Magazin: Egyszer volt, hol nem lesz IV. – A vendingautomatákban rejlő kreatív értékesítési és marketing lehetőségek
Sorozatunk a vendingautomaták szerepét vizsgálja a 21. századi vendéglátásban és élelmiszer-kiskereskedelemben. Példákkal szemléltetjük a vending fejlődésének irányait és arányait, az automatákban rejlő kreatív értékesítési és marketing lehetőségeket – most ez utóbbiakból mutatunk be tanulságos csokrot.
Cikkünk előző részeiben arra próbáltunk rámutatni, mennyivel több lehetőség rejlik a vendingautomatákban, mint az egyszerű kávé- vagy snackkereskedelem. Írtunk az értékesítés racionalizálásának lehetséges módjairól, az egészségtrendek érvényesüléséről, legutóbb pedig az ezekben a gépekben készített melegételekről.
Ezúttal a hozzáadott marketingérték kérdésével foglalkozunk. Abból indulunk ki, hogy ha az automaták már a nem túl távoli jövőben jelentős teret nyernek a vendéglátásban és az élelmiszer-kiskereskedelemben, akkor törvényszerűen a gyártók, forgalmazók és fogyasztók közötti kommunikációban is rendkívül jelentős szerepet fognak kapni. És ezen a területen – közhelyes vagy nem – a jövő már elkezdődött!
A reklám helye
Legalább annyi reklám-, mint kereskedelmi funkciója van a milánói központi pályaudvaron álló M&M’s termetes vendingautomatának: külsején élesen visszaköszönnek a spotokból és hirdetésekből ismert vidám karakterek.
Vannak cégek, amelyek gépeik felállításakor már eleve azok reklámértékére koncentrálnak, az Apple például „stratégia pontokon” – repülőtereken és csúcshotelekben működteti őket: deklaráltan a figyelmét akarják elsősorban felkelteni célcsoportjuk tagjainak a néhány perces várakozás közben, elültetni bennük a vásárlás gondolatát. Ez a példánk, akárcsak a következő, nem az étel- és italértékesítés területéről származik, de mindkettő a vending értékesítéshez kapcsolódó üzleti logikát magyarázza, ezért nem akartuk kihagyni érvelésünkből.
Tehát: a Benefit kozmetikai cég marketingesei tisztában vannak vele, hogy illatszereket, make-upot a hölgyek szaküzletekben szoktak vásárolni, ám reklámplakátnak is beillő rózsaszín automatájuk a repülőtéren azoknak a mindössze öt szabad perccel bíró nőknek a problémáját is megoldhatja, akik elfelejtették kipótolni készleteiket vagy éppen kifogytak valamiből.
Vending wifivel
A vendéglátóhelyeken mind gyakrabban látható a felirat: ingyenes wifi. Minden bizonnyal innen jött a dél-afrikai Coca Cola marketingeseinek ötlete – a hagyományos retail és a vendéglátás határán mozgó vendingautomaták szolgáltatásait miért ne kapcsolnák össze a wifi hotspot ígéretével, azaz a termékhez köthető hozzáadott értékkel. A Coca Cola automaták közelében internet-hozzáférést biztosítanak, természetesen ingyen, de nyilván számítanak arra is, hogy van némi üdítőitalra fordítható aprópénz a netezők zsebében.
Messzebb mennek a japán Asahi sör gépei: a mikrokörnyezetüket és az ott működő vállalkozásokat is „építik”: ingyen wifivel nemcsak az internet elérését teszik lehetővé, de a szomszédos üzletekre, kulturális intézményekre és minden más közösségi pontra vonatkozó információk elérését is. 50 méteres körzetben bárki használhatja őket, nemcsak a termék megvásárlói.
A Pepsi némi játékot is belevisz a vendinges márkaépítésbe (promóciónak se rossz az ötlet): érintőképernyős automatáik lehetővé teszik a vásárlónak, hogy bárkinek „küldjön” további termékeket, sms-ben jelezve az illetőnek, hogy egy palack üdítő várja (és ami még egy telefonüzenetbe belefér), valamint egy videoüzenet is, amelyet a gépbe épített kamera vesz fel, és lejátssza a megajándékozottnak.
Na, mit adunk neked?
Az angol Britvic cég Juicy Drench italának reklámkoncepciójához és -üzenetéhez inkább a logikai játék illett, ezért, aki ingyen akarta megkapni, annak az automata érintőképernyőjén 40 különféle feladvány közül kellett egyet megoldania.
És még mindig a játék! A Coca-Cola a világ számos táján alkalmaz vendingautomatákat reklámüzenetei megerősítésére: az interaktív gépek nemcsak ajándékokat osztogatnak, de sokszor valami tevékenységet díjaznak, táncot, mosolyt és egyebet; van, ahol szó szerint egy ölelést kérnek!
Na, igen, az ajándékot mindenki szereti, és a mosoly is jó hívószó: az Unilever egy portugáliai kampányában is csak a jókedv kellett – ha az automata „mosolymétere” megfelelőnek érzékelte az előtte álló arckifejezését, akkor egy Magnumot ajándékozott az illetőnek. A gép fotót is készített a szerencsés delikvensről, és ha az hozzájárult, a fotó a Facebookra is felkerült.
Még ennél is, mondhatni, empatikusabb a Douwe Egberts johannesburgi O. R. Tambo repülőtéren felállított kávéautomatája, amelynek arcfelismerő rendszere azoknak ad egy pohár kávét pénz bedobása nélkül is, akiknek arcán a fáradtság jeleit érzékeli.
A vendingautomatákat mind több cég használja termékminták osztogatására is – mindig valamilyen telefonos alkalmazás igénybevételével, ami alapja lehet valamiféle adatbázis kialakításának is. Például a dél-afrikai Cape Townban nemrégiben egy tweet volt az új jegestea-márka, a BOS plackjának ára.
Ízléstesztek
Feltehetően nemcsak a választékbővítés igénye, de a különféle ízvariációk tesztelésének gondolata is motiválhatta az amerikai üdítőitalos óriást, amikor megalkotta a Coca Cola Freestyle elnevezésű vendingautomatáját, amely száznál is több különböző ízű italt kínál. A gépeket először gyorséttermekben tesztelték, de már az USA egész területén csatasorba állították őket. Ízesített teákat, szénsavas üdítőitalokat, dzsúzokat és ásványvizeket tárolnak az automata tartályai, a vásárlók márkák, kalória- és koffeintartalom alapján választanak érintőképernyő segítségével. Az ízeket variálni is lehet, így készíthető el a málnás kóla, az őszibarackos Fanta és sok más. A gép működtetőit digitális mérőeszközök tájékoztatják, mely alapanyagokat kell újratölteniük, de regisztrálják is a kevert italokat, hiszen így komoly kutatási költségek nélkül tesztelhetik, mely ízek forgalmazásával érdemes a cégnek palackos vagy dobozos kiszerelésben is próbálkoznia.
Indirekt marketingcélok
„Meghívjuk egy italra, ha megnézi reklámjainkat” – nem egy a közeljövőben játszódó sci-fi regényből származik az idézet, hanem ezen az elven alapul azoknak az italautomatáknak a működése, amelyeket az Apex japán cég tervez üzembe állítani. Az elképzelések szerint az ital egy részének vagy egészének költségét a hirdetők állják majd. A MediCafe elnevezésű vendingautomata (neve a média és a kávé elnevezésének kombinációja) az ital elkészítésének ideje alatt – körülbelül 30 másodperc – lejátszik egy hirdetést, majd a készterméket egy olyan papírpohárba tölti, amelyre ugyancsak a hirdető reklámja van nyomva. Az Apex 35000 MediCafé automata telepítését tartja elképzelhetőnek; ezek nem az utcán fognak működni, hanem irodákban, bevásárlóközpontokban, kórházakban, iskolákban és út menti pihenőhelyeken.
Tavaly a Nestlé Isztambulban hívta fel a figyelmet új termékére (és „dobta fel” Facebook oldalát) a később egy reklámversenyről díjat elhozó ötlettel: a város legnagyobb bevásárlóközpontjában elhelyeztek egy automatát, amely csokoládét osztogatott. Az ajándék véletlenszerűen jött: a gép minden 15., a Facebook oldalon lájkoló rajongó jelentkezésekor adta a csokoládét az éppen arra járóknak.
A kampány időszakában az 55 ezer új lájkolónak köszönhetően közel négyezren kaptak a termékből, az automata pedig természetesen minden egyes alkalommal rögzítette a „nyertesek” arckifejezéseit. (Azt talán mondanunk sem kell, hogy nemcsak az isztambuli, de a cikkünkben sorolt többi akció is számos videó és fotó elkészítésével járt együtt, és az internetnek köszönhetően nagyon erős publicitást kapott. (folytatjuk)
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >