Magazin: Papírok, pecsétek
Dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár jelenlegi feladatai közé tartozik egyebek mellett annak felmérése is, hogyan lehet csökkenteni a vendéglátás adminisztrációs terheit. A lehetőségek feltérképezésében az MVI és a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége közreműködését is kérte. A két szakmai szervezet képviselői közösen készítették el a vendéglátóiparhoz kapcsolódó szolgáltatók és vendéglátóhelyek üzemeltetéséhez szükséges engedélyek, bejelentési kötelezettségek listáját, amelyet az alábbiakban olvashatnak.
Helyi polgármesteri hivatalok
• Működési engedély
• Nyitvatartási idő korlátozása alól felmentés
• Iparűzési adó
• Idegenforgalmi adó
Katasztrófavédelmi Igazgatóság – Tűzoltóság
• Tűzvédelmi szabályzat
• Menekülési útvonal, kiürítési számítások, tűzriadóterv
• Oktatási naplók
• Tűzoltó készülékek
• Gázbekötési tervdokumentáció, jegyzőkönyv az EPH bekötéséről
• Légtechnikai tervdokumentáció (mérés és beszabályozás), az évenként kétszeri tisztítás igazolása
• Munkabiztonsági és egészségügyi szabályzat
• Erősáramú berendezések felülvizsgálata
• Érintésvédelmi szabványossági felülvizsgálat
• Tűzoltó készülékek nyilvántartása
Nemzeti Élelmiszerlánc-
biztonsági Hivatal – NÉBIH
• Konyhai ételhulladék elszállítására vonatkozó szerződés
• Vízminőségi vizsgálatok
Ne kelljen elvégeztetni, ha központilag (adott vízmű) is rendelkezik vizsgálati eredménnyel.
• HACCP-dokumentáció és -tanúsítvány
• Rovarirtási szerződés és a rovarirtó cég ÁNTSZ-azonosítókódja
• Külön engedély: a külön engedélyt igénylő élelmiszerek kiskereskedelmi forgalomba hozatalának engedélyeztetése
• A beszállítókkal kötött szerződések
• Veszélyes anyaggal és keverékkel végzett tevékenység bejelentését igazoló irat
Azon kívül, hogy 5000 Ft-ot be kell fizetni csekken, a vendéglátásban semmi értelme nincs.
• Vezetékes víz bevizsgálását igazoló jegyzőkönyv
• Üzemorvosi szerződés
• Szemételszállítási szerződés az FKF Zrt.-vel
• Munkaruha, védőfelszerelések nyilvántartása
• Évenkénti tüdőszűrés
• Kitelepüléses rendezvény esetén bejelentési kötelezettség
Javasoljuk, hogy csak 1000 fő feletti kiszolgált vendégszám esetén legyen szükséges engedélyt kérni. Azoknak a cateringcégeknek, amelyek vendéglátó szolgáltató kitelepülési engedéllyel rendelkeznek, csak bejelentési kötelezettségük legyen az adott rendezvényre.
• Allergén alapanyagok nyilvántartása
• Anyaghányad-nyilvántartás
• A HACCP-szabályzatban foglaltak napi nyilvántartása (hűtőhőmérséklet-nyilvántartó jegyzőkönyvek, takarítási napló stb.)
Nemzeti Adó- és Vámhivatal – NAV
• ONLINE pénztárgép, regisztráció, szerződés – az MVI javaslatait a témában előző számunkban olvashatják.
• Szigorú számadású nyilvántartás, az idetartozó nyomtatványok felvezetése
• Dolgozók bejelentése
Az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó adminisztratív és könyveléstechnikai feladatok nem egyszerűsödtek az elmúlt években. Túlságosan bonyolulttá váltak mind a NAV-bejelentések, mind az azokhoz szükséges bérszámfejtési-könyvelési kötelezettségek tekintetében. A mai informatikai rendszerek lehetővé tennének egy egyszerűbb, de a visszaélést teljes egészében megakadályozó szisztéma kialakítását.
• Havi beosztás + jelenléti ív
• Jövedéki termékek kitelepüléses eseményeken történő értékesítése esetén 3 munkanappal előtte szükséges lejelentési kötelezettség
Az online pénztárgép bevezetésével feleslegesnek látjuk ezt a lejelentési kötelezettséget.
Egyéb szervezetek
• Artisjus-jogdíjak
A szervezet az utóbbi időben elkezdett egy párbeszédet a vendéglátó szolgáltatókkal és a rendezvényszervezőkkel. Álláspontunk szerint az Artisjus díjai még mindig irreálisan magasak, a befizetett díjak kifizetése alacsony arányban történik.
Általános javaslataink
• Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás egyszerűsítése
• A NÉBIH által kiadott, „Útmutató a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlatához” c. kiadványhoz hasonló gyakorlati útmutatókat hozzanak létre az egyes hatóságok, amelyek egyszerűen, érthetően és átlátható módon segítenek eligazodni a vendéglátás üzemeltetéséhez szükséges jogszabályi követelményekben és az azokhoz kapcsolódó adminisztrációs feladatokban.
• Hatósági ellenőrzések ritkítása és „vállalkozóbarát hozzáállás” kialakítása a megbízható vendéglátóhelyek esetében
• Nyilvános ellenőrzési követelményrendszer kialakítása egyes hatóságok tekintetébe
• Egy adott vendéglátóhely üzemeltető- vagy bérlőváltása esetén ne kelljen minden (szakhatósági) engedélyt újra beszerezni.
A dőlt betűs szövegek a szakmai szervezetek megjegyzései.
Magyar Vendéglátók Ipartestülete • Magyar Vendéglátók Ipartestülete • Magyar Vendéglátók Ipartestülete • Magyar Vendéglátók Ipartestülete
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >