Magazin: Új fogalom: kényszertudatos
Egy új fogalommal kell megbarátkoznunk, amellyel mostanában a vásárlókat illethetjük: kényszertudatosság.
A GfK legutóbbi konferenciáján az FMCG-piac közelmúltját elemezte, és a jövőre vonatkozó lehetséges forgatókönyvekkel foglalkozott. Eszerint a válságos évek fogyasztásának nagy állomásai voltak – amelyeket mindannyian megtapasztaltunk –, amikor a vásárlók előbb elkezdtek kevesebbet vásárolni, aztán elkezdtek olcsóbb termékeket vásárolni, és ahol jelenleg tartunk, és amely jegyében a tavalyi évünk telt: kevesebben vásárolnak egy-egy kategóriában.
Ugyanakkor ezzel együtt azzal kezdtük jellemezni a vásárlókat, hogy már nem tudatosak, hanem kényszertudatosak. A vásárlásaikat 61 százalékuk volt kénytelen visszafogni az elmúlt időben, végiggondolni, hogy mit mivel helyettesítve, mennyivel kevesebbet vegyenek.
Természetesen a kényszer mellett a tudatosságra is nagy hangsúlyt fektetnek, és így ma már nem lineárisan járják a vásárlási és hozzá az információszerzési utakat. És ebbe jelentős változást hoznak a digitális világban elérhető lehetőségek. Nem véletlen hát, hogy egyre többen látnak kitörési pontot a webshopok beindításában és üzemeltetésében, és a mind erősebb elektronikus információszórásban.
Azt gondolom, hogy nagy érdeklődéssel és izgalommal kell figyelnünk, követnünk és, ha lehet, befolyásolnunk, generálnunk a történéseket a fogyasztás és vásárlás bővülésének irányába.
Idén szeptember 25–27. között rendezzük Tapolcán az FMCG-piac legnagyobb szakmai konferenciáját, a Business Dayst. Az esemény címe: Látható és láthatatlan játszmák – tegnap, ma és holnap. A korábbiakhoz hasonlóan minden létező aspektusból körbejárjuk majd a makrogazdasági fejleményeket, szabályozásokat, a márkák helyzetét, a kereskedelem, a fogyasztás és a kommunikáció trendjeit.
Ha teheti, már most jegyezze fel a naptárába!
Üdvözlettel:
Hermann Zsuzsanna, főszerkesztő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >