Magazin: Innováció minden mennyiségben
Budapest adott otthont idén a nemzetközi SMART konferenciának, ahol friss technológiai startup cégek, új technológiák mutatkozhattak be. A rendezvényen megismerhettük a nemzetközi Telekom Innovációs verseny győzteseit, közülük két magyar startup céget.
Az elmúlt hét évben az SMART konferenciasorozat a régió meghatározó mobiltechnológiai és startup fókuszú konferenciájává vált. 2016-ban az Endless és az IVSZ szervezésében, a Magyar Telekom támogatásával, a SMART 2016-ot Budapesten szervezték meg, ahol több mint 100 hazai és nemzetközi szinten is jegyzett előadót hallgathattak meg az érdeklődők.
Világmegváltó dolgok
Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója a rendezvény nyitó előadásán ismertette, hogy a vállalat immár harmadik alkalommal támogatja ezt a rendezvényt. A konferencián felvonultatott technológiák önmagukban mind-mind értékesek, érdekesek és fontosak, és mindegyik technológia önmagában rengeteg potenciállal bír. Az igazi kihívást az jelenti, hogy ezeket a néha egymástól távol lévő technológiákat együttműködésre, összefogásra késztessük. Christopher Mattheisen szerint ezekből alakulnak ki az érdekes, helyenként világmegváltó dolgok. A vezérigazgató emlékeztette ezen jelenlévő startup vállalatok képviselőit, hogy ez az a helyszín, ahol kipróbálhatják az elméletben működő elképzeléseiket a valóságban is.
Ne féljünk hibázni!
Kiemelt előadóként a Prezi alapítója, Somlai-Fischer Ádám kezdte az előadások sorát. Startup konferenciára jellemző módon rövidnadrágban és egy gördeszkán gurult be a színpadra. Ezzel is előadása mondanivalóját demonstrálta: ne féljünk hibázni, mert a hiba előre is mozdíthat – ha tanulunk belőle. Ehhez el kell fogadni a hibázás kultúráját, és ünnepelni kell azokat, akiknek megadatott ez a lehetőség. Ez a mentalitás a Szilícium-völgyre jellemző, de több európai országra sajnos már nem.
Az alapító-ügyvezető bemutatta a Prezi által ejtett hibákat, azok tanulságait. Első alkalommal egy kávézóban kértek meg egy teljesen ismeretlen embert, tesztelje megoldásukat, és teljesen megijedtek az eredménytől. Azóta a tesztelést válogatott, szűrt csoport segítségével végzik. Vagy a Los Angeles-i iroda első alkalmazottját már első munkanapján el kellett bocsátani, mert általa nem közölt, de a Prezi szellemiségével nem összeférhető dolgok derültek ki róla. Azóta bevezették, hogy a tényleges felvétel előtt egyhetes ismerkedő periódust tartanak, amikor a cég és a jelölt is egyaránt meggondolhatja magát következmények nélkül.
Dávid Góliát ellen
Patrick D. Cowden, Tedx-előadó arról beszélt inspiráló prezentációjában, hogy mi történik, mikor a startup vállalkozásokból áradó diszruptív (vagyis a piacot felforgató) erő találkozik a régóta működő vállalattal. A mostani vállalkozások újak, különbözőek, gyorsak, és legtöbb esetben radikálisak. A startup cégeknek nincs tíz évük arra, hogy megismerjék a piacot, mindössze 12 hónap áll rendelkezésükre erre. Az előadó tanácsa szerint ennek szellemében gyorsan kell mozogni, de sohasem szabad sietni, mert a sietés hibákat eredményez. Az óriásvállalatok a világ vagyonának 78 százalékát birtokolják, a startup cégek viszont gyorsak, és lassítják a nagyvállalatok bővülését.
Meglátása szerint a bizalom az, ami meghatározza az induló cégeket. Ennek köszönhetően döntenek másodpercek leforgása alatt, emiatt családias náluk a hangulat. A nagy cégek megirigyelték ezt a gyorsaságot, ezért pedig cégen belül kis startup stúdiókat hoztak létre, melyek az induló vállalkozások mintájára, ám rendelkezésre álló tőkével dolgoznak ki egy-egy ötletet.
Innovációs verseny magyarokkal
A konferencia egy startup innovációs versenynek is helyszínt biztosított. Az Innovation Expo a Deutsche Telekom által létrehozott Telekom Innovációs Verseny zárórendezvénye. A kezdeményezés célja, hogy olyan új vezető tehetségeket és technológiákat támogasson, amelyek azután a Deutsche Telekom üzleti részlegéhez és leányvállalatához kapcsolódhatnak. A kiválasztott startup cégeknek három perc állt rendelkezésükre bemutatni terméküket, céljaikat, és meggyőzni a közönséget arról, hogy jó terméket vagy szolgáltatást fejlesztenek.
A zárórendezvényen két magyar startup is bemutatkozhatott: a Slamby és a Personal Video.
Berta Zsolt, a PersonalVideo stratégiájáért felelős vezetője mutatta be az elképzelést: a megszemélyesített e-mail üzenetek mintájára megszemélyesített és interaktív videóüzenetekkel is lehet már bombázni az ügyfeleket. A személyes adatokat a vállalat saját CRM-rendszeréből nyerik ki és állítják össze az egyedi videóüzenetet. Adataik szerint ez a fajta marketingüzenet rendkívül hatékony, 72 százaléka a célozottaknak rákattint a hirdetésre (hírlevél esetében 15–20 százalék közötti az arány).
A másik magyar résztvevő, a Slamby képviseletében Mezei Péter ügyvezető igazgató mutatta be megoldásukat. A Slamby egy kategorizáló motor, amely képes arra, hogy ember módjára elolvasson egy írott szöveget, azt megértse, mindezt nyelvfüggetlenül, majd a megadott kategóriák között a szöveget elhelyezze. A termék jelenlegi fő célpiaca az e-commerce terület, ezen belül az apróhirdetési portálok, ahol nagyon nagy adatmennyiséget dolgoznak fel. A céget a Nemzetgazdasági Minisztérium 2016 januárjában a hónap startup vállalkozása díjjal tüntette ki.
Precíziós nyomkövetés
A többi kiválasztott vállalat is érdekes megoldásokat mutatott be. A müncheni székhelyű Kinexon cég szenzorjának segítségével 10 centiméteres hibahatárral meg lehet határozni egy tárgy helyzetét. Ehhez persze a saját elemző antennákra és a szenzorok felszerelésére van szükség, egy Tesco-területnyi üzletet 6-8, vezeték nélkül működő antennával tudna lefedni. A 16 grammos szenzor nemcsak a saját helyét tudja megmondani, hanem érzékeli az elmozdulást és a gyorsulást is. Például ha egy bevásárlókosárra szerelik, akkor nyomon lehet követni a vásárló útvonalát az áruházban, és így, tartózkodási helyétől függően lehet személyre szabott ajánlatot küldeni. Raktárakban az RFID kiváltója vagy alternatívája lehet.
Jóslás vállalati adatokból
Az FMCG-cégek számára érdekes másik technológiát mutatott be a Cassantec, mely egy előrejelző megoldást vitt a rendezvényre.
A szolgáltatásra olyan helyeken lehet szükség, ahol állandó, napi 24 órás működés a standard. A vállalat történelmi adatait elemezve a Cassantec előre jelzi, hogy mikor lehet szükség karbantartásra vagy egy kritikus infrastruktúra-elemnek mikorra várható a meghibásodása. A program prediktív elemző módszereket használ az előrejelzések elkészítéséhez. Adataik szerint 99 százalékos megbízhatósággal működik megoldásuk, mely öntanuló és a több adat birtokában egyre precízebb.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >