Magazin: Játszani is engedd!

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 03. 26. 11:54

Egy vendéglátóhely lényege az étel és az ital… és minden más, amit szeret a vendég, ami miatt bejön és megnyitja pénztárcáját. A játék évezredek óta kapcsolódik az italozáshoz! Kétrészes cikkünkben arra keressük a választ, mi hozza lázba a 21. század homo ludenseit.

Ha a vendég jól érzi magát, akkor feltehetően tovább marad, többet költ. Próbáljuk hát elfoglalni olyasmivel, amit életkortól függetlenül mindenki szeret: a játékkal.

A kuglipálya rég eltűnt a falusi kocsmák mellől, dominót, sakktáblát, pakli kártyát is feleslegesen keresnénk bárhol, mégsem csak dartsban, csocsóban, biliárdban (még ha ez utóbbi a legnépszerűbb is „kategóriájában”) gondolkodunk. A digitális eszközök megszázszorozzák a korábbi lehetőségeket, de a táblás társasjátékok is reneszánszukat élik, és kis fantáziával ebbe a kategóriába sorolhatjuk a kreatív, interaktív vendéglátóhelyi promóciókat is.

Főszerepben a tárgy

Az ingyenesen kölcsönözhető társasjátékok használatát Nagy-Britanniában például akár össznépi szórakozásnak is nevezhetnénk, legalábbis a hazai viszonyokhoz képest. Nem csoda, hogy nemrégiben két nagy játékgyártó egy vendéglátós internetes portállal karöltve hirdette meg a Legjobb „játékos” pub-versenyt. Szavazni az interneten lehetett, a győztes 20 új táblás játékkal gazdagodott, amik biztosan jó szolgálatot tesznek a nagy forgalomban hamar elhasználódó Monopolyk és társaik helyett. Itthon közel egy évtizede a Piatnik próbálkozott táblás játékaival nyitni a vendéglátóhelyek felé, de még nem volt túl pozitív a fogadtatás.
Torontóban idén nyáron már „társasjáték-kávézó” nyílt, a Snakes & Lattes, amelyben 1500-féle táblás játékot – ismerteket és ritkábbakat – használhatnak vagy vehetnek bérbe a vendégek, egyébként nem is olcsón.

A fiatalabb korosztályokat tekintve csak első látásra tűnik egymástól távolinak a táblás és a digitális játékokat használók célcsoportja. A digitális játékasztalokat fejlesztő cégek tapasztalatai szerint a fogyasztók jelentős hányada már unja a csillogó-villogó nyerőgépek látványát, de szívesen töltik idejüket az igényes számítógép-vezérelte társasjátékokkal. Ezek egy része a régi „nagy” játékokat reprodukálja 21. századi módszerekkel, mondják, óriási sikerrel, az érintőképernyős változatok viszont intelligensebb szórakozást is nyújthatnak.
Játszani egyedül is lehet (még asztali fociból is kínálnak egyszemélyes változatot), de aki egyedül játszik, rendszerint nem fogyaszt túl sokat. A digitális eszközök előnye, hogy könnyen összehozzák a szórakozni vágyókat.

Hív a szájbertér

Játékban hozza össze a vendéglátóhelyek népét Amerikában már régóta egy vállalkozás, a Buzztime – korábban televíziós láncként, néhány év óta interneten. A szervezők nem kérnek túl sokat, néhány jól elhelyezett monitorra és kézben tartható szerkentyűkre van szükség (ezeket ma már pótolhatják a vendégek saját kommunikációs eszközei), és az esti-éjszakai élet egy csapásra megélénkülhet. Az ott szórakozó emberek, társaságok megmérkőzhetnek egymással tudásban, ügyességben, szerencsében (ebbe bizony a „kaszinózás”, a kártya és a fogadások is beleférnek), de a transz-kocsmai jelleg lehetővé teszi a próbálkozók szélesebb körének bevonását az izgalom- és italfogyasztás-növekedéssel járó megmérettetésbe; mindennapi, hogy egész szórakozóhelyek csapnak össze egymással.
(Folytatjuk)


Így látja a vendég

Néhány éve a SMart Research Institute végzett itthon szűk körű felmérést a témában. Minthogy azóta nem készült hasonló tanulmány, ennek közöljük a még ma is érdekesnek látszó tényeit.

A játékok kiválasztásában, azok használatának időtartamában sokszor a vendég anyagi lehetőségei bizonyulnak meghatározó tényezőnek. A játék szinte mindig összefügg a fogyasztással, a vendéglátósnak érdemes ezzel számolnia a játékhasználat árának kalkulálásakor. Sőt, egyszerűbb eszközöket (kártya, táblás társasjátékok) kifizetődő ingyen is kínálni társaságban érkező vendégeknek – persze, ha a hely jellege megengedi.

A megkérdezettek közel fele „játéknapjain” kimondottan a játék kedvéért megy a vendéglátóhelyre. 20 százalékuk helyben kap kedvet az ilyen jellegű szórakozáshoz. Négyötödük ugyancsak helyben dönti el, meddig játszik. Az esetek kétharmadában a vendégek legalább négyen játszanak együtt, több mint 40 százalékuknál a játék többletfogyasztást generál.


Kapcsolódó cikkeink