Magazin: Promóciók: nagy költség – szóródik a megtérülés
A promóciók több mint egyharmada pénzügyileg veszteséges. A ráfordítások jobb megtérülésének lehetőségeit veszi számba a Nielsen egyik tanulmánya.
„Szokatlan megközelítés: hogyan küzdjük le kiváló hatékonyságú kereskedelmi promócióink előtt az akadályokat.” Ezzel a címmel kínál megoldásokat a promóciók hatékonyságával kapcsolatban a tanulmány két szerzője, Uta Werner, a Nielsen alelnöke és Rick Hall szenior alelnök.
„Mennyi többleteladást hozott?”
„Gyártó cégek tudják, hogy mennyit költenek promócióra. De milyen módon állapítják meg, hogy ráfordításuk milyen eredményt hoz? Hiszen a gyártó vállalaton kívül keletkeznek az eladások számadatai, amelyek megmutatják, hogy a fogyasztóknak mennyit értékesítettek promóció keretében.
Természetesen a napi fogyasztási cikkek gyártói hozzájutnak a kiskereskedelmi forgalom adataihoz. Habár a termékeket különböző módokon azonosítják az egyes adatforrások, és a mérőszámok jellege is eltérő lehet. Ehhez a problémához hozzájön még, és nagy kihívást jelent a promóciós adatok egységesítése olyan gyártók és kiskereskedők között, akik évente promóciók ezreit bonyolítják le.
Azonkívül a gyártóknak külön szükséges látniuk, hogy egy-egy cikkelemből mennyit adtak volna el promóció nélkül. De azt is figyelembe kell venniük, hogy a promóció tulajdonképpen mennyi többleteladást hozott, és ahhoz milyen mértékben járultak hozzá más tényezők.”
Költenek reklámozásra és trade-re
Meglátásuk szerint „a vállalatok óriási erőfeszítéseket tesznek minden évben, hogy erősítsék kisebb-nagyobb hatékonyságú reklámjaik hatását, azokat minél világosabban kapcsolják márkájukhoz, növeljék eladásaikat, és így tovább. Ám sokkal kevesebbet foglalkoznak a trade-del”.
Ugyanakkor a csomagolt napi fogyasztási cikkek (CPG) gyártó vállalatai reklámozásra bevételük 7,5 százalékát fordítják, míg kereskedelemre a dupláját, 19 százalékot. Ez utóbbi a második legnagyobb arány az olyan tételek között, amelyeket a főkönyvben költségként tüntetnek fel. (A reklámozás csak negyedik.)
Mivel a szükségesnél kevesebbet figyelmet kap, a trade-promóció vagy bevételmenedzsment, ahogy gyakran nevezik, viszonylag éretlen állapotban marad.
Ami pedig a megtérülések összképét illeti, az eredmények erősen szóródnak. Az átlagos megtérülés nem több 11 százaléknál. S a promóciók 43 százaléka pénzügyileg veszteséges, míg az átlagos megtérülés (ROI) a vizsgált promóciók alsó egyötödében 75 százalékos.
Mérési kihívásoktól a menedzselésig
„Így aztán nem meglepő, hogy ügyfeleink közül minden negyediknél is kevesebben elégedettek promóciós programjukkal” – állapítják meg a tanulmány szerzői. „Hogyan lehet ezt rendbe tenni? Sok FMCG-gyártóval működünk együtt, és ennek alapján gondoljuk úgy, hogy a helyzet javításához négy sarkalatos témakör kapcsolódik.”
Ezek a következők:
1. A mérés kihívásai
2. Stratégiai tervezés versus taktikai valóság
3. Promóciós terv menedzselése és végrehajtása
4. Menedzselés folyamata
Folytatás a következő számban, ahol kifejtjük a négy témakört.
Kapcsolódó cikkeink
A portugál fogyasztók túlnyomó többsége továbbra is szereti a fizikai boltokat
Bár a portugál fogyasztók 22%-a vásárol online, túlnyomórészt továbbra is…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencia által generált reklámokkal újít a SPAR Szlovéniában
A SPAR Szlovénia mesterséges intelligencia (AI) technológiát alkalmaz digitális csatornáin…
Tovább olvasom >Egyszerűsíti az Albertsons a TV-reklámozást
Az élelmiszerkereskedő új Collective TV részlege a hirdetőknek kínál segítséget…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mere Magyarországon: árlista már van, bolt még nincs
A Mere orosz kiskereskedelmi lánc hivatalosan még nem nyitott boltot…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: a GDP-adatok mellett az emberek életét befolyásoló mutatók is kedvezően alakultak
A bruttó hazai terméken (GDP) túl emberi életek vannak, az…
Tovább olvasom >A GDP 2 százalékkal növekedhet 2025-ben
A jelenlegi kilátások szerint 2025-ben 2,3-2,4 százalék körüli GDP-bővüléssel lehet…
Tovább olvasom >