Magazin: Kockázatelemzők szűrik ki a gyanús nyugtákat
Az adóhatóság kockázatelemzési szakemberei 415 millió nyugta közül választják majd ki azokat, melyeket közelebbről is ellenőrizni szeretnének. Az országban több mint 100 ezer online pénztárgép működik, remélhetően nem lesz több fennakadás. Az év második felére várhatóak a további fejlesztések: hűségkártyák, önkiszolgáló kasszarendszerek.
A 2014. február 28-i és 2014. április 30-i támogatásokkal kapcsolatos határidőket megelőző, és az azokat követő néhány napban az online kasszarendszer különböző szegmenseiben teljesítménycsökkenést előidéző túlterhelés jelentkezett – ismertette a Trade magazin érdeklődésére válaszolva az online kasszák működésével kapcsolatos tapasztalatokat a NAV adószakmai sajtóirodája.
– A legtöbb probléma abból adódik, hogy az online kasszarendszer szinte minden eleme új, beleértve a pénztárgépeket, az online adatkommunikációt megvalósító telekommunikációs hálózatokat és a NAV-oldali elsődleges rendszereket is – mondja a PC alapú pénztárgépek mintegy harmadát üzemeltető Laurel Kft. ügyvezető igazgatója, Szabó Ervin.
Az adatszolgáltatás egy titkosított csatornán történik, ami teljes egészében rejtve marad a kereskedők, kasszaforgalmazók, telekommunikációs cégek előtt. Szabó Ervin úgy véli, hogy alapvetően a kellő tesztelés hiánya, az időszűke volt az oka a legtöbb hibának, problémának.
Kockázatelemzőkkel dolgozik a NAV
A NAV legfrissebb adatai szerint eddig több mint 670 milliárd forint értékben mintegy 415 millió nyugta és egyszerűsített számla érkezett be a hatósághoz. A beérkező adatok elemzését a legkomolyabb informatikai háttérrel az adóhatóság kockázatelemzési szakemberei végzik. Az elemzésekkel például kiszűrhetők többek között a tipikus visszaélési sémák, a legális üzletmenettől eltérő tételmozgások.
A pénztárgép küldte adatokat az elemzők összehasonlítják a bevallások, bejelentések adataival is. A sajtóiroda legfrissebb adatai szerint az országban 114 391 online pénztárgép működik. Hogy hányan várnak még pénztárgépükre, azt nem tudni.
A NAV is üzen nekünk
Szabó Ervint a kasszák informatikai működéséről is faggattuk. Elmondása szerint a pénztárgépek kétoldali kommunikációra vannak felkészítve: egyik oldalról forgalmi adatokat adnak fel a NAV számára, másik oldalról pedig működési adatokat, paramétereket kapnak a NAV-tól. Ilyen paraméterek például a fejlécadatok, áfatáblák és az Adóügyi Ellenőrző Egység szoftverfrissítései. A kereskedők legelőször akkor szembesülnek ezzel, amikor a megszemélyesítést követően már a saját vállalkozásuk adatait jeleníti meg a pénztárgép a kinyomtatott nyugták fejlécében.
A Laurel vezetője szerint folyamatos fejlesztések zajlanak a megoldások tökéletesítésére, a hibák javítására, és az új funkcionalitások megvalósítására. A fő prioritás a fentebb említett okok miatt mindenképpen a stabilizáció, az üzembiztos működés. Új kereskedelemtechnológiai fejlesztések, mint például a kedvezményrendszerek, hűségkártya-megoldások vagy önkiszolgáló kasszarendszerek továbbfejlesztése az év második felében várhatóak.
V. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >