Magazin: Partira fel!
Ahogy megyünk a nyár felé, egyre többször népesülnek be a kertek, teraszok, és a grillrácson sercegnek a fűszerezett, pácolt hússzeletek, kolbászok. Az április végén–május elején kezdődő grillszezon hosszúságát és értékesítési kiugrásait az időjárás erőteljesen befolyásolja, ugyanakkor a grillezés népszerűsödését jól mutatja, hogy a tavalyi hűvösebb nyár ellenére az eladások emelkedni tudtak.
Ebben az is szerepet játszhatott, hogy – az alapanyagárak emelkedése ellenére – négy éve nem volt áremelés a kategóriában, ami jót tett a forgalom növekedésének.
– Az azóta megszüntetett vasárnapi boltzár és a sertéshús áfatartalmának csökkenése a várakozásokkal ellentétben nem volt negatív hatással a forgalomra – hangsúlyozza Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője. – Sokan számítottak ugyanis arra, hogy, miután a friss sertéshús áfája 5%-ra csökken, a húskészítményeké viszont marad a világbajnok 27%, a fogyasztó inkább a friss sertéshúsból otthon pácolja, ízesíti a grillezni valót. Ez nem következett be.
Ettől eltérő tapasztalatokra tett szert a SPAR. Maczelka Márk kommunikációs vezető a saját márkás grillválasztékukon belül a grillkolbászok körében enyhe visszaesést érzékelt tavaly, miközben a közel harminc pácolt tálcás és pultos frisshús-termékük forgalma jól alakult. Ennek hátterében véleménye szerint egyértelműen a friss húsok áfájának csökkentése áll.
– Grillválasztékunkon belül a minőségi, prémium kategóriás termékek forgalma bővült, ezek között is az érlelt és a friss marha steak eladása erősödött – fűzi hozzá. – A magyaros ízek pedig még mindig vezető szerepet töltenek be.
A csomagolási megoldások közül Maczelka Márk az elmúlt időszakra nézve az úgynevezett skin tálcás prémium csomagolás előretörését emeli ki, mivel a prémium termékek mellé a vásárlók igénylik a hasonló színvonalú csomagolást.
– A grillválasztékon belül a jól bevált termékekkel és ízekkel az idei évben is tervezünk. Ezek mellett természetesen készülünk új, prémium kategóriás grilltermékekkel is – árulja el. – A grill témakör új marketingstratégiánkban is fontos szerepet
kap.
Kipróbálják, visszatérnek
Az ízek között továbbra is a magyaros ízvilág dominál: a csípős, borsos, paprikás, fokhagymás grillkolbászok mellett kevés a merész ízkísérlet.
– A magyar fogyasztó szívesen kipróbál új ízeket, de azután visszatér a hagyományos hazai ízekhez és a hozzá sokban hasonlító osztrák ízvilághoz – osztja meg tapasztalatait lapunkkal Kazai Zsolt. – Az eladások kiegyenlítettek a különböző ízek között, igazán nagy különbséget nem tapasztaltunk.
A Wiesbauer-Dunahús tavaly, hasonlóan a megelőző évekhez, két számjegyű növekedést ért el grilltermékeivel, árulja el Kazai Zsolt, aki hozzáfűzi:
– Továbbra is az átlagot meghaladóan növekszik a saját márkás grilltermékek aránya forgalmunkban. A fogyasztók megtapasztalták, hogy a neves gyártóktól saját márkában is egyenletes, kiváló minőséget kapnak. És ez nem csak a grilltermékekre igaz.
A Wiesbauer-szortimentben csupa bizonyított termék van, így ezen idén sem változtatnak.
– A tavaly bevezetett prémium grillkolbászaink kapnak idén új arculatot – említi meg az értékesítési vezető. – Lemon-chili grillkolbászunk és az olívabogyós, sajtos, jalapenos paprikával készült Mediterrán grillkolbászunk esetében is kiemeljük a termékek magas minőségét és egyediségét a magyar piacon.
Eladásösztönzés tekintetében az eddig leginkább bevált akciós megjelenésekre helyezik idén is a hangsúlyt kereskedelmi partnereik szórólapjaiban.
Fontos impulzusok
A hasonló méretek és ízek között gyakran az aktuális ár alapján döntenek a fogyasztók. A kereskedelmi márkák súlya is meglehetősen magas.
– A promóciós értékesítés jelentős, 50% feletti aránya mutatja, hogy a grill igazi impulzustermék – jelzi Gnám Péter, a Landhof Hungária Kft. key account managere.
A cég tavalyi grillszezonja jól sikerült, amiben a legnagyobb szerepet a nagy kiszerelésű Grill Party és a Fehér Grillkolbász (Bratwurst) játszotta.
– Grillválasztékunkban továbbra is meghatározóak a 200 g-os Landhof Griller termékcsalád tagjai, melyek különböző ízesítésű, 5-5 darab bél nélküli, formázott, elősütött rudacskából állnak – mondja Gnám Péter. – Az idei szezonra az eddigi legnagyobb mennyiségben eladott Fehér Grillkolbászunk magyaros-paprikás változatát vezetjük be a piacra. Az új termék ötvözi a bajor sütőkolbász kedvező sütési tulajdonságait, könnyű kezelhetőségét és a magyaros debreceni színét és ízvilágát.
A vásárlók a kedvező ár-érték arányú termékeket keresik, hangsúlyozza ki Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója.
– Idén nyáron a Kométa Gyorsvacsora termékcsaládon belül a már piacon lévő Raguk és Kolbászkák mellé több új termékkel is megjelenünk: Hamburger, Húspogácsa és Húsgolyó. Természetesen az új termékek is a megszokott, kiváló Kométa-minőségben készülnek, így bármelyikük remek választás a nyári grillpartihoz. A termékeket ATL-eszközökkel támogatjuk. Emellett újdonságaink természetesen kóstoltatásokon is be fognak mutatkozni a fogyasztóknak.
Előretörnek a marinádozott húsok
A sütés-főzést befolyásoló trendek között már évek óta megfigyelhető, hogy a konyhai kultúra fejlődésével a kísérletezőkedv is nő. Igaz ez a grillezésre is: míg a fogyasztók egy része kitart a hagyományos grillkolbászok és megszokott ízek mellett, addig egyre nagyobb tábort alkotnak a különféle húsrészekből készül marinádozott húsok kedvelői. A marinádozott szortiment bővítése a gyártóknak is jó lehetőséget teremt a különféle igények kiszolgálására ízben és ár-érték arányban.
Széles szortimentet kínál marinádozott húsokból a Pápai Hús Kft. Ezeket a termékeket először exportra gyártották, majd megcélozták velük a hazai piacot is.
– Ez olyannyira sikerült, hogy, bár a grillkolbászok értékesítése még mindig meghaladja a marinádozott húsokét, ez utóbbi aránya jelentősen megnőtt az összes grillterméken belül – árulja el Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – A kezdeti, ízvariánsokkal, intenzív fűszerezéssel való folyamatos próbálkozásainkat, újítási kísérleteinket mára már egy letisztult ízvilággal rendelkező termékkör váltotta fel. A marinádozott húsokat csontosan és csont nélkül, vákuumban, védőgázban közvetlen fogyasztói kiszerelésben, valamint vödrös, gasztrokiszerelésben, magyaros és gyrosos ízesítésekben állítjuk elő.
Ezzel együtt az értékesítési mennyiség nagy részét még a magyaros, a chilis és a sajtos grillkolbászok teszik ki. A változatosságot kedvelő vásárlók pedig a mix csomagokat választják. A Pápai Hús továbbra is a 400 g-os kiszerelésű grilltermékekkel van jelen a piacon.
– Idén nemcsak új ízekkel, de megújult arculattal is készülünk a szezonra. Terveink között szerepel a Pápai Hús arculatának teljes megújítása, amelynek piaci debütálása a nyár elején várható – tekint előre a kereskedelmi igazgató. – Termékeink értékesítését kifejezetten a grillszortimentünket bemutató televíziós reklámkampánnyal fogjuk támogatni, valamint POS-eszközökkel bolti jelenlétünket is erősíteni kívánjuk. A kereskedelmi hálózatok promóciós kiadványaiban való részvételen túlmenően pedig másodlagos kihelyezésekkel is jelen leszünk az üzletekben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az Amazon is sajátmárkákat fejleszt
Az online kereskedőóriás fizikai üzleteihez kapcsolódva több sajátmárkás termékcsaládot fejlesztett…
Tovább olvasom >Sokat tesznek a kereskedők a fenntarthatóságért
A PLMALive.Eu április havi hírműsorában kiemelt téma a fenntarthatóság. A…
Tovább olvasom >A Molson Coors új, kalóriaszegény bió söre a Coors Pure
Elkészítette az első USDA tanúsított organikus, kalóriacsökkentett sörét a Molson…
Tovább olvasom >