Magazin: Előtérbe került az ár-érték arány a szalámik és kolbászok között
Kitartanak a fogyasztók a kolbászok és szalámik mellett, ha megfelelő ár-érték arányban tudják megvásárolni. Ezért a gyártók még inkább szegmentálják portfóliójukat, márkapozicionálásukat pedig a potenciális célcsoporthoz igazítják. Ezenfelül sikeres innovációkkal találkozhatunk mind a termék összetétele, mind az eladást segítő eszközök vonalán.
Eltérő teljesítményt mutatott tavaly a szárazáruk két nagy kategóriája, a kolbász és a szalámi, a Pick Szeged Zrt. által rendelkezésünkre bocsátott piackutatási adatok szerint. Míg a szalámi mennyiségben viszonylag stabil tudott maradni, értékben pedig nőtt, addig a kolbászok esetén mind értékben, mind mennyiségben jelentősebb visszaesés tapasztalható az előző évhez képest.
– A kolbászok esetében a mennyiségi visszaesés egyik lehetséges oka továbbra is a fogyasztók árérzékenysége, ami más, olcsóbb kategóriák felé irányította a vásárlók figyelmét. Másik lehetséges ok még ezenkívül, hogy a rendszeresen kolbászt fogyasztók egyre inkább rendszeres fogyasztóivá válnak új, kisebb, regionális üzemek házias termékeinek. Illetve a félsertés áfájának csökkentése kapcsán vélhetően nő az otthoni készítés, amit a modern kereskedelmet mérő adatokban nem tudunk nyomon követni – világít rá Nagygyörgy Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere.
Az idei év első négy hónapja alapján az eladások új fordulatot vettek (erről ld. a Nielsen piackutató által összeállított keretes anyagunkat – a szerk.).
Előretört a kereskedelmi márka
Markáns trend, hogy a diszkont csatorna részarányának növekedésével párhuzamosan mindkét kategóriában jelentősebb mértékben erősödött a Private Label termékek aránya.
– Ez az erősödés a szalámikategóriában volt jelentősebb a 2012. évhez képest, értékben 16,8, mennyiségben 4,5 százalék. Ugyanezek az arányok a kolbászok esetében értékben 7,9, mennyiségben 2,5 százalék voltak 2013-ban – ismertet újabb piackutatási adatokat Nagygyörgy Zoltán. – Az érintett termékkörökben továbbra is megfigyelhető a vásárlók tudatos költése, amely elsősorban a megfelelő ár-érték arányú és a minőségi termékekre koncentrálódik.
A megfelelő ár-érték arány biztosítása a termékfejlesztési munka egyik mozgatórugójává is vált. A Pick Szeged Zrt. ezért is vezette be tavaly a szalámikategóriában a FAMÍLIA Harmónia termékcsaládot, melynek designja idén megújul. A család nemrég egy új ízzel bővült, amelyet elsősorban a fűszeresebb, pikánsan csípős ízvilágot kedvelő vásárlói rétegnek ajánlanak.
A Pick Szeged Zrt. a piaci igényeket legjobban lefedő márka- és termékportfólió kialakításán dolgozik. Ezen belül a kiemelt márkák ismertetésére és építésére koncentrál. Az egyes márkapozicionálásokat az adott célcsoport igényeihez igazítja, oly módon, hogy versenytársaitól jól megkülönböztetettek legyenek.
– A FAMÍLIA márka esetében annak a fogyasztói rétegnek az igényeire alapozunk, akinek a vásárlási döntéseit erősen befolyásolja az ár, a pillanatnyi akciók – árulja el Vízhányó-Pitrik Szilvia, a Pick Szeged Zrt. senior brand managere. – FAMÍLIA családi márkánk azoknak a fogyasztóknak szól, akik megfizethető áron akarnak garantált minőségű húskészítményeket vásárolni. Az ő elvárásaik figyelembevételével újítottuk meg a márka arculatát és termékválasztékát is. Széles portfóliójában megtalálhatóak a szalámik, vastagkolbászok, sonkák és felvágottak, valamint a párizsi, virsli és májas is. A HERZ esetében viszont a minőségtudatos, márkahű fogyasztók igényeire válaszolunk, akik ragaszkodnak az általuk jól ismert márkákhoz, mert ez jelenti számukra a valódi értéket, a minőségi garanciát.
Egyedi POS-eszközök a Picktől
– A vásárlási döntéseket továbbra is jelentős mértékben befolyásolják az aktuális árakciók és a vásárlás időpontjában elérhető promóciók, ezért ezek a marketingeszközök kiemelt fontossággal bírnak mindkét szegmensben. Miután a forgalom nagy része az ilyen jellegű promóciók alkalmával realizálódik, ezért statisztikailag jelentősen formálja a kategóriák vásárlói, illetve piaci megítélését – hívja fel a figyelmet Nagygyörgy Zoltán.
A Pick Szeged Zrt. marketingaktivitásaival idén is széles körűen találkozhatnak a fogyasztók.
– Amit ezek közül most szeretnék kiemelni, azok a különböző POS-eszközök – mondja Horváth Katalin, a Pick Szeged Zrt. brand managere. – 2014 első felében lezajlott egy nagyon sikeres csemegepultos aktivitásunk, amelynek keretében több egyedi POS-eszközzel jelentünk meg a piacon. Ezek közül a vevőink visszajelzése alapján a forgó PICK Téliszalámi volt az abszolút kedvenc, de nagy sikert arattak a multifunkcionális, márkázott árjelzőink és a saját fejlesztésünk keretében megvalósult mosolygó, logózott rúdvéglezáró is. Partnereink visszajelzései alapján ez az aktivitásunk és az egyedi POS-eszközök nagymértékben hozzájárultak a csemegepultos értékesítés növekedéséhez. Szintén a közelmúltban, májusban zajlott a Budapest Liszt Ferenc repülőtéren egy óriási sikerű, minden eddigi eladási rekordot megdöntő PICK-márkaaktivitás a Heinemann duty-freevel közösen. Ennek keretében a promócióban foglalt feltételeket teljesítő vásárlóinkat egy exkluzív, díszdobozos PICK Téliszalámival leptük meg.
Árpád kabátban is keresett
A szalámi- és kolbászféleségek fejlesztésénél újabban a hagyományos csemege és paprikás változat mellett feltűnnek a különböző bevonattal (pl. sajt, bors, fűszerkeverékek) rendelkező változatok is. A ZIMBO Perbál Kft. Árpád szalámicsaládjának fejlesztése ennek figyelembevételével történt, így a hagyományos csemege és paprikás alaptermékek mellé bevezetett borsos és sajtkabátos variánsok jelentős mértékben hozzájárultak a márkacsalád közelmúltban elért szép piaci sikereihez – forgalmuk hónapról hónapra növekedést mutat. A négyféle szalámi a közkedvelt 100 g-os, szeletelt formában készül.
– Az Árpád szalámicsalád mellett forgalmazunk 100 g-os Árpád kolbászt és a 80 g-os bors-és sajtkabátos kolbászt is – tekinti át a termékpalettát Kováts Tamás, a ZIMBO Perbál Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az értékesítést újságos akciózásokkal és kóstoltatásokkal tudjuk a leghatékonyabban segíteni.
A fogyasztók általában hűségesek – ha egy terméket mindig azonosan kiválónak tartanak, úgy azt rendszeresen vásárolják. Ezért a ZIMBO számára is kiemelkedő jelentőségű, hogy szalámi- és kolbásztermékei mindig ugyanolyan jók és ugyanolyan ízesítésűek maradjanak.
– Az Árpád szalámi termékcsaládot hosszú évek alatt sikerült úgy felépíteni, hogy közismert és népszerű termékcsalád lett – mondja Kováts Tamás. – Továbbra is aktívan fogjuk akcióztatni, kóstoltatni a szalámi- és kolbászféleségeinket.
Gyulai kolbász: újratöltve és -értelmezve
A tavalyi az újrakezdés éve volt a Gyulahús Kft. számára. Az új cégforma február elején indult el, ezért nem teljes az éves forgalom. Mégis látszik, hogy a Gyulai vissza tudott kerülni mind a magyar, mind az exportpiacokra, vagyis működik a Gyulai márkaereje, tudjuk meg Tamáskovitsné Gila Évától, a Gyulahús Kft. marketingmenedzserétől, aki hozzáteszi:
– Nagy öröm számunkra, hogy 2013-ban a Gyulai kolbász először bekerült a Magyar Értéktárba, majd a hungarikumok előkelő listájára is beválasztotta a szakmai grémium. Egy másik régi-új termékünk, a Gyulai Kispáros Kolbász elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat. Minden nehézség ellenére a vásárlók szeretete a Magyar Brands toplistán dobogós helyet szavazott a Gyulai márkának, ami számunkra igen fontos értékmérő.
Az idei év első negyedéves forgalma bizakodással tölti el a gyulaiakat szárazáru vonatkozásában. A Gyulai kolbász exportforgalmazása is magára talált: jelentős mennyiséget szállítanak cseh, szlovák és angol piacokra. Belföldön pedig, bár a piaci kereslet meghatározó szegmense nem a minőségi húskészítmények irányába mozog, mégis van egy réteg, amelyik a „kevesebb több” elvét követve hajlandó a minőségi szárazárut betenni a kosarába, állapítja meg a marketingmenedzser. Tapasztalata szerint egyre jelentősebb forgalmat mutat fel a csemegepulti eladás. A vásárlók ebben a kategóriában továbbra is szeretik az árakciókat – az összecsomagolásokra épülő promóciókat már kevésbé.
– Termékfejlesztésünkben a hagyományos technológián alapuló kolbászok jelentik az elsődleges irányt. Így született a Gyulai Kispáros mintájára a Gyulai márkanév alatt forgalomba hozott kissé csípős, kuláréba töltött Kézműves kolbász, mely a szezonra kerül a boltokba – számol be a legfrissebb újdonságról Tamáskovitsné Gila Éva.
A Gyulai kolbász hungarikum mivoltát 10 receptből álló receptkönyvvel népszerűsítik a Hungarikum Bizottság támogatásával, amelyet többek között a Facebook-oldalukon futó játékok nyereményeként is elérhetővé tesznek.
Minden kategóriában jelen van a KAISER FOOD
Sikeres 2013-at zárt a KAISER FOOD a szalámi- és kolbászkategóriáiban. De az idei év eddig eltelt időszaka még ennél is biztatóbb, hiszen – az előző év hasonló időszakát jóval túlszárnyalva – kétszámjegyű növekedést értek el.
– A piacon szeletelt és rudas termékekkel is jelen vagyunk, de jellemzően a szeletelt kolbászok és szalámik tekintetében vagyunk erősek – mutatja be a portfóliót Bognárné Menyhárt Tünde, a KAISER FOOD Kft. trade marketing asszisztense. – Termékeink között megtalálhatók a Békéscsabán gyártott Csabahús kolbászok, amelyekre méltán vagyunk büszkék, hiszen a Csabai kolbászok kiváló minőségét szakmai körökben is nagyra értékelik. A kategória részét képezik még a Kaiser szalámik és kolbászok, valamint a Finonimo szalámik. Növekedésünk annak is köszönhető, hogy a piacon minden árkategóriában jelen vagyunk. Tapasztalataink szerint egyre inkább nő a promócióban értékesített termékek aránya, a fogyasztók keresik az akciókat, akciós termékeket, a kereslet az olcsóbb szegmensek irányába mozdult el.
A Csabahús kolbászok újdonsága az ízletes Csabahús Mangalica kolbász, amely világhírű, őshonos mangalica sertéshúsból készül hagyományos módon, különleges fűszerezéssel.
– Júniusban új békéscsabai kolbászokkal is belépünk a piacra – informálja lapunkat Bognárné Menyhárt Tünde. – Szalámi tekintetében pedig a Szalámi trió szeletelt termékünket vezetjük be, amely a „top 3” termékünket tartalmazza. Marketingaktivitásaink folyamatosan zajlanak egész évben, mind erre a kategóriára, mind a Csabahús és a Kaiser márkatermékekre vonatkozóan, B2B és B2C tekintetében egyaránt, illetve szállítói fél- és negyedoldalas megjelenéseinkkel folyamatosan jelen vagyunk az akciós újságokban.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >