Magazin: Mindig magasabbra!
A piaci igények változásaihoz jól alkalmazkodó, az innovációk terén mindig az elsők között járó Hilltop Neszmély Borászati Zrt. szakmai és üzleti eredményességét, töretlen fejlődését még az is érzékelheti, aki kizárólag a kiskereskedelmi üzletláncok boros polcairól „gyűjt” információkat. A miértekről is beszélgettünk az „Év Borásza” címmel Magyarországon és Nagy-Britanniában már egyaránt kitüntetett Kamocsay Ákossal, a vállalkozás társtulajdonosával.
– Ha a sikernek lenne értékesíthető receptje, nem kevesen állnának sorban Önöknél. Létezik valamiféle titok?
– Természetesen nincs! De nagy mennyiségben jó bort készíteni és értékesíteni, az valóban jót jelent az álmoskönyvek szerint is.
Termékeink minőségét nemcsak a piac, a szakma is értékeli, erre utalnak az egyre több borversenyen elért jó eredményeink, minőségi és prémium kategóriában egyaránt. Mára elértük, hogy a beszerzők nem egyszerű beszállítóként kezelnek minket, sokkal inkább valódi partnerként, akinek kereskedelmi tapasztalatára is számíthatnak. A fogyasztó pedig azzal mutatja ki elégedettségét, hogy újra és újra a mi termékeinket választja. Hogy ez megvalósulhasson– hangozzon mégoly közhelyesen is –, folyamatosan megbízható minőséget kellett nyújtanunk. Márpedig, ha a vásárló csalódottságot érez, a hibát nem egyszerű kijavítani.
Ezzel együtt persze le kell szögezni, hogy nem csak mi nyújtunk egyre jobbat, többet; rendkívül örvendetes tény, hogy az egész hazai borágazatban komoly fejlődésnek lehetünk tanúi.
– Feltehetően a kedvező kereskedelmi adatok sem egyszerűen valamiféle üzleti érzéknek köszönhetőek.
– Figyeljük a piac mozgásait, igazodunk a trendekhez, gyorsan adaptáljuk a sikert ígérő ötleteket, azaz alkalmazkodunk, és soha nem a meglévő termékeinkhez keressük a piacot. Tanulunk, elemzünk! Kimondottan szerencsés a brit kötődésünkből adódó helyzet is: a szigetországban – ahol a borpiac 4-5 évvel előttünk jár – gyűjtött tapasztalataink hasznosítása nyomon követhető üzleti stratégiánkban, de sokszor taktikai döntéseinkben is. Aligha véletlen, hogy az általunk bevezetett újdonságokat itthon sokan követi.
A borász egy kis pincében lehet művész, egy nagy borászatban viszont legfeljebb alkalmazott művész. Mi a mai modern borízlésnek megfelelő borokat készítünk – ezt a magyarországi éghajlat lehetővé is teszi –, amelyekkel felvehetjük a versenyt a világ más divatirányzataival.
– Mi változott az elmúlt időszakban?
– Számos technológiai fejlesztést hajtottunk végre. Emeltük dinamikusan növekvő bag-in-box rendszerünk kapacitását, de most sem tudunk akkora mennyiséget előállítani, hogy ne találjunk rá vevőt.
Új szőlőfeldolgozónkban zárt rendszerű préssel dolgozunk, így a gyümölcs nem érintkezik a levegővel, és hűteni tudjuk a cefrét is. Ez azért fontos, mert a szőlőfeldolgozás a borász munkájának legtöbb hibalehetőséget hordozó szakasza – ekkor veszhet el az italból a legtöbb aroma. A válogatott szőlő, az ép szemek nagyban hozzájárulnak a bor jó minőségéhez.
Ami termékfejlesztéseinket illeti, sokat tettünk azért, hogy a vásárló könnyebben kiigazodjon választékunkban: designt váltottunk és letisztítottuk profilunkat. Állítom, jó kereskedelmi munkát végzünk, megfelelő ár és promóciós politikát folytatunk.
Nagy-Britanniában 15 év után disztribútort váltottunk. Új partnerünk nagyon erős a gasztronómiában, ami prémium boraink szempontjából örvendetes tény.
– Egyre több láncban látni saját márkás termékeiket!
– Ezt a kiskereskedelem képviselőivel kialakított jó kapcsolatrendszerünknek köszönhetjük. A Lidlben az Irsaival, Merlot rozéval és Prémium Chardonnay-val vagyunk ott – borunk az angol és a lengyel üzleteikbe is eljut. A Tesconak Finest Irsai Olivér néven szállítunk terméket, az Auchanba pedig Hilltop Új Termékcsalád néven kerülnek Fabók Mihály sommelier-vel közösen kiválasztott borok. A Metro gasztrós borválogatásában szerepel a Kamocsay Prémium családból a Chardonnay és a Hárslevelű.
Közel tízmillió palackos brit piacunkról időnként beszerzők érkeznek, együtt kóstolunk hordómintákat – ennek alapján alkotnak borházasításokat. Így kerülnek saját márkás boraink az angol Marks and Spencerbe, Waitrose-ba, Asdába vagy éppen a Tescóba.
– Mire koncentrálnak a közeljövőben?
– Az elmúlt években rendszeresen kétszámjegyű éves növekedést produkáltunk. A piac jelenlegi helyzetében meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy 2016-ban az emelkedés csak egyszámjegyű lesz. A Hilltop borcsaláddal stabil forgalmat értünk el, az előrelépés lehetőségét a prémium kategóriában keressük. A Kamocsay brand forgalma már az év első nyolc hónapjában megduplázódott, és a további fejlődéshez is rendelkezésünkre áll a megfelelő alapanyag, minthogy a szőlőterületeink több jó bort adnak, mint amennyit eddig csúcstermékeink között értékesíteni tudtunk.
Terveink között szerepel a Kamocsay borok választékának bővítése is, hiszen korszerű technológiánk – elvben – képessé tesz minket arra, hogy új fajtákból is prémium minőségű terméket készítsünk. Borászpróbáló projekt ez, mert az illatos szőlők esetében például járatlan utakon járunk. Kísérletezünk, és pont ez a legizgalmasabb része a dolognak: nincs ember, aki azt mondhatná, minden tud a borról, és a természet mindig produkál olyat, amivel még nem találkoztunk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >