Magazin: Ismét díjaztuk a legjobb promóciókat
Több rekord is született idén a lapunk által hirdetett „Az év legsikeresebb promóciója” verseny kapcsán. 27 nevezés érkezett, amelyeket a szakmai zsűri és
a fogyasztók is értékeltek. Összességében 19 díjazott vehette át a trófeát az ünnepélyes eredményhirdetésen, amelyet gazdag szakmai program előzött meg. A promóciókhoz kapcsolódó előadások hazai és nemzetközi trendeket, innovációkat, folyamatokat mutattak be.
A patinás Budavári Fortuna Étterem Királyok Terme volt a helyszíne a Trade magazin által hirdetett „Az év legsikeresebb promóciója” verseny ünnepélyes eredményhirdetése kapcsán szervezett szakmai napnak.
Az egybegyűlteket Hermann Zsuzsanna ügyvezető-főszerkesztő köszöntötte. Kiemelte, hogy az idei évben rekordmennyiségű pályázat érkezett, ám a győztesek kihirdetése előtt a promóciók legfrissebb trendjeinek áttekintésére is lehetőség nyílik.
Bizakodóbb hangulatban
Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója reggeli gondolatébresztő, pozitív kicsengésű előadásában arra kereste a választ, hogy mit ér egy promóció itthon és külföldön.
A frissítő számzuhany pozitív kicsengése az egész nap optimista lendületét meghatározta. A Nielsen globális fogyasztói bizalmi indexe már több mint 1 éve a válság előtti szintet tartja, a legmagasabb Indiában, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken és az USA-ban, 100 feletti értékekkel. Még a hagyományosan pesszimistább beállítottságú országok, köztük hazánk mutatószámai is emelkedtek, így Portugáliával együtt elmozdultunk az utolsó helyekről.
A fogyasztói bizalom pozitív változása tükröződik a vásárlási szokásokban. A globális fogyasztók fele (48%) még a megtakarításban keresi a biztonságot, minden 3. ember azonban már szívesen költene többet az élet élvezetére, nyaralásra, új ruhákra, szórakozásra.
Magyarországon 5,1 százalékos növekedést állapítottak meg 2014-ben az előző évhez képest a Nielsen által mért FMCG-termékkategóriák összpiacán, amiből mennyiségi változás 3,4%.
Promóciók csúcsra járatva(?)
Vásárlásainknál ma már az igényesség, a minőség, a kiszolgálás színvonala nagyon fontos, ez a boltválasztás top 5 szempontjába is bekerült. Ezzel együtt a növekvő mennyiségi eladás egy a válság által megedzett, nagyon tudatos vásárlóközönség kosarában landol, rendszerint előre megtervezett vásárlások révén (92%). Ártudatosságban is élenjárunk, hiszen a magyarok 73 százaléka szűk keretekkel – az európai átlag kevesebb mint felével – gazdálkodik. Jellemző a saját márkás termékek iránti nyitottság, 2014-ben összesen 464 milliárd forintot tett ki ez a szelet.
A promóciók iránti fogékonyságunk töretlen, ám a promóciók részaránya talán már elérte a növekedés határát, hiszen az jelentős kategóriákban csökkent is a tavalyihoz képest. A Nielsen által mért top 10 élelmiszer-kategóriában 46%, vegyi áru, kozmetikában pedig 54% a promóciós forgalom súlya. Ezek a magas részarányok már a fenntarthatóság és finanszírozhatóság kérdését vetik fel.
Érdekesség, hogy a nagyon másféle USA-ban a változékony gazdaság, az erős verseny, a válságban harcedzett vásárlók révén hasonló kihívások jelentkeznek, mint hazánkban. Az ottani promóciós mutatók elemzésénél kiderült, ha az akciók ötödét elhagynák, a forgalom növekedne. Azok is előnybe kerültek, akik a hagyományos harci kategóriákon kívül a kisebb forgalmú termékekre is szerveztek akciókat. Sőt, csökkenő kategóriában vagy csatornában is lehetett ütős és megtérülő promóciót szervezni. Érdemes tehát a tengerentúli példákra is figyelni, többek közt a következő előadásokban felvonultatottakra is.
Amerre a szem ellát
Csiby Ágnes, a POPAI Magyarország Egyesület elnöke videókkal és képekkel tarkított előadásában a Las Vegasban tartott GlobalShop szakkiállításról számolt be (amelyet külön cikkben, lapunk 118. oldalán olvashatnak – a szerk.).
Dr. Réti István, az E.T. Research stratégiai igazgatója „Mondd meg, melyik eszközt használod, és megmondom, milyen sikeres vagy!” címmel mutatta be a POPAI Magyarország szervezésében lezajlott Shopper- és POP-kutatás néhány eredményét. A vizsgálatok sokoldalúságának szükségességét egy vakok lakta falu és az elefánt szellemes és szemléletes példáján át közelítette meg. Arra is rávilágított, hogy nem a szem lát, hanem az agy, így egy időben és helyen több párhuzamos valóság létezik.
Mindezeket figyelembe véve is különös jelentőségű a POPAI kutatása, amely az észak-amerikai módszertant átvéve be- és kijárati kérdőívekkel, szemkamerával és a magyar igényekhez igazítva, az E.T. Research know-how-ja szerinti megfigyeléssel és 0-1 állapotváltozással is vizsgálta a hipermarket-vásárlókat. A kutatás aggregált eredményei, közel 100 oldalas tanulmány formájában, megvásárolhatók. Ugyanakkor speciális kategóriaelemzések is elérhetők azokban a termékcsoportokban, ahol elegendő rögzített adat áll rendelkezésre. (Bővebb információ:
ildiko.katai.popai@gmail.com)
Goldschmied Annamária, az ESRI üzletfejlesztési igazgatója „Mi látjuk előre, amit Ön csak a promóciója után!” címmel a térinformatika speciális, üzleti alkalmazását mutatta be egy látványos videóval szemléltetve. Látszólag nem összefüggő adatokat elemezve, a rétegeket egymásra fektetve olyan összefüggésekre mutatnak rá, amelyekből például a promóciók hatékonyságát vagy egy kampányterv ütőképességét előre meg lehet ítélni. A tényezőket összegyűjtve és egymásra vetítve, zónákra felosztva szemléletes ábrákon keresztül láttatják, hogy például hol érdemes boltot nyitni vagy disztribúciót bővíteni.
Amikor a nyúl viszi a kampányt
Südi Anna, a Neticle Technologies kommunikációs és ügyfélkapcsolati menedzsere a start-up friss vizsgálati módszerével elemezte, hogy az idei húsvét környékén milyen üzenetek hatottak a netezőkre.
Az egyetemisták által 3 éve alapított innovátor magyar cég az online média elemzésére vállalkozik, azt kutatva, mit gondol a web az egyes brandekről, kampányokról. Elérik-e az üzenetek a célcsoportot? Ha igen, megértik-e? Megosztják, terjesztik, elnyeri a tetszésüket, vagy átsiklanak felette? Ezek az első ránézésre nehezen mérhető szempontok most számszerűsítve kerülnek elemzésre a „social listening” (közösségi hallgatózás) módszerével. Elsősorban magyar tartalmakat vizsgálnak, pontértékkel látják el a kulcsszavakat, a releváns megjelenéseket fórumokon, blogokon, hírportálokon, melyek automatikusan összegződnek. Feltáró módszerekkel ásnak az adatok mélyére, így azt is bemutatják, torzul-e az eredeti üzenet.
A Pöttyös Tejsüti, a Vajas ízek, a Snickers, a NIVEA, a No Salty, a Tesco, a Spar tavaszi megjelenéseinek esettanulmányait összegezve kiderült, hogy a neten sikeresen szereplők nagy hangsúlyt fektetnek a Facebook-tartalmakra. A content marketing, ha aktuális, érdekes üzenetet hordoz, nagy hatást gyakorol a célcsoportra.
Amire Mr. TM 2014 büszke
Király Krisztián, a Pick Szeged Zrt. trade marketing managere a Trade Marketing Klub által alapított díj történetében először vehette át férfiként az „Év legjobb trade marketingese” címet februárban, a Szerelmem a Trade Marketing konferencián.
Bemutatkozó előadásából kitűnt, hogy Krisztián sokoldalú, a munka mellett más területeken is rendkívül sikeres szakember, férj, édesapa, sportoló, aki folyamatosan megfelel a kihívásoknak. A szakmai elismerések közül a Minőségi Csemegepult projektet emelte ki, amelynek keretében országszerte 325 boltban tűzték zászlójukra, hogy a PICK segítségével a csemegepult a mosoly, vidámság, jókedv szigete legyen.
A reptéren felállított PICK-sziget sikerének híre még a társszervező Heinemann hamburgi központjába is eljutott, pedig a kezdet nem volt könnyű. A POP-ként használt szekér tűzálló festékkel való bevonása vagy a kések bejuttatása sem egyszerű, de az egyedi, kuriózumnak számító megjelenés meghozta a gyümölcsét.
A napi munka mellett Krisztián a Bonafarm sportéletében is szerepet vállal, a focikupa szervezéséből és a családi nap lebonyolításából, sárkányhajózásból, farsangi ötletelésből is kiveszi részét a civilben játékvezetőként és partjelzőként is aktív sportember.
Amire az év TM-csapata büszke
Antal Krisztina, a Nestlé Infant Nutrition osztályának category sales developer specialistje mutatta be az Év Trade Marketing Csapatát, a Nestlé CCSD 15 fős osztályát. A Category Channel Sales Development elnevezés is mutatja, hogy széles körű stratégiai, taktikai és operációs feladatokat egyaránt ellátó közösségről van szó, akik a márkák, vevők és csatornák összefüggésein kívül az in-store és a shopper marketing területeiért is felelnek. Az osztályok közötti, a közös cél érdekében megteremtett együttműködés fenntartásában nagy szerepet vállalnak. 2014-ben nagy áttörést jelentett, hogy a kategóriaszinten létező integrációt csatorna- és vállalati szintre is kiterjesztették. Az új üzleti lehetőségek feltárására is külön hangsúlyt helyeztek. A kategóriamenedzserek a saját üzletágukhoz tartozó felelősségen túl teljes vállalati szinten felelnek egy-egy kereskedelmi csatornáért.
Különösen büszkék a 28 hónapos, friss diplomásokat célzó COMEX rotációs programra, amelyben a pályakezdő kollégák sokoldalú gyakorlati képzése történik.
A program egyik fontos része a CCSD osztályon történő tapasztalatszerzés.
A 2014-es évben a promóciók új generációjával arattak sikereket, melyekben a fogyasztók ismereteinek bővítése, a kiegyensúlyozott táplálkozás népszerűsítése hangsúlyos szerepet kapott. A Maggi például a friss hozzávalók és a könnyű vacsorák mellett kampányolt a Sparban. A 75 éves Nescafé látványos in-store megjelenéseivel vonzotta a fogyasztókat, és a márkamegújulás keretében az ébredés utáni pillanatok megélését, a mindennapok kellemes indítását helyezte előtérbe. A Nestlé Pick’n Mix Mikulás-promóció egyedisége, hogy teljes mértékben személyre szabható a csomag tartalma, melyet egy prémium minőségű, ajándék Mikulás-zsákba válogathat össze a vásárló.
A Nestlé a „Jó étellel teljes az élet” szlogent külső és belső aktivitásaiban, Közös Értékteremtés üzleti megközelítésében és kapcsolódó együttműködéseiben is megéli, megvalósítja.
Értelem és érzelem a vásárlásban
A nap második felét bevezetve Hermann Zsuzsanna kiemelte, hogy az idei évben rekordmennyiségű pályázat érkezett, így a 10 tagú szakmai zsűrinek még nehezebb dolga volt az értékeléskor. A Nielsen fókuszcsoportos megkérdezések, más szempontok alapján, de ugyanarra az eredményre jutott, így a végső eredmények sokszor 1-1 pont különbséggel alakultak ki. A díjazottak a szakma és a fogyasztók elismerésére egyaránt büszkék lehetnek.
Boczán Eszter, a Nielsen fogyasztási kutatásainak akkori igazgatója előadásában a legfrissebb kutatások eredményeit mutatta be arra vonatkozóan, hogy a racionalitás mellett a fogyasztói, illetve vásárlási döntéseket érzelmek, tudat alatti folyamatok is befolyásolják.
A vásárlási döntések a neurologika szerint a jutalom és fájdalom különbségének nettó értékeként kalkulálhatók, mutatott rá. A piaci szereplőknek érdemes figyelniük ezekre a tényezőkre, valamint ezek percepciójára is. Ehhez a metaszabályok megértése nyújthat segítséget.
Első fontos tényező a kézzelfoghatóság; a termék vagy nyeremény kipróbálhatósága, melyhez hozzátartozik az azonnaliság és a bizonyosság is.
Második szabály az egyszerűség; olyan horgonypontok, viszonyítási alapok használata, amelyeket egy adott célcsoport könnyen megért és értelmez. Idetartozik egyrészt az arcok, csoportok képi megjelenítése. Másrészt a láthatóság és ismertség biztosítása, továbbá a közösségi média használata.
Harmadik metaszabály a biztonság–autonómia–izgalom hármasának kezelése. Ezt az autómárkáktól a napi cikkeken át a szolgáltatásokig alkalmazzák.
Idesorolhatók még különböző praktikák, amelyeket a fájdalom kicsinyítésére és a jutalom felnagyítására alkalmaznak.
A nevezett promóciókat a jutalom–fájdalom különbségjellemzők szerint, kódszavazva mutatta be Boczán Eszter.
Az elméleti ismeretek után a díjátadó ünnepség keretében kategóriánként szólította Skultéti Bernadett, a Trade magazin marketingmenedzsere a díjazottakat. A díjakat Hermann Zsuzsanna és Boczán Eszter adta át. A nyeremények a helyezések függvényében, a Trade magazin felajánlásában az oklevél, az egyedi készítésű Herendi emlékplakett, hirdetési kedvezményre jogosító csekk, valamint a Kumánia Gyógyfürdő Kft. és a Hunguest Hotel Pelion által felajánlott, 2 fő részére szóló, kényeztető pihenések voltak.
A hagyományokhoz híven az első helyezettek rövid prezentációban be is mutatták pályázatukat, ezeket lapunk következő számában ismertetjük.
A helyezettek promócióit a Trade magazin 7–8. és 9. számában publikáljuk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az Európai Bizottság mezőgazdasági és élelmiszeripari ütemterve garantálja az EU élelmiszerbiztonságát
Az Európai Bizottság által februárban elfogadott mezőgazdasági és élelmiszeripari ütemterv…
Tovább olvasom >Árréssapka és tájékoztatás: a kormány az ellenőrzések tapasztalatai alapján dönt
A Kormányzati Tájékoztatási Központ közlése szerint egyelőre nem született döntés…
Tovább olvasom >Vállalati Linux-felhasználás már 25 éve
A Clean Center Kft. idén ünnepli, hogy immár 25 éve Linux-alapú…
Tovább olvasom >