Magazin: Ízek ígérete
Kevés új szószíz marad meg a klasszikusok mellett a polcokon – a viszonylag szűk piacnak és a gyenge vásárlóerőnek köszönhetően a láncok nem sokáig tartják választékukban az újdonságokat. Ezzel együtt itthon is egyre kelendőbbnek tűnnek a minőségi szószok és öntetek.
A kereskedelemben jellemzően ugyanazt a néhány ízt kínálja több gyártó – elemzi a hazai szószválasztékot Bacskai István, a Koch's Torma Kft. kereskedelmi vezetője. – A magyar átlagfogyasztóra sajnos nem jellemző a kísérletezés, többnyire a nagy klasszikusokat választja. A kereskedelmi láncok sem adnak sok időt az innovatív termékek kipróbálására – amelyek értékesítési volumene alacsony, azok gyorsan kegyvesztettek lesznek; már kerülnek is le a polcokról. Az osztrák üzletekben például lényegesen szélesebb a kínálat, gondolom, ott a fogyasztók is nyitottabbak az újdonságokra. Természetesen ott nagyobb a vásárlóerő, ezt jól tükrözik az árak és a sok prémium minőségű termék is.
Nem csoda tehát, hogy a kategória fejlődése termékoldalról nagyon lelassult. Beszállítói oldalon viszont érzékelhető a fejlődés: sok új importtermék jelent meg a piacon – jellemzően az alacsonyabb ár- és minőségi kategóriát megcélozva. Vélhetően a volumenelvárások miatt ezek is a klasszikus ízeket választották, nem túl sokat hozzátéve így a kategória fejlődéséhez. Úgy látom, a nem túl színes kínálat és a magyar gasztronómiában folyó forradalom nyomán sok kísérletező kedvű fogyasztó inkább otthon készíti el magának a különböző szószokat, dresszingeket és pácokat.
Pozitív eredményekről számol be Takács Rita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
– Cégünk a Tabasco® csípős szószokat és a Kikkoman szójaszószt forgalmazza. Mindkét brand nagyon erős a nemzetközi konyhában; a magyar fogyasztók értékrendjében is a különleges ízesítők kategóriájába tartoznak. Az elmúlt években erős növekedést tudtunk realiználni mindkét márkánál – ez feltehetően nemcsak annak köszönhető, hogy a magyar fogyasztók egyre nyitottabbak a különleges ízek iránt, hanem annak is, hogy mind a Tabasco®, mind a Kikkoman összetevői között csak természetes anyagok találhatók, semmiféle színező- és ízfokozó anyag nincs bennük. Trendként érzékeljük, hogy az egészségtudatos fogyasztók is keresik a termékeinket.– A salátaönteteket és a grill- vagy steakszószokat soroljuk a szósz kategóriába – fejti ki Bacskai István –, ezeket gyártjuk, forgalmazzuk a nyári szezonban. Négy klasszikus dresszingünk az ezersziget, a joghurtos, a fokhagymás és a zöldfűszeres. Grillszószaink választéka egy csípős paradicsomos (diablo) és egy mustáros alapú (western), valamint a nemrégiben fejlesztett csípős-szilvás szószból áll. A salátaöntetek forgalma lassú, de folyamatos növekedést mutat. Párhuzamosan fejlődik az egészséges táplálkozásra áttérők és egyre több salátát fogyasztók arányával, további ízesítés nélkül, a nyers salátákra öntve fogyasztják őket. Húsos szószainkat igyekeztünk úgy komponálni, hogy ne csak kifejezetten a grillezésekhez kapcsolódjanak; az otthon, serpenyőben vagy sütőben elkészített húsok mellé legalább annyira jól illenek.
Hosszú ideje célunk, hogy tudatosítsuk a fogyasztókban: a számos pozitív élettani hatással rendelkező tormát ne csak ünnepek táján egyék – ezt az üzenetet idén a nyomtatott médiában jelentős számú image-megjelenéssel, receptszponzorációkkal és promóciós cikkel igyekszünk hozzájuk eljuttatni. Egy jól elkészített grill mellé legalább annyira jól passzol a Koch’s wasabi torma, mint a mustár vagy a ketchup.
Vendéglátós partnereink tőlünk elsősorban a nagy kiszerelésű dresszingeket vásárolják.
– A Maresi célja eljutni a legtöbb vendéglátós konyhájába – húzza alá Takács Rita –, ezért szortimentünkben megtalálhatók az elsősorban a horecapartnereinknek forgalmazott, nagyobb kiszerelések is. Ezzel együtt hosszú távú célunk, hogy minden étteremben az asztalához kérhesse termékeinket a vendég – ehhez partnereinknek Tabasco® asztali tartókat és Kikkoman asztali kiöntős kiszerelést is biztosítani tudunk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >