két újdonsággal készültünk: a karamellás-tejcsokoládés szaloncukorral és a remélhetőleg a gyerekek kedvencévé váló gumicukros szaloncukorral – ismerteti Kovács Beatrix.

Marketingstratégiájukat is folyamatosan fejlesztik. Igyekeznek egyre több fórumon, rendezvényen, sporteseményen keresztül elérni a fogyasztókat. Nemrég elkezdődött weboldaluk átalakítása, és színesítik a közösségi oldalaik kommunikációját is. Számukra igen fontos a fogyasztók visszajelzése, többek között a jövőbeni termékfejlesztéseikhez is.

Több, a kereskedőket közvetlenül érintő promóciót szerveznek meg az idei évben is, sőt, a LISSÉ-nél már a jövő év elejének újdonságait tervezik.

Banánhab és szánkó

A Chocco Garden is a magasabb minőség felé mozdul. Zselés szaloncukrai már tavaly is valódi gyümölcslé felhasználásával készültek, idén pedig tovább bővítik ezt a palettát, barack-, narancs-, alma- és meggy­ízekkel, melyek vegyes csomagolásban is kaphatók lesznek.

– Szaloncukraink esetében igyekszünk a hungarikumjelleget erősíteni – hangsúlyozza Sánta Sándor. – Például a bevonat aránya az előírt 20 helyett 25%, ráadásul valódi csokoládét használunk fel hozzá. Fontosak az új ízek is. A Chocco Garden különlegessége idén a banánhabos szaloncukor lesz, ami egyedülálló, ilyet még senki nem készített. Ugyanígy ki fogunk tűnni a csomagolásainkkal is, többek között szánkóformájú papírdobozban és hengeralakú (Spongya Bob és Ice Age grafikával díszített) fémdobozban is kaphatók lesznek egyes szaloncukraink.

A Chocco Garden új márka, ezért az elsődleges szempont az, hogy megismerjék a fogyasztók. Így elsősorban másodlagos kihelyezésekkel, display-kkel készül a cég a szezonra. Ezen kívül tárgyalások folynak egy tévéműsor szponzorációjáról is.

Kapcsolódó cikkeink