Magazin: Milyen ma a szakiskolai diák?

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 09. 02. 11:51

Mivel motiválhatók ma a vendéglátószakmákat tanuló diákok? Mit tudnak a szakma mindennapjairól? Szeretnek-e versenyezni? – ezekről a témákról kérdeztük Varga Zoltánt, a Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola szakmai igazgatóhelyettesét. A vázolt kép némely részlete szinte ijesztő!

Horec_MVI_Varga1_opt„A mai diákok motiválása nem könnyű feladat. Nincs bevált recept. Megjelentek olyan jelentkezők is a vendéglátóipari képzéseken, akik nem szakácsok szeretnének lenni, inkább azért szeretnének a szakácsképzésben részt venni, hogy az életszínvonalukból adódó étkezési hiányosságaikat pótolják, vagyis legalább ételhez jussanak a képzés során! Szakoktató kollégáimnak nincs könnyű dolguk a motiválás területén. Ma már nem elég az oktató szakmai odaadása, komoly pedagógiai, nevelő munka a szakmai oktatás. Van persze a tanulók között motivált, szakmailag érdeklődő is, talán miattuk érdemes bemenni az iskolába, de a számuk évről évre csökken.

Nem mindegy, hogy a tanuló általános iskolai tanulmányait követően, vagy mint érettségizett diák jön a szakképzésbe. A felnőttképzésekben egyre több a diplomás hallgató. A frissen végzett 17-18 éves szakács a munkaerőpiacon versenytársként találkozik a 20-35 év közötti diplomás, motivált, nyelveket beszélő, felnőttképzésben végzett kollégájával.

Ami a szakma mindennapjait illeti, a diákok leginkább csak annyit tudnak az eredményekről és a problémákról – azaz a Michelin-csillagokról, az étteremlistákról vagy éppen a szakmai szervezetekről –, amennyit az oktató mesél nekik a témáról.

A hazai és külföldi versenyeken való részvételük elsősorban az iskola költségvetésén múlik, márpedig évről évre kevesebb jut a felkészítés finanszírozására. Szerencsére vannak olyan gyakorlati képzést nyújtó helyek, amelyek segítik az iskolák ilyen irányú törekvéseit, és részt vállalnak a felkészítésben. Az ő segítségük nélkül lényegesen kevesebb versenyen tudnánk részt venni a tanulókkal.”

Kapcsolódó cikkeink