Magazin: Melyiket szeressem?

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 09. 11. 11:02

Lassan két évtizede, hogy az egyik nagy hazai borászati cég német tulajdonosának marketingesei elmagyarázták a magyar kollégáknak, a pezsgőcímkén a B betű alsó hasának miért kell kissé teltebbnek, nőiesebbnek lennie: ez pozitívan befolyásolja a célcsoport döntését!

Bor_Kiszereles 1_opt

Többnyire nem ilyen mélységig átgondolva a kérdést, de ma a hazai borászatok többsége termékei kiszerelésének kialakításakor alkalmazkodik nemcsak a borfogyasztási, de időnként a csomagolási trendekhez is. Sőt, az is előfordul, hogy a kiszerelés többet ígér, mint amit a beltartalom nyújt. És minthogy legjobb grafikusaink is láthatóan borkedvelők, a magyar csúcsborok időnként szemet gyönyörködtető formában kerülnek ki a palackozóból (1. és 2. kép).

Ami a csomagolásdesign területén általános trend a világban, az visszaköszön a bor „csomagolásán” is – látunk határozott mértani formákat, fehér alapon minimál stílusú grafikát, átlátszó alapon fehér tipográfiát, fekete és fehér éles kontrasztját, világos pasztellszínekkel rajzolt különleges motívumokat, ugyanakkor a címkeinformációkat hordozó csomagolópapírt is, ami további innovatív ötletek megvalósítását is lehetővé
teszi (3. kép).

A fogyasztó az üzletek szinte már értelmezhetetlenül nagy borválasztékából nemcsak az ár vagy a borász neve alapján választ – a szakértők szerint óriási a jelentősége annak is, hogy a címkén keresztül mennyire tud azonosulni a termékkel. A „nagy borok” címkéin ritka a játékos elem, a jól sikerültek értéket, letisztultságot, eleganciát sugároznak, és gyakran komoly művészi értéket hor­doznak (4. kép).

Mások az elvárások a nagy mennyiségben, a mai átlagfogyasztók igényeinek megfelelően készített borokkal (és címkéikkel) szemben. Ha – a deklaráltakhoz híven – a borászatok többsége ma valóban a fiatalokat szeretné elsődlegesen megnyerni fogyasztójának, akkor a kiszerelést illetően is alkalmazkodnia kell e célcsoport igényeihez. Meg is teszik ezt a világban sokan: az interneten adekvát kreatív, játékos címkék százaival találkoz­hatunk (5. és 6. kép).

Érdekes „műfaj” a sorozatok tagjainak egymástól való megkülönböztetése. Kissé talán didaktikus, de jó grafikával látványos tud lenni, amikor az ételfajtához tartozást jelöli a címke (7. kép), máskor a hangulatra utal, amihez az adott italt ajánlják. Láttunk sorozatot arcokkal (8. kép)– itt aztán szó szerint lehet venni az azonosulást –, de a kedvencünk egy belga hipermarketlánc leleménye: a címkéken „feldíszített” dugók teszik mindenki számára egyértelművé a bor származási
helyét (9. kép). Ipacs Tamás

Bor_Kiszereles 2_opt

Bor_Kiszereles 3_opt

Bor_Kiszereles 4_opt

Bor_Kiszereles 5_opt

Bor_Kiszereles 7_opt

Bor_Kiszereles 8_opt

Bor_Kiszereles 9_opt

Kapcsolódó cikkeink