Magazin: Partira fel!
Ahogy megyünk a nyár felé, egyre többször népesülnek be a kertek, teraszok, és a grillrácson sercegnek a fűszerezett, pácolt hússzeletek, kolbászok. Az április végén–május elején kezdődő grillszezon hosszúságát és értékesítési kiugrásait az időjárás erőteljesen befolyásolja, ugyanakkor a grillezés népszerűsödését jól mutatja, hogy a tavalyi hűvösebb nyár ellenére az eladások emelkedni tudtak.
Ebben az is szerepet játszhatott, hogy – az alapanyagárak emelkedése ellenére – négy éve nem volt áremelés a kategóriában, ami jót tett a forgalom növekedésének.
– Az azóta megszüntetett vasárnapi boltzár és a sertéshús áfatartalmának csökkenése a várakozásokkal ellentétben nem volt negatív hatással a forgalomra – hangsúlyozza Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője. – Sokan számítottak ugyanis arra, hogy, miután a friss sertéshús áfája 5%-ra csökken, a húskészítményeké viszont marad a világbajnok 27%, a fogyasztó inkább a friss sertéshúsból otthon pácolja, ízesíti a grillezni valót. Ez nem következett be.
Ettől eltérő tapasztalatokra tett szert a SPAR. Maczelka Márk kommunikációs vezető a saját márkás grillválasztékukon belül a grillkolbászok körében enyhe visszaesést érzékelt tavaly, miközben a közel harminc pácolt tálcás és pultos frisshús-termékük forgalma jól alakult. Ennek hátterében véleménye szerint egyértelműen a friss húsok áfájának csökkentése áll.
– Grillválasztékunkon belül a minőségi, prémium kategóriás termékek forgalma bővült, ezek között is az érlelt és a friss marha steak eladása erősödött – fűzi hozzá. – A magyaros ízek pedig még mindig vezető szerepet töltenek be.
A csomagolási megoldások közül Maczelka Márk az elmúlt időszakra nézve az úgynevezett skin tálcás prémium csomagolás előretörését emeli ki, mivel a prémium termékek mellé a vásárlók igénylik a hasonló színvonalú csomagolást.
– A grillválasztékon belül a jól bevált termékekkel és ízekkel az idei évben is tervezünk. Ezek mellett természetesen készülünk új, prémium kategóriás grilltermékekkel is – árulja el. – A grill témakör új marketingstratégiánkban is fontos szerepet
kap.
Kipróbálják, visszatérnek
Az ízek között továbbra is a magyaros ízvilág dominál: a csípős, borsos, paprikás, fokhagymás grillkolbászok mellett kevés a merész ízkísérlet.
– A magyar fogyasztó szívesen kipróbál új ízeket, de azután visszatér a hagyományos hazai ízekhez és a hozzá sokban hasonlító osztrák ízvilághoz – osztja meg tapasztalatait lapunkkal Kazai Zsolt. – Az eladások kiegyenlítettek a különböző ízek között, igazán nagy különbséget nem tapasztaltunk.
A Wiesbauer-Dunahús tavaly, hasonlóan a megelőző évekhez, két számjegyű növekedést ért el grilltermékeivel, árulja el Kazai Zsolt, aki hozzáfűzi:
– Továbbra is az átlagot meghaladóan növekszik a saját márkás grilltermékek aránya forgalmunkban. A fogyasztók megtapasztalták, hogy a neves gyártóktól saját márkában is egyenletes, kiváló minőséget kapnak. És ez nem csak a grilltermékekre igaz.
A Wiesbauer-szortimentben csupa bizonyított termék van, így ezen idén sem változtatnak.
– A tavaly bevezetett prémium grillkolbászaink kapnak idén új arculatot – említi meg az értékesítési vezető. – Lemon-chili grillkolbászunk és az olívabogyós, sajtos, jalapenos paprikával készült Mediterrán grillkolbászunk esetében is kiemeljük a termékek magas minőségét és egyediségét a magyar piacon.
Eladásösztönzés tekintetében az eddig leginkább bevált akciós megjelenésekre helyezik idén is a hangsúlyt kereskedelmi partnereik szórólapjaiban.
Fontos impulzusok
A hasonló méretek és ízek között gyakran az aktuális ár alapján döntenek a fogyasztók. A kereskedelmi márkák súlya is meglehetősen magas.
– A promóciós értékesítés jelentős, 50% feletti aránya mutatja, hogy a grill igazi impulzustermék – jelzi Gnám Péter, a Landhof Hungária Kft. key account managere.
A cég tavalyi grillszezonja jól sikerült, amiben a legnagyobb szerepet a nagy kiszerelésű Grill Party és a Fehér Grillkolbász (Bratwurst) játszotta.
– Grillválasztékunkban továbbra is meghatározóak a 200 g-os Landhof Griller termékcsalád tagjai, melyek különböző ízesítésű, 5-5 darab bél nélküli, formázott, elősütött rudacskából állnak – mondja Gnám Péter. – Az idei szezonra az eddigi legnagyobb mennyiségben eladott Fehér Grillkolbászunk magyaros-paprikás változatát vezetjük be a piacra. Az új termék ötvözi a bajor sütőkolbász kedvező sütési tulajdonságait, könnyű kezelhetőségét és a magyaros debreceni színét és ízvilágát.
A vásárlók a kedvező ár-érték arányú termékeket keresik, hangsúlyozza ki Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója.
– Idén nyáron a Kométa Gyorsvacsora termékcsaládon belül a már piacon lévő Raguk és Kolbászkák mellé több új termékkel is megjelenünk: Hamburger, Húspogácsa és Húsgolyó. Természetesen az új termékek is a megszokott, kiváló Kométa-minőségben készülnek, így bármelyikük remek választás a nyári grillpartihoz. A termékeket ATL-eszközökkel támogatjuk. Emellett újdonságaink természetesen kóstoltatásokon is be fognak mutatkozni a fogyasztóknak.
Előretörnek a marinádozott húsok
A sütés-főzést befolyásoló trendek között már évek óta megfigyelhető, hogy a konyhai kultúra fejlődésével a kísérletezőkedv is nő. Igaz ez a grillezésre is: míg a fogyasztók egy része kitart a hagyományos grillkolbászok és megszokott ízek mellett, addig egyre nagyobb tábort alkotnak a különféle húsrészekből készül marinádozott húsok kedvelői. A marinádozott szortiment bővítése a gyártóknak is jó lehetőséget teremt a különféle igények kiszolgálására ízben és ár-érték arányban.
Széles szortimentet kínál marinádozott húsokból a Pápai Hús Kft. Ezeket a termékeket először exportra gyártották, majd megcélozták velük a hazai piacot is.
– Ez olyannyira sikerült, hogy, bár a grillkolbászok értékesítése még mindig meghaladja a marinádozott húsokét, ez utóbbi aránya jelentősen megnőtt az összes grillterméken belül – árulja el Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – A kezdeti, ízvariánsokkal, intenzív fűszerezéssel való folyamatos próbálkozásainkat, újítási kísérleteinket mára már egy letisztult ízvilággal rendelkező termékkör váltotta fel. A marinádozott húsokat csontosan és csont nélkül, vákuumban, védőgázban közvetlen fogyasztói kiszerelésben, valamint vödrös, gasztrokiszerelésben, magyaros és gyrosos ízesítésekben állítjuk elő.
Ezzel együtt az értékesítési mennyiség nagy részét még a magyaros, a chilis és a sajtos grillkolbászok teszik ki. A változatosságot kedvelő vásárlók pedig a mix csomagokat választják. A Pápai Hús továbbra is a 400 g-os kiszerelésű grilltermékekkel van jelen a piacon.
– Idén nemcsak új ízekkel, de megújult arculattal is készülünk a szezonra. Terveink között szerepel a Pápai Hús arculatának teljes megújítása, amelynek piaci debütálása a nyár elején várható – tekint előre a kereskedelmi igazgató. – Termékeink értékesítését kifejezetten a grillszortimentünket bemutató televíziós reklámkampánnyal fogjuk támogatni, valamint POS-eszközökkel bolti jelenlétünket is erősíteni kívánjuk. A kereskedelmi hálózatok promóciós kiadványaiban való részvételen túlmenően pedig másodlagos kihelyezésekkel is jelen leszünk az üzletekben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >