Magazin: Nyit a sajtpiac
Az alacsony sajtárak élénkítették, és egyben változatosabbá is tették a keresletet, hiszen megfizethetőbbé váltak az ismeretlenebb, különlegesebb sajtok a fogyasztók számára. A gyártók a termékvonal fejlesztésével, új összetétellel, sajttípusokkal, laktózmentes variánsokkal vagy éppen a retro életérzésre alapozva ragadják meg ezt a lehetőséget. Marketingoldalról pedig többek között a felhasználási lehetőségek bemutatásával keltenek kíváncsiságot az újdonságok iránt.
Az uniós termékekre 2014-ben kivetett orosz importstop, majd az uniós tejpiac 2015-ös liberalizálása mélybe húzta a tej felvásárlási árait. A tejpiac csak a tavalyi év közepére állt többé-kevésbé helyre.
– A tejárak hektikus változása erősen hat a sajtpiacra – mondja Nagy Béla, a Kőröstej Kft. marketing és PR vezetője. – Tavaly mélységeket és hirtelen megugrásokat is megéltünk, ami nemcsak a gyártókat, de az értékesítési láncot is kihívás elé állította. Az év közepéig a tej beszerzési ára csökkent, utána drasztikus emelkedés kezdődött. 2017-ben a tejár eddig szinten maradt, de az importsajtok árában csökkenés érzékelhető.
– Hosszú időn át, egészen tavaly nyár végéig a félkemény sajtok piacán Európában jelentős túlkínálat mutatkozott, részben még mindig az orosz embargónak köszönhetően – folytatja az ERU Food Trading Kft. illetékese. – Ez a késztermékek fogyasztói árait is lecsökkentette, időnként az amúgy olcsóbb szegmensnek számító ömlesztett sajtok alá, ami azok forgalmára negatívan hatott. Az alapanyagárak az utóbbi fél évben emelkedtek, de ezáltal az előállítás költsége is nőtt, ami a gyártók árrésére kedvezőtlen hatással van, amennyiben nem tudnak áremelést érvényesíteni.
Ha nyár, akkor friss sajtok
Évek óta megállapítjuk minden elemzésünkben, és idén sincs másképp: a hazai sajtpiacot a félkemény, trappista jellegű sajtok uralják, de dominanciájuk gyengül. Talán ez a gyengülés most egy kicsit felgyorsult, mivel az áresés következtében a többi sajtféleség is elérhetőbbé vált a fogyasztók számára, és kipróbálhatták azokat.
A kereslet sokrétűbbé válása a szezonalitást is felerősítheti. Hiszen nyáron főleg a friss sajtok népszerűek, míg a hideg hónapokban inkább az érlelt sajtok után nő meg az érdeklődés, jelzi Carlo Volpe, az Óvártej Zrt. ügyvezető igazgatója, aki hozzáteszi:
– A kisebb kiszerelések felé tolódik el a kereslet, illetve az olyan konyhakész (kockázott, szeletelt, reszelt) variánsok irányába, amelyeket a háziasszonyok rögtön fel tudnak használni. Másik divatirány a tipicitás, kuriózum, új ízek: már nemcsak a táplálkozás a lényeg, hanem az az élmény, amit a fogyasztó átél az ízlelőbimbóin keresztül a szájba vételtől egészen a falat lenyeléséig. Ezen kívül nő a zsírszegény, light sajtok fogyasztótábora is. A csomagolási variációk közül pedig növekszik a kereslet a könnyen nyitható-zárható csomagolású sajtok iránt.
Az előttünk álló melegebb hónapok főként a különböző grillsajtok és mozzarellák eladásait lendítik meg, mondja Molnár Krisztina, a Lactalis Hungária Kft. junior trade marketing managere. Kedvező trendnek látja, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak a különlegesebb sajtok iránt, amelyek olyan sajtnagyhatalmakból érkeznek, mint például Franciaország vagy Olaszország.
– A versenyképességhez elengedhetetlen a folyamatos innováció, a termékfejlesztések során a fő szempont számunkra továbbra is a kiváló minőség – hangsúlyozza Molnár Krisztina. – A Président márkánk kommunikációjának fókuszába is a minőséget, szakértelmet helyezzük. A hiteles kommunikáció, amely mögött valóban egy minőségi termék áll, erősíti a fogyasztók márkahűségét.
A Président márka támogatása elsősorban BTL-vonalon zajlik: áruházi promóciókkal, kóstoltatásokkal, nyereményjátékokkal, POS-reklámanyagok kihelyezésével ösztönzik az eladást.
Abszolút újdonságok minden évben
A grillsajtok legnagyobb hazai szakértője a Kőröstej. A Hajdú grillsajt a nemzetközi sikerek után a hazai piacon is sikeres lett, ami szintén a fogyasztók új iránti nyitottságát bizonyítja. Az alapvetően nyári termékből immár télen is jelentős volument értékesítenek, tudjuk meg Nagy Bélától.
– Itt említeném meg a tavaly bevezetett joghurtsajtunkat, mely időközben aranyérmet hozott haza az ausztriai Käsiade sajtolimpiáról – teszi hozzá a marketing és PR-vezető. – Ez utóbbinak is már jelentős vevőköre alakult ki idehaza, úgyhogy nyugodtan mondhatjuk: ismét új kategóriát teremtettünk a magyar piacon.
A cég az utóbbi időszakban elsősorban a Hajdú márka erősítésére koncentrált a magyar piacon.
– Ügyelünk arra, hogy valóban csak a legjobb minőségi kategóriába tartozó sajtokat kínáljunk a virágos Hajdú-logóval. Ezek a sorozatgyártás mellett is nem ritkán kézműves színvonalat képviselnek – hangsúlyozza Nagy Béla. – Szintén fontos számunkra, hogy gyakorlatilag minden évben jelentkezzünk olyan termékkel, mely abszolút újdonság a magyar piacon, és az innováció közvetlen élmezőnyében tart minket. Ebből a szempontból nagyon jó helyzetben vagyunk, hiszen sajtjaink többségét exportáljuk. Ez nemcsak állandó fejlesztéssel jár, de folyamatosan olyan információkhoz is jutunk, melyek segítségével hatékonyan tudjuk követni a nemzetközi trendeket. Sőt, büszkék lehetünk arra, hogy egyes szegmensekben nemzetközi téren is mi vagyunk az etalon.
A három éve megkezdett hazai márkaerősítési folyamatban évről évre egyre több eszközt vetnek be, tudjuk meg tőle.
– Üzenetünk sem lehet más, mint az, hogy – főleg nagyüzemi körülmények között – kevesen értenek úgy a minőségi sajtok gyártásához Magyarországon, ahogyan mi – summázza a Kőröstej szakembere.
Változatok a mozzarellára
A szezonalitást Szarvason is érzik: a Szarvasi Mascarpone húsvétkor és karácsonykor mutat kiugró eredményeket, a „vizes” Szarvasi Mozzarella termékek pedig tavasztól nyár végéig produkálnak kiemelkedő eladási számokat.
– Megfelelő gyártástervezéssel eddig sikerült kielégíteni az igényeket – jelzi Nagy Sándor, a Szarvasi Mozzarella Kft. kereskedelmi igazgatója. – Mivel azonban továbbra is komoly kereslet mutatkozik termékeink iránt, szükségessé válik üzemünk újabb nagyszabású bővítése. Az új egység elkészültével több termék esetében megduplázzuk majd kapacitásunkat.
A cég olasz típusú friss sajtokat gyárt és forgalmaz. A termékvonalat folyamatosan bővítik: immár négyféle szeletelt mozzarellát kínálnak, választékukban megjelent a laktózmentes mozzarella is.
– Az elmúlt időszakban több termékünk csomagolását is megújítottuk. Néhány hete például a szeletelt termékeknél jelentünk meg új, prémium fóliával – informálja lapunkat Nagy Sándor. – A laktózmentes termékeink vonalát pedig hamarosan a laktózmentes Szarvasi Mascarponéval bővítjük. A pizza mozzarellák körét a Szarvasi Mozzarella Fiordilatte termékünk szélesíti, s már kapható a laktózmentes Szarvasi Pizza Mozzarella is.
A piaci trendek közül a kereskedelmi igazgató megemlíti, hogy míg korábban a darabolt sajtjaik iránt csökkent a kereslet, addig a tavalyi évtől megfordulni látszik a tendencia: a vágópultok által generált forgalom komoly növekedést mutat. Az értékesítési csatornák közül a hiper- és szupermarketeké a legnagyobb részesedés, de észszerű választék kialakításával diszkontvonalon is jelentős sikereket érnek el.
– Folyamatosan promotáljuk termékeinket ATL- és BTL-vonalon is – hangsúlyozza Nagy Sándor. – Sok az áruházi aktivitásunk, médiamegjelenésünk, és az elmúlt időszakban nagy figyelmet fordítottunk a közösségi médiára. A tévében évente többször is megjelenünk, emellett támogatunk sport- és egyéb eseményeket.
Krémesség és nosztalgia
Folyamatosan követi a piaci trendeket, fogyasztói igényeket az ERU Food Trading Kft. is. Ennek jegyében a CAMPING ömlesztett sajtok jelentős változásokon mentek keresztül az elmúlt időszakban.
– Kördobozos termékeinket teljesen új receptúrával kínáljuk, krémesebb összetétellel. Található közöttük igazi ínyencség is: CAMPING kördobozos ömlesztett sajt Camembert sajttal – mondja Rudolf Renáta, az ERU termékmenedzsere. – Hamarosan jelentkezünk egy Gourmet mixszel, amelyben Színesborsos, Csiperkegombás, Camembert sajtos és Lazacos háromszögsajtokat találhatnak a különleges ízek kedvelői.
A tömlős CAMPING családot is megújította a cég, szem előtt tartva, hogy a CAMPING tejszínes krémes, lágy íze ne változzon, hiszen a fogyasztók évtizedek óta hűek hozzá.
– A tömlős portfóliónkat két új sós ízzel bővítettük – nyújt információt a termékmenedzser. – A CAMPING paradicsomos és a CAMPING fokhagymás ömlesztett sajtok új színfoltot jelentenek. Kiváló szendvicseket lehet készíteni belőlük a reggelihez, de kedveltek pirítóshoz is. A reggeli mellett bátran ajánljuk őket főételek hozzávalóiként is: kiváló tésztaszószok, krémlevesek, pizzák készíthetők velük.
Emellett az ERU igazi meglepetéssel is szolgált: újra életre keltette a korábban népszerű Mese sajtot, újragondolt formában, két ízben: CAMPING Mese sajttortás és csokoládéízű tömlős sajtkrém. Mindkét termék kenhető kenyérre, kalácsra, ezen kívül tortákhoz krémnek, gofrihoz vagy palacsintatölteléknek.
– Arra törekszünk, hogy termékeink minél több kereskedelmi partnernél elérhetőek legyenek, ezért a termékeket elsősorban eladáshelyi támogatással erősítjük. POS-eszközökkel, másodkihelyezésekkel, árakciókkal, kóstoltatással tesszük vonzóbbá a partnereink és a fogyasztók számára – sorolja Rudolf Renáta. – Fontos számunkra, hogy a fogyasztóktól közvetlenül is visszajelzéseket kapjunk, amire a social media rendkívül jó lehetőséget biztosít. A fogyasztók aktivitását játékokkal, nyereményekkel, receptekkel, érdekességekkel háláljuk meg.
Sajt és életérzés olasz módra
Nagy hagyományokkal modern termékeket gyártanak Mosonmagyaróváron. Az Óvári sajt története már több mint 100 évre nyúlik vissza, mellette azonban folyamatosan jelennek meg az újdonságok a palettán.
– Egyre több a HoReCa -szektornak kifejlesztett konyhakész sajtunk, mint például a kockázott vagy gyufaszálvékonyra vágott mozzarella, amely ideális melegkonyhai ételekhez (pizzák, rakott tészták) és caprese-típusú hidegtálakhoz, salátákhoz. A stracchino sajt megerősödése is szembetűnő, önálló fogásként, salátákkal vagy tésztaszószként fogyasztva egyaránt nagyszerű gasztronómiai élménnyel szolgál – mondja Carlo Volpe.
Az innovációs elképzeléseik között szerepel olasz típusú sajtok, gyúrt sajtok, friss sajtok, valamint laktózmentes termékcsalád kifejlesztése, tudjuk meg tőle. A marketingmunkájukkal kapcsolatban pedig elmondja:
– A hagyományos „Óvártej 1903” albrandet népszerűsítő kampány szóróanyagai mellett saját vállalati magazint tervezünk megjelentetni. A belső PR- és kommunikációs cél mellett az Óvártej vállalati imázsát is erősíteni szeretnénk ezzel. ATL-vonalon továbbra is a „MammaMia” és az „Óvártej 1903” termékcsalád megjelenítése az elsődleges célkitűzés. Azonban nem csupán a hagyományos FMCG-szektorra fókuszálunk. Az egészséges étkezés, a környezettudatos életmód propagálásának jegyében az évek óta velünk dolgozó kreatív ügynökségnek köszönhetően olyan rendezvényeken is megjelenünk, mint az első alkalommal megrendezett Futó Expo. BTL-vonalon az ügynökségi megoldásaink a közösségi médiákban épp a vásárlói lojalitás kiépítését szolgálják. Ahogy például a Duna TV Családbarát műsorában már többször is látható, nem a márkát, hanem a Magyarországon még kevéssé ismert stracchino sajtot, mint terméket népszerűsítjük főzéseken keresztül. Az üzenet az olasz(os) életérzés, az itáliai gasztronómia.
Szeletelve az ízélmény érdekében
Folyamatos médiatámogatásban részesül a Leerdammer is, amely ma már ismert sajtmárka Magyarországon. A márka most hazánkban tovább bővíti kínálatát: az új, prémium kategóriás Leerdammer Finesse Original és Finesse Caractère extra vékony szeletekre vágva kaphatók, a még intenzívebb ízélmény érdekében, tájékoztat a forgalmazó White Lake Kft.
Az új Leerdammer Finesse Original és Finesse Caractère 8 extra vékony szeletet tartalmaz.
– Fontos, hogy vásárlóink igényeit teljes körűen kielégítsük, ezért mindig naprakésznek kell lennünk. Szerettünk volna egy teljesen újszerű ízélményt nyújtani a fogyasztóknak, amely mind állagában, mind ízében eltér az eddigiektől. Az extravékony szeletek közkedveltek más európai országokban, ezért úgy gondoltuk, itt az ideje, hogy a magyar fogyasztók is megkóstolhassák ezeket a prémium sajtokat – mondja el a bevezetés hátteréről Temesvári Kornél, a White Lake Kft. ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkeink
3000 tonna sajtot exportált tavaly a svájci Lidl
Több mint 3000 tonna sajtot exportált a svájci Lidl 2023-ban,…
Tovább olvasom >Enyhült a prés a sajton
Nyögi még a közelmúlt horrorárait a sajtpiac: hiába normalizálódott az…
Tovább olvasom >Ismét átfogó kutatást végzett a Tej Terméktanács
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >