Magazin: Úri huncutságból élet-halál kérdés: munkáltatói márkaépítés
A magyar vállalatvezetők gondjainak rangsorában egy év alatt első helyre rukkolt elő az alkalmazottak megtalálásának, motiválásának és megtartásának kérdése, megelőzve a piaci problémákat, az állami szabályozórendszer kérdéseit. Mi történt, mit várnak el a dolgozók, hogyan lehet kezelni ezt a problémát, mit tesznek a legjobb vállalatok, és kik ők? Ezekre a kérdésekre ad választ a Randstad Award, a világ legnagyobb munkáltatói márkakutatása, amelyet az idén harmadszor készített el hazánkban a Randstad.
A magyar gazdaság már nemcsak a politikai plakátokon, hanem valójában is élénkül. Az exportorientált gazdaságunk húzóerején túl a belföldi fogyasztás is bekap- csolódott a gazdaság motorjá nak hajtásába. A szászerű, minőségi és strukturális munkaerőhiány azonban megakaszthatja a lendületet. Ha van is munkaerő, nem kielégítő a képzettsége, motivációja. Ezzel szembesülnek a munkáltatók. A budapesti régióban, Debrecenben, Győrben a cégek bővülnének, a vidéki kisebb helyeken, ahol a lakosság csökkenése drámai mértékű, többnyire növekedésről nem is álmodnak, itt a túlélés a cél, az elégséges munkaerőt szeretnék legalább biztosítani. Itt már rég nemcsak villamosmérnökök és számítástechnikai szakemberek hiányáról van szó, hanem a jól képzett munkaerő teljes vertikumáról.
Mit lehet itt tenni?
Ahol lehet, muszáj digitalizálni és automatizálni, még ha ez tőkeberuházással jár is. A gyártósorokon a raklapozás, a kiskereskedelemben az automata raktározás és kasszarendszer mára nem csillogó luxus, hanem keserű kényszer.
A munkavállalók érzik, hogy a piaci kereslet megfordult, immár ők diktálnak. Míg 3-4 éve elég volt egy állásportálon vagy a helyi reklámújságban meghirdetni az állásokat, és a jelöltek özönlöttek, mára a munkavállalók 70%-a passzív lett, nem keres munkát, nem nézi a hirdetéseket. Az aktivizálásuk, azaz a megtalálásuk és érdeklődésük felkeltése külön „művészet”, ezért kell egyre gyakrabban szakemberhez fordulni. Ez a magyarázata annak, hogyan tudta a Randstad, Magyarország legnagyobb munkaerő-közvetítő cége a forgalmát tavaly megduplázni…
Munkáltatói márkaépítés:
miről van szó?
A munkáltatói márka azt jelenti, hogy a vállalat jelenlegi és jövőbeli dolgozói mit gondolnak a cégről, szeretnének-e ott dolgozni. Miért fontos ez? Az erős munkáltatói márkával rendelkező cégeknek az empirikus számok alapján 28%-kal kisebb a fluktuációjuk, 46%-kal kevesebbet költenek toborzásra-kiválasztásra (Forrás: Linkedin). A nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy az erős márkájú cégek 10%-kal kevesebb fizetésért is vonzzák az alkalmazottakat.
Nálunk, Magyarországon az átlagos fizetés az európai átlag töredéke, emiatt ez nem igaz: a legjobb munkáltatói márkával rendelkező cég sem engedheti meg magának, hogy alacsonyabb béreket ajánljon: lásd az Audi sztrájkhelyzetét ez év márciusában.
A munkáltatói márkaépítés, angolul em-
ployer branding egy hosszú távú stratégia, amelyben nemcsak a HR-osztály vesz részt, hanem a modern vállalatoknál a felső vezető irányításával az egész cég. A helyzet felmérése után a vállalatok meghatározzák azt, hogy pontosan milyen értékeket szeretnének közvetíteni a munkavállalók felé, miben térnek el iparáguk és földrajzi környezetük többi munkaadójától. A végrehajtás utáni stratégiai irányt minimum középtávon tartaniuk kell, hogy eredményt tudjanak felmutatni.
A marketingesek segítenek a kommunikáció tökéletesítésében, legyen szó álláshirdetésről, vállalati állásportálról, a belső kommunikációról, a felvételt végző összes vezető kommunikációs képzéséről. Sőt: az OTP nem véletlenül kapcsolja össze reklámfilmjeiben a munkáltatói márkaépítést (milyen jó náluk dolgozni) a banki ügyfeleknek szóló kommunikációval.
A számítástechnikai osztály közreműködik, hogy az interneten állást kereső minél gyorsabban megtalálja a vállalat álláshirdetését. A SEO (search engine optimization), a kereső programok segítése komoly technikai tudást igényel: fontos, hogy vállalatunk álláshirdetését a Google lehetőleg az első oldalon mutassa.
A pénzügyi osztály, mint mindig, a számok bűvöletében él. Szeretné mérni a HR-osztály hatékonyságát is. Milyen mutatószámokat (kpi, key performance indicator) adnak meg a munkáltatói márkakutatást illetően? Mérik például az állások betöltésének hosszát, a karrieroldalt látogatók számát, de főleg az „átkattintásokat”, azaz a jelentkezők mennyiségét, a belsős kollégák ajánlásainak alakulását, a fluktuációt, a próbaidőt „túlélők” arányát stb.
Az elsőszámú vezető pedig megteremti az osztályok harmóniáját, azt, hogy ne csak ad hoc akciókról legyen szó, hanem minimum 2-3 éves konzekvens stratégiai lépésekről. A vezető a vállalatnak is „arcot” ad. Az Y és Z generációnak elengedhetetlen, hogy olyan főnökökkel dolgozzanak, akik sikereket tudnak felmutatni, inspiráló vezetők, akiktől tudnak tanulni. A vezetők nem maradhatnak homályban. Linkedin profiljuknak tökéletesnek kell lennie, szakmai publikációkat, konferenciákon való részvételt nagyon pozitívan ítélnek meg a jelenlegi és leendő munkavállalók.
A Randstad Award idei tanulságai
A 4000 munkavállaló megkérdezése számos fontos tanulsággal szolgál. A kiskereskedelem továbbra is a legnépszerűtlenebb gazdasági ág a munkavállalók számára. Az eddig jellemző alacsony bérek, műszakban végzett munka kevésbé vonzó. A nagy láncok erőfeszítései a bérek rendezését illetően mindenképp dicséretesek. Érdekesség, hogy a fogyasztás élénkülése ellenére az FMCG-cégek egyre kevésbé vonzóak, lemaradnak a szolgáltató központok, autó- és gyógyszergyárak mögött. A 90-es évek versenyelőnye eltűnt, a többi szektor sokkal gyorsabban fejlődik.
A legnépszerűbb vállalatok 20-as listájába csak egy FMCG-cég: a Nestlé fért be a 13. helyen, kereskedő pedig egyetlenegy sem.
Ismertségben azonban a Tesco nyert, de a Top 20 listában még 9 más kereskedelmi cég is belefért: a huszadik legismertebb a METRO.
A munkavállalók elvárásainak változása
Természetes, hogy a bér a munkahely legfontosabb választási kritériuma. A dolgozók 43%-ánál ez az első, míg 16% a hosszú távú biztonságot tartja leginkább szem előtt. A munka és a magánélet egyensúlyának keresése csak 8%-nak a legnagyobb prioritás, de ez gyorsan nőtt. Ebben az évben a Randstad külön kérdésekben foglalkozott a rugalmas munkavégzéssel, a távmunkával és a többletmunka, illetve az esetleges kevesebb munkaidő lehetőségével és annak okaival. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyar munkavállalók pontosan fele hajlandó lenne többet dolgozni, ha megfizetnék a túlórát. (42% elégedett a mostani munkamennyiségével.) Ez a fizikai és az irodai dolgozóknál is hasonló, sőt a vezetők 42%-a is ugyanígy nyilatkozott. A Munka Törvénykönyvének keretein belül, azt hiszem, hogy ez is ideiglenes megoldással szolgálhat a munkaerő-hiányos területeken és nem csak fizikai részen.
Érdekes a távmunka kérdése. A magyar munkavállalók háromnegyedének alkalmanként vagy rendszeresen lenne kedve otthonról dolgozni. Azt gondolnánk, hogy a fiatalok pártolják ezt a munkavégzési formát elsősorban, de ez korántsem így van. Nekik fontos a közösség, ők szeretnének a kollégákkal lenni.
A magyarok azt gondolják magukról, hogy sokat dolgoznak. Egy magyar nő átlagosan 42 órát, egy férfi 45 órát vall be hetente. Sajnos a munka termelékenysége elmarad a nemzetközi szinthez képest, mégis mindenesetre sok időt töltünk a munkahelyünkön
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >