Magazin: Sok impulz sokra megy
Az impulz szegmensben az összecsomagolás, a családi kiszerelésűeknél a desszert jelleg hódít a jégkrémpiacon. Az idei újdonságok között újabb süteményízeket találunk, és egyre több jégkrém szólítja meg a cukorbetegeket, laktózérzékenyeket vagy fogyni vágyókat. Az eladásösztönzésben éppúgy jelentkezik a játékosság, mint az eladási csatornák közötti szinergiák kihasználása, a közösségi háló szerepe pedig érzékelhetően megnőtt.
Jó hír a jégkrém-forgalmazóknak, hogy a csapadékos nyár ellenére összességében újra növekedni tudott a piac 2014-ben.
– A kedvezőtlenebb időjárás főként az impulzus termékek értékesítésében látszott meg – jelzi Grán Enikő, az Unilever Magyarország Kft. trade marketing menedzsere. – Ezt a csökkenést az egyre jobban növekedő multipack szegmens tudta kompenzálni, valamint kisebb mértékben a családi kiszerelésű termékek is hozzá tudtak járulni a piac növekedéséhez. Az időjárás kiszámíthatatlanságát folyamatos innovációkkal, promóciókkal próbáljuk ellensúlyozni.
Az idei évben bizakodásra adhat okot a kiskereskedelmi eladások hónapok óta tartó, egyenletes emelkedése, amely egy meleg nyárral párosulva (ezekre a napsütéses hónapokra összpontosul az értékesítés mintegy 80%-a) kiugróan jó évet hozhat a piaci szereplőknek.
– Az időjárás valóban meghatározó tényező, de másik oldalról nézve továbbra is számolnunk kell a magasabb cukortartalmú termékek esetén a NETA-val, valamint számos más külső tényezővel: üzemanyagár-változások, szállítási költségek és még sorolhatnám – teszi hozzá dr. Murányi Ildikó, Business Consultant (Nestlé & Mövenpick ice cream).
Megingathatatlan íztrió
Nemcsak a magyar, hanem a regionális jégkrémpiacot is még mindig a csoki-vanília-eper ízek konzervatív hármasa uralja, tudjuk meg dr. Murányi Ildikótól.
– Emellett erősödik a trend, mely desszertként aposztrofálja a fagylaltokat és jégkrémeket – hívja fel a figyelmet. – Itt azonban elvárás a hozzáadott érték, mely a válogatott, különleges alapanyagokban, a töltési formavilágban, díszítettségben köszön vissza. A saját márkák erőteljes jelenléte szinte minden szegmensben érezhető, de vannak olyan kategóriák, ahol a vásárlók előnyben részesítik a márkatermékeket; ezt igazolja a márkázott impulz multipack kiszerelések töretlenül növekvő forgalma.
A piaci szereplők azt is remélik, hogy az idei évben a kereslet elindul majd a minőségi termékek irányába.
– Azt látjuk, hogy az elmúlt pár év nehéz gazdasági körülményei után a fogyasztókban kialakul a „minőség élményének” igénye. A magasabb árfekvésű, de nagyobb élményt nyújtó termékek esetében persze a vásárlók árérzékenysége magasabb, tehát várhatóan több figyelmet fordítanak majd az akciós lehetőségek választására – fogalmaz Kelemen Viktor, a Ledo Kft. kereskedelmi igazgatója.
Sütemény és csokoládé
Az Unilever legnagyobb jégkrém márkája, a prémium Carte d’Or évről-évre új ízekkel lepi meg a márka kedvelőit.
– Az idei innovációinkkal a csokoládés ízek kedvelőinek fogunk igazán kedvezni, hiszen egy közkedvelt süteményes ízzel, a Brownie-val jelenünk meg a piacon, valamint egy klasszikusabb ízvilággal, a Mogyorós csokoládéval – mondja Grán Enikő. – A Big Milk márkánk további erősítésére a tavalyi évben nagyon sikeresen debütált Trio (3 íz egy dobozban) termékcsaládot fogjuk bővíteni egy új gyümölcsös variánssal, mely a Siciliana nevet kapta. Ezen felül a Big Milk Joghurt Eper és Karamell ízekkel előrukkolunk az impulzus termék mellett családi kiszerelésben is.
A multipack szegmens növekedésére is reagálnak, amelyben kiemelt szerepet kap idén, a kifejezetten gyerekek számára kifejlesztett Algida Max termékcsalád. Izgalmas vizes-gyümölcsös, dupla pálcikás, durranócukorkás vagy akár a nyelvet mókásan megfestő jégkrémek közül választhatnak a legfiatalabb fogyasztók.
A pálcikás jégkrémek között piacvezető Magnum márka már több mint 25 éve kínálja különleges finomságait az élmények hódolóinak, akik most kipróbálhatják a sütemények ihlette két újdonságot: a Magnum Triamisu és Magnum Crème Brûlée variánsokat. Ezen kívül újra elérhető lesz a 90-es évek végén kiemelkedő népszerűségnek örvendő Solero is, amely egzotikus-gyümölcsös ízvilágával igazi retro élményt nyújt.
– A jégkrém esetében a BTL eszközök használata kicsit nehezebb, mint más termékeknél, tekintve a kategória adottságait – jegyzi meg Grán Enikő. – Elég nehéz az elsődleges polchelyen kitűnni, ezért inkább a termékeink prémium jellegével szeretnénk a vásárlókat meggyőzni. Az előző években sikeresen teljesítő jégkrém kóstoltató promóciókkal szeretnénk idén is megjelenni az üzletekben, valamint további ajándékos promócióval fogunk kedveskedni a vásárlóinknak.
Játék a márkákkal
– Büszkék vagyunk rá, hogy a Nestlé mindig élen jár az innováció terén. Folyamatosan figyeljük a piaci trendeket, és igyekszünk megfelelni a változó fogyasztói elvárásoknak – mondja dr. Murányi Ildikó.
Ennek szellemében, tudjuk meg tőle, idén egy 1000 ml-es Nestlé jégkrémcsaládot vezetnek be a piacra a három alap ízzel. A családi kategóriában újításuk, hogy a Manhattan Family Pack jégkrémek korong alakú záró fedele egyben frizbi játékként is használható.
Legújabb licenc termékük a Star Wars pálcikás jégkrém, melyet a mozifilm VII. Epizódjának idei premierje ihletett.
– Prémium újdonságaink között szerepel a Mövenpick Macao joghurt-erdei gyümölcs ízben, és a rendkívül gazdag textúrájú Lion tölcséres karamellás-csokis jégkrém. Természetesen igyekszünk kihasználni a jól ismert Kit Kat, Nesquik, Lion, Kaktus márkatermékeink nyújtotta szinergiákat, melyek multipack kiszerelésben is megvásárolhatók – zárja az újdonságok áttekintését a szakember.
Újdonság felsőfokon
A Ledo a korábbi évekhez képest jóval több újdonsággal készül az idei szezonra.
– Természetesen innovációval jelenünk meg két zászlóshajónk, a Ledo 2 literes és a Ginissimo Grande 1,65 literes termékcsaládunk kínálatában: madártej-áfonya és málnatorta ízekkel – jelzi Kelemen Viktor. – Idén indítjuk útjára Magyarországon is az anyavállalatunknál már sok éve kiemelkedően teljesítő Grandissimo 900 ml-es termékcsaládot, a felső prémium kategóriában, első körben belga csokoládé, feketeerdő torta, sztracci-erdei gyümölcs, és piskóta-mogyoróscsoki ízekben.
Az impulz multipack kategóriájában is megjelennek különleges, a magyar piacon egyedi termékkel: a Coolbar finom, kerek kakaós kekszek között csokoládé öntettel kevert krémes jégkrémet kínál. Már létező pálcikás és tölcséres multipack termékeik disztribúcióját is szélesítik. Ezen kívül két különleges impulz terméket vezetnek be: az FC Barcelona a fiúkat, a Funny Bubble a lányokat célozza, és mindegyikben található egy-egy ajándék is.
– Tovább erősítjük a kiemelt akciók számát, hogy vásárlóink minél jobb áron juthassanak termékeinkhez, és megpróbáljuk az információt a lehető leghatékonyabban eljuttatni hozzájuk – beszél az idei szezon eladásösztönző terveiről a kereskedelmi igazgató. – A tavalyinál több óriásplakátos megjelenésünk lesz például. Továbbá kóstoltatásokat szervezünk majd az új prémium termékekből. Ezen kívül hamarosan megújult honlappal várjuk az érdeklődőket, és egy Facebook kampányt is tervezünk.
Csatornák kapcsolva
Az innovációk egyik lehetséges iránya a piaci rések, jól körülhatárolható rétegigények megtalálása. Ilyen lehetőség a piaci szereplők előtt a laktóz- és cukormentes termékek fejlesztése, amelyekkel nem csak a cukorbetegnek és intoleranciával küzdőknek nyújtanak alternatívát, de csökkentett energiatartalmuk miatt a fogyni vágyók érdeklődésére is számot tarthatnak.
– Talán elmondhatjuk magunkról, hogy hazai piacon úttörőnek számítunk ezen a területen – mondja Radosai Márk, a Ragonese Kft. értékesítési vezetője. – A termékszegmens folyamatosan bővül, évről-évre új trendek és jobbnál-jobb alapanyagok jelennek meg, amelyeket megpróbálunk mi is beilleszteni a termékpalettánkba. Idén a gasztro fagylaltjaink választékát bővítettük Paleolit fagylaltokkal.
A Ragonese márkatermékei jelenleg három kiszerelésben érhetőek el az áruházak polcain: 500, 900 és 2300ml. A két kisebb kiszereléssel az egészségtudatos, a legnagyobbal a családos vásárlókat célozták meg.
– Tavaly vezettük be az 500ml-es Single termékeinket, 2015-re nem készültünk újdonságokkal a kiskereskedelemben – mondja Radosai Márk. – Jelenleg is gyártunk sajátmárkás termékeket partnereinknek, de sajnos erre a piacra az árharc nagyon jellemző, ezért hosszútávon ezzel a forgalommal nem tudunk tervezni.
A cég tavalyi növekedésében nagy szerepet játszott a nyereményjátékuk, főleg annak BTL kommunikációja. Horeca-forgalmuk viszont stagnált.
– Mivel cégünk és tulajdonosaink története is egy kis fagyizóban kezdődött, ezért úgy gondoltuk, az idei évben meg kell mutatnunk a Retail fogyasztóknak is az Olasz fagylaltgyártás értékeit. Azt gondoljuk, a két értékesítési csatorna (HoReCa-Retail) fokozottan erősíthetné egymást. Ezért 2015-ben minden Gelatiamo jégkrém tetejét 3, 5, vagy akár 7 gombóc fagylaltra is be lehet váltani a vendéglátós partnereinknél. A vásárlók emellett a nyereményjátékunkban is rész vehetnek, amelyről weboldalunkon, a www.gelatiamo.hu címen bővebb tájékoztatás is kaphatnak. A promóciót főleg az eladáshelyeken és online fogjuk népszerűsíteni – nyújt információt az értékesítési vezető.
Vizes kereslet
Az egyre jobban elterjedő laktózérzékenységből fakadó igények kielégítését tartja az egyik fő feladatának a Bestar is.
– Sok megkeresését kaptunk a Sorbet vizes alapú jégkrémek ízvilágának szélesítésére – jelzi Valló Tamás, Bestar Hungary Kft. cégvezetője. – A közkedvelt alapízek (citrom, málna, narancs) mellé egyre keresettebbek lettek az egzotikus, illetve erdei gyümölcsös ízű termékek. A megnövekedett igényeknek szeretnénk maximálisan megfelelni mind ízben, és mind kiszerelésekben. Ebbe az irányba folytak és folynak a fejlesztéseink. De a megújuló csomagolással tovább szeretnénk erősíteni az Augusto márkánkat is.
Másik fő feladatuknak az 500 ml-es kiszerelések csökkentését tekintik. Most a 150 ml-es nagyságot „tesztelik” a partnereiknél, bízva abban, hogy ez a kiszerelés elfogadott és sikeres irány lesz.
– Természetesen befolyásolja a piacot a promóció is – teszi hozzá Valló Tamás. – Leghatékonyabb eszköz a TV. Emellett a vásárláskor kapott ajándék, amely ösztönzőleg hat – elsősorban 30 C° alatt. E felett ugyanis tapasztalatunk szerint szinte mindegy, milyen az akció, a fogyasztók keresik a ma már sajnos „luxuscikknek” számító jégkrémeket.
A cégnél a korábbi években már elindult, és egyre jobban erősödő BTL kommunikációt részesítik előnybe. Úgy vélik, hogy hatékonyabban és gyorsabban jut el a fogyasztóikhoz az információ – legfőbbképpen a közösségi hálón keresztül.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >