Magazin: Mindenki szájíze szerint

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 04. 28. 07:35

A jó idő beköszöntével a konyha is kitárul, változatosabb lesz a fűszerhasználat, fellendül a pácok forgalma. Több trend és divat is érvényesül egyidejűleg a piacon, így a gyártóknak igazán változatos és sokrétű termékvonal kialakítására nyílik lehetőségük.

FŐZ

A melegebb és a hidegebb hónapoknak is megvannak a szezonális csúcsai a fűszerpiacon. Ám természetesen a karácsonyi „süteménydömping” és a tavasz végétől beinduló grill- és bográcsszezon más-más fűszerféleségek értékesítését lódítja meg.

– A május–augusztusi időszakban a hagyományos grillfűszerkeverékek mellett a pácoknak a forgalmában is fellendülés tapasztalható – mondja Galácz Márta, a KOTÁNYI Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Grill termékeink körül a klasszikus, szárnyas és zöldség grill fűszersóink iránt a legnagyobb a kereslet, míg a pácok közül a szárnyas pác a legnépszerűbb.

Nincs egyetlen domináns trend a piacon, hiszen a célcsoportok igényei eltérők.

– Például az átalakuló főzési szokások és a szabadidő szűkülése miatt felértékelődnek a gyorsan, egyszerűen elkészíthető és szinte azonnal fogyasztható kényelmi termékek, ugyanakkor a városi közösségekben egyre nagyobb teret nyer a slow életmód és táplálkozás – mond egy ellentétpárt Csider Borbála, a Nestlé Hungária brandmenedzsere (MAGGI). – Támogatott és sokat hangsúlyozott téma a fenntarthatóság, egyre többen tudatosan választják például a helyben megtermelt zöldséget, gyümölcsöt, ugyanakkor számos olyan termékkel bővül évről évre a paletta és a fogyasztók menüje is, amelyek más piacokról kerülnek Magyarországra importcikként. Jelentős és erősödő trend a természetesség keresése, a kiegyensúlyozott táplálkozás iránti növekvő érdeklődés és az e téren hozott egyre tudatosabb fogyasztói döntések. Ugyanakkor a többség egyelőre nem köt kompromisszumot az ízben.

Street food otthon is

Galácz Márta a konkrét trendek közül kiemeli a minőségi street food előretörését. Jelenleg nagy érdeklődés van a kézműves hamburgerek iránt. Ezt a trendet kiaknázva kerülnek a kiskereskedelmi és a HoReCa-­csatornákba a klasszikus, az amerikai BBQ és az ázsiai hamburgerekhez használható KOTÁNYI-fűszerkeverékek tavasszal.

– A KOTÁNYI márkát tekintve szortimentünk tavaly dobozos grillfűszer-keverékekkel bővült, amelyek kiszerelése könnyű adagolhatóságot és visszazárhatóságot tesz lehetővé –idézi vissza az ügyvezető igazgató. – Az év elején kínálatunk hat új fűszermalommal színesedett, a tavaszi időszakban pedig a már említett 3-3 új KOTÁNYI hamburger fűszerkeveréket vezetjük be mind a kiskereskedelmi, mind a HoReCa-piacra. Nyár elején a nemzetközi konyha iránt érdeklődők számára fogunk újdonságokkal szolgálni.

A KOTÁNYI márka esetében áprilisban a malom termékcsalád áll a kommunikáció fókuszában, amelyeket receptmagazinokban található tartalmakkal, Youtube-, Facebook-kampánnyal, valamint display-kihelyezésekkel támogatnak.

– A nyári időszakban természetesen a grill szezonra fókuszálunk – jelenti ki Galácz Márta. – Horváth Rozi márkánk pedig mind kommunikációjában (itt is kiemelt fontosságú a közösségi médiában való aktivitás), mind csomagolásában egy megújulási időszakon megy keresztül. Az első megújult Horváth Rozi fűszerek tavasszal kerülnek a boltok polcaira. Ezeknek a csomagolásán, igazodva a tavaly bevezetett „Tradicionális ízeink újragondolva” márkaüzenethez, új receptjeink lesznek olvashatóak. Facebook-közösségünkkel is már hónapok óta együtt „gondolunk újra” egy-egy kiválasztott hagyományos magyar receptet.

Természetesen!

A fogyasztók döntéseit egyre inkább mozgatja a természetesség, emeli ki a trendek közül a Nestlé brandmenedzsere.

– Az iparias megnevezésű, sokszor ismeretlenül hangzó összetevőkkel szemben jellemző a bizalmatlanság, annak ellenére is, hogy minden gyártó törvényileg köteles a hatályos szabályozások alapján engedélyezett, az élelmiszer-biztonsági szempontoknak megfelelő, minőségi alapanyagokat használni. A fogyasztók nagy többsége előnyben részesíti azokat az alapanyagokat, amelyek természetközeliek, nevük ismerősen cseng, és amelyeket sokszor használnak a főzéshez – fejti ki Csider Borbála.

Erre az igényre való válaszként az egyik legfontosabb lépés, ami egyben nagy kihívás is a gyártók számára, hogy a fogyasztók által kedvelt ízek megtartása mellett termékeik összetevőit átvizsgálják, és gyártói kapacitásukhoz és technológiájukhoz mérten fejlesszék azokat.

Igazodva ehhez a trendhez, egy nagy átalakulás úttörőjeként, a MAGGI az idei évben egy megújulási folyamatba vág bele. Az év első felében a fűszeralap/ételalap kategóriában négy olyan termékkel áll elő „MAGGI Ismerős Ízek Újratöltve” szlogennel, amelyekben a fogyasztók számára ismerős és kedvelt alapanyagok vannak. A fűszerek, zöldségek (például a paradicsom, a fokhagyma, a vöröshagyma) és egyéb alapanyagok egytől-egyig szárítva kerülnek ezekbe a termékekbe – ahogy egyébként ez a szárított konyhai termékekre általában igaz. Ezzel biztosítja a gyártó a hosszú eltarthatóságot, így nincs szükség tartósítószer hozzáadására.

Magasabb zöldség- és fűszertartalommal újul meg a MAGGI Bolognai spagetti és a Mexikói chilis bab alap, illetve két új termék is kerül a polcokra, a Sajtszósz és a Sonkás-gombás penne alap.

– A MAGGI Ismerős ízek újratöltve termékek 2017 februárjában debütáltak a polcokon, az első nagy – tévés megjelenést, kóstoltatásokat és médiapartnerségeket is magában foglaló – marketingtámogatási hullám áprilisban indul a megismertetésükre – mondja Csider Borbála.

Az idő függvényében

A fogyasztói árakat sok szegmensben komoly mértékben befolyásolja az időjárás.

– Sajnos, a 2016-os esztendő nem kedvezett a fűszerpaprika-termelőknek – mondja Szántó György, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Kevesebb fűszerpaprika termett, mint az előző évben, illetve a termőterületek is jelentősen csökkentek. Ezért aztán a felvásárlási árak is emelkedtek.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, bográcsozás ide-vagy oda, a fűszerpaprika-eladások nem növekednek kiugróan a grillszezon időszakában, tudjuk meg tőle. Természetesen a kereskedői promóciók eredményezhetnek egy-egy jelentősebb volument.

– Termékpalettánkról kiemelném a 80 grammos Halászlé termékünket, amely új csomagolásban kerül a polcokra idén. Reméljük, a nyári szezonban elnyeri a fogyasztók tetszését – jelzi Szántó György. – A grillszezonban forgalomnövekedést elsősorban a nedves ételízesítőink (grillkrém, flekken mustár, magyaros pác, mustáros pác) eladásaitól várunk, melyek iránt a kereslet egyre nagyobb a fogyasztók részéről.

A tavalyi év időjárása a fokhagymatermelőknek sem kedvezett, árulja el Domonkos István, a DOMI Fokhagyma Kft. ügyvezetője. A kínálat szűk volt, a kereslet nagy, így elszabadultak a világpiaci árak. De reménykednek benne, hogy idén normalizálódik a piac.

– A grillszezon beköszöntével előtérbe kerülnek a kényelmi értékkel bíró fűszerezett zúzott fokhagyma termékeink. Hiszen ezek használata egyszerű, kényelmes és ízletesek – mondja Domonkos István. – Főként a szárnyas- és a sertéshúshoz készített fűszerezett változatokból számítunk jelentős többletértékesítésre.

Tubusos és tasakos natúr és fűszerezett zúzott fokhagyma termékeiket új ízekkel bővítették, így a fokhagymaimádók az összes húsétel fűszerezéséhez megtalálhatják az igényüknek megfelelő terméket.

– Jelenleg az élelmiszeripari felhasználók számára is egy új, natúr zúzott fokhagymatermék fejlesztésén dolgozunk, amely, reméljük, rövid időn belül termékpalettánk részét képezi majd – tekint bizakodva előre az ügyvezető. – Emellett új, nemzetközi piacaink vannak kialakulóban. Amennyiben ezek realizálódnak, így az ottani igények szerint fogjuk a marketingmixünket kialakítani és használni. Mindenképp szerepet fog benne kapni a termékkóstoltatás és a promóciós termékek bevezetése. Szlogenünkre építünk: „Legyen egyszerűen a legjobb, MERT AZ ÍZ DOMINÁL”

Kapcsolódó cikkeink