Magazin: Mi van a kezünkben? I.
A finger food már nálunk is jól ismert fogalma nem egy új ételfajtát takar, sokkal inkább a meglévők egy részének korunk fogyasztási trendjeihez igazodó átstrukturálását. Szegmense a recesszió évei alatt – kényelmi termékként – lassabban fejlődött, de a kereskedelemben így is érzékelhető a választékbővülés.
Jó másfél évtizede ismerkedik a hazai vendéglátás a finger food kifejezéssel, pedig a néhány falatként elfogyasztható, kisadagos fogásokat korábban is kínálta a szakma. Az ételfajtán a forgalmazók egy termékfajtát, a szakácsok többnyire valamiféle snacket értenek, de ahogy neve is jelzi, jóval tágabb fogalomkörről van szó. Finger food: szó szerint kézből (is) ehető ételeket jelent – még ha néha villával, evőpálcával vagy éppen fogpiszkálókkal, mini-nyársakkal kiegészítve kínálják is őket.
A termékek olyan széles spektruma áll közel a finger food fogalmához – véli Mossóczy Csaba, Európa egyik legnagyobb finger food forgalmazója, a McCain Foods Country managere –, hogy szinte lehetetlen definiálni a termékfajtát. Többnyire a piaci szereplők is más és más ponton húzzák meg a szegmens határait, sőt, sokszor az általuk használt terminológiák sem egyeznek. A McCain például termékeinek jelentős részére jó ideje a pickers gyűjtőkifejezést használja terméklistájában, ugyanakkor ugyanebbe a fogalomkörbe tartoznak a finger foodok „töltőanyagaiként” külön kapható húsfalatkák és szószok is.
Talánok és igenek
A finger foodok a convenience kategóriába tartoznak – folytatja Mossóczy Csaba, aki a termékfajta forgalmát a magyarországi food service piacon évi 2-300 tonnára becsüli –, és a jó minőségű termékek ára hazai összehasonlításban magasnak mondható. Partnereink a horeca szektorban túlnyomóan a gyorsétterem-láncok és a szállodák közül kerülnek ki, a vendéglátás egyéb területeken – nem utolsó sorban a válság miatt – kevésbé dinamikusan fejlődik a piacunk. Nem könnyű megbirkózni azzal az akadállyal sem, hogy az étkezési kultúránkhoz alig illeszthető ez a termékkategória; változásokat csak a világtrendek hazai terjedése hozhat.
Egyes marketingszakemberek szerint a finger foodokra jellemző valamiféle játékosság és könnyedség – egyfajta életérzést adnak. Jól illeszkednek a fogyasztó gyorsuló életmódjához, és a magasabb minőségű gyorsétkezés lehetőségét kínálják.
A mélyhűtött termékek térnyerése a vendéglátás fejlődésének szükségszerű velejárója, ráadásul a feldolgozási technológiák fejlődése miatt a fagyasztott alapanyagok minősége mind jobban közelít a friss árukéhoz, hosszú ideig eltarthatóak, felhasználásuk gyors és egyszerű. Mindez azt jelenti, hogy nem egy vendéglátóhely-típusnál rentábilisabb is a használatuk. A vendéglátósnak ugyanis nem kell a hosszúra nyúló konyhai előkészítéssel foglalkoznia, csak a rendelésnek megfelelő mennyiséget kell elkészíteni, és a finger foodok akkor is gond nélkül kínálhatók, amikor a szakács már hazament.
A finger foodok magyarországi piacának növekedését érzékeli Volosinovszky János, Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – Saját termékeink értékesítési adatai is ezt támasztják alá – érvel a szakember. – A választék- és a mennyiség növekedés mögött demográfiai okok is kereshetőek, hiszen egy olyan új generáció válik háziasszonnyá, akik nyitottabbak az új termékekre a tradíciókkal szemben.
Luxus vagy kényszer?
A finger foodok igazodnak a mai kor fogyasztási trendjeihez, gyorsan elkészíthetőek, változatosak – hangsúlyozza Volosinovszky János. – E termékek a kényelmi kategóriába sorolhatóak, melyek célcsoportja a magasabb jövedelmű, 20-49 éves, városi, értelmiségi, egészségtudatos nők. Számukra a családdal, barátokkal töltött, kultúrára fordítható – szabadidő sokkal értékesebb, így hajlandóak többet költeni a kényelmi kategóriájú, gyorsan elkészíthető termékekre. Ugyanakkor ezek a termékek ma már egyáltalán nem tartoznak a luxus kategóriába, a fiatalabb korosztály a könnyű elkészíthetősége, az idősebb korosztály pedig az időtakarékossági szempontok miatt keresi e kategóriát. A könnyen elkészíthető Nádudvari panírozott finger food termékek is jól beilleszthetőek a mai kornak megfelelő, egészségtudatosságra és változatosságra épülő táplálkozásba, mivel néhány perc alatt, hozzáadott olaj nélkül sütőben is elkészíthetőek.
Dr. Böszörményi Zoltán, a Marathon Foods Kft. kereskedelmi igazgatója is fejlődést lát a szegmensben. – Tapasztalataink azt mutatják, hogy a magyar piacon, ha nem is kiemelkedő, de lassú növekedés volt megfigyelhető az elmúlt 3-4 évben. Visszajelzések alapján jellemzően a fiatal, és középkorú vásárlók fogyasztják termékeinket. Ennek okai valószínűleg a gyors elkészítés lehetősége, a közepes árfekvés, a jó minőség és az állandó időhiány. A növekedés legfőbb oka, hogy a vásárló sok helyen be tudja szerezni és gyorsan el tudja készíteni a termékeket: egyszerűen sütőben vagy forró olajban a megjelölt hőfokon és ideig süti azokat.
A hazai piac telített – emeli ki Dr. Böszörményi Zoltán –, de kreatív ötletekkel, új ízek, formák, kiszerelések bevezetésével lehetőség van a növekedésre. Ehhez persze állandó, kiváló minőség szükséges, mert ennek rovására rövidtávon sem lehet építkezni. Itthon a Marathon-Foods gyümölcsös, csokis készítmények a legnépszerűbbek, ezzel együtt az export növekedése jelentősebb: számos nagy külföldi partnerünk van, akik nyitottak az új termékekre. Gyakran keresnek meg minket ötletekkel, amelyeket velük közösen igyekszünk megvalósítani. Ezek jellemzően tekercsek, de több fajta édes süteményt is szállítunk.
Választék
A McCain itthon jelenleg az egyik legszélesebb finger food választékot kínálja, de a jelenlegi gazdasági helyzetben nem bővíti termékportfólióját. Kínálatuk figyelemre méltó mind a burgonya-, mind a sajt-, zöldség- és csirkehús-alapú termékcsoportokban. Mossóczy Csaba értékelése szerint a legnépszerűbbek a hagymakarikák, a brokkolis és chilis sajtos nuggetsek (utóbbit a Burger King be is listázta), valamint a fűszeres csirke szárnyak.
A Nádudvari 2010 óta van jelen termékeivel a finger food termékkategóriában. Ide tartoznak többek között a panírozott zöldségek és sajtok (party golyók és nuggetsek) – amelyekből a kisebb, 450 grammosok mellett a horeca részére szánt 2,5 kilós kiszerelések is kaphatók. A panírozott zöldségtermékek gyártástechnológiájának kifejlesztésénél fontos szempont volt – húzza alá Volosinovszky János, hogy az alapanyagként használt zöldségeket csak a minimális, élelmiszer-biztonsági szempontokat figyelembe vevő kezelésnek vessük alá. A termékek, teljes összetételüket tekintve, kizárólag naturális, enyhén sózott zöldségből és a ropogós panírrétegből épülnek föl, ami házias jelleget ad nekik. A magas minőség és innováció elismeréseként panírozott zöldségeink idén elnyerték a Magyar Termék Nagydíjat.
A Marathon-Foods egyik fő profilja a finger foodok szegmensében a tavaszi tekercsek gyártása. Választékunkban – mondja el Dr. Böszörményi Zoltán – öt különböző ízesítésű termék található: zöldséges, mexikói (ezt hívják a Burger Kingnél mini burritosnak), csirkés, kacsás, sertéshúsos, és tenger gyümölcseivel készülő. A tészta saját fejlesztésű, és egyedileg gyártott gépekkel állítunk elő. A másik nagy terület az édes/sós sütemények előállítása, ilyenek például a Mini Hot Dog, Mini Wellington, D-shape. A minőséget itt is a leveles tészta és a gyümölcsös, illetve húsos töltelék megfelelő aránya adja. A terméket főként a mirelit nagykereskedéseknek ajánljuk, akik általában éttermek, büfék részére értékesítik azokat tovább, de számos kiskereskedelmi lánc polcain is megtalálhatóak. Közvetlenül is szállítunk egy-két nagyobb partnernek, főként gyorséttermeknek (McDonald’s, Burger King, Belfrit), de a költséghatékony működés érdekében nem foglalkozunk bolti terítéssel.
Lehetőségek kapujában
A finger foodok piacát, ahogy láthattuk, nem egységesen értékelik a megkérdezett szakemberek. Fejlődését talán még gátolja a gazdasági válság, de mi bizakodóak vagyunk a termék jövőjét illetően, és az élelmiszeripar dinamikusabban fejlődő üzletágának tartjuk gyártásukat – perspektivikusan legalábbis mindenképpen. Adott az előrelépés lehetősége a horeca szektorban is, hiszen a praktikus finger foodok jól illeszkednek az étkezési makrotrendekhez, akárcsak a vendéglátóhelyi étlapokba – különösen a limitált konyhai eszközökkel rendelkező éttermekben, sörözőkben, sőt, éjszakai szórakozóhelyeken. Sikerük alapja lehet profitnövelő képességük, lévén ösztönözhetik a vendégek italfogyasztását, másrészt, mert multifunkcionálisak: snackként vagy főételként, asztalnál és utcán egyaránt kínálhatók.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >