Magazin: Fokozódik a természetesség igénye a szörppiacon
Nyári melegben megnövekszik az emberek folyadékigénye, ami kedvezően hat a szörpfogyasztásra is. A nem közvetlen konkurenciatermékek, mint például az ízesített ásványvizek, illetve az alkoholmentes sörök termékskálájának bővülése, kipróbálása okozhat némi csökkenést az eladásokban, ugyanakkor az új vásárlók belépése ellensúlyozza ezt a hatást.
A Pölöskei Italgyártó Kft. adatai szerint a szörpkategória az elmúlt időszakban 5–7%-ot fejlődött, amit saját eladásaikkal sikerült túlszárnyalniuk.
– A tavalyi évre kitűzött céljainkat elértük, új dolgokat sikerült foganatosítani partnereinkkel, hálózatainkkal, pluszforgalmunkat a megvalósított elképzeléseink hozták meg. A korábbi évtizedekben nem tapasztalt termékfejlesztéseket hoztunk létre, ezáltal bátran kijelenthetjük, hogy a szörp és a fogyasztó közötti kapcsolatot újrafogalmaztuk – mondja Takács Károly, a Pölöskei Italgyártó Kft. termék- és stratégiatervezője.
A STORK Élelmiszer Manufaktúra Kft. (a Méhes-Mézes szörpök gyártója) meglátása szerint az elmúlt időszak egyik legnagyobb változása és problémája, hogy bizonyos ízek eltűntek a magyarországi gyártók választékából. A málna a szörpök között a legnépszerűbb fajta, azonban az utóbbi évek málnatermése világviszonylatban is kedvezőtlenül alakult, aminek eredményeként drasztikusan megnőtt ennek a gyümölcsnek a világpiaci ára.
– Ez a tendencia hatással van a magyar szörppiacra oly módon, hogy a gyártók nagy része nem tudja elfogadtatni az áremelését, és ezért almaalapon málnaízesítéssel készítenek málnaszörpöt, és jobbára természetes színezővel érik el a kívánt és elfogadott málnaszörp színét – osztja meg véleményét Gólya János, a vállalat ügyvezetője.
Szerinte további probléma hogy a vásárlók elfogadták, hogy akár 400 Ft-ért is lehet kapni 7 dl-es gyümölcsszörpöt promócióval. Ezen nagyon nehéz változtatniuk, ezért is készül többnyire minden gyártónál a bodzavirágszörp almaalapon bodzaízesítéssel. Sajnos ennek a legnagyobb vesztesei maguk a vásárlók, hiszen, ha figyelmetlenül olvassák a címkéket, annak a tudatában vannak, hogy bodzavirágból készített bodzavirágszörpöt vásároltak.
Ugyanakkor a vásárlók egyre tudatosabbak, így egyre nagyobb szerepet kapnak a Méhes-Mézes szörpök a piacon.
Az Ital Magyarország Kft.-nél szintén az alapanyagárak emelkedését tekintik annak a tényezőnek, amely napjainkban a szörpeladást leginkább meghatározza, ezzel együtt Hajnal László kategóriamenedzser elmondása szerint értékesítési számaik azt mutatják, az általuk gyártott Ági szörpök forgalma évről évre kiegyensúlyozottan emelkedik.
– A nyári forróság ideje alatt a „tartalmasabb” italokat kevésbé kívánják a fogyasztók, így tavaly óta ebben a szezonban „Józan fröccs” formájában népszerűsítjük gyümölcsleveinket, ami kiváló egészséges alternatívát jelent mint alkoholmentes hűsítő, könnyed ital – teszi hozzá Szabó Imre, a Derecskei Gyümölcsös alapítója.
Erősödik a diszkontok súlya
A fogyasztók továbbra is a márkatermékeket preferálják, bíznak a logóval, esetleg védjeggyel biztosított minőségben.
– A tudatos fogyasztók döntése a minőségi, magas gyümölcstartalmú termékek felé mozdul el. A fogyasztó keresi az újdonságot és a természetes összetevőket tartalmazó szörpöket, ezt a kategóriát a jövőben sok újdonsággal fogjuk megtölteni. Gondolkodásunk, terveink fontos részét képezik az ebben a szegmensben mozgó fogyasztók. Rengeteg kiaknázatlan lehetőség van, amely a jövőben további lehetőségeket nyit számunkra. Ezen túlmenően a meglévő termékeinket is átalakítjuk ennek a fogyasztói körnek az igényei, ízlése szerint – tudjuk meg Takács Károlytól.
A szörppiacon egyre határozottabb a diszkontok súlya, mára itt is minőségi termékeket találnak a vásárlók.
– A hipermarketek esetében erősebbek a brandmárkák a saját márkás termékcsaládok ellenében, melyek megítélése sokáig kedvezőtlenebb volt, mert az alapdizájnnal rendelkező csomagolások gyengébb minőséget sejtettek. A hipermarketek szemléletváltása és a diszkontok jó minőségű sajátmárkás termékei egyre nagyobb piacot nyernek, ugyanakkor ne feledjük, hogy diszkontokban a közelmúltig a brandmárkák nem is voltak jelen. Meglévő piacunk területén erősödést látunk, ahogy a kategória növekedését tapasztaljuk a hazai láncok, valamint a folyamatosan erősödő diszkontok esetében is – mondja Hajnal László.
Gólya János úgy tapasztalja, a STORK Élelmiszer Manufaktúra Kft. esetében megállapítható, hogy az általuk szállított kereskedelmi márkák és a Méhes-Mézes termékeik még az eltérő gyümölcshányad mellett is kiegészítik egymást, valamint a megegyező ízkombinációk is kiegészítő jelleggel hatnak egymásra.
– Nagy örömmel tapasztaljuk, hogy az egészség- és környezettudatosság igenis számít, egyre nagyobb teret hódítva a piacon. Termékfogyásunk a reform- és bioboltokban magasan kiemelkedő, hiszen fő célcsoportunknak tekintjük azt az igényes vásárlóréteget, amely a prémium minőség mellett egyéb hozzáadott értéket is keres – hangsúlyozza Szabó Imre.
Töretlen az alapízek sikere
Az Ital Magyarország Kft.-nél fejlődést látnak a gyümölcsszörpök javára a gyümölcsízű szörpökkel szemben, és ezt a változást az egyre tudatosabban választó vásárlók attitűdjének tulajdonítják.
– Töretlenül tartja kiemelt pozícióját a málna és a narancs. Kipróbálás szintjén eredményesek az új ízek, legutóbbi bevezetésünk, a Lime-menta osztatlan sikert arat a kóstolók alkalmával. A fogyasztók szerteágazó ízlését a kilencféle Ági-variáns képes kiszolgálni – jegyzi meg Hajnal László.
A 100% natúr rostos almalé volt a Derecskei Gyümölcsös termékcsaládjának első tagja, majd fokozatosan bővítették különböző ízekkel a választékukat. 2015-ben 3 új ízvariációt vezettek be, így jelenleg 100% natúr meggylé, céklás almalé és homoktövises almalé is megtalálható a kínálatukban.
– Úgy látjuk, a nyár slágere 2016-ban a homoktövises és céklás almalevünk lesz, melyek különleges íze mellett az egészségmegőrző hatásuk miatt is népszerűek a fogyasztóink körében. Aki egyszer kóstolta, gyakorlatilag azonnal áttér erre a márkára – vallja Szabó Imre.
A Pölöskei Italgyártó Kft.-nél szintén az alapízek töretlen népszerűségét tapasztalják, annak ellenére, hogy újabb és újabb trendek jelennek meg a szörpök ízvilágában.
– A kombinált alapízekkel mi is igyekszünk követni a klasszikus ízvilágot, de az ezeket az ízeket kedvelő fogyasztókat apró kirándulásra invitáljuk. Ilyen ízkombináció például az acerola-málna és az áfonya-málna, hogy csak néhányat említsünk – avat be Takács Károly.
A STORK Élelmiszer Manufaktúra Kft. fejlesztései kiterjedtek szezonális jellegű ízvilágok bevezetésére is. Annak ellenére, hogy az ő meglátásuk is az, hogy az egyes klasszikus ízvilágok kedveltsége az utóbbi években nem változott, érzik a nyitottságot az új, innovatív termékek iránt is.
– Az új ízek fejlesztése mellett az egyik legnagyobb újításunk, amely egyedi a magyar piacon, a családi 1 literes Méhes-Mézes szörpök megjelenése. A jelentős érdeklődés miatt fontosnak érezzük, hogy folyamatosan bővítsük a választékunkat – mondja Gólya János.
Szem előtt a fogyasztók igényei
A Pölöskei Italgyártó Kft. minden megtervezett üzleti évében figyelembe veszi a külső tényezőket, ezek mindig szerves részei az elgondolt stratégiai terveiknek. Ennek köszönhetően a külső tényezők nem befolyásolják az üzleti terveiket, évről évre pontosan az elvártaknak megfelelően működtetik a cégüket.
A vállalat követi a fogyasztók ízlésvilágát, az aktuális trendeket, ennek köszönhetően nagyon gyorsan adnak alternatívát új termékekre.
– Az idei évben a fogyasztók figyelmét megpróbáltuk felkelteni egy limitált kiadású termékcsaláddal, melynek első három tagja, a gyömbér ízvilágú Dudler, a tutti frutti ízű Bubble Boy és Girl, valamint a görögdinnyeízű szörp már a polcokon van. Ebben az évben még három ilyen limitált kiadás fog megjelenni. Eddig 100%-os a sikere ezeknek a termékeknek. A jövőben a literes szörpcsaládban sikeres termékeket szeretnénk más kategóriákban is megvalósítani – jelzi Takács Károly.
A vállalat üzenete a fogyasztók felé a megbízható, jó minőségű termék.
– Fogyasztóink felismerték, hogy otthonaikban nagyon kedvező áron tudnak egészséges italt készíteni. Jó látni, hogy családi rendezvényeken is egyre nagyobb sikert aratnak frissítőink, akár alkoholmentes koktélok kiegészítőjeként vagy nyári szomjoltókként. A nyár elképzelhetetlen limonádé nélkül! Ez az íz pedig elengedhetetlen kínálatunkból – teszi hozzá a termék- és stratégiatervező.
A Pölöskeinél azt vallják, hogy egy termék soha nincs kész, apró változtatásokkal haladnak a tökéletes felé. A fogyasztó úgy érzi, állandó a termék, de a kis változtatásoknak köszönhetően óriási előrelépést tesznek a kor szelleme, az aktuális trendek felé.
Prémium kategória természetes összetevőkből
A STORK Élelmiszer Manufaktúra Kft. a 2015-ös évben, valamint 2016 első negyedévében az elmúlt évek gyakorlatát követve növelni tudta a Méhes-Mézes szörpök eladásait a magyar piacon. Ez elsősorban új piaci szegmensek belépésének, illetve innovatív termékfejlesztési kezdeményezésüknek köszönhető.
– Számos termékújdonsággal rukkoltunk elő, amelyek elsőre szokatlanok és érdekesek is egyben. Ezeknek egy része megállja a helyét, más részüket továbbfejlesztjük, módosítjuk a vásárlói visszajelzések alapján – mondja Gólya János. Hozzáteszi: óriási lépés volt számukra, amikor év elején, tíz év után modernizálták termékeik külső megjelenését a kornak megfelelő irányzatokkal.
– A Méhes-Mézes szörp klasszikus módon készül, csak a legalapvetőbb összetevőkkel, és nem is tudunk elfogadni más helyettesítő megoldást. Elvünk, hogy az eredeti mindig a legjobb! A málnaszörpöt málnából készítjük, a bodzavirágszörpöt pedig bodzavirágból – hangsúlyozza a vállalat ügyvezetője.
Fontos a közvetlen kapcsolat a fogyasztókkal
A Derecskei Gyümölcsös bázisa egy 25 éves családi gazdaság, amely a szakértelemnek, környezettudatosságnak és felelősségvállalásnak köszönheti negyed évszázados múltját.
– Minden termékünkre jellemző, hogy kiemelkedő minőségű alapanyagból, speciális eljárással – hosszantartó préselés – készülnek. A hagyományos feldolgozáshoz képest nyolcszor hosszabb ideig tartó préseléssel nyerjük ki a gyümölcsök, zöldségek levét, ezzel megőrizve természetes vitamin- és rosttartalmukat. Fontos, hogy nem koncentrátumot hígítunk vízzel, hanem a valódi gyümölcs- és zöldségleveket zárjuk dobozba, azok egyedi aromáját megőrizve, így a természetes feldolgozás eredményeképpen nincs szükség hozzáadott cukor, színezék, tartósítószer és aroma alkalmazására. Következő fejlesztéseink az egészségügyi szempontból is magas hozzáadott értéket jelentő termékek irányába mozdulnak el – tájékoztat Szabó Imre.
Új külsővel jelentkezik az Ági
Az Ital Magyarország Kft. alapelve továbbra is a korszerű technológiával készülő Ági gyümölcsszörpökkel jó minőségű, kellemes frissítőt biztosítani az egész család számára. A fogyasztói kör egyre bővül az egészségtudatos táplálkozásra ügyelő, illetve diétát folytató vásárlókkal. Számukra megfelelő alternatíva a számos ízben elérhető, csökkentett cukortartalommal és bizonyos szörpök esetében sztívialevél-kivonattal készülő Ági.
– A hamarosan a polcokra kerülő megújult Ági-csomagolás megjelenésében letisztult, klasszikus iránya a könnyebb termékazonosíthatóságot szem előtt tartva készült. A mostantól minden termékünkön található cseppmentes kupak pedig a fogyasztók kényelmét és a higiénikus adagolást szolgálja – idézi fel Hajnal László.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >