Magazin: Jó bor, jó cégér I.

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 09. 12. 12:02

Míg a szakmában véget nem érő vita folyik a magyar bormarketing feladatainak és irányainak részleteiről, a hazai élelmiszer-kereskedelem egyik meghatározó szereplője, a Lidl Magyarország megkezdte a magyar borok bemutatását és az exportcsatornák kiépítését Kelet-Közép-Európa országaiban. A termékeinek népszerűsítésére indított nagyszabású kezdeményezés első lépéseként az áruházlánc a Lidl Wine Expo 2014 Hungary elnevezésű rendezvényen 7 magyar borrégió 130 borászatának 594-féle borát mutatta be nyár közepén három európai ország Lidl-képviselőinek azzal a céllal, hogy a magyar borok a jelenleginél szélesebb körben váljanak elérhetővé a külföldi, első lépésben cseh, lengyel és szlovák Lidl áruházaik polcain.

Bor_Lidl Borexpo_opt

A vállalkozás részleteiről Nepp Zoltánt, a Lidl Magyarország beszerzési ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

– Mi borpolitikájuk változásának lényege?

– A Lidl Magyarország az elmúlt években is jelentős volumenben forgalmazott magyar borokat itthon és külföldön. Túlnyomóan a tipikus forgalmi borokra koncentráltunk, de 3-4 éve már hazai családi pincészetek borainak bemutatásával is próbálkozunk. Csak a tavalyi évben 6 millió palacknyi magyar bort értékesítettünk áruházainkban, és több mint egymilliárd forint értékben exportáltunk hét európai országba. Az itthon eladott mennyiség közel 80 százaléka származott hazai pincészetektől.

Mint ismeretes, a tavaly indított Lidl a magyar beszállítókért program célja a magyar termékek arányának növelése választékunkban, és ezzel együtt a magyar áruk exportjának bővítése. Koncepcióba illeszkedő törekvésünk az is, hogy nyitni kívánunk a minőségi borok irányába. Elképzeléseinket alátámasztották egy 2013 szeptemberében szervezett borakció eredményei is, amely során 800–5000 forint közötti áron kínáltunk francia borokat rendkívül széles választékban. A visszhang minden tekintetben pozitív volt, vásárlóink szó szerint vevők voltak a magasabb minőségű italokra.

A szándékunk tehát az volt, hogy megtaláljuk a hatékony módját a legjobb magyar borok közvetítésének a hazai, és nem utolsósorban a külföldi fogyasztóhoz.

– Kiknek a borait mutatták be a bor­expón?

– Feladatunknak érezzük, hogy a nagy magyar borászatok mellett teret adjunk a kisebb családi pincészetek bemutatkozásának is. Mindent elmondanak a számok: a csaknem 600 tétel 130 különféle pincészetből érkezett; ezeket szakembereink előzetesen 800 mintából választották ki.

A rendezvényen logikus rendszerben, tematizáltan helyeztük el a termékeket, és Kovács Antal sommelier személyében a kóstolót több csoportban végigjáró beszerzőknek személyes segítséget is nyújtottunk a választék értelmezéséhez.

– Kik voltak a meghívottak?

– Csehország, Lengyelország és Szlovákia Lidl képviselőit láttuk vendégül a bemutatón – ezek az országok széles felvevőpiacot jelentenek a magyar boroknak, mivel így összesen közel 900 Lidl áruház polcaira kerülhetnek ki a termékek.

Van mit bepótolni ezeken a piacokon, hiszen, mint kiderült, az eddigi tipikus borexporttermékeken túl külföldi kollégáink nem sokat tudnak borászatunk eredményeiről, és nagyon meglepte őket a gazdag kínálat és a minőség. Úgy láttuk, hogy a beszerzőknek minden árkategóriából sikerült számukra megfelelő italokat választaniuk.

– Hogyan tervezik a folytatást?

– Bízunk benne, hogy a Lidl Wine Expo sikeréhez hasonlóan nagy lesz a bemutatott borok sikere is a három ország egyébként egymástól is nagyon különböző piacain. Ha jók az értékesítési eredmények, akkor a bormustrát szeretnénk évente megrendezni. Terveink szerint ez a későbbiekben lehetőséget nyújt majd további európai országokban is megbízható és növekvő piac kiépítésére.

Itthon a kompetensebb, szélesebb kínálat kialakításától a forgalom és a magyar borok arányának növekedését várjuk. A minőség mellett köteleztük el magunkat, aminek részeként lehetőséget kívánunk biztosítani mind több kis pincészetnek a bemutatkozásra, és a magyar borászatoknak a külföldi piacokra való kijutásra.

Kapcsolódó cikkeink