Magazin: Melyiket szeressem?
Lassan két évtizede, hogy az egyik nagy hazai borászati cég német tulajdonosának marketingesei elmagyarázták a magyar kollégáknak, a pezsgőcímkén a B betű alsó hasának miért kell kissé teltebbnek, nőiesebbnek lennie: ez pozitívan befolyásolja a célcsoport döntését!
Többnyire nem ilyen mélységig átgondolva a kérdést, de ma a hazai borászatok többsége termékei kiszerelésének kialakításakor alkalmazkodik nemcsak a borfogyasztási, de időnként a csomagolási trendekhez is. Sőt, az is előfordul, hogy a kiszerelés többet ígér, mint amit a beltartalom nyújt. És minthogy legjobb grafikusaink is láthatóan borkedvelők, a magyar csúcsborok időnként szemet gyönyörködtető formában kerülnek ki a palackozóból (1. és 2. kép).
Ami a csomagolásdesign területén általános trend a világban, az visszaköszön a bor „csomagolásán” is – látunk határozott mértani formákat, fehér alapon minimál stílusú grafikát, átlátszó alapon fehér tipográfiát, fekete és fehér éles kontrasztját, világos pasztellszínekkel rajzolt különleges motívumokat, ugyanakkor a címkeinformációkat hordozó csomagolópapírt is, ami további innovatív ötletek megvalósítását is lehetővé
teszi (3. kép).
A fogyasztó az üzletek szinte már értelmezhetetlenül nagy borválasztékából nemcsak az ár vagy a borász neve alapján választ – a szakértők szerint óriási a jelentősége annak is, hogy a címkén keresztül mennyire tud azonosulni a termékkel. A „nagy borok” címkéin ritka a játékos elem, a jól sikerültek értéket, letisztultságot, eleganciát sugároznak, és gyakran komoly művészi értéket hordoznak (4. kép).
Mások az elvárások a nagy mennyiségben, a mai átlagfogyasztók igényeinek megfelelően készített borokkal (és címkéikkel) szemben. Ha – a deklaráltakhoz híven – a borászatok többsége ma valóban a fiatalokat szeretné elsődlegesen megnyerni fogyasztójának, akkor a kiszerelést illetően is alkalmazkodnia kell e célcsoport igényeihez. Meg is teszik ezt a világban sokan: az interneten adekvát kreatív, játékos címkék százaival találkozhatunk (5. és 6. kép).
Érdekes „műfaj” a sorozatok tagjainak egymástól való megkülönböztetése. Kissé talán didaktikus, de jó grafikával látványos tud lenni, amikor az ételfajtához tartozást jelöli a címke (7. kép), máskor a hangulatra utal, amihez az adott italt ajánlják. Láttunk sorozatot arcokkal (8. kép)– itt aztán szó szerint lehet venni az azonosulást –, de a kedvencünk egy belga hipermarketlánc leleménye: a címkéken „feldíszített” dugók teszik mindenki számára egyértelművé a bor származási
helyét (9. kép). Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >