Magazin: Piacot és ízlést formálnak
Határozott elképzelésekkel, hosszú távú koncepció mentén alakítják borkereskedelmi stratégiájukat a piac meghatározó üzletláncai, ugyanakkor rugalmasan alkalmazkodnak a trendekhez. A hazai borászat eredményeinek alakulásában és a magyar fogyasztó ízlésének formálásában jelentős szerepet játszó kiskereskedelmi hálózatok némelyike már boraink exportjában is jól mérhető eredményeket mutat fel.
Változatos kommunikációval
Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország PR-vezetője:
– A Lidl Magyarország a 2015-ös gazdasági év során több mint 11 millió palack bort értékesített, amelyből 4 millió palackot exportált. Borválasztékunkat a vásárlói szokások figyelembevételével és a fogyasztói trendek folyamatos kutatásával, monitorozásával alakítjuk ki. Az elmúlt években megfigyelhető tendenciáknak megfelelően az idei év nyári hónapjaiban is látható volt a fehér-, illetve rozéborok népszerűségének növekedése, ezért a Lidl a vásárlók megváltozott fogyasztási szokásainak kielégítésére a nyár során két alkalommal is, kifejezetten a szezon kedvencére, a fröccsre fókuszálva extra akciós hetekkel várja vásárlóit.
A magyar vásárlók alapvető árérzékenysége mellett az utóbbi éveket a magyar borkultúra fejlődése és a borfogyasztási szokásokban való változások jellemezték. Tapasztalataink szerint az elmúlt évek fogyasztói attitűdjének átalakulása azt eredményezte, hogy nőtt a magyar pincészetekből származó borok, illetve a magasabb minőségi kategóriába tartozó termékek iránti kereslet. A vállalat a magyar borkultúra fejlődésével párhuzamosan edukációs módon is igyekszik az áruházakban is hasznos információkat szolgáltatni vásárlóinknak a különböző borfajtákról.
A kitűnő minőségű magyar termékek értékesítésének növekedése az áruházláncnál alapvetően a folyamatosan bővülő kiváló minőséget képviselő magyar beszállítói körnek, illetve a szakértői tudatos beszerzésnek köszönhető. A Lidl büszke egyedülálló borkínálatára, amely a farekeszekkel kirakott „Lidl borsétányon” került elhelyezésre. A borsétány egy valódi borszaküzlet hangulatát idézi, ahol hozzáadott értékként borajánlók is segítik a választást.
A lidlborok.hu honlapon Kovács Antal, Magyarország egyik legismertebb borszakértője értékeli a Lidl magyar borait, így a fogyasztók hasznos tudnivalókkal is gazdagodhatnak a magyar vörös-, fehér- és rozéborok széles választékával kapcsolatban. A lidlkonyha.hu honlapon pedig Mautner Zsófi és Széll Tamás receptjei mellett megtalálhatóak – szintén Kovács Antal ajánlásával – az egyes fogásokhoz illő borpárosítások.
A Lidl Magyarország elkötelezett a magyar bortermelők támogatása, illetve a magyar borok Magyarországon és Európán belüli népszerűsítése iránt. A vállalat kiemelten fontosnak tartja, hogy a kiváló minőséget képviselő magyar pincészetek lehetőséget kapjanak a külföldi piacokon való megjelenésre. Így a vállalat 2013-ban első alkalommal rendezte meg a Lidl Wine Expo Hungary-t. A Lidl a magyar borok nemzetközi platformon történő népszerűsítésére törekszik.
A vállalat a Hegyközségek Nemzeti Tanácsán keresztül is igyekszik megszólítani magyar borászok és bortermelők széles körét, annak érdekében, hogy minél több borászatnak tudjon lehetőséget nyújtani a vállalat Lidl beszállítójává válásához, illetve a külpiacokon való érvényesüléshez.
Kapcsolatépítés a borászokkal
Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője:
– A SPAR 2015-ben közel tízmillió palack bort értékesített a hazai piacon, ezek 99 százaléka magyar termék volt. Nem véletlen, hiszen elkötelezettek vagyunk az általunk tradicionális nemzeti értékként kezelt magyar borok és borászatok iránt! Választékunk elemeit igyekszünk közvetlenül a borászoktól beszerezni, emellett figyelünk az ár-érték arányra, valamint a borvidékek közötti megoszlásra is a kínálat kialakításánál.
Vásárlóink tapasztalataink szerint két fontos szempont alapján választanak: a minőséget és az ár-érték arányt veszik elsődlegesen figyelembe. Ennek megfelelően kiemelkedő forgalmat könyveltünk el a magas árkategóriájú és a jó ár-érték arányú borok terén a múlt évben.
A SPAR saját borválogatással is rendelkezik. Ezek a borok hazánk nevezetes borvidékeinek legjellemzőbb fajtáit reprezentálják, szakértelemmel, odafigyeléssel, klasszikus borászati eljárások és modern technológiák alkalmazásával készülnek, minőségükre garanciát vállalunk. Az exkluzív sorozat tagjait borszakértőink és neves borászok összehangolt munkájának eredményeképpen választottuk ki, SPAR Válogatás címkével megjelölve kaphatók üzleteinkben.
A hazai termelők támogatására kapcsolódtunk be a Hibryd Art Management pályázatába, „Cégér a jó bornak!” címmel. A felhívásnak köszönhetően fiatal grafikusművészek és borászok ismerhették meg egymás munkáját, és a pályázat segítségével a magyar borászatok termékeinek vizuális megjelenése és eladhatósága is javulhat. A pályamunkák alapján kiválasztott kilenc fiatal grafikus három SPAR Válogatás bornak tervezett arculatot.
A Budapest Borfesztivál főtámogatójaként a rendezvény keretein belül kóstoltatást szervezünk egyedi tételeinkből a borászok meghívásával. Szeptemberben pedig Borkatalógust jelentetünk meg, így is támogatva a kiváló minőségű magyar borokat.
Katonás rend a polcokon
Varga Eszter, a Tesco médiakapcsolatok menedzsere:
– A Tesco Európa négy országában (Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország) éves szinten közel 70 millió palack bort értékesít. Magyarországon ez a szám nagyjából 24 millió, amelynek 90-95 százaléka magyar bor.
A borok kiválasztásánál több szempontot veszünk figyelembe. Nagy hangsúlyt fordítunk arra, hogy minőségi termékek kerüljenek polcainkra, ezért szervezett kóstolások keretében választjuk ki a megfelelő palackokat. Fontos, hogy olyan borok kerüljenek az áruházainkba, melyek a vásárlói igényeknek és a piaci helyzetnek is megfelelnek, tehát figyeljük, hogy milyen stílusú borokat keresnek a vásárlók, illetve mely fajták a legnépszerűbbek. A kiválasztás lényeges tényezője a termék arculata, a palack címkéje, de még a pincészet logója és marketingaktivitása is – és persze az ára.
Emellett a Tesco nyitott az újdonságokra, innovációkra, szoros együttműködésben dolgozunk a pincészetekkel. Piaci információkkal látjuk el őket, és közösen gondolkodunk a fejlesztések lehetőségeiben.
Hogyan választ a fogyasztó? Tapasztalataink szerint az első döntés, hogy fehér-, rozé- vagy vörösbort, esetleg pezsgő- vagy habzóbort vegyen-e. Ezt követi az árszegmens kérdése – az áruházi kihelyezés is ehhez igazodik. Alapvetően két kategóriát határozhatunk meg: a prémium, illetve az árérzékenyebb fogyasztóknak kínált termékekét. Ez utóbbiban a termékek polci kihelyezése az íz alapján történik, ezeken belül márkák és arculat szerint rendezzük el a termékeket. A prémium kategóriában a régiók szerinti felosztást alkalmazzuk, márkánként, pincészetenként rendezve a borokat.
Az eladás ösztönzésére a legjobban a különböző promóciók szolgálnak. Két nagy borpromóció van egy évben, tavasszal és ősszel, melyeket külön borkatalógus kiadásával támogatunk. A heti akciós újságunkban mindig van borajánlás, melyben edukációs információkkal is segítjük a vásárlókat. Kisebb promóciós aktivitások kapcsolódnak még a pezsgőkhöz, illetve a rozéborokhoz – mindkét kategória iránt jelentősen nőtt az érdeklődés az elmúlt években.
A hazai pincészetekkel folyamatos és közvetlen kapcsolatban állunk, segítjük munkájukat, fejlődésüket. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa stratégiájának kialakításában is részt vett a vállalat képviselője, illetve a HNT által szervezett Országos Bormustra esemény kiemelt támogatója a Tesco. Az áruházlánc elkötelezett támogatója a magyar borok exportjának is, tavaly november óta közel 1 millió palack bort exportált a cseh, lengyel és szlovák piacokra. Az export támogatását a Tesco a jövőben is kiemelt helyen kezeli, s most ősszel, már az Országos Bormustrán Best Buy kategóriában díjazott 9 magyar bor (3 fehér, 3 rozé és 3 vörös) bemutatkozhat a cseh, szlovák és lengyel piacokon is
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >