Magazin: MagyarBrands 2015: a márka magyar, az érték nemzetközi
A MagyarBrands Szakértői Bizottsága immár hatodik éve díjaz olyan magyar vonatkozású márkákat, amelyek a magyar vállalkozások méltó képviselői lehetnek hazánkban – és messze határainkon túl is.
A MagyarBrands-díjazottak kiválasztása pályázati rendszerben, illetve a Szakértői Bizottság jelölése alapján történik. A márkák pontozásánál az üzleti és a fogyasztói márkák külön kategóriába kerülnek. Az értékelés hét szempont alapján történik, ezek: a tradíció, a foglalkoztatottság, a tulajdon(szerkezet), a reputáció, az identitás, az ismertség és a kedveltség.
Változott a módszer
Az elmúlt 5 év tapasztalatai és a szakértői javaslatok alapján a MagyarBrands-mutató kiszámításának módszere 2015-ben némileg megváltozott. Továbbra is a hét mutató alapján dőlt el a márkák helye, de ebben az évben először a tulajdon, a foglalkoztatás és az identitás (az, hogy mennyire áll közel a márka a magyar fogyasztók szívéhez) alapján volt egy elsődleges kiválasztás is. Ezt követően került sor a márkaérték-pontszám meghatározására az alábbi 5 szempont alapján: tradíció, reputáció, identitás, ismertség és kedveltség. A végső pontszámot ez az öt márkaértékszempont határozta meg. Ugyanakkor a tradíció és az identitás pontszámán keresztül továbbra is hat a végső értékre a márka magyar volta is, de immár sokkal inkább úgy, ahogy ez a fogyasztói vagy üzleti ítéletalkotás során a gyakorlatban történik.
A listák elején 2015-ben is ismert márkák állnak. A MagyarBrands-díj nyerteseinek közel háromnegyede 100%-os magyar tulajdonban van, és átlagosan 570 embert foglalkoztatnak Magyarországon.
A klasszikus MagyarBrands-díjazottak dobogóját 2015-ben a Richter Gedeon, a Zwack és a Tungsram (üzleti márkák), illetve a Pick, az Unicum és a Gundel (fogyasztói márkák) triók foglalják el, de vélhetően ugyanilyen értékes az a képzeletbeli dobogó is, amelyre csupa aranyérmes állhatott: a különdíjasok (a gyermekekért, a kultúráért és az innovációért).
Nem a szegregáció a megoldás!
A MagyarBrands-különdíjas Igazgyöngy Alapítvány 1999 óta működik a 33 leghátrányosabb helyzetű kistérség egyikében, Berettyóújfalu környékén.
Egyik feladatuk a tehetséggondozás – különös tekintettel a hátrányos helyzetű, roma közösségre –, amelyet egy alapfokú művészeti iskola fenntartásával végeznek.
Hat telephelyre összesen 23 településről járnak hozzájuk a 70 százalékban hátrányos helyzetű gyerekek: a 600 fős tanulólétszámból 350-en élnek mélyszegénységben.
Köszönhetően a gyermekközpontú vizuális nevelésnek, tanítványaik évente 500-nál is több díjat nyernek hazai és nemzetközi gyermek-képzőművészeti versenyeken, a világ minden pontján.
Az oktatás mellett az alapítvány esélyteremtő terepi munkát is végez – a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek integrációja ugyanis sosem fog az iskola falain belül megoldódni. Komplex programba kezdtek, amelyben az oktatás, a családgondozás, közösségfejlesztés és az intézményi együttműködés a meghatározó. Igyekeznek megkeresni az összes beavatkozási pontot, amely az oktatás hatását amortizálja, és erre a közösségi fejlesztéssel hatást gyakorolni. A skála nagyon széles: a családok kríziskezelésétől a településfejlesztésig terjed. A teljes modellfejlesztés terepe egy Told nevű kis zsákfalu, a modell elemeit már 16 településen alkalmazzák.
A szegregáció módszerét elvető, stratégiaszerű munka mérhető pozitív változásokat mutat a mélyszegénységben élő, zömében roma társadalmi csoport integrációjában.
Eredményeik miatt egyre többen keresik meg őket itthonról és külföldről is, civil szervezetek, egyetemek, közoktatási intézmények, önkormányzatok.
A MagyarBrands-különdíj kiváló társaságba kerül az Igazgyöngy Alapítványnál: szociális innovációik ugyanis már nemzetközi szinten is díjazottak.
Közösséget épít
és erősít meg
a zenekar
A Budapesti Fesztiválzenekar a nemzetközi zenei élet egyik sikertörténete: a világ tíz legjobb zenekara között tartják számon, sőt a The New York Times egy ízben egyenesen a világ legjobb zenekaraként hivatkozott rá.
A MagyarBrands-különdíjra (is) érdemessé tevő siker egyik kulcsa, hogy Fischer Iván és muzsikusai folyamatosan új utakat keresnek, sosem ragadnak le egy módszernél, korszaknál, zeneszerzőnél vagy egy megközelítésnél. Az átütő energiájú, egyedi, kamarazenei minőségű zenei megformáláson túl mindig újabb koncertformák bevezetésével jutnak el a zenére nyitott emberekhez.
A legújabb koncerttípusok közé tartozik a zenekar kiemelt projektje, a TérTáncKoncert, amely nemcsak a muzsikálásról és a táncról szól, hanem a közös alkotásról, a toleranciáról és az egyenlő esélyekről is. Szintén fontos kezdeményezésük az Autizmusbarát Kakaókoncert, amelyben az autizmussal élő gyerekek és családtagjaik is biztonságban érezhetik magukat.
A zenekar kétszer nyerte el a Gramophone-díjat, a klasszikus zene „Oscarját”, és Grammy-díjra is jelölték. A külföldi koncertek és sikerek mellett mégis azt tartják a legfontosabb küldetésüknek, hogy kiszolgálják a hazai közönséget. A zenerajongók egy évadban több mint hetvenszer találkozhatnak velük a koncerttermekben és próbatermükben. Emellett egyre többször lépnek fel a koncerttermeken kívül olyan alternatív helyszíneken – idősotthonokban, elhagyott zsinagógákban, kórházakban, gyermekotthonokban, börtönökben, iskolákban –, ahol igazán közel kerülhetnek a közönséghez.
A muzsika erejével és szépségével kapcsolnak össze embereket, építenek fel és erősítenek meg közösségeket.
Esélyt adhat a rák ellen a célzott terápia – de tudni kell róla!
A rákbetegség okozta döbbenet, elkeseredés, az ellene folytatott – gyakran hiábavaló – küzdelem sajnálatosan túl sok magyar család életének meghatározó negatív élménye. És még az sem nyújthat vigaszt egy szeretett családtag vagy barát elvesztésekor, hogy egyébként az elterjedt eszközökkel ma már a rákos megbetegedések hozzávetőleg 50 százaléka gyógyítható, mert a félelmet a másik 50 százalékba tartozás lehetősége táplálja. Vajon van-e esély a teljes gyógyítás irányába lépnie – egymással karöltve – az orvostudománynak és a gyógyszeripar kutatóinak?
A MagyarBrands-különdíjas Oncompass Medicine szakemberei határozott „igen”-nel válaszolják meg ezt a kérdést.
Az orvos nyújtani, a beteg pedig megkapni szeretné a világon ma elérhető legmagasabb színvonalú, leghatékonyabb és legbiztonságosabb kezelést, ám mindketten híján vannak az információnak. Ez az igény hívta életre az Oncompass Medicine a világviszonylatban is úttörő molekuláris információszolgáltatását. Tevékenységük a precíziós orvosláshoz kapcsolódik, a személyre szabott orvoslásnak ahhoz az ágazatához, amely úgy alakítja ki a rákbetegek optimális kezelési stratégiáját, hogy figyelembe veszi a saját daganatuk molekuláris jellemzőit.
Céljuk, hogy a nemzetközi tudományos szakirodalomban leírt, illetve külföldi laboratóriumokban már elérhető vizsgálatok Magyarországon is elérhetőek legyenek, függetlenül attól, hogy már OEP-finanszírozottak-e vagy sem.
Többéves munka eredményeképp kézzel fogható a cél szolgálatába álló eszköz is: létrejött az online termék, a RealTime Oncology Kalkulátor. Ennek segítségével a daganatos beteg kezelőorvosa le tudja kérdezni egy valamennyi felhasználó által megosztott adatbázisból, hogy mi lehet az adott pillanatban ismert leghatékonyabb kezelés. És ha létezik elérhető gyógymód, akkor már – a kezelőorvossal egyeztetve – valódi döntési helyzetbe kerül, valódi esélyt kap a „másik” 50 százalékba tartozó beteg is.
Különleges érték
A MagyarBrands díjazottjainak legfőbb közös vonása: a maguk területén valami olyan különleges értéket képviselnek, amely a kiszolgált széles tömegek révén az ország gyarapodását szolgálja. A további jó eredményekhez és a hazai áruk, szolgáltatások még szélesebb körű elterjedéséhez a szakemberek szerint azonban az is kell, hogy a jövőben minél több márkaközösség jöjjön létre. Az mindenesetre már most elmondható: a gazdaság növekedésével és a jó értelemben vett patriotizmus erősödésével a magyar termékek, szolgáltatások népszerűsége is szárnyra kapott.
Kapcsolódó cikkeink
ChatGPT és az elismerések
Megkérdeztem a ChatGPT-t, mit gondol a díjakról. A válasz: elismerések…
Tovább olvasom >Díjazzuk a magyar márkát! – gálaesten ünnepelték a kiváló hazai márkák teljesítményét
A kiváló magyar márkákat díjazó MagyarBrands Program minden tavasszal megrendezi Díjátadó gálarendezvényét,…
Tovább olvasom >Hogyan találjuk meg a kiváló hazai márkákat? A MagyarBrands Program ebben segít
Hogy miért tartunk kiválónak egy márkát, az optimális esetben egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >