Magazin: Felfelé mozdultak a margarinpiac ára
Felfelé mozdultak a margarinpiac árai, ezért az idei év eddig eltelt fele mérsékelt visszaesést hozott az eladásokban.
– Az alapanyagárak eddig nem látott mértékben nőttek, amelynek hatására az egész piac árban fölfelé mozdult el – elemzi a helyzetet Puskás Ágota Category Operations Assistant Manager az Unilever Magyarország Kft. részéről. – Korai lenne még megbecsülni a vásárlók árrugalmasságát, de abban már biztosak lehetünk, hogy nehéz év áll a forgalmazók előtt.
A Linco és Bords Eve márkákat forgalmazó Natura Margarin Kft. marketingvezetője szerint érezhető, hogy amint egy kategória árat emelt, a másik is követte, ebből kifolyólag két (például prémium és közép-felső) árszegmens között az árkülönbözet megmaradt:
– A teljes margarinpiac az elmúlt 2 hónapban mintegy 900 tonnával csökkent, ami a sütőmargarinok csökkenéséből adódik. Igaz, ez annak is köszönhető, hogy a karácsony utáni időszakban kevesebbet sütnek a fogyasztók.
Nem nyert teret a PL
Bizakodásra ad okot, hogy a saját márkás termékeknek a tavalyi, gazdaságilag szintén nehéz évben sem sikerült a márkázott termékekkel szemben teret nyerniük. Igaz, a márkázott termékeket forgalmazóik folyamatosan támogatták árakciókkal, boltszintű aktivitásokkal, médiakampányokkal.
– Ennek oka az is lehet, hogy a fogyasztók, ha olcsóbb termékre váltanak, még mindig találnak jobb minőségű márkázottakat – mondja az Unilever szakértője.
A piac szerkezetében nem sok változás látszik. Az eladási csatornák súlyának apró módosulásai az általános piaci folyamatokat tükrözik. Még mindig az 500 g-os sima kenőmargarin a legkedveltebb, ezt követi a sós és a light variánsok csoportja. Sütőmargarinban a 250 g-os kockaformátum a legerősebb.
– Magyarország túlnyomórészt margarinpiac – szögezi le a Natura Margarin Kft. képviselője. – A kemény zsiradékok mintegy 86 százaléka margarin, míg a vaj, vajkrémek, házi zsírok együttesen teszik ki a maradék 14 százalékot. Azt tapasztaljuk, hogy utóbbi kategóriák növekednek, de nem intenzíven, és nem jelentősen.
Annak ellenére, hogy viszonylag egyszerűbb piacról beszélünk, a vásárlók döntését sok tényező befolyásolja, hívja fel a figyelmet az Unilever szakértője. Eldöntik, hova mennek vásárolni, majd pedig hogy sütésre vagy étkezésre szeretnék-e felhasználni a terméket. A kiválasztott árszegmens után a márkáról, ízről és végül a kiszerelésről döntenek.
– Arról, hogy egy vevő vajat vagy esetleg szendvicskrémet választ, már az étkezési cél eldöntése után határoz – vagy nem, hiszen mindkét kisebb kategória vásárlói rendszerint margarin-keresztfelhasználók is – zárja gondolatait Puskás Ágota.
Jutalmazott lojalitás
Innováció az utóbbi időkben a csomagolás és a nyomdai technológia terén érezhető, de termékszinten is történtek változások, amik inkább a termék minőségjavítását szolgálták.
Az idei év újdonsága az Unilever Magyarország részéről a Rama Gold, amelynek ellenállhatatlan ízére ATL- és BTL-eszközökkel is felhívják a figyelmet. A minél szélesebb körű ismertség és kipróbálás eléréséhez többek között országos tévé- és rádiókampány, kóstoltatás, valamint a prémium image-et támogató és a célcsoport figyelmét felkeltő kooperációk segítettek, és segítenek egész évben.
Ezenkívül jutalmazni szeretnék a lojális Rama-fogyasztókat is, legyen szó sütő- vagy csészés margarinról.
– Idén már júliusban indul az egyik legsikeresebb fogyasztói promóciónk, amelyben a Rama sütőmargarin vonalkódjainak gyűjtéséért különleges receptkönyvet kap az első 100 000 beküldő. Az idei évben először, újdonságként a Rama csészés termékeken is nagyszabású promóciót szerveztünk – mondja Puskás Ágota.
A Natura Margarin Kft. portfóliójában a Linco Light és a Bords Eve márkák vannak fókuszban, ezek mind minőség, mind ár-érték arány szempontjából jó ajánlatok a fogyasztók számára. Az innovációk márkánként, piaci pozicionálástól függnek, s természetesen ennek megfelelően kapnak támogatást a termékek. A többi terméknél a versenyképes ár-érték arány a fő marketingeszköz, ez sikeresnek bizonyul válságos időkben.
Biomargarinkrém új külsővel
A margarinpiacon is jelen van az az egészségtudatos vásárlói réteg, akiknek fontos a mindennapi étkezés során a magas minőségű, egészséget támogató termék, akik áldoznak a magasabb árkategóriájú, megbízható márkákra. Őket célozza meg a Biopont biomargarinkrém.
– A Biopont továbbra is a természetes értékek megőrzésében, a mesterséges és egészségtelen dolgok elutasításában hisz – szögezi le Németh Viktor, a Biopont Kft. ügyvezetője. – A margarinok többségének alapanyagául szolgáló napraforgó a leginkább vegyszerezett szántóföldi növények közé tartozik az érésgyorsítóknak köszönhetően, ezért termékünk legfontosabb megkülönböztetője a vegyszermentesség, amelyet nem tudunk eléggé hangsúlyozni. Ezen túlmenően próbáljuk a kiszerelést és a csomagolást úgy alakítani, hogy az a fogyasztó számára a leginkább elérhető és vonzó legyen.
Ennek szellemében idén új csomagolásban jelenik meg a biomargarinkrém. Kisebb, 250 g-os kiszerelésre váltottak, és elegánsabb, prémiumminőségét tükröző köntösbe öltöztették terméküket. Azt remélik, a kisebb mérettel azok számára is elérhetővé válik ez az egészséges és prémiumminőségű margarin, akik eddig nem engedhették meg maguknak magasabb árfekvése miatt. Elsősorban a nyomtatott sajtóban terveznek kommunikációt, mind a szakma, mind a fogyasztók felé. n
Sz. L.
Nielsen_W.eps
Süteményektől a grillezésig
A növényiolaj-származékok közé tartoznak a különféle étolajok is. Ezen a piacon, csakúgy, mint a margarinoknál, az egyik fő innovációs irány, hogy sütés-főzéshez minél egészségesebb összetevőket használhassanak a fogyasztók.
Ilyen például a KRONEN finomított kukoricacsíra-étolaj, amely kizárólag értékes anyagokat tartalmazó, csíráztatott kukoricaszemekből készül. A kíméletes préselésnek és feldolgozásnak köszönhetően megőrzi a kiváló minőségű zsírsavakat és magas E-vitamin-tartalmát.
A KRONEN kukoricacsíra-étolaj azon kívül, hogy egészséges – hiszen semmilyen kémiai eljáráson nem esik át, és adalékanyagokat sem tartalmaz –, használata a főzés-sütés során rendkívül egyszerű. Nem szükséges melegíteni, olvasztani, hanem csak a kívánt mennyiséget az étel, sütemény összetevőihez adni. Sütemény sütése során a vaj- és citromízű KRONEN olajokkal jól helyettesíthető minden zsiradék, csak arra kell ügyelni, hogy a receptekben szereplő zsiradékok víztartalmát figyelembe kell venni az anyagok összeállításánál. A fokhagyma-ízesítésű KRONEN olaj grillezésnél, valamint főzésnél, sütésnél ideális.
– Jó hír minden felhasználónak, hogy a KRONEN olaj ára nem változott a bevezetés óta, célunk a termék minél szélesebb körben való elterjesztése, ezért a nyersanyagárak emelkedéséből származó többletköltséget a forgalmazó átvállalta – mondja Habuda Salyámosy Rita, a forgalmazó Maresi Foodbroker Kft. marketingvezetője.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >