Magazin: Olajok egyre sokoldalúbb szerepben
Fontos szerephez jutnak az étolajok az egészség megőrzésében. Így, bár az alaptermékek között erősek a kereskedelmi márkák, a márkatermékek előtt szélesek az innovációs lehetőségek. A domináns napraforgóolajok mellett erősödik a kereslet az olajspecialitások iránt, miközben az olívaolaj-használók tábora is egyre szélesebb – az elmúlt időszak emelkedő árai dacára.
Az étolaj az egyik olyan mágnesterméke a láncoknak, amelyre folyamatos a kereslet, és nagy volumeneket jelentenek az értékesítésben. A szervezett kiskereskedelem többnyire – a multiláncok esetében sokmillió literes – versenytárgyalásokon biztosítja saját ruhába öltöztetett szükségleteit, a kereskedelmi márkák pozíciója nagyon erős.
A gyártói márkáknak nem egyszerű emocionális kötődést kialakítaniuk a fogyasztókban. Ám több márka is – például a Vénusz vagy a Kunsági Éden – veszi ezt az akadályt, és valós értéktöbbletet kommunikál sikerrel.
A Bunge Zrt. által forgalmazott Vénusz például legújabb reklámkampányának fókuszába a környezettudatosságot helyezi. Az ellenőrzött alapanyagokat, a környezetkímélőbb fizikai finomítást, valamint az ISCC PLUS logót, amely tanúsítja, hogy a cég a termékei előállításához szükséges alapanyag-mennyiséget fenntartható gazdálkodásból szerzi be.
Bár étolajat több növényből is lehet sajtolni, Magyarországon a napraforgó-étolaj dominanciája változatlan.
Az eredet mint márkaérték
– Nagy termelési hagyománya és kultúrája mellett nagy fogyasztói bizalom és megszokás jellemzi a kategóriát – mondja dr. Köves András, az NT Kft. üzletfejlesztési és marketingigazgatója. – Aki magyar napraforgóból készült étolajat vásárol, az biztos lehet benne, hogy a legjobb helyről veszi. Van kereslet a funkcionális olajokra is, melyek vitaminnal dúsítottak, speciális a zsírsavösszetételük, sütési tulajdonságaik stb.
Az NT zászlóshajója a Kunsági Éden márka. A termékcsalád jelenleg háromtagú. A 100%-os napraforgóolaj az 1 literes kiszerelés mellett immár 2 literes variánsban is kapható.
– Itt a fő üzenet a kunsági eredet hangsúlyozása. Ez lassan olyan lesz már, mint valami jó borvidék, de ebben a gondolatkörben még merészebb ambícióink is vannak – jelzi dr. Köves András.
A család magasabbra pozicionált tagja az 1 literes kivitelben kapható Kunsági Éden Szuper finomított napraforgó-étolaj, amely igyekszik a fogyasztókban megfogalmazódó minden igényt egy termékben kielégíteni: vitaminokban, omega-3 zsírsavakban gazdag, sütési tulajdonságai kedvezőek, amelyhez részben a hagyományoshoz képest javított, speciális naproforgóolajat is palackoznak a flakonba.
– A termékcsaládot BTL-eszközökkel már több mint két éve támogatjuk a kulcsvevőinkkel folytatott közös aktivitásokon keresztül – mondja az üzletfejlesztési és marketingigazgató. – ATL-vonalon is aktivizáljuk magunkat, de nem lövöm le a poént: mindenesetre frissek, agresszívak, meglepőek és kedvesek leszünk.
Újdonságok
a bioszegmensben
Az Omega Bázis Kft. csíráztatott magvakból készülő, hidegen sajtolt bioolajokat gyárt.
– Valamennyi ABY hidegen sajtolt bioolaj volumennövekedést mutatott tavaly. A top lenmagolajon kívül egyre szebben teljesítenek kevert olajaink, melyek ebben a kategóriában is egyedinek számítanak – újságolja Bánkúti Fatime, az Omega Bázis Kft. marketing managere. – Azt tapasztaljuk, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók, kevésbé kell elmagyarázni számukra, hogy a hidegen sajtolt technológiával készülő termékek elsősorban nem sütésre-főzésre alkalmasak. Azt is egyre többen tudják, hogy a hő hatására veszíthetnek értékes tulajdonságaikból.
Hozzáteszi: a bioalapanyagok hozzáférhetősége jelentősen befolyásolja a termékfejlesztési lehetőségeiket. Ezzel együtt is fontos törekvésük a kevertolaj-kategória bővítése: tavasszal jelenik meg új, ABY Bio Máriatövis-Lenmag olajkeverékük. A lenmagolaj mint növényi omega-3 forrás széles körű felhasználása és beépítése a termékekbe jelenti az egyik fő innovációs irányt a cégnél.
– Az ABY márka a bio-, gluténmentes, természetes élelmiszerek fontosságát hangsúlyozza. Hiszünk a tiszta élelmiszerekben, és abban, hogy a legmodernebb technológiával, természetes alapanyagokból készülnek az igazán jó élelmiszerek – fogalmazza meg hitvallásukat Bánkúti Fatime. – Munkatársaink szaktudásával, gluténmentes és bioalapanyagokat is feldolgozó üzemünk szigorú előírásaival garantáljuk termékeink minőségét. Kommunikációnk fontos eleme, hogy a lenmag csíráztatására vonatkozó eljárásunkat szabadalom védi, így biztosítva a termékek egyediségét és jó minőségét. Marketingmunkánkkal jelenleg az új, gluténmentes liszt és snack termékkör bevezetését támogatjuk, elsősorban online platformon (Google-hirdetésekkel és Facebook-aktivitással). Az online lehetőségek kihasználását elsődlegesnek tekintjük, mert kiválóan alkalmas a széles körű és részletes ABY-tartalmak megjelenítésére, van hely a sokat hangsúlyozott edukációra, emellett külön előnye a kétirányú kommunikáció.
Egyre keresettebbek
a specialitások
Az olívaolajok kategóriája egyelőre jóval kisebb Magyarországon az étolajénál, de fejlődése folyamatos. Még akkor is, ha az átlagár emelkedett az elmúlt két évben.
– Ennek hátterében az olívabogyók világpiaci árának emelkedése áll, amit az olívafákat megtámadó betegségek miatti termeléskiesés okozott – jegyzi meg Ádám Attila, a Franz Josef Kaiser márkát jegyző GA FOOD Kft. kereskedelmi igazgatója. – Sajnos, az árak további emelkedésére számíthatunk, amíg az új termőterületekkel el nem érik a régi hozamokat.
Az egészségtudatosság trendjének erőssége nemcsak abban érhető tetten, hogy az áremelkedés nem vetette vissza az eladásokat, hanem például a szezonalitás gyengülésében is. Hiszen míg korábban jórészt salátákhoz vagy szabadtéri partikon használták a fogyasztók a terméket, addig immár télen-nyáron polgárjogot nyert a konyhákban.
– Legnagyobb változás a tavalyi évtől a speciális olajok (mák-, dió-, len-, szezám-, kenderolaj stb.) szegmensében érhető tetten, melyek fogyasztása látványosan megugrott – konstatálja Ádám Attila. – Ez utóbbiak forgalmazásába mi is belekezdtünk. Alkalmazkodunk a világ változásaihoz, és folyamatosan bővítjük az egészség megóvását segítő speciális választékunkat.
Kopogtatnak
a sütőkrémek
Gyengült, de nem tűnt el teljesen a szezonalitás az olívaolajok eladásaiban. Ezért a Glatz Hungary fontosnak tartja a szezonnyitó árakciók szervezését, hogy minél több fogyasztó számára legyen elérhető termékük, a Filippo Berio extra szűz olívaolaj.
– A salátákhoz használt olajoknak természetes szezonalitása van, annak ellenére, hogy friss saláta folyamatosan kapható egész évben – mondja Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketing managere. – A Filippo Berio olívaolajok második értékesítési csúcsa karácsony előtt jelentkezik, ott a helye az ünnepi asztalon.
Az olívaolaj fejlődése töretlen, de általában elmondható, hogy az „egészséges” olajoké a jövő. Idetartozik a cég másik terméke, a KRONEN finomított kukoricacsíra-olaj. Arany színe, édeskés íze, természetes és jótékony összetevői, a kíméletes gyártási eljárás teszi tökéletes sütési alapanyaggá.
A finomított kukoricacsíra-olaj elsősorban sütéshez-főzéshez lehet kiváló. Mivel füstpontja magas, jól bírja a hevítést, így akár általános olajjá is válhat a konyhában. Magas hőtűrő képessége garantálja, hogy a sütés során nem füstöl, nem keletkeznek kellemetlen szagok és káros anyagok. Magas telítetlenzsírsav- és E-vitamin-tartalma segít az egészséges táplálkozás megvalósításában.
Forradalmi újdonságot képviselnek a sütőolajok piacán a kókusz- és pálmaolaj alapú sütőkrémek. Magas füstpontjuk, semleges ízük – ami kiemeli az ételek saját ízét és nem okoz kellemetlen szagot a konyhában – egyszerűsíti az ételek sütését, mert nem spriccel, valamint jól adagolható krémes állaga miatt. A Glatz Hungary portfóliójából a Frivissa és Ceres sütőkrémek, illetve a Ceres kókuszzsír a jövő konyhai alapanyagai.
– Süteményekhez ínyenceknek ajánljuk még alternatívaként a KRONEN citromízű finomított repceolajat, a fokhagymaízű változatot pedig grillezéshez és húsok sütéséhez – teszi teljessé a képet Habuda Salyámosy Rita.
A cég olajait és sütőkrémjeit receptújságokban és internetes receptoldalakon hirdeti, ahol felhasználhatóságuk sokoldalúsága jól prezentálható.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >