Magazin: Melyiket szeressem?
Lassan két évtizede, hogy az egyik nagy hazai borászati cég német tulajdonosának marketingesei elmagyarázták a magyar kollégáknak, a pezsgőcímkén a B betű alsó hasának miért kell kissé teltebbnek, nőiesebbnek lennie: ez pozitívan befolyásolja a célcsoport döntését!
Többnyire nem ilyen mélységig átgondolva a kérdést, de ma a hazai borászatok többsége termékei kiszerelésének kialakításakor alkalmazkodik nemcsak a borfogyasztási, de időnként a csomagolási trendekhez is. Sőt, az is előfordul, hogy a kiszerelés többet ígér, mint amit a beltartalom nyújt. És minthogy legjobb grafikusaink is láthatóan borkedvelők, a magyar csúcsborok időnként szemet gyönyörködtető formában kerülnek ki a palackozóból (1. és 2. kép).
Ami a csomagolásdesign területén általános trend a világban, az visszaköszön a bor „csomagolásán” is – látunk határozott mértani formákat, fehér alapon minimál stílusú grafikát, átlátszó alapon fehér tipográfiát, fekete és fehér éles kontrasztját, világos pasztellszínekkel rajzolt különleges motívumokat, ugyanakkor a címkeinformációkat hordozó csomagolópapírt is, ami további innovatív ötletek megvalósítását is lehetővé
teszi (3. kép).
A fogyasztó az üzletek szinte már értelmezhetetlenül nagy borválasztékából nemcsak az ár vagy a borász neve alapján választ – a szakértők szerint óriási a jelentősége annak is, hogy a címkén keresztül mennyire tud azonosulni a termékkel. A „nagy borok” címkéin ritka a játékos elem, a jól sikerültek értéket, letisztultságot, eleganciát sugároznak, és gyakran komoly művészi értéket hordoznak (4. kép).
Mások az elvárások a nagy mennyiségben, a mai átlagfogyasztók igényeinek megfelelően készített borokkal (és címkéikkel) szemben. Ha – a deklaráltakhoz híven – a borászatok többsége ma valóban a fiatalokat szeretné elsődlegesen megnyerni fogyasztójának, akkor a kiszerelést illetően is alkalmazkodnia kell e célcsoport igényeihez. Meg is teszik ezt a világban sokan: az interneten adekvát kreatív, játékos címkék százaival találkozhatunk (5. és 6. kép).
Érdekes „műfaj” a sorozatok tagjainak egymástól való megkülönböztetése. Kissé talán didaktikus, de jó grafikával látványos tud lenni, amikor az ételfajtához tartozást jelöli a címke (7. kép), máskor a hangulatra utal, amihez az adott italt ajánlják. Láttunk sorozatot arcokkal (8. kép)– itt aztán szó szerint lehet venni az azonosulást –, de a kedvencünk egy belga hipermarketlánc leleménye: a címkéken „feldíszített” dugók teszik mindenki számára egyértelművé a bor származási
helyét (9. kép). Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >