Magazin: Koncepcióváltás a SIAL-on

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 08. 05. 09:51

A SIAL a világ legnagyobb élelmiszer-ipari innovációkat bemutató kiállítása kétévente. Idén, az 50. évét ünneplő kiállítás a fogyasztói trendek szerinti sikertermékekre és újdonságokra fókuszál októberben, közel 6000 kiállítóval, várhatóan több mint 150 000 látogatóval, a világ mintegy 200 országát bevonva. Mindezt Magyarországon a Promosalons képviseli, a versenyek tekintetében a Trade magazin közreműködésével.

A World Tour by SIAL 2_opt

Amikor 1964-ben első ízben megrendezték a párizsi SIAL (The Salon International de l’Agroalimentaire) kiállítást, még senki sem gondolta, hogy az akkori 7000 négyzetméteres, 15 ezer látogatót 26 országból vonzó seregszemle 50 év múlva ilyen méreteket ölthet, és a világ számos pontján leánykiállításokat nyit majd. És azt sem, hogy az akkor elindított innovációs SIAL d’Or termékverseny olyan sikeres lesz, hogy öt évtizeddel később már nemcsak önmagukban a termékek, hanem a hozzájuk kapcsolódó fogyasztói trendek is bemutatásra kerülnek.

Így az elmúlt évek sikeres SIAL d’Or nemzetközi termékversenyei idéntől World ­Tour by SIAL néven folytatódnak, és a nemzetközi megatrendek és mikrotrendek sikertermékeit veszik nagyító alá.

A világ körül 8 megatrenddel

A verseny továbbra is a zsűri 28 országában zajlik, ugyanakkor a sok fogyasztói trend közül a 3 kiválasztott trendnek megfelelő sikeres innováció kerül a nemzetközi prezentációkba, amelyet minden esetben a szerkesztőségek jelölnek ki. Magyarországról is 3 fogyasztói trendet és trendenként 2-2 terméket mutattunk be. A trendek összeállításában és prezentálásában a GfK Hungária piackutató támogatása elengedhetetlen volt.

Összegzésképp pedig a bemutatott trendek és termékek 8 világtrendbe álltak össze, amibe mi is beletartozunk. A kényelmi termékek iránti igény általánossá vált mindenkinél. Az országok nagy részében kimutathatóan, erősen növekszenek a termékérzékenységgel küzdő vagy allergiás fogyasztók száma, ezért a kényszer-egészségtudatosság szinte mindenhol nyomon követhető. Ezzel együtt fontos azoknak a fogyasztóknak a csoportja, akik úgy érzik, hogy akkor vannak biztonságban az összetevők tekintetében, ha maguk készítik el az ételeket, otthon, a saját maguk által vásárolt vagy megtermelt alapanyagokból. Az egészséges összetevők és a prémiumtermékek jelenléte a polcokon alapelvárásai a fogyasztóknak világszerte.

Az innovációkból szemezgetve

Ausztrália mutatott nagyon szép példát a varázslatos összetevők kategóriájára. A Vetta márkájú száraztésztájuk például extra protein-, vagyis fehérjetartalmú, ami azt jelenti, hogy önmagában, akár egy speciális diéta esetében is segítség lehet, hogy a szénhidrát és a fehérje egyazon tésztában található. De izgalmas újdonság volt a piramis alakú főzőtasakban kapható, ízesített rizs és rizottó SteamFresh termékek.

Ausztria termékújdonságai között volt a ­Tauretti Energy Stick, ugyanazt a taurint tartalmazza, amit egy doboznyi energiaital, ízében és állagában mégis egy hagyományos szalámi.

Belgium, Franciaország és Anglia is arra mutatott kiváló példát, hogy megkíméli vásárlóit a hozzávalók összeválogatásának nehézségeitől azáltal, hogy eleve mindent egy csomagban kínálnak. Legyen az egy fogyasztásra kész saláta, mint a Bonduelle La Formule vagy az angol Our Little Secret, egy otthoni elkészítést igénylő egzotikus étel, mint a belga currys Dagelijkse Kost – Jeroen Meus, vagy az ázsiai húsgolyó, a Fiery Kadhai.

A cseh Pyramidky koření Vitana szintén egy convenience újdonság. A gyártó arra vállalkozott, hogy a piramis teafilterekhez hasonló kis csomagokban őrlés nélküli fűszereket válogatnak össze és csomagolnak adagokba. Az ízesítőanyagokat egy-egy nevesített, nemzeti ételhez kínálják a vásárlóknak.

Görögország több szempontból is új fogyasztói trendeket mutatott be. A válságnak köszönhetően azokon az élelmiszereken, amelyeket helyben gyártanak, kivétel nélkül nemzeti zászlóval jelzik a patrióta fogyasztók számára, hogy ez egy görög termék, ezt vegyék le a polcról ,ezzel is támogatva az ország kilábalását rossz helyzetéből. A sikeres innovációk terén pedig az igazi csokoládé illatú és ízű olívaolajjal jelentkeztek, amely különlegesen finommá teszik a csokoládés süteményeket, amelyeket korábban sima olívaolajjal készítettek.

Az Egyesült Királyság kényelmitermék-trendjébe illik a csomagolt főtt tojás, az Original Egg, amely ott snackként funkcionál, illetve a poharas Mornflak Superfast, aminek az a lényege, hogy többféle ízesítésű müzlit és tejport tartalmaz a tetővel fedett műanyagpohár, amihez csak forró vizet kell adni, összerázni, és a fedélből kitörhető kanállal már ehető is, akár az irodában, akár az iskolában, vagy egy kirándulás során.

A fentebb kiemelt termékújdonságok inkább csak szemléltetni szeretnék a 28 országból bemutatott termékinnovációkat, amelyek a magyar piacon egyelőre még nem találhatók, de olyan fogyasztói igényeket elégítenek ki, amelyek már megtalálhatók nálunk is.

Hungerit-siker

A magyar termékek közül a kényelmi, az egészségtudatos és a prémiumtermékek fogyasztói trendjeire mutattunk be 2-2 terméket.

A pálinkával töltött Bonbonetti szaloncukor és a Hungerit pecsenyekacsa-terméke a prémiumkategóriát képviselte. Mindkettőjük fantasztikus innováció és piaci siker megjelenésük óta. Az Eisberg kiállítói díjat nyert BBQ grilltálcás zöldségei és a Gergely Tészta kész, gluténmentes szilvás gombóca és túrógombóca a kényelmi kategóriában versenyzett. A Pa-comp diópótlós termékcsaládja és a Zimbo glutén-, glutamát-, szója- és laktózmentes uborkás párizsija a biztonságos élelmiszer-fogyasztók táborának igényeit elégítik ki.

A bemutatott magyar termékek közül a zsűrinél a legnagyobb sikert a Hungerit pecsenyekacsa-terméke nyerte el, amelyhez ezúton is gratulálunk!

Október 19–23., Párizs, idén is!

A SIAL idén október 19–23. között a két évvel ezelőttihez képest egy újabb pavilonnal is készül, és a termékbemutató standok mellett 250 szakmai programmal várja a látogatókat, hogy minél pontosabban tudjuk, mire készüljünk fel a következő évek vásárlói, fogyasztói elvárásai tekintetében, és belföldön és külföldön egyaránt a lehető legpontosabban kielégíthessük igényeiket.

A World Tour by SIAL TOP3 termékét pedig a 28 ország által bemutatott termékek közül a legmagasabb pontszámot elért 3 termék kapja majd. De hogy mely termékek, mely országok, arra októberig várnunk kell. Izguljunk együtt a magyar sikerekért!

Hermann Zs

Kapcsolódó cikkeink