Magazin: Új szemlélet tör utat az üzletberendezésben
Hogyan fogjunk hozzá egy üzletberendezés tervezéséhez, milyen alapvető szempontokat vegyünk figyelembe, milyen kulcsfontosságú lépések szükségesek egy igényes és funkcionális bolt kulcsrakész átadásához? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keresünk válaszokat a piac meghatározó szereplőinek közreműködésével.
Az üzletberendezés-design területén egyértelmű minőségi előrelépés tapasztalható mind az alkalmazott anyagok, mind a felvonultatott kreatív ötletek területén az elmúlt években. A márkakommunikációnak át kell lépnie a megnövekedett fogyasztói ingerküszöböt, ez pedig egyedi és látványos megoldások kitalálására készteti a FMCG szektor résztvevőit, a tervezőket és kivitelezőket egyaránt.
Az előregyártott üzletberendezési rendszerek mellett előretörtek az egyedi megjelenésű konstrukciók, melyek igyekeznek az előbbiek előnyeit ötvözni a különféle brandek egyedülálló megjelenésre vonatkozó elvárásaival. Középpontba került a vásárlói élmény – mint komplex stratégiai elem –, mely az első impulzustól a vásárláson keresztül egészen a távozás pillanatáig végigkíséri a fogyasztókat. A könnyű- és gyors szerelhetőség, a variálhatóság, a modulrendszerű tervezés, a standardizált, ugyanakkor egyedi igényekre szabható eszközök, az új alapanyagok keresése és a már ismert, de kevésbé használt alapanyagok integrálása jelentik az alapvető elvárásokat az üzletberendezések terén.
Megfigyelhető tendencia, hogy az áruházak meglévő regálsorainak dekorációi fantáziadúsabbak lettek, a vásárlási élményt különböző interakciókkal erősítik a fogyasztókban. A kiemelt helyekre egyedi megjelenésű installációk kerülnek, s egyre elterjedtebbek a shop in shop megoldások is. A különböző digitális- és mobilkommunikációs eszközök (tabletek, médialejátszók) valamint a változatos fény- és hangeffektek mára sztenderd elemei lettek az üzletberendezéseknek.
Kulcsra kész megoldások
A Béflex Zrt. több mint két évtizede a hazai piac meghatározó szereplője. A cég egyik üzletága kereskedelmi üzletek belsőépítészeti tervezésével és kivitelezésével foglalkozik, tervezőik már számos szakmai díjat és minőségbiztosítási tanúsítványt szereztek az elmúlt években.
– Az üzletberendezések kialakítása során felhasznált alapanyagok köre jócskán bővült, a választéknak ma már csak a tervezett költségkeret szab határt. Tartósságuk miatt kedveltek a különböző fémszerkezetes megoldások, melyekből széles a választék. A fa az esztétikus megjelenése miatt hódít, és a „shopfitting” mellett az FMCG szektorban is egyre több helyen jelenik meg, regáldekorációk és önálló termékszigetek formájában. Gyakori megoldás a két technológia együttes alkalmazása. A bútorlapok szín- és felületkialakítási típusválasztékának bővülése, illetve a most már 3D fakturált változatban is rendelkezésre álló dekorációs fóliák széles választéka változatos megjelenésekre ad módot, a költségek alacsony szinten tartása mellett is – ismerteti Szabó László, a Béflex Zrt. vezető tervezője.
A mai kor szellemének megfelelően a környezettudatosság és fenntarthatóság égisze alatt, de már önálló divatirányzatként megjelentek az újrahasznosított anyagok is. Egy regálsor esetében kitüntetett helyzete van a már messziről észrevehető toppereknek, és shelf stoppereknek. A vákuumformázott technológia és a LED világítás a legváltozatosabb kialakításokat teszik lehetővé. Nagyobb falfelületeknél jó megoldást jelenthet a fém keretbe feszített átvilágítható színes vászonnyomat, ami magas ára ellenére egyre kedveltebb, árulja el Szabó László.
A Béflex munkáját dicséri a Tescóban megvalósult, a Heineken termékei számára készült regálsor. A SciTec Nutrition üzletekben alkalmazott polcmegoldás pedig kitűnő példa arra, hogyan lehet standard elemekből változatos megjelenésű belső teret létrehozni. A Spar áruházakban a bor regálon a meglévő polcsor felöltöztetése mellett az innovatív megjelenésű Zöldség – Gyümölcs sziget kialakítása is a cég nevéhez kapcsolódik.
Ahol minden üzlet álma
valóra válik
A Váróczi Üzletbe-
rendezés 20 éve forgalmaz és gyárt komplex üzletberendezési rendszereket, köztük bútorokat, pultokat, vitrineket, állványokat, próbababákat és számtalan kiegészítő dizájnelemet. Partnerei között a legnagyobb világmárkák mellett megtalálhatók a közepes cégek és kisebb brandek is. Alapvetően az 500-1000 négyzetméter alapterületű üzletek a fő partnereik. Az elmúlt évek során több mint 1100 üzlet berendezésében vettek részt, miközben 2700 elégedett partnerük bizonyítja magas szintű szolgáltatásaikat.
– Nagyon fontosnak tartom, hogy mi rendszerben gondolkodunk, vagyis a teljes körű üzletberendezést vállaljuk a felméréstől kezdve a látványtervek elkészítésén át az üzlet kulcsrakész átadásáig. A közös munka onnan indul, hogy alapos helyszíni felmérést végzünk, feltérképezzük a műszaki adottságokat. Majd az ügyfél kiválasztja az általa preferált üzletberendezési rendszert, amelyet alapvetően meghatároz, hogy milyen termékeket milyen módon kíván értékesíteni. Ezután kezdődik a 3D-s látványtervezés, amelyek meghatározzák az alaprajzi elrendezést és a belsőépítészeti lehetőségeket. A munkafolyamat következő fázisa a gyártás, végül a kész termékeket a helyszínen összeállítjuk – mondja Váróczi Ákos, a Váróczi Üzletberendezés ügyvezető igazgatója.
Az üzletberendezéseket és a kialakításokat jelentő piac egy viszonylag gyorsan változó üzletág, hiszen a nagy nemzetközi versenyben a márkák mindig valami újjal rukkolnak elő, és ennek keretében a külső arculatformálás is nagy szerepet játszik. Emiatt, bár az üzleteket hosszú távra tervezik, a belső kialakítások általában 2-5 év alatt megújulnak az üzlethálózatok anyagi lehetőségeinek függvényében.
– Az elmúlt időszakban a fényes felületek, a krómtermékek jellemezték a magyar kiskereskedelmet. Az utóbbi néhány évben azonban már az Olaszországban csaknem egy évtizede meghonosodott új esztétikai elemek is megjelentek, így a rozsdamentes anyagok, a műanyag, az üveg, a matt a divat, vagyis a szolid és minimalista elegancia fémjelzi az új belsőépítészeti kialakításokat – magyarázza Váróczi Ákos.
Referenciáik közül talán a Saxoo, a TimeOut és a Virginia üzletek kulcsrakész átadására a legbüszkébbek.
Elképzelés és valóság
A belsőépítészeti megoldások és a tervezési munkák során is egyedi megoldásokra törekvő Csiszér Design partnereinek nagy részét a legkülönbözőbb szegmensből érkező kereskedők alkotják.
– Az elmúlt években megfigyelhető, hogy megrendelők sokkal nyitottabbak az újításokra, és sokkal fogékonyabbak a technika és a design új irányvonalaira. A mai kor marketing- és design-elvárásainak eleget téve kulcsfontosságú szerepe van a homlokzati elemek és kirakatok megjelenítésének. Technikai újításként megemlíthetjük a kirakati projektoros marketing megoldásokat (pl. elsötétedő ablakra vetítés), ezekkel mindenképpen nagy eredményt érhetünk el. A belsőépítészeti arculattervezésnél előtérbe helyezzük az üzlet belső kialakításának kifelé való megnyilvánulását – tájékoztat Csiszér Tamás, a stúdió vezető tervezője, ügyvezetője. – Egyre több új anyaggal találkozhatunk, legyen szó fal,- vagy padlóburkolatról, amelyek esztétikusabbá szebbé és praktikusabbá tehetik az üzleteket. A modern kreatív formák, minták és textúrák már elérhetők betonból, kerámiából, papírból, melyekkel, 5-10 évvel ezelőtt még nem tervezhettünk.
Létfontosságú, hogy megfelelő szakemberek végezzék a munkafolyamatokat, annak érdekében, hogy a belsőépítészeti tervek alapján tökéletes munka kerüljön kivitelezésre. Hiszen minden egyes egyedileg tervezett bútor vagy kivitelezési megoldás egy új innováció, hangsúlyozza Csiszér Tamás.
A Csiszér Design nevéhez fűződik a belváros szívében található professzionális kialakítású Optika Di Moda üzlet, de az elegáns megoldások a Babós Óraszalon kialakításában is megjelennek. A Ferenc körúton található újszerű és látványos tárolási megoldásokkal tervezett Borissimo vinotéka is a cég kiváló referenciája.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az AgroVIR Kft. felvásárolja a NEXT Farming szoftver magyarországi operációját
Az AgroVIR Kft. 2024. november 13-án 100%-os tulajdonrészt szerzett a…
Tovább olvasom >Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >