Magazin: Formák és színek – terítékpiaci körkép
Egy éttermet folyamatosan „csúcsra járatni” vendéglőst próbáló feladat. Ehhez a legjobb minőségű nyersanyagok, a gyakran változó étlap, a legalkalmasabb személyzet, a jól pozicionált árak sem
feltétlenül elegendőek; a koncepció, a dizájn rendszeres megújítására is szükség van, ha követni akarjuk a vendég változó ízlését. És ebbe sok más mellett beletartozik a terítésdivat is.
Az utóbbi években a terítékek világában nem sok változás történt; továbbra is vannak állandó és változó elemek a terítékekben, a fehér szín mondható állandónak – véli Krubl Yvette, a Metro Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. – A trendek követése, a kínálatba való beillesztése és így újabb kereslet generálása minden gyártó és kereskedő érdeke is, amit a vendéglátóhelyek kereslete is indokol, hiszen a teríték ma már sok esetben a megkülönböztetés egyik igen jó eszköze lehet. Ám a nagy bázist adó „magyaros” éttermeket nem egyszerű meggyőzni a változtatás szükségességéről. A jól bevált klasszikus színek, sőt akár 10-20 éves formák még mindig a legkelendőbbek.
Örök elemek
A fehér szín kimozdíthatatlan eleme a Magyarországon működő éttermeknek, sok séf szerint a fogások többsége ezen mutat a legjobban, illetve a higiénia demonstrálásának is jó eszköze, makulátlan szín, a tiszta étterem szimbóluma. Az anyagokra vonatkozóan is örökzöldnek mondható az opálüveg. Ráadásul a fehérhez jól passzol bármilyen más szín, így a dekoráció könnyebben variálható.
Az alapteríték megmaradt a hagyományos kerek formánál, jelenleg a kiegészítők formavilága gazdagabb. Még mindig hódítanak a fine dining éttermek alapvető eszközei, az appetizertányérkák, itt például szögletes, kagyló, ovális vagy akár háromszög alakú tányérokkal is találkozhatunk. Az evőeszközök tekintetében viszont, a lehető legegyszerűbb formavilágot preferáló korábbi évektől eltérően ismét a klasszikus formák hódítanak.
– A terítékek változása éppúgy divatfüggő, mint sok más használati tárgyé; továbbra is dominálnak a fehér színű és nagyméretű, illetve különleges formájú tányérok, tálak – emeli ki Vig Bence, a Progast Kft. ügyvezető igazgatója. – Mindemellett a néhány éve megkedvelt természetes anyagok, természetet utánzó formák továbbra is nagyon keresettek. A teríték elemeinek funkciói alapvetően változatlanok, de a legtöbb kultúrába – a konyhák egymáshoz való közeledése folytán – bekerülhet „kívülről” új elem, ahogy ez a francia konyha elterjedésekor a csigatállal történt, az angolszász hatás hozta a steakkést, az olasz pedig a pizzatányért. De manapság már azon sem kell csodálkozni, hogy a levest újra mélytányérban szervírozzák. Akárhonnan nézzük: a kerek tányér örök!
Saját területén bizonyos hatások érvényesülését törvényszerűnek tartja Galló Attila, a SCA Hygiene Products Kft. horecamenedzsere is; az étterem színvonalától függ az alkalmazott szalvéták minősége! A legmagasabban pozicionált éttermekben továbbra is a valódi textilszalvéták uralják az asztalokat – érvel a szakember –, a kicsit „szerényebb” kategória a 40×40 centis textilhatásúval vagy ennek a méretnek a tissue változatával terít. A nagy tömegű középkategóriában továbbra is a tissue 33×33 cm-es, két-három rétegű, fehér, vagy ennek színes fajtáit használják, kiegészítésként pedig gyakori az egyrétegű csészealátét, vagy az úgynevezett koktélszalvéta. A gyorsétkezdék, a közétkeztetés továbbra is az egyrétegű szalvétát favorizálja – egyre terjed ezek adagolós változata.
Alkalmazkodó gyártók
– Ezzel együtt nem minden az étterem valamiféle osztályba sorolása. A mai terítékek szemlézése alkalmával nagyon sok újdonságot, formai és technikai változást tapasztalhatunk – állítja Galló Attila. Sok olyan kiegészítő tálka, tartó kerülhet az asztalra, amelyől – amíg meg nem töltik valamivel – nem is tudja az ember, hogy mire való. Talán a legszembetűnőbb a négyszögletes tányér, vagy a térbeli osztással-osztásokkal ellátott, főétkezésre szolgáló lapostányér vagy tál, melyek szintén nem szabályos kör alakúak. Viszont e terítékekhez jár az elegáns szalvéta vagy akár szalvéták. Persze ilyen terítékeket főleg bemutatókon láthatunk, vagy tényleg csak nagyon alkalmi vendéglátás esetén csemegézhetünk belőlük.
– A „termékfejlesztés” folyamatosan, két fronton is zajlik, egyrészt folyamatosan kutatjuk magyar és nemzetközi szinten a gyártói kínálatot, illetve saját márkás termékeinknél magunk alkotjuk meg a termékeket – mondja el a Metro stratégiájáról Krubl Yvette. – Két termékcsaládunk is rengeteg alternatívát kínál a magyar vendéglátás szereplőinek. Az Aro család termékei inkább megbízható és olcsóbb kategóriát képviselnek hagyományos forma- és anyagvilággal, míg az H-line termékei a mai trendeknek megfelelő forma- és anyagvilággal, alapteríték- és appetizerkínálattal várják a vásárlókat. Az örök klasszikusok sem maradhatnak ki egyetlen valamirevaló gasztronómiai terítékkínálatból sem, így például az Alföldi porcelán termékei, Arc és Verso termékek.
– Egyre kisebb az igény a klasszikus fine diningra – ítél Vig Bence. – Sem idő, sem pénz, de valószínűleg kellő szakmai hozzáértés sincs már hozzá. Ezzel szemben az elmúlt évek sikeres üzleteinek java része a „bisztrós” stílust képviseli. Ez modern, korszerű és nagyon közkedvelt: az öltönyös uraktól a foltos farmeres diákig, a yuppie-któl a városlátogató turistákig bárki bemehet egy ilyen helyre anélkül, hogy feltűnést keltene az öltözetével és a viselkedésével. A séf személye és szakmai elhivatottsága a fontos, meghatározóvá tehát itt inkább a konyha minősége válik, mint a teríték jellege.
Minden mozog
Galló Attila úgy látja, a fogyasztási szokások változása az elmúlt fél évtizedben némileg átalakította a vendég igényeit is. – 5-6 évvel ezelőtt szinte minden szálloda logóztatta a Tork szalvétáit, ma már csak esetenként igénylik ezt a rendkívül kis költséggel járó, nagy hatékonyságú marketingszolgáltatást. Miért? Az étkezések fajtái, formái alkalmazkodnak a tömegek vándorlásához. A hétvégi vásárlások a különböző bevásárlócentrumokban, a tömegeket vonzó események kikényszerítik a helyi étkeztetés biztosítását, mely általában gyorsétkeztetés jellegű, hiszen itt csak szükségből esznek az emberek. Hasonló a helyzet a street food szolgáltatások körül is – ehhez az étkezési formához a gyors kiszolgálás alapvetően hozzátartozik, a gyors kiszolgáláshoz pedig az adagolós szalvéta illik.
– Meghatározó, hogy valaki csak befektetésként kezel egy üzletnyitást – folytatja Vig Bence –, vagy családi vállalkozásként működteti azt, és generációkban akar/tud gondolkozni. Lehet persze mindkettőre jó és rossz példákat is felhozni, de általában elmondható, hogy a családi vállalkozásban is az egyértelműen szakmailag elkötelezett üzletek adnak reális esélyt helyzetbe kerülésre beszerzéskor egy minőségi termékeket forgalmazó cégnek, mint a Progast is. A recessziós folyamatok lassulása folytán észrevehetők ugyan a pozitív változások, de mértékük alatta marad elvárásainknak. Számunkra az lenne kívánatos, ha a szakma növekvő minőségi igénye kellő finanszírozhatósággal is együtt járna. Ez pedig – szintén az elmúlt néhány év tapasztalatai alapján mondhatjuk el – külső támogatás (például pályázati lehetőségek) nélkül aligha lehetséges.
Az ízlés ma már nemcsak a termékekkel, hanem a szolgáltatásokkal is alakítható: logózás, ötéves utánpótlási garancia, folyamatos polci elérhetőség, versenyképes ár. Ezért is kezeli kiemelten ezt a termékkategóriát a METRO, és próbál minden kommunikációs csatornáján (eDM, katalógus és mások) ízlésformáló tevékenységet folytatni.
– Mindenképpen tudatosan kell figyelnünk a trendeket – fogalmaz Krubl Yvette –, illetve következtetéseket levonni, hogy mi lehet a következő trend, vagy éppen alakítani azt, a termékfejlesztést is ebbe az irányba terelni. Ez folyamatos párbeszédet igényel vevőinkkel tapasztalataikról. Arról viszont nem szabad megfeledkezni, hogy a trendeket szorosabban a vendéglátás 10-15 százalékát kitevő felső közép- és felső kategóriás éttermek követik, ők cserélnek terítéket, akár szezononként is. Így hát nagy részt képviselnek palettánkban az olcsóbb kategóriában és a közétkeztetésben tevékenykedő partnereinknek szánt termékek is.
– Megszámlálhatatlanul sok új termék került a palettára, és a szalvétavásárlás egyik legfontosabb motivációja még mindig az ár, nem annyira annak illeszkedése az enteriőrhöz vagy a vendég elvárásaihoz – hangsúlyozta Galló Attila. – Abban reménykedünk, hogy a hazai vendéglátás szakmai színvonalának javulásával az asztalkultúra színvonala is lépést fog tartani, ehhez az SCA Hygiene Products Kft. termékei és szaktanácsadói mindig partnerek kívánnak maradni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >