Magazin: A húsvét pikantériája
A húsvéti asztalon a sonka és a főtt tojás mellől nem hiányozhat a torma, a mustár, a majonéz sem. A nedves ételízesítők egyes kategóriáit sokáig az alaptermékek uralták, ma már azonban a választék sokkal színesebb. A fogyasztók barátkoznak a pikánsabb ízekkel, a nemzetközi konyhákkal, miközben a márkáknak a természetesség, egészségtudatosság hívószavaira is van válaszuk.
Karácsony és húsvét, valamint az évről évre jelentősebb grillszezon a három legfontosabb értékesítési periódusa a nedves ételízesítőknek, vagyis a majonéznek, mustárnak, ketchupnak, valamint az ugyancsak ebbe a kategóriába sorolható tormának és egyéb folyékony ételízesítő szószoknak.
– Húsvétkor közel másfélszeres, karácsonyi időszakban közel kétszeres a havi értékesítés egy átlagos hónaphoz képest – tudjuk meg Vlahosz Amarillisztől, az Unilever Magyarország junior brand managerétől.
– A húsvét egy kicsit átalakult az utóbbi években – jegyzi meg Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője. – Sokan ebben az időszakban elutaznak, szállodában töltik az ünnepeket. Így lényegében a kiszerelések közötti megoszlások átcsoportosulnak, a kiskereskedelmi termékek mellett a gasztronómiai termékeink forgalma is kiugrást mutat.
Hódít az ízesített és
a természetes
A majonézpiacon hosszú távú, folyamatos fejlődés figyelhető meg az elmúlt időszakban. A fogyasztók több majonézt vásároltak 2016-ban, mint az azt megelőző évben, illetve valamivel többet is hajlandók fizetni érte, tudjuk meg Vlahosz Amarillisztől. A legtöbb majonéz még mindig hipermarketekben fogy, ugyanakkor a diszkontcsatorna súlya növekedő tendenciát mutat.
Az Unilever junior brand managere a középkategória gyengülését konstatálja, miközben mind a prémium, mind a gazdaságos szegmens erősödik.
Majonézből magasan a legkedveltebb kiszerelés a műanyag flakon, azon belül is a közepes méretű, azt követően pedig a tubus, míg a tasakos és az üveges formátum még mindig kis részét teszi ki a fogyasztásnak.
– A hagyományos szószok mellett egyre nagyobb a kínálat az ízesített szószokból, mint például a BBQ vagy a Burger szósz. 2016 tavaszán négy Hellmann’s grillszószt vezettünk be, amelyekre a kereslet többszörösen felülmúlta a várakozásainkat – mondja Vlahosz Amarillisz.
Ezen a piacon is kiemelt fontosságúvá kezd válni a minőség és a természetesség. A fogyasztók egyre inkább fontosnak tartják, hogy tartósítószer-mentes, természetes alapanyagokból készült termékeket vásároljanak. Ezek mellett természetesen az íz tölt be döntő szerepet a választásnál.
– Ehhez a trendhez alkalmazkodva vezettük be 2015-ben a Hellmann’s márkánkat, melynek építésén dolgoztunk 2016-ban is – mondja az Unilever munkatársa. – A növekedés fenntartása érdekében 2017 első negyedévében több újdonsággal is készülünk: olyan új termékekkel, amelyek igazi innovációnak számítanak a szószok piacán. Ilyen például az olívaolajas Hellmann’s majonéz, amely kiváló minőségű olívaolajból, természetes alapanyagokból, tartósítószer hozzáadása nélkül készül. Emellett tovább bővítjük a Hellmann’s grillszószok portfólióját két ízvariánssal, egy közkedvelt joghurtos-fűszeres és egy különleges jalapenós szósszal. A „mentes” termékek iránti növekvő keresletre pedig egy gluténmentes Hellmann’s ketchuppal reagálunk.
A marketingmixben a tévéreklámot tartják a leghatékonyabb eszköznek, az utóbbi időben viszont egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a digitális marketingeszközöknek, a kettőt immár együtt alkalmazzák ATL-kampányaik során.
– Ezen kívül, hogy tovább növeljük a Hellmann’s márka ismertségét, 2016 tavaszán megrendeztük a Hellmann’s Burgerbajnokságot, melynek keretében 20 budapesti vendéglátóhely egyedi Hellmann’s burgere versenyzett egymással a fogyasztók szavazataiért. A promóció népszerűsítése érdekében a vendéglátóhelyeken látványos POS-eszközöket helyeztünk ki, illetve indítottunk egy Facebook display-kampányt is – említ meg egy érdekes marketingeszközt Vlahosz Amarillisz.
Trade marketing vonalon árakciókkal, bolti kommunikációval és kóstoltatásokkal igyekeznek támogatni termékeik értékesítését.
Mozisiker a polcokon
Az elmúlt időszak szép eredményeket hozott az Univer Product Zrt.-nek is ezen a piacon.
– 2016 végén egy Univer–Disney együttműködés eredményeként kerültek a boltok polcaira a Star Wars szereplőkkel illusztrált ketchupjaink, flakonos és talpas tasakos verzióban – idézi fel Bazsó Rita. – A designváltáshoz promóciót is társítottunk, melyet ATL- és in-store kampány támogatott az elmúlt szezonban.
A kampány sikerességét jól mutatja, hogy a cég tavasszal, a húsvéti időszakot megelőzően újabb ATL-kampányt tervez a Star Wars ketchupok főszereplésével.
– Majonéz kategóriában is egyedi promócióval készülünk a szezonra, a részletekről azonban még korai lenne nyilatkozni – mondja sejtelmesen a marketingvezető.
Több fogy a nagyból
Az IN-FOOD 2000 Kft. által forgalmazott Heinz márka termékei jelentős forgalomemelkedést tudnak felmutatni.
– Az ízesített ketchupvariánsok közül mindenképp a csípős chilipaprika-ízesítés az, amelyik jelentős növekedésen ment át az elmúlt években, illetve egyre népszerűbb a Heinz mézes és chilis BBQ szósz termékcsoport is – sorolja Balogh Zsóka, az IN-FOOD 2000 Kft. marketingvezetője. – A kiszereléseket tekintve elmozdulást továbbra is a nagy irányába látunk, természetesen a kedvezőbb ár/érték aránynak köszönhetően. Látható, hogy a diszkontláncok egyre inkább beépítik az erős márkákat a szortimentjükbe, vagy szezonálisan egy-egy akciós periódusra színesítik a választékukat.
A Heinz márka innovatív, ennek bizonyítéka az elmúlt időszakból például a megújult, csökkentett cukortartalmú Light Ketchup, illetve bevezették a magyar piacra a HP barnamártás termékcsaládot, hogy új alternatívát nyújtsanak fogyasztóiknak a megszokott ízek mellett.
– Tapasztalataink szerint van igény az újdonságokra, az emberek egyre nyitottabbak az új ízek iránt – konstatálja Balogh Zsóka. – Ezt az igényt célozzuk meg az évek óta sikeres szója- és Worchester-szósz termékcsoportunkkal is, amely valóban különleges ízesítőként lehet jelen a fogyasztók asztalán. Nagyon jó visszajelzéseket kapunk a Heinz mustárjainkról is. Büszkék vagyunk rá, hogy mustárunk nemrégiben egy szakmabeliek által tartott kóstolási vakteszten is elhozta az első helyezést.
Kiemelt céljuk idén is a Heinz márkaismertségének bővítése. A tévéreklámok mellett főként a trade marketing eszközökre helyezik a hangsúlyt, valamint jelen vannak a Facebookon is. Tavaly év végi nyereményjátékuk nagyon sikeresnek bizonyult, rendkívül jó visszajelzéseket kaptak.
– Márkakommunikációnk célja az eladásösztönzésen túl termékeink sokoldalú felhasználási módjainak ismertetése, a fogyasztók ösztönzése arra, hogy új recepteket próbáljanak ki. Ezt célzott, szezonális akciókkal, másodlagos kihelyezésekkel, receptajánlattal is segítjük – zárja gondolatait az IN-FOOD 2000 Kft. marketingvezetője.
Nő az igény a fűszeresebbre
A Haas mustárok különleges, a megszokottól eltérő ízvilágot és prémium minőséget képviselnek. Jelenleg négyféle Haas mustár kapható a magyar piacon, melyek az orosz, angol, dijoni és bajor ízvilágot testesítik meg.
– Különösen a csípős ízek esetében erőteljes a felfutás húsvétkor, ugyanez érvényes az év végén a szilveszteri időszakban is, de a kiemelt időszakon túl is jelentős keresletnövekedés figyelhető meg – jelzi
Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere.
A termékkör nagyon promócióérzékeny, szezonban fontos a termék kiemelt polci megjelenítése, akciós kiadványokban való szerepeltetése, hangsúlyozza a termékmenedzser, majd hozzáteszi:
– Cégünk már az elmúlt időszakban is tudatosan a különleges termékekre koncentrált. Ugyanis úgy ítéljük meg, hogy a fűszeresebb, egyedülállóbb, magasabb minőségű mustárok vásárlóközönsége a jövőben tovább szélesedik, akár a normál, olcsóbb mustárok forgalmának rovására is.
A kerti partik időszakában egyre divatosabb a grillezés, ezért a cég a nyári időszakra koncentrálva grillmustárral tervezi szortimentjének kibővítését.
Túltöltve az ünnepre
A húsvéti szezonra a Kalocsai Fűszerpaprika üveges, 210 grammos Kalocsai majonézes és asztali tormával készül. Ezeket elsősorban árakciókkal támogatják kereskedelmi partnereiknél, tehát a SPAR, az Auchan, a CBA és a Reál üzletláncokban.
– A ketchup kategóriában egy túltöltéses (500g + 250 g ajándék) akcióval rukkolunk ki – teszi hozzá Szántó György, a Kalocsai Fűszer Paprika Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Mustárunk és majonézünk úgyszintén túltöltve kerül a polcokra, itt a 420 grammos alaptermékekhez jár a 250 g
ajándékmennyiség, amivel a fogyasztók kedvében igyekszünk járni.
Bár a cég elsősorban a fűszerpaprikájáról híres, a nedves ételízesítőkben is látnak potenciált, hosszú távon erősödni szeretnének ezen a piacon is. Ennek jele, hogy innovációkkal is kirukkolnak: majonézük például idéntől – az egészségtudatosság erősödésére reagálva – cukormentes.
– A nedves ételízesítő kategóriája folyamatosan növekszik, nemcsak nálunk, hanem a környező országokban is – jelzi a kereskedelmi igazgató. – Mivel a hazai fogyasztás alacsonyabb, mint szomszédainknál, komoly potenciált érzünk benne. Ezért folyamatosan fejlesztünk, szélesítjük palettánkat paprikakrémmel, gulyáskrémmel vagy például a nyári grillszezonra mustáros, magyaros pácokkal.
A cég a hungarikumok közé tartozó fűszerpaprikában piacvezető Magyarországon, ezért különösen fontos számára a fogyasztók bizalmának megtartása, szögezi le végezetül Szántó György.
Könnyfakasztó kedvenc
A Glatz Hungary Kft. az ír Lakeshore mustárokat forgalmazza. Ezek specialitások – elsősorban főzési alapanyagok, ízesítők, de természetesen kész mártásként is használhatók a megszokott módon. – A csípős Lakeshore mustár igazi könnyfakasztó kedvenc, klasszikus mustáros húsételek nélkülözhetetlen alapanyaga. A Lakeshore sertésragu és a „fekete” húspuding el sem képzelhető nélküle – mondja Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – Az eladások alakulására a nemzetközi konyha népszerűsödése jótékonyan hat. Az elmúlt évben több mint 10%-os növekedést sikerült elérni! Az ír whiskyvel ízesített egészmagos mustár minden mustármártáshoz vagy frissensülthöz jól használható, és különleges pikáns ízt kölcsönöz az ételeknek.
A cég tavaly vezette be a Lakeshore francia típusú mustárt, amelynek krémes állaga, jellegzetes íze a kevésbé csípős mustárokat kedvelőknek készült. Mártásokhoz, sült húsokhoz kiválóan használható.
– A Lakeshore mustárok kedvező élettani hatásai és különleges íze lehetővé teszik, hogy reform receptújságokban és recept-internetoldalakon hirdessük, a mustáros receptek támogatása, új különleges receptek közzététele fontos eszköz kezünkben – beszél a márka marketingjéről Habuda-Salyámosy Rita. – A téli, az ünnepi időszakokban és a grillszezon idején folyamatosan kommunikáljuk a márkát.
Kapcsolódó cikkeink
Kis mértékben is cukorbetegséget okozhatnak a feldolgozott húsok
Egy friss kutatás, amelyet a brit The Guardian ismertetett, arra…
Tovább olvasom >Felvételt nyertek a Magyar Értéktárba a Pápai Hús Kft. sonkái
A nyugat-magyarországi régió egyik legmeghatározóbb élelmiszeripari vállalta nem mindennapi kitüntetésben…
Tovább olvasom >Szallas.hu: pünkösdkor majdnem annyian utaznak, mint húsvétkor
Pünkösdkor közel annyian utaznak idén, mint húsvétkor a Szallas.hu előfoglalási…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 184 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Csökkent az ipari termelés Magyarországon: a német függés mérséklését sürgeti az NGM
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, naptárhatástól megtisztított adatai szerint…
Tovább olvasom >NGM: Fogyasztóvédelmi Tanács ülés a fogyasztói jogok védelme és a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonysága érdekében
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendezte meg az év…
Tovább olvasom >