Magazin: Szigorodó szabályozások nehezítik a szállítmányozók működését

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 07. 11. 07:18

A világkereskedelem volumenének növekedése következtében a szállítmányozók és logisztikai szolgáltatók iránti kereslet folyamatosan nő. A trendek gyors változása és a folyamatosan módosuló jogi környezet lényegesen befolyásolja a piacot. Megfigyelhető, hogy az ügyfelek nem az alapvető logisztikai szolgáltatásokat keresik, hanem magasabb szintű elvárásokkal sokrétűbb kiszolgálást várnak el a vállalatoktól.

A piac szereplőinek körében elsődleges szempont az ügyfélközpontú kiszolgálás. Az e-kereskedelem hatása a B2C szegmens kiszolgálása kiterjed a logisztikai szolgáltató piacra is. A gyors fejlődéshez és a komplex logisztikai folyamatokhoz elkerülhetetlen a digitalizáció dinamikus hatásainak kihasználása.

Niklós Zsuzsanna

Niklós Zsuzsanna

– Az ár a legfontosabb döntő tényező a szállítmányozói és logisztikai piacon – állítja Niklós Zsuzsanna, a SCHENKER Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. értékesítési igazgatója, aki arra is emlékeztet, hogy 2017. január 1-jétől szigorodott az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) szabályozása, amely új kötelezetti kör részére is előírja a biztosítékadási kötelezettséget.

Árvai Csaba

Árvai Csaba

– A képzett gépkocsivezetők hiánya most már belföldre is begyűrűzött, valamint kiemelt figyelem irányul a tengelytúlsúly-mérőállomások bevezetésére – jelzi Árvai Csaba, a Raben Trans European Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzáfűzi: a tengelytúlsúly-mérőállomások célja, hogy a vevők kénytelenek legyenek nagyon pontos adatot szolgáltatni annak érdekében, hogy a „véletlenül túlrakodott” tehergépjárművek előfordulását ki lehessen küszöbölni.

Ander Árpád

Ander Árpád

Ander Árpád, az FM Logistic üzletfejlesztési vezetője elmondja, a piacon és a szabályozásban megvalósuló újabb és újabb változások mind nehezebbé teszik az alkalmazkodást a szolgáltatásokban.

– Ilyenek például a bevezetendő súlyellenőrzés körüli félelmek, illetve a környező országok piacvédő jellegű intézkedései. A magyar határokon tapasztalt egyedülálló, rendkívül szigorú és sokszor csak akadékoskodó eljárás sem könnyíti meg a munkánkat – tudjuk meg Ander Árpádtól.

Nemzetközi szállítások esetén is több Nyugat-Európában bevezetett változtatás van hatással a hazai szállítmányozókra.

– Németországban a 45 órás pihenőidő alatt a gépkocsivezető nem tartózkodhat a gépjárműben. Amennyiben a pihenőidőt ott tölti, a gépkocsivezetőt 500, a munkáltatóját 1500 euróra büntetik. (Ld. keretes írásunkat.) Ausztriában és Franciaországban tartózkodás esetén a magyar gépkocsivezetőknek is az ottani minimálbért kell fizetni, és ezt egy-egy ellenőrzés során bizonyítani kell az ellenőrzést végző hatóságnak – avat be Petromárkó Miklós, a Nagel Hungária Kft. értékesítési vezetője. A szakember felhívja a figyelmet arra, hogy az EKÁER-rendszerhez kapcsolódó feladatok jelentős adminisztratív terhet jelentenek a logisztikai szolgáltatóknak is, és az ellenőrzések miatt gyakran történik csúszás a szállítási idők tekintetében.

A Quehenberger Logistics évek óta erős versenyt tapasztal a logisztikai szolgáltatók piacán, amely az idő előrehaladtával egyre kiélezettebbé vált.

Újszászi Ferenc

Újszászi Ferenc

– Sok a szolgáltató és kevés az egyedi, újszerű megoldás. A megbízók régiókban gondolkodnak, országokat átívelő működést igényelnek. A logisztikai vállalatoknak egyre inkább Ipar 4.0-ban, Internet of Things és a mindent átszövő digitális megoldásokban kellene gondolkodniuk. Mi bevezettük például a Track & Trace rendszert, illetve saját szállítmánykövető applikációval is rendelkezünk (L-Base). Az okostelefonok és a GPS-helymeghatározás összekötése új horizontokat nyit ezen a területen – állapítja meg Újszászi Ferenc, a Quehenberger Logistics Magyarországért és Szlovákiáért felelős üzletfejlesztési vezetője.

– Az elmúlt időben több változás is történt a piacon, a szabályozások tekintetében. Egyre több ország vezet be olyan jellegű szabályozást, amellyel védeni próbálják saját országuk fuvarozóit, ám ezzel jelentősen megnehezítik a külföldi fuvarozók helyzetét. Gondolok itt például az osztrák, a német és a francia minimálbértörvényre, vagy például a Németországban bevezetett törvényre, hogy a gépkocsivezető nem töltheti a 45 órás pihenőidőt a gépjárműben. Mostantól tehát, ha éppen úgy alakul, hogy a sofőrnek elkerülhetetlenül Németországban kell megállnia a pihenőidőre, be kell mennie egy autópálya melletti motelbe. Ennek költségét természetesen a fuvarozó vállalat fizeti, aki pedig törekedni fog a legolcsóbb szállás megkeresésére, ami szinte biztos, hogy közel sem lesz olyan komfortos, mint amilyen egy mai kamion fülkéje – emeli ki Harangozó Edit, az RBT Europe ügyvezetője.

Növekvő igények, korlátozott lehetőségek

A Nagel Hungária Kft. tapasztalatai szerint a teljesítések átfutási ideje rövidül, miközben a megbízók egyre nagyobb rugalmasságot várnak el a szolgáltatóktól. Sok esetben elvárás az is, hogy az adott átvevő saját áruátvételi rendszeréhez igazodva történjen az áruátadás.

– További nehézség, hogy a nagy nemzetközi láncok saját dokumentumokat használnak az áruátvétel során, gyakorlatilag nem tekintik hivatalos szállítási dokumentumnak a beszállító saját dokumentumait, szállítóleveleit – emeli ki Petromárkó Miklós.

Harangozó Edit

Harangozó Edit

Harangozó Edit úgy látja, hogy a logisztikai folyamatok egyre összetettebbé válnak, ezáltal egyre nagyobb kihívások elé állítják a szállítmányozókat és a logisztikai cégeket, megfelelő informatikai háttér nélkül ma már nem tudja felvenni a versenyt egy szállítmányozó cég sem.

– Fokozódik az igény a megrendelőktől arra vonatkozóan, hogy az áru rendeltetésszerű célba érése után minél hamarabb megkapják a szállítást kísérő okmányokat, minél pontosabb információt kapjanak a szállítmány státuszáról, de gyakori az is, hogy a megrendelő a szállítmányozó cégtől kér be adatokat, statisztikákat az év végi vagy akár havi kimutatásaihoz. Mivel az informatika az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat, így ezen kihívásokat a mai világban már nem jelent gondot áthidalni. Amit még fontosnak tartanék megemlíteni, hogy egy szállítmányozó, illetve logisztikai cég abban az esetben tud piacképes maradni, ha képes a folyamatos innovációra és felismeri ennek jelentőségét. A világ egyre inkább a robotizáció irányába halad. Az USA-ban és Kínában a logisztikai folyamatok egy részét már sok helyen robotok végzik, én azt gondolom, hogy Európában is egyre inkább lesz erre igény – mondja az RBT Europe ügyvezetője.

Ander Árpád kifejti, hogy már nem az a kérdés, hogy ki az olcsóbb, hanem hogy ki az, aki egyáltalán szolgáltatni tud az egyre szűkülő munkaerőpiaci helyzet miatt.

– Sajnos az árak még mindig válság körüliek, mondhatni keletiek, az igények viszont jelenkoriak, sőt jövőbe nézőek. Az ügyfelek Mercedest szeretnének Trabant áron, persze a legjobb minőségben. Néha az az érzése az embernek, hogy a kötbérezéssel együtt még nekünk, logisztikai szolgáltatóknak kellene fizetnünk azért, hogy egyáltalán dolgozhatunk a megbízóknak. Emellett lassan már a kapacitások sem lesznek elegendőek. A folyamatosan változó szabályozási háttér, a sokszor felesleges ellenőrzések és a mértéktelenül magas bírságok sem segítik a munkánkat, valamint elvonják a forrásokat a fejlesztésektől – panaszolja az FM Logistic üzletfejlesztési vezetője.

Az egyik legsúlyosabb probléma a munkaerőhiány

A Quehenberger Logistics szakembere szerint a környezeti terhelés fokozatos csökkentése és a fenntartható működés érthető piaci elvárások.

– Éppen ezért ösztönözzük győri iparvágányunk még jelentősebb kihasználását, illetve gondolkodunk elektronikus szállítójárművek beszerzésében is, melyekkel kizárólag a belvárosi ügyfeleink szállítmányozási feladatait látnánk el, így járulva hozzá a fenntarthatósághoz – jegyzi meg Újszászi Ferenc.

Árvai Csaba szerint az automatizálás, a rendszerfejlesztés és az informatikai megoldások azért is kellenek, hogy teret hódítsanak, mert nincs elegendő mértékben és mennyiségben képzett, felkészült elérhető emberi erőforrás. Az utánpótlás tekintetében sem bizakodó.

– A munkaerőforrás hiánya kardinális probléma iparágunkban. Nemcsak a szolgáltatók, de ügyfeleink is szembesülnek nap mint nap a helyzettel. A fuvarozók körének szűkülése, valamint a finanszírozási képesség hiánya is oda vezet, hogy többen felhagynak a fuvarozói tevékenységgel. Az egyre komplexebb megbízói igények és bonyolultabb feladatok is kihívás elé állítanak bennünket. Ezen tényezők teszik változatossá ezt az ágazatot, megbízóink kérései pedig folyamatos gondolkodásra és fejlődésre késztetnek bennünket – hangsúlyozza Niklós ­
Zsuzsanna.

Hozzáadott értékek sora

A Quehenberger Logistics látja el az egyik legnagyobb nemzetközi abroncsgyártó termékeinek regionális disztribúciójával kapcsolatos feladatokat és hazai képviselete az egyik nemzetközi drogériahálózat termékeit is szállítja a szomszédos országokba.

– Ügyfeleink között tudhatjuk továbbá a legnagyobb hazai autógyártókat és beszállítóikat, amelyeknek vasúti operáció mellett egyéb hozzáadott értékű szolgáltatásokat is végzünk, mint például konténermosás, homogenizálás és címkézés. Felkészültek vagyunk további autóipari partnerek egyedi kiszolgálására is. A Quehenberger Logistics több nemzetközi ruhamárka logisztikai feladatait is bonyolítja budapesti X-dock raktárából – avat be Újszászi Ferenc, üzletfejlesztési vezető.

Komplex logisztikai megoldások

A Raben Trans European Hungary Kft. raktározási, szállítmányozási szolgáltatást kínál, amit kiegészítenek teljes vám-, jövedékiadó- és akár áfaügyintézéssel is. Felkérés esetén lebonyolítják az EKÁER-t, és akár a vevői kapcsolattartást is átveszik az ügyfeleiktől.

– Komplex logisztikai megoldást kínálunk, legnépszerűbbek a néhány palettás, jellemzően gyűjtő hálózatban bonyolított export és import szállítmányozási megbízásaink. Akkor tudjuk a legnagyobb hozzáadott értéket generálni, ha az értéklánc elejétől a végéig ránk bízza az áruját az ügyfelünk, mert így tudjuk a legtöbb szinergiát megteremteni és a legnagyobb fajlagos megtakarítást elérni – mondja Árvai Csaba.

Felkészülve az online forgalomra

Az FM Logistic az FMCG-raktározásra, belföldi disztribúcióra és a külföldi szállításokra fókuszál, illetve felkészültek a növekvő online forgalmak és e-kereskedelmi rendelések kezelésére is, melynek érdekében kifejlesztették az e-Shoppeur megoldást, valamint Dunaharasztiban megnyitották az új x-Dock platformjukat a növekvő belföldi disztribúciós igények kielégítése érdekében.

– Könnyen kezelni tudjuk a határokon átívelő áruforgalomból adódó kihívásokat, nem csupán közúti, hanem légi, vízi és vasúti globális fuvarszolgáltatást és árukezelést is – tájékoztat Ander Árpád.

Új telephelyen

A Nagel Hungária Kft. egész Európát lefedő gyűjtőhálózattal rendelkezik hűtést igénylő élelmiszerek számára, számos országban foglalkoznak mélyfagyasztott raktározással és disztribúcióval.

– 2016 folyamán fontos változásként éltük meg, hogy új telephelyre költöztünk. A Nagel Hungária Kft. új raktárának kivitelezése 2015-ben kezdődött Alsónémedi határában, majd 2016 második negyedévében sikerült a költözést megvalósítani. Ez jelentős előrelépés volt cégünk életében, hiszen ez a raktár minden tekintetben megfelel a legkorszerűbb elvárásoknak és így már közel 20 000 m² területen végezzük szolgáltatási tevékenységünket – mondja Petromárkó Miklós.

Földön, vízen, levegőben

A DB Schenker Magyarországon egy világhálózat tagjaként lefedi a szállítmányozói és logisztikai szolgáltatások teljes palettáját. A közúti, vasúti, légi, tengeri, raktárlogisztika, vásárok és kiállítások üzletágaiban iparág-specifikus egyedi megoldásokat kínálnak ügyfeleiknek.

– Nagy érdeklődés irányul az Európát Távol-Kelettel összekötő, menetrend szerinti irányvonati szolgáltatásunkra, a Kína-vasút megoldásunkra. Ezzel a termékünkkel a tengeri szállítási tranzitidőt megfelezve lehet árut szállítani biztonságosan – avat be Niklós Zsuzsanna. Hozzáteszi: közúti áruszállításban szélesítik az FMCG-szektorban a száraz és hűtött termékek szállítási lehetőségeinek körét, emellett vámudvar nyílik szigetszentmiklósi telephelyükön.

Minden vállalást teljesítenek

Az RBT Europe megrendelőinek körében a legnépszerűbb a vállalat úgynevezett „komplett áruszállítás” szolgáltatása. Ez az egyik legköltséghatékonyabb szállítási fajta, emiatt olyan népszerű.

– Mottónk, hogy minden elvállalt megbízást el is végzünk! Pontosan, időben, olyan fuvareszközzel, amilyet a megrendelő kért, illetve nagyon nagy hangsúlyt fektetünk ügyfeleink precíz és folyamatos tájékoztatására. Bár ezek nem pluszszolgáltatások, sok év tapasztalata után mégis fontosnak tartom hangsúlyozni – jelzi Harangozó Edit.

A cég idén ünnepli 10. születésnapját teljes arculatváltással, mellette pedig szervezet- és rendszerfejlesztéssel.

Kapcsolódó cikkeink