Magazin: Tudatos építkezés

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 10. 02. 07:36

A Hajós-Bajai borvidék egyik meghatározó borászata a piacképes fajtaválasztékkal rendelkező, Magyarországon elsőként jégbort készítő Sümegi és Fiai Pincészet – Keller Kft. Eredményekről, elképzelésekről, kommunikációs lehetőségekről beszélgettünk Dr. Sümegi Józseffel, a borászat egyik tulajdonosával.

– Hogyan gazdálkodik ma a Sümegi borászat, melyik fajták váltak be leginkább a közelmúltban befejeződött újratelepítési programban választottak közül?

– Jelenleg körülbelül 50 hektáron gazdálkodunk a Hajós-Bajai és Tolnai borvidékeken. A központunk Baja mellett található, egy 32 hektáros ültetvény közepén, ahol a feldolgozó, tároló és palackozó kapacitás egy helyen került létrehozásra. Az utóbbi években átlagos terméseredményeket produkáltunk, de ez a jövőben nőni fog, hiszen újratelepített ültetvényeink most fordulnak termőre. Leginkább a borvidékünk hírnevét erősítő, napjainkban igazán divatos szőlőfajták és boraik váltak be, mint a friss, üde fehér, rozé, siller borokat adó cserszegi fűszeres, kékfrankos, kadarka.

– Miért Sümeghy a Sümegi pincészet bora?

– Hosszú töprengés előzte meg ezt a döntést. Tekintve, hogy családnevünk megegyezik Sümeg bortermelő vidék nevével, amely nagyon jól ismert a fogyasztók körében, így 10 év alatt le kellett szűrnünk, hogy sem Hajós-Bajára sem a borászatunkra nem asszociálnak. Tekintve, hogy nem kívántunk teljes új nevet bevezetni, így a hagyományosabb, egyértelműbb, de a nevünket magában hordozó verziót választottuk, ami képviseli magában a családi tradíciókat is.

– Miket tartanak az elmúlt év legnagyobb sikereinek a hazai piacon? Mely boraik értek el sikereket a borversenyeken?

– Az elmúlt év legnagyobb sikere nem borhoz köthető cégünknél, hanem a szőlőmagolajhoz, hiszen az első, hazai, anonim szőlőmagolaj teszten a Sümeghy szőlőmagolaj minősült a legjobb minőségűnek. Jégborunk, cabernet sauvignon és cserszegi fűszeres borunk tűnik a legsikeresebbnek az utóbbi évek eredményei alapján.

– A Sümegi pincészet termékei külföldön is sikeresek. Milyen eredményekre a legbüszkébbek export területén?

– Az utóbbi években úgy tűnik sikerült stabilizálni kínai export tevékenységünket, így évi 25-30 ezer palack bort értékesítünk Peking, Fuzhou és Hong Kong városok övezeteiben. Rendszeresen megjelenünk az ottani kiállításokon és kóstolóprogramok keretében is promotáljuk borainkat. Reméljük, hogy a kiszállítások mértékét tudjuk növelni, hiszen újabb városokban is felvettük a kapcsolatot lehetséges partnerekkel.

– Milyen különleges borokat, innovatív termékeket készít vállalkozásuk?

– Több ilyen is van. Borok közül a jégbort emelném ki, de az ürmösbor-készítésnek is úttörői vagyunk itthon. Különlegesség, és értékesítésre nem kerül (rendkívül kevés állítható elő belőle), de saját használatra cserszegi fűszeres esszenciát is készítünk, télen immunerősítőként szoktuk szedni. A borokon kívül a szőlőmagolaj, szőlőmagőrlemény a kiemelendő termékek, amelyekkel a kereskedelemben is megjelentünk már.

– Hol vásárolhatók meg a Sümeghy termékek?

– A Spar, Auchan, Lidl, CBA, G’Roby és Piliscoop üzleteiben, illetve a sumegi.hu weboldalon és bajai vinotékánkban.

– Hogyan alkalmazkodtak a fogyasztó ízlésének alakulásához?

– Tapasztalatunk az, hogy a borkultúra egyre fejlettebb hazánkban és exportpiacainkon is, de még sok a tennivaló. Egyértelműen a vörösborok élveznek előnyt, de emellett két erősödő trendet figyelünk meg. Az első, hogy a vörösborszegmensen belül is elmozdult a fogyasztás a nehezebb, testesebb borok felől a könnyedebb, ihatóbb, kevésbé testes, tanninos vörösborok felé. Emellett egyértelműen nőtt a kereslet a szintén könnyed, üde, friss, ropogós borok irányába, a rozék és az illatos magyar fajták, mint a cserszegi vagy az irsai. Úgy gondolom, hogy mind belföldön, mind külföldön ezekkel a borokkal tudunk sikereket elérni, hiszen kellemes, illatos, zamatos borokat adnak, eltérnek a világátlagtól. Számunkra különösen kedvező, hogy régiónk adottságai az ilyen illatos fajták termesztésének nagyon kedveznek. Külön érdekesség, hogy a vörösbor-hegemóniával rendelkező kínai piac is érdeklődik az illatos magyar fajták iránt, amelyek nagyon jól párosíthatóak a kínai konyhával. 2014-ben és 2015-ben is részt vettünk a magyar borokat népszerűsítő kínai kampányban, és egyértelműek voltak a visszajelzések, hiszen a kampányok után minden konténerben a korábban rendelt chardonnay helyett cserszegit kértek.

– Mit tart ma az eladásnövelés hatékony eszközének?

– A személyes kontaktus a legfontosabb: az arc a bor mögött. Ez a borkóstolókat, kampányokat, oktatásokat jelenti, de kiemelten kell figyelni belföldön a felsőoktatásra, az ottani diákokra. Őket kell megkeresni, megismertetni a borokkal, és ehhez a legmodernebb mobil-applikációs, közösségi médiás lehetőségeket is igénybe venni. Ne felejtsük el, bár fontos az export, a hazai borok körülbelül 80 százaléka belföldön kerül értékesítésre. Itt az átlagárat kell emelni, és a minőség felé irányítani a fogyasztókat, hogy a szőlő- és bortermelők is hosszú távon tudjanak tervezni.

Dr. Sümegi József, a borászat társtulajdonosa

Kapcsolódó cikkeink