Magazin: Küldetésben
A Borháló egy egyedülálló koncepciójú, megfelelő körültekintéssel fejlesztett franchise-hálózat, célja a magas minőségű magyar folyóborok értékesítése, amelyek árára nem rakódik a csomagolás és a többlépcsős kereskedelmi láncolat költség- és profitigénye. Kathona Krisztián és Elek Márton, a vállalkozás két megálmodója vall a borról alkotott elképzeléseiről és a Borháló üzletlánc filozófiájáról.
– Honnan származik a Borháló ötlete?
Kathona Krisztián: – Az ötletet egy belső igény szülte, miszerint a gyönyörű élmények, csodaszép esték csak jelentős anyagi kiadások árán valósulhattak meg. A borral kötött házasságom kezdeti időszakában heti 5-7-féle minőségi palackot is felbontottam, mert meg voltam győződve arról, hogy egy-egy adott hangulathoz más és másféle bor passzol. Néha pedig egyszerűen pillangók szálltak a gyomromban az aszalt szilva-camambert-bor párosításaimtól. Volt, hogy a hőn szeretett bajnokok ligája meccsek elé leülve azon kaptam magam, hogy nem a meccset nézem, hanem próbálgatom a borokat ennyi meg annyi sajttal, dióval, aszalt gyümölccsel, ezek különböző kombinációival.
A lényeg, hogy optimalizálnom kellett a költést, úgy, hogy a minőség maradjon. Így kezdődött, így fogalmazódott meg az ötlet, hogy be kellene szerezni a kedvenc borokat magamnak és a barátoknak nagy kiszerelésben. Azután magamnak, a barátoknak és az ismerősöknek is be kellett szerezni. Majd magamnak, a barátoknak, az ismerősöknek és egész Szentendrének. Most szeretném magamnak, a barátaimnak, ismerőseimnek, Szentendrének és az egész országnak beszerezni a legjobb ár-érték arányú, szellemiséggel, stílussal rendelkező borokat.
– Mi üzleti filozófiájuk lényege?
K.K.: – A bor számomra egy érzéki utazás eszköze, mellyel közelebb kerülhetsz önmagadhoz és szeretteidhez – ez a legtömörebb, szentenciaszerű hitvallásom.
Igaz, hogy ez nem üzleti szempontú megközelítés, de nagyon fontos pillére az egész üzletmenetnek.
Mindenkinek, így nekem is vannak szent dolgok az életemben. Hiszek a család megtartó erejében, a jóakaratban, mint az emberi kapcsolatok alapjában és még hosszan folytathatnám a sort. Sokak számára lehet szent dolog a vasárnapi horgászás, a heti testedzés, a reggeli pálinka vagy a tavaszi nagytakarítás. Természetesen mindenkinek más. Nekem ilyen szent dolog a zene, az irodalom és a bor. Bennem ezek a dolgok egyforma erővel érvényesülnek; mindhárom dolog valamiképpen absztrakció, a valóság különböző nyelveken való kommunikációja, mindhárom különböző tudatállapotot, az élet különböző megélési dimenzióit jelenti. A borra visszatérve nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a csodafaktor az benne, hogy minden hangulathoz, napszakhoz, évszakhoz, ételhez, zenéhez, eseményhez meg lehet találni azt a bort, amelyik harmóniát teremt bennem és azonosul az adott dologgal, vagyis összehangol minket. Azonban a borra sem én, sem a Borháló nem úgy tekint, mint ami több lenne annál, minthogy az egy pohár bor. A lényeg az, hogy az embert szolgálja, legyen médium két ember között, teremtsen közös nyelvet és a többit bízza az emberre.
– Mekkora most a Borháló-lánc?
Elek Márton: – Azt mondanám, mintegy 40 üzletünk van – azért mintegy, mert mire a cikk megjelenik, már legalább eggyel több lesz, és októberben továbbiak is nyílnak megyeszékhelyeken. Konkrét forgalmi adatokat még nem mondanék, de erre az évre hozzávetőlegesen félmilliárdos forgalmat várunk.
– Vártak ilyen ütemű növekedést? Hogyan tudnak a fejlődés ilyen üteméhez alkalmazkodni?
E.M.: – Valójában magunk sem vártuk ezt, sokkal megfontoltabb terjeszkedést terveztünk, de szerencsére nagyon sokan jelentkeztek, filozófiánk gyorsan népszerűvé vált, illetve jó visszajelzéseket kaptunk a jelentkező partnereinktől a cég felépítettségét illetően is. Az alkalmazkodás nem volt könnyű, mindannyiunknak rengeteg munkát jelentett, és persze kevés pihenést. Mostanra sikerült már akkorára nőnünk, hogy több embert is foglalkoztathassunk, és így minden feladatnak legyen gazdája.
Ha nehéz volt, ha nem, fontos, hogy ez már akkora méret, hogy így a kellő súllyal tudjuk támogatni az elképzeléseinket, fejlesztéseinket.
– Milyen egy tipikus Borháló üzlet? Hogyan lehet valaki bérlő?
K.K.: – A Borháló üzlet olyan, mintha egy olyan barátodhoz mennél látogatóba, akinek a bor a hobbija. Kóstolhatsz, tanácsot kérhetsz, beszélgethetsz.
Bérlő elvben bárki lehet, aki elég eltökélt ahhoz, hogy végigküzdje magát a jelentkezési folyamatunkon. Koncepciónk szerint olyan helyen lehet csak új egységet nyitni, ahol még nincs Borháló üzlet, vagy – értelemszerűen – ahol átadó a franchise-jog; most például kettő is van ilyen, egyik partnerünk külföldre költözik, egy másiknál családi okok állnak a háttérben.
E.M.: – A bérlők elfogadják az előírásainkat, aki a tanácsainkkal is ezt teszi, annak rendszerint könnyebb az élete, gyorsabban fejlődik.
Magától értetődően központi az árubeszerzés és annak minőségi ellenőrzése. Mind több kizárólagos terméket forgalmazunk, többek között ezért tud a Borháló kínálata egyedi és magas minőségű lenni. Központi a marketingtervezés is, de a reklámkommunikációt partnereink maguk intézik.
A hálózatunk összetartó közösség, amelynek tagjai számos fejlesztési és egyéb ötlettel segítik egymást. Nekünk a központban nincs más dolgunk, mint észrevenni azt, ha valaki valamit jól csinál, és a többiek számára is felhasználhatóvá és elérhetővé tenni, illetve beleilleszteni a működési rendszerünkbe.
(Folytatjuk)I.T
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >