Magazin: Gyorsan nő a kicsike

Dátum: 2015. 06. 12. 13:14

Tavaly a beáramló importtermékek, idén eddig a hazai tejfelesleg biztosított alacsony átlagárakat a sajtpiac egyes szegmenseiben. Az immár bátrabban vásárló fogyasztóknak a minőségibb, különlegesebb sajtok is elérhetőbbé váltak, ami hosszabb távon a sajtkultúra színesedéséhez vezet. A piaci szereplők zöme ezt a trendet lovagolja meg, miközben a megszokott aktivitásokon túl, ma már márkáikkal bátran és sokrétűen használják az internetet is.

A sajtfelesleg levezetéséről szólt 2014 a magyar piacon. A meghirdetett orosz embargó miatt ugyanis az év második felében nagy mennyiségben jelentek meg nálunk az import sajtok, amelynek következményeként nőttek is az eladások, elsősorban a trappista jellegű, lyuknélküli préselt sajtok szegmensében.

– A Pannontej nem volt jelen az orosz piacon, így cégünknek nem volt exportkiesése az embargó miatt – mondja Szabó Andrea, a Pannontej Zrt. marketing igazgatója. – Idén a hazai tejfelesleg okozott a tömegsajtok piacán jelentősebb áresést, import sajtokból most nem tapasztalunk nagymértékű európai felesleget.

A tejpiaci liberalizáció hatására az eddig is jelentős verseny tovább erősödött.

– Ez számunkra gyártóként, feldolgozóként rövidtávon előnyökkel és hátrányokkal is jár, de természetesen az előnyökre koncentrálunk, illetve építünk – emeli ki Nagy Béla, a Kőröstej Kft. marketing és PR vezetője. – Az importnyomást egyfelől azzal kompenzáljuk, hogy immár büszkén elmondhatjuk: Amerikától Ausztráliáig, öt kontinensen vannak jelen a magyar Hajdú sajtok az üzletekben, és számos országba szállítunk sajátmárkás termékeket is. Másfelől a magyar piacra is jelentős figyelmet fordítunk termékfejlesztési oldalról és kommunikáció tekintetében egyaránt.

Van élet a trappistán túl is

A félkemény sajtok – elsősorban a trappista – és az árak dominanciája továbbra is erős. Nagy Béla úgy fogalmaz, hogy „ha márkaként nem erős a trappistád, és nem tudod nagyon jó áron kínálni, kis túlzással csak mellékszereplő lehetsz a sajtpiacon”.

– Ide tartozik, és örömmel tölt el minket azonban – teszi hozzá –, hogy egyre inkább érezzük, a vásárlók mennyire értékelik, hogy az összes sajtunk magyar üzemekből kerül az üzletekbe.

Jó hír, hogy a félkemény kategória is kezd diverzifikálódni, csökkent a trappista, eidami aránya, mondja Haga Zoltán, a Foodnet Kft. beszerzési vezetője, aki hozzáteszi:

– Legnagyobb volumen a hipermarketekben kerül értékesítésre, a vágópultos sajtok aránya a legmagasabb. A teljes eladott mennyiségnek mintegy 60%-a akcióban fogy el.

Ezzel párhuzamosan a kisebb, különlegesebb szegmensek erősödését is több piaci szereplő jelezte lapunknak.

– Pár évvel ezelőtt csökkent a kereslet a különleges sajtok iránt, de ez a trend idén változni látszik – állapítja meg Nagy Zoltán, a Lactalis Hungária Kft. National Account Managere. – A múlt évben már mutatkoztak jelek, melyek arra utaltak, hogy a hazai boltok sajtpultjait igenis meg lehet tölteni drágább, minőségi sajtkülönlegességekkel.

A hazai gasztronómia fejlődése, a minőségi termékek iránti kereslet egyre inkább kedvez a kisebb, speciális sajtszegmenseknek. Ilyen speciális szegmenst alkotnak például a kecsketejből készült termékek. Köztudott, hogy a kecsketej számos egészségvédő tulajdonsága mellett, allergiások számára is nagyon ajánlott.

– Cégünk rendelkezik jelenleg a magyar piacon a legszélesebb kecskesajt-választékkal, melyet bővíteni kívánunk idén is – jelzi Nagy Zoltán.

A kisebb szegmensek fejlődését érzékelik Szarvason is.

– Ma már nem csak azok vásárolják a termékeinket, akik valami mást, különlegesebbet szeretnének, hanem gyakran mozzarellát fogyasztanak a megszokott trappista, eidami helyett is – árulja el Nagy Sándor, a Szarvasi Mozzarella Kft. kereskedelmi igazgatója.

– A specialitások szegmensében mi is növekedést tapasztalhattunk, többek között a friss krémek, a feta és a mozzarella kategória is növekedett – erősíti meg Szabó Andrea.

Aktivitások márkákra szabva

A Pannontej márkái tartják piacvezető szerepüket, tudjuk meg a marketing igazgatótól: a Tihany a lágysajtok között, a Pannónia a lyukas sajtok piacán, az ömlesztett sajt szegmensben pedig a Medve a piacvezető. A füstölt sajtok szegmensében, ahol a Karaván márka őrzi vezető szerepét, az önkiszolgáló pultos termékek tudtak jelentősen növekedni. Piacvezetőként élen járnak a választék bővítésében, minden évben újdonságokkal jelentkeznek. Legutóbb a Medve családon belül vezették be a Négy borsos limitált variánst, de más márkáik esetében is várhatók idén még újdonságok.

– A vásárlók hűségének fenntartását nyereményjátékokkal is támogatjuk. A Medve például idén arra ösztönzi a fő célcsoportját jelentő családokat, hogy mozduljanak ki együtt a szabadba, kerékpározzanak, egyenek Medve sajtot, és nyerjék meg az 1 millió forintos fődíjat vagy a biciklizéshez kapcsolódó ajándékokat. A Karaván májustól arra bátorítja a fogyasztóit, hogy használják kreatívan kedvenc füstölt sajtjukat, és gyakrabban főzzenek vele. Ezt erősítjük bennük a TV műsorszponzorációnkkal és a Sajtbisztró facebookos receptversennyel is. Idén több márkánk esetében összecsomagolásos akciókkal készülünk, mind virtuális, mind pedig fizikai ajánlattal, valamint vonzó ajándékokat is tervezünk hozzácsomagolni termékeinkhez – foglalja össze a közeljövő aktivitásait Szabó Andrea.

Ízutazás a világ körül

A Lactalis cégcsoport rendelkezik a világon a legnagyobb sajtválasztékkal, mondja Nagy Zoltán. Nem egy termékük eredetvédett régióból származik. Ilyen például a Roquefort, a Bleu’d Auvergne, vagy a Pecorino Romano sajt. Ezért egyik fő küldetésük, hogy az egyes nemzetek kiváló sajtjait eljuttassák a világ minden országába, kulináris utazást nyújtva a sajtkedvelőknek.

– Ennek jegyében vezettük be a múlt évben például a Don Bernardo Manchego, vagy a Beaumont de Savoie sajtokat is – sorolja a bizonyítékokat a national account manager. – Az idei évben is szeretnénk minél több sajtkülönlegességgel megjelenni a hazai boltokban.

Emellett élesítették Président márkájuk weblapját, a www.presidenttermekek.hu oldalt, amelyen keresztül a fogyasztók megismerhetik a Président márkacsaládot, ezen kívül sok ínycsiklandó receptet is találnak. Az oldal tartalmaz egy sajt-bor kalauzt, mely segít eligazodni a sajtok és borok világában.

– Az oldal beindulása után tervezünk fogyasztói promóciókat is, amelyeken keresztül nem csak a termékeket, de a weboldalt is népszerűsíteni szeretnénk – árulja el Nagy Zoltán.

A legnépszerűbb magyar

A minőség, különlegesség irányába szeretné eltolni választékát a Kőröstej, természetesen megtartva pozícióit a tömegtermékek piacán is – tudjuk meg Nagy Bélától. Mindez nagyon jól összehangolható zászlóshajójuk, a Hajdú márka arculati egységesítésével, amely idén zárul le.

– Most tavasszal indítottuk útjára legújabb termékcsaládunkat – számol be a legfrissebb újdonságról a marketing és PR vezető. – A Hajdú Fitt sajtok közös jellemzője, hogy nagyon egészséges, jól hasznosítható tejsavófehérjében gazdag termékek. Ez is része annak a folyamatnak, hogy olyan exporttermékeinkkel jelenünk meg idehaza, melyek külföldi áruházak polcain, vagy hazai és nemzetközi versenyeken bizonyítottak, de a magyar piacon még nem voltak megtalálhatóak.

A Kőröstej csoport üzemeiben készült Hajdú sajtokkal több mint 30 országban találkoznak a vásárlók. Ezért adja magát, hogy kommunikációjukban is erre helyezzék a hangsúlyt: aki Hajdú sajtot vásárol, a világ legnépszerűbb magyar sajtjai közül választ. Azt is kihasználják majd a jövőben, hogy mind a közéleti és médiaszemélyiségek, mind pedig a szakemberek egyre szívesebben állnak a termékeik mellé.

– A korábban visszafogottabb belföldi aktivitásunk után idén gyakorlatilag minden eszközt felhasználunk, hogy hatékonyan kommunikáljuk különlegességeinket, egyediségünket – hangsúlyozza Nagy Béla. – A Stahl konyhájával, a Stahl magazinnal és a stahl.hu-val egész évben együttműködünk a televíziótól a közös online aktivitásokig. Az ATL csatornák mellett a tavalyinál is nagyobb hangsúlyt fektetünk a vásárlókkal való személyes kapcsolatfelvételre, párbeszédre – elsősorban aktív rendezvényjelenlét, kóstoltatások és játékok formájában. Erre jobb példát nem is hozhatnánk fel, mint hogy az olimpiai aranyérmes Hajdú grillsajt két vadonatúj, fűszerezett változatának kiválasztásához döntő módon járult hozzá az az 1200 hozzászólás, ami a legnagyobb közösségi oldalon érkezett a rajongóktól.

Sajtok laktózérzékenyeknek

A magyar lakosság mintegy 30%-a laktózérzékeny. Rájuk gondolt a Foodnet, amikor két, kifejezetten laktózmentes sajtot vezet be a piacra. Az egyik egy friss laktózmentes krémsajt, amely szendvicsekhez és süteményekhez (például sajttortához) kitűnő választás, míg a másik az egyedüli laktózmentes termék a krémfehérsajtok (közismertebb nevükön fetasajtok) között.

– Bízunk benne, hogy a fogyasztók mellett a kereskedők is látnak majd fantáziát a speciális étkezési igényű válaszék bővítésében– mondja Haga Zoltán. – Számunkra a legfontosabb a stabil és megbízható minőség, és az, hogy minél természetesebb legyen a forgalmazott termék. A Foodnet által képviselt márkák gyártói törekszenek az adalékok, tartósítószerek, állományjavítók és ízfokozók mellőzésére.

A cég marketingaktivitásai folyamatosan zajlanak. Elsősorban BTL akciókat szerveznek a költséghatékonyságuk miatt.

Új szegmensek felé

A tavalyi évben a csökkenő ömlesztettsajt-piacon értékben és mennyiségben egyaránt sikerült növekednie az ERU Kft.-nek, köszönhetően a 2014-ben bevezetett új, prémium CAMPING tégelyes termékcsaládnak, továbbá a laktózmentes termékeknek – tudjuk meg Rudolf Renáta termékmenedzsertől.

– Mivel az ömlesztett sajt piacán jelentős növekedés idén sem várható, ezért igyekszünk számunkra új szegmensekben is, prémium termékekkel megjelenni – árulja el piaci stratégiájukat. – Ugyanakkor a kereskedelmi márkák erősödését figyelemmel kísérve továbbra is célunk sajátmárkás ömlesztett sajtok gyártása partnereink számára.

Az idei év fókuszában a CAMPING ömlesztett sajtok bolti jelenlétének erősítése, a márka építése, illetve a lojalitást erősítő marketing aktivitások állnak. Mindemellett a CAMPING termékek köre 2015-ben egy prémium trappista sajtcsaláddal bővül. A CAMPING trappista sajtok kiváló minőségű tejből, tradicionális receptúra alapján, hagyományos kéreggel érlelve készülnek. Egész (2 kg), fél és negyedkorongos kiszerelésben kerülnek a boltok polcaira.

– Fontos számunkra, hogy fogyasztóinkat elérjük, így TV-ben, online felületeken is jelen vagyunk – mondja Rudolf Renáta. – A közösségi média is kiemelt figyelmet kap; fogyasztói nyereményjátékokkal, hirdetésekkel kívánjuk a jelenlegi és a jövőbeni vásárlókat megszólítani. Továbbá árakciókkal, másodkihelyezésekkel, kóstoltatásokkal készülünk a boltokban.

Olasz típus, magyar lendület

Tavaly a Szarvasi Mozzarella komoly növekedést ért el, egyúttal megerősítette piacvezető szerepét a friss, olasz típusú sajtok területén. A legnagyobb volument márkatermékeikkel realizálják, de partnereik igényeinek megfelelően sajátmárkás termékeket is gyártanak. Ezek azonban, bár szintén magas minőséget képviselnek, nem élveznek olyan marketingtámogatást, mint a Szarvasi Mozzarella márka, s ez befolyásolja a vásárlói döntéshozatalt.

– A mozzarella piacon nagy csodák, folyamatos innovációk nincsenek. Mi mégis próbálunk mindig valami újat mutatni, ajánlani – mondja Nagy Sándor. – Folyamatosan dolgozunk termékeink még jobbá tételén, úgy tartalomban, mint megjelenésben. A közelmúltban készült el új termelő egységünk, ahol új gyártó- és csomagológépeket helyeztünk üzembe. Ez jótékony hatással van a termelési volumenre, egyben még jobb minőséget is biztosít. A többi mellett végre megfelelő mennyiségben tudjuk gyártani az egyre kedveltebb Szarvasi Mozzarella Snack családot, és hamarosan elindulunk a megújult Szarvasi Mascarpone csomagolással is, mely a hasonló termékek közül itthon egyedüliként a sleeve technológiát alkalmazza.

Folyamatosan promotálják termékeiket ATL és BTL vonalon is. Sok áruházi aktivitást szerveznek, hirdetnek magazinokban és a neten, s évente többször van valamilyen tévés megjelenésük is. Sport- és egyéb események támogatóiként is rendszeresen fellépnek.

Sz. L