Magazin: Fast fine, az új étteremkategória
Többször magyaráztuk már a nálunk is több helyen megjelent (bár javarészt még nem így kategorizált) fast casual éttermek kialakulásának hátterét, ám az USA-ban már gyorsan terjed ezeknek egyik speciálisan szegmentált változata, a fast fine étterem is.
A fast casual a nyugati világ vendéglátásának egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense: amerikai adatok szerint 2013-ban forgalma még csak 15 százalékát tette ki a nem full szervizt nyújtó éttermek 231 milliárd (!) dolláros forgalmának, de 11 százalékos növekedést produkált, amely majdnem háromszorosa az egész kategória 3,5 százalékos növekedési átlagának. A majdnem 20 éve létező, de teret nyerni 2007 körül, a gazdasági válság indulásakor kezdő étteremtípusban a vendég a pultnál választja ki az ételt; a klasszikus gyorséttermekénél bonyolultabb fogásokat, melyekhez alkoholos italokat is kérhet. A választék korlátozott ugyan, de legtöbbször különlegesebb, frissebb, „helyibb” alapanyagokból készül, az evés előtt fizető vendég akár végig is nézheti, hogyan készítik el rendelését, mielőtt – jobbára ő maga – elviszi azt az asztalhoz.
A fast casualok felfelé pozicionált verziója a fast fine étterem, amely az enteriőr fejlesztésén túl a szolgáltatások körét is bővíti. Célcsoportja az a réteg, melynek több pénze van, mint ideje: siet, de szeret minőségit ebédelni, vacsorázni. Az étterem a szakácsait, ha van rá mód, inkább a fine diningban, mint a fast foodban jártas kollégák között keresi.
De hogy ne csak az elméletről beszéljünk, íme, egy példa! A 8 üzlettel működő Los Angeles-i Mendocino Farms láncban host(ess) üdvözli az érkezőt, elkíséri a pulthoz, és bemutatja a kínálatot (ahogy ők mondják: nem a vendég megy az asztalhoz, hanem az asztal a vendéghez). A vendég választ (akár steaket is), fizet, és ha szükségét érzi, beszélgethet is közben a neki az ételt összeállító szakáccsal. Vagy leül, és az ételt az asztalához kapja. A pulthoz már nem kell visszamennie, mert az esetleges kiegészítő rendeléseket, további italokat a pincér kihozza.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mit neveznek összefogásnak?
Nagyon szép szakmai összefogás példája volt, amit az idei dunai…
Tovább olvasom >Nagy Márton: a magyarországi turizmus hasít
A magyarországi turizmus hasít, Ferihegy Európa leggyorsabban bővülő repülőtere –…
Tovább olvasom >Reptér – A nap képe
Egy múzsa, két zseniális ötlet: a velencei kaszinó reklámja és…
Tovább olvasom >