Magazin: Kockázatelemzők szűrik ki a gyanús nyugtákat
Az adóhatóság kockázatelemzési szakemberei 415 millió nyugta közül választják majd ki azokat, melyeket közelebbről is ellenőrizni szeretnének. Az országban több mint 100 ezer online pénztárgép működik, remélhetően nem lesz több fennakadás. Az év második felére várhatóak a további fejlesztések: hűségkártyák, önkiszolgáló kasszarendszerek.
A 2014. február 28-i és 2014. április 30-i támogatásokkal kapcsolatos határidőket megelőző, és az azokat követő néhány napban az online kasszarendszer különböző szegmenseiben teljesítménycsökkenést előidéző túlterhelés jelentkezett – ismertette a Trade magazin érdeklődésére válaszolva az online kasszák működésével kapcsolatos tapasztalatokat a NAV adószakmai sajtóirodája.
– A legtöbb probléma abból adódik, hogy az online kasszarendszer szinte minden eleme új, beleértve a pénztárgépeket, az online adatkommunikációt megvalósító telekommunikációs hálózatokat és a NAV-oldali elsődleges rendszereket is – mondja a PC alapú pénztárgépek mintegy harmadát üzemeltető Laurel Kft. ügyvezető igazgatója, Szabó Ervin.
Az adatszolgáltatás egy titkosított csatornán történik, ami teljes egészében rejtve marad a kereskedők, kasszaforgalmazók, telekommunikációs cégek előtt. Szabó Ervin úgy véli, hogy alapvetően a kellő tesztelés hiánya, az időszűke volt az oka a legtöbb hibának, problémának.
Kockázatelemzőkkel dolgozik a NAV
A NAV legfrissebb adatai szerint eddig több mint 670 milliárd forint értékben mintegy 415 millió nyugta és egyszerűsített számla érkezett be a hatósághoz. A beérkező adatok elemzését a legkomolyabb informatikai háttérrel az adóhatóság kockázatelemzési szakemberei végzik. Az elemzésekkel például kiszűrhetők többek között a tipikus visszaélési sémák, a legális üzletmenettől eltérő tételmozgások.
A pénztárgép küldte adatokat az elemzők összehasonlítják a bevallások, bejelentések adataival is. A sajtóiroda legfrissebb adatai szerint az országban 114 391 online pénztárgép működik. Hogy hányan várnak még pénztárgépükre, azt nem tudni.
A NAV is üzen nekünk
Szabó Ervint a kasszák informatikai működéséről is faggattuk. Elmondása szerint a pénztárgépek kétoldali kommunikációra vannak felkészítve: egyik oldalról forgalmi adatokat adnak fel a NAV számára, másik oldalról pedig működési adatokat, paramétereket kapnak a NAV-tól. Ilyen paraméterek például a fejlécadatok, áfatáblák és az Adóügyi Ellenőrző Egység szoftverfrissítései. A kereskedők legelőször akkor szembesülnek ezzel, amikor a megszemélyesítést követően már a saját vállalkozásuk adatait jeleníti meg a pénztárgép a kinyomtatott nyugták fejlécében.
A Laurel vezetője szerint folyamatos fejlesztések zajlanak a megoldások tökéletesítésére, a hibák javítására, és az új funkcionalitások megvalósítására. A fő prioritás a fentebb említett okok miatt mindenképpen a stabilizáció, az üzembiztos működés. Új kereskedelemtechnológiai fejlesztések, mint például a kedvezményrendszerek, hűségkártya-megoldások vagy önkiszolgáló kasszarendszerek továbbfejlesztése az év második felében várhatóak.
V. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >