Magazin: Fejlődésben a finger foodok hazai piaca

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 11. 07. 07:35

Számos ételfajta korunk fogyasztási trendjeihez igazodó átstrukturálódásának lehettünk tanúi az elmúlt néhány évben – e folyamat logikus eleme a finger foodok mind markánsabb térnyerése a gasztronómiában. A termékfajta néhány számottevő forgalmazójának képviselőjét kérdeztük piacról, választékról, felhasználási lehetőségekről.

FF1

FF2


FF3

Bővülő, átalakulásban lévő szegmens a finger foodoké, és ezt a METRO vendéglátós partnereinek és Gasztroakadémiánk hallgatóinak visszajelzései ugyanúgy bizonyítják – hangsúlyozza Krubl Yvette, a METRO Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. – Ma a sokoldalúan használható finger foodok az elegáns és reprezentatív eseményeken is megállják a helyüket, hiszen már elérhető az ehhez szükséges alapanyagok széles tárháza, és azok szervírozásának számos ízléses eszköze is. Mindezek együtt az egyik legsokrétűbben alkalmazható rendezvényes megoldássá teszik a finger foodot.

Tálalásuk, kínálásuk, fogyasztásuk egyaránt egyszerű, így a személyzet és a vendégek számára egyaránt könnyen kezelhetőek. A vendégek szabadon mozoghatnak, beszélgethetnek, nem kell a büféasztaloknál sorban állniuk, illetve késsel-villával elfogyasztani a fogásokat. A finger foodok nagy előnye az is, hogy már nemcsak hideg, de meleg fogásokat is lehet így kínálni, ami változatosabbá teszi a menüt is. Az alapanyagok széles palettája felhasználható, csak a séfek képzelete szab határt, hogy miből készülhetnek. A krémek és hideg felvágottak kora lejárt, vadhúsok, halak, zöldségek; leves, főfogás vagy desszertvariációk elevenednek meg a tetszetős kínálótálkákban.

Kényelmi, de nem luxus

– Valójában nincs hivatalosan definiálva, mi a finger food – véli Mossóczy Csaba, a McCain Foods Country managere –, már csak ezért sem mérhető piacuk. Nemcsak nálunk, a világban is mindenhol mást értenek ezen a kategórián – ami egyértelmű, az az, hogy a francia stílusú étkezést napközben egyre több helyen váltja fel a falatok, kisadagok fogyasztása, az éhség gyors elverése. Ez persze nem kvalitatív változást jelent, hiszen a finger foodok nemcsak a modern convenience trendekhez illenek, de változatosabb, sokszor minőségibb étkezést tesznek lehetővé. A finger foodok szerepe, forgalma lehetséges fejlődésének alapját jelenleg a street food kategória növekedése adhatja, utóbbi divatjának mintegy a farvizén gyorsabban nőhet e termékek piaca. Ugyanakkor a street food meg is nehezíti a McCain választékának bővítését, hiszen ez a szegmens jó néhány olyan terméket kínál, amelyek hasonlítanak cégünk különlegességeihez.

– A finger foodok piaca az utóbbi 2 évben igen jelentős növekedést mutat mind volumenben, mind pedig választékban – elemez Németh Mirtill, az Ardo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – Ez a termékcsoport Európában már bizonyított. Véleményem szerint a hazai piacon is egyre nagyobb teret kap majd mind a gasztronómiában, mind a kiskereskedelemben. A kereslet is növekedni fog irántuk, hiszen mindenki szeretne jó minőségű, egészséges, trendi, gyorsan elkészíthető ételt tenni az asztalára. A finger food nem luxus, de feltétlenül kényelmi termék. Ha termékeink árát a panírozott húsokéval hasonlítom össze, mindenképpen kedvezőbb az általunk kínált alternatíva. Ráadásul az Ardonak ez a termékcsaládja a különböző diétákba vagy a vegetáriánus étkezési szokásokba is jól illeszthető.

Trendekbe illeszkedve

– A finger foodok igazodnak a mai kor fogyasztási trendjeihez, gyorsan elkészíthetők, változatosak – értékel Volosinovszky János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – E termékeket a kényelmi kategóriába sorolom, amelyek célcsoportja a magasabb jövedelmű, 20–49 éves, városi, értelmiségi, egészségtudatos nők. Számukra a családdal, barátokkal töltött, kultúrára fordítható szabadidő sokkal értékesebb, így hajlandók többet is költeni a gyorsan elkészíthető ételekre.

Ezeket a termékeket a fiatalabb korosztály a könnyű elkészíthetőség, az idősebb korosztály pedig az időtakarékosság miatt keresi. Megfizethető áruk a vásárlók széles rétegei számára teszik elérhetővé a termékeket. Az elmúlt időszak adatai azt mutatják, hogy a finger foodoknak stabil piaci bázisa van, és a fogyasztói szokások általános trendjeit figyelembe véve – felgyorsult életmód, kényelmi termékek előtérbe helyezése – a jövőben várható a forgalmuk növekedése.

– Az elmúlt években egyre szélesebb körben kezdték használni a finger foodokat: ebbe a kategóriába sorolok minden olyan ételt, amelyet evőeszközök nélkül el tudunk fogyasztani – fejti ki Nagy Klára, a Mar-Ne-Váll Kft. kereskedelmi igazgatója. – Nem nevezhetjük őket luxustermékeknek – gondoljunk csak az olyan klasszikusokra, mint a hamburger, hotdog vagy a hagymakarika, panírozott csirkefalatka, sajttal töltött jalapeno vagy az otthon készített vendégváró falatok. Természetesen, mint minden területen, itt is vannak prémium termékek, például az elsősorban rendezvényeken, koktélpartikon kínált rákfalatkák, libamájpástétomok, lazacba tekert kaviár és még sorolhatnánk. A spanyol tapasok is nagy hatással voltak a finger foodokra.

Cégünk a magyar piacon jelenleg 25-féle finger food terméket kínál – mondja el Mossóczy Csaba. – Ezeket – főként a minőségüknek megfelelő árfekvésük miatt – elsősorban a vendéglátásba pozicionáljuk. Legfőbb fogyasztóink a fast food és a fast casual, valamint a street food kategóriából kerülnek ki. Sajtos és csirkés falatkákat kínálunk, valamint olyan zöldségeket, mint a hagymakarika, sajttal töltött paprikák – mindezeket gasztrós kiszerelésben. Úgy látom, egyre több hazai termék kerül a piacra, egyre nagyobb választékban. A kínálat bővítésére a nagy üzletláncok némelyikében (METRO, Tesco) komoly affinitást tapasztalok, bár ennek iránya, a piac fizetőképességének megfelelően nem a prémium kategória. Ezzel együtt úgy vélem, a finger foodnak nem szabad a luxuskategóriába tartoznia. Meggyőződésem, hogy ez a szegmens növekedésre van „ítélve”, és a hagyományos éttermi ételek mellett mind több helyen jelennek meg e termékek.

Alapanyagaink szinte minden igényt kielégítenek az élelmiszerek minden „érintett” kategóriájában – állítja Krubl Yvette. – A kínálóedényzet terén is számos megoldást nyújtunk; a papír-, fa-, porcelán-, bambusz- vagy műanyag tálkák sokszínűsége nemcsak anyagban, de formában is végtelen számú variációt ad.

A METRO Gasztroakadémia saját rendezvényein séfjeink is kihasználják a finger foodban rejlő lehetőségeket, és a képzések során közösen elkészített számos fogás is könnyen adaptálható erre a stílusra. Horeca Select márkacsaládunk prémium finger food termékei is széles választékot biztosítanak, többek között a félkész fagyasztott termékek, például a Dim Sum válogatások területén. A finger foodnak egyáltalán nem kell luxusterméknek lennie; minden az alapanyag-választástól függ, hiszen a minifogásokban lehet homár, libamáj, de akár padlizsán is, így maga az alapanyag és annak prémium volta határozza meg, hogy milyen árkategóriába soroljuk a végeredményt. Olyan szegmens a finger foodé, amely erősödni fog, és mind változatosabb formában szolgálja majd a vendégek kényelmét, ízlését.

Sokoldalú felhasználás

Az Ardo cégcsoport Les Tapas választéka
2 éve került bővítésre, jelenleg 10-féle termék szerepel a folyamatosan fejlesztett kategóriában – húzza alá Németh Mirtill. – Finger food választékunk panírozott zöldségeken alapul: háromféle hagymakarika, ropogós zöldségfalatok, sajtos brokkoli nuggets, zöldségrudacska és -burger, illetve sajtos karfiol- és parajburger. Ezek a termékek pár perc alatt akár zsiradék nélkül kisüthetők hőlégkeveréses sütőben. Termékeink egyaránt fogyaszthatók snackként, főételként, húsmentes alternatívaként köret mellé, főzelékhez feltétnek, de akár önálló fogásként is mártással, szósszal, amelyek a Les Herb fűszer- és fűszerkeverék-családunk felhasználásával, tejföl vagy majonéz hozzáadásával ugyanúgy pár perc alatt elkészíthetők, mint maguk a finger foodok. Gasztronómiai forgalmunk a Les Tapas választékban egyre erősebb – vevőinkhez (a legkisebb büfétől a luxusszállodákig) disztribútoraink és a METRO áruházlánc segítségével juttatjuk el a termékeket, és az értékesítést folyamatos akciókkal is támogatjuk. A termékek megismertetését mind fogyasztói roadshow-kon, látványsütések szervezésével, mind az üzletkötők képzésével segítjük. Gasztronómiai vevőinkkel dietetikusok is kapcsolatban állnak.

Finger food termékkínálatunk panírozott zöldségekből és sajtokból áll – emeli ki Volosinovszky János – brokkoli, karfiol, gomba, hagymakarika, zöldséggolyó, camembert sajt és mozzarella snack. Az általunk forgalmazott finger food termékek célcsoportja nemcsak a gasztropiac, ezért a 2,5 kg-os gasztrokiszerelés mellett 350–450 g-os csomagolásban is forgalmazzuk őket. Minél szélesebb körű megismertetésük érdekében időszakosan kóstoltatásokat szervezünk.

Cégünk fagyasztott, készre sütött, főleg panírozott, de panír nélküli termékeket is gyárt – mondja el Nagy Klára. – Különféle csirkeszárnyak, mini cordon bleu-k nuggets, rántott camembert, gomba, csirke vagy sertés, panírozott hagymakarika tartoznak jelenleg finger food kínálatunkba. A termékek 3 kg-os és 300 g-os kiszerelésben kaphatók. A jövőben számítunk a finger food kategória további növekedésére, hiszen mindenki életstílusába illeszkedik, akár egy rohanós ebédről, akár egy elegáns rendezvényről van szó.

Ipacs Tamás

Kapcsolódó cikkeink