Magazin: Édesítő élet

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 10. 05. 06:45

A fogyasztók egyre tudatosabban választják meg, hogy mivel édesítsék ételeiket, italaikat. Egyre többen szeretnék a cukrot teljesen elhagyni, de legalább a bevitt mennyiséget csökkenteni. Az alternatív édesítőszerek termékkörében nagy a nyitottság az újdonságokra, de a jól bevált, megszokott és megbízható édesítőszerekre is van igény.

Az elmúlt évek számai azt mutatták, hogy míg a kristálycukor kiskereskedelmi forgalma stagnált, addig az alternatív édesítőszerek jelentős növekedést tudtak felmutatni.

– Több éve elkezdődött folyamatról lehet beszélni, persze a hazai cukorfogyasztás volumenét tekintve így is csak kis részét teszik ki az alternatív édesítőszerek, de látható, hogy a vásárlók nyitottak új termékcsoportok megismerésére – mondja Fodor Ákos, a Magyar Cukor Manufaktúra Kft. marketingmanagere.


Csere Márton, a Nyírfacukor Kft. marketingvezetője szerint ebben a kategóriában is megfigyelhető a hagyományos édesítési megoldásoknál is fellépő szezonalitás. Az ebből fakadó ingadozást cégük árakciókkal és más aktivitásokkal igyekszik kiegyenlíteni.

– Vannak, akik egészségügyi okok miatt kénytelenek alternatív édesítőszereket választani, és egy egyre inkább növekvő célcsoport, azok, akik wellness-szempontok miatt döntenek a cukor elhagyása mellett. Fontos észrevenni, hogy a két csoportot másképp és más termékekkel kell megszólítani – hangsúlyozza Kürti Viktória, a DunaPro brand managere.

Nagy Gábor, a Politur Szövetkezet kereskedelmi vezetőjének megállapítása szerint a tradicionális édesítők fogyása kis mértékben csökkent, mert a vásárlói igények a természetes alapú édesítők felé tolódtak el, és ezek forgalma folyamatosan és egyre dinamikusabban nő.

– A termékkör elsődleges célcsoportja értelemszerűen a cukorkontrollt igénylő étrendet folytatók. A szacharóz kedvezőtlen megítélése, és a túlfogyasztásnak köszönhető egészségügyi problémák széles körű elterjedtsége miatt a fogyni vágyók vagy trendkövetők mellett már egyre jelentősebb a kíváncsi, új fogyasztók aránya is – osztja meg véleményét Csere Márton.

Fontos szempont a praktikus kiszerelés

A DunaPronál úgy látják, hogy aki egészségügyi okokból vált alternatív édesítőszerekre, az érzékenyebb a termék árára. Ennek egyik nyilvánvaló oka, hogy az egészségügyi problémák jellemzőbbek időskorban. Ők inkább az olcsóbb, hagyományos édesítőszerek mellett teszik le voksukat.

– Annál a csoportnál, amely wellness-szempontok miatt dönt a cukor elhagyása mellett, nem tapasztalok árérzékenységet, leginkább akkor nem, ha valami újdonság kerül a piacra. Ők meglátásom szerint szívesen kísérleteznek a különböző alternatív alapanyagokkal – avat be Kürti Viktória.

A brand manager tapasztalatai azt mutatják, hogy a hagyományos édesítőszerek keresettebbek a hagyományos csatornákban, míg az újdonságokat a nemzetközi boltok polcain keresik inkább a fogyasztók.

– Csomagolás tekintetében a kényelem felé látok elmozdulást. Egyszerűen, gyorsan, gusztusosan! Erre jó példa a Canderel újdonsága Canderel Green stick. A kis tasak, amely egy adag édesítőszert tartalmaz, egyszerűen bontható, és kanalat sem kell elővennünk ahhoz, hogy például a kávénkban landoljon – tudjuk meg Kürti Viktóriától.

A Magyar Cukor Manufaktúra Kft. meglátása szerint a diszkontok előretörése ebben a szegmensben is jól érzékelhető, egyre több alkalommal kerülnek újságokba olyan tematikus hetek, melyeknek keretében ezen termékcsoportok meg tudnak jelenni.

– A fogyasztók a kisebb kiszereléseket keresik, és mostanában kezdenek elterjedni az úgynevezett visszazárható csomagolások is – jegyzi meg Fodor Ákos.

A Politur Szövetkezet csomagolás tekintetében is igyekszik minél szélesebb körben kielégíteni a fogyasztói igényeket.

– Természetes alapú édesítőink különböző kiszerelésben és változatban (por, tabletta, folyadék) jelennek meg a boltok polcain, az egészen kicsitől a többliteresig – jelzi Nagy Gábor.

A Nyírfacukor Kft. szakemberei szerint az árak kiemelt figyelemmel követése mellett a vásárlók szeretik a jól bevált, megszokott termékeket, és fontos számukra a természetes jelleggel összhangban lévő csomagolás, valamint a kényelem is.

– A termékkör már minden eladási csatornában jelen van, így a vásárlók európai szinten is egyedülálló kínálatból választhatnak az általuk preferált szempontok szerint. Kiemelten jellemző a kategóriára a nem megfelelő pozicionálás, és egy-egy termék hozzáadott értékeivel disszonáns viszonyban lévő csomagolási megoldások – vallja Csere Márton.

Új, teljes értékű cukorhelyettesítő

A DunaPro két alternatív édesítőszermárkát forgalmaz, a Pötyit, amely a hagyományos vonalat képviseli, és a Canderel brandet.

A Canderel most egy új alapanyaggal bővül. Az aszpartam és az igen kedvelt stevia mellett megjelennek a szukralózalapú termékek. A szukralóz az egyetlen cukoralapú kalóriamentes édesítőszer. Cukorhoz hasonló ízének és páratlan stabilitásának egyedülálló kombinációja lehetővé teszi, hogy gyakorlatilag mindenféle élelmiszer és ital, köztük házi sütemények készítésekor is a cukor teljes értékű helyettesítőjeként használjuk fel. Tablettát és édesítőport is kínálnak a fogyasztóknak.

– Az edukációt nagyon fontosnak tartom. Igyekszünk minél többet kommunikálni a termékelőnyökről az üzletekben és egyéb csatornákon keresztül is – hangsúlyozza Kürti Viktória.

A vállalat leaflettel és bevezető árral segíti partnereit, illetve az üzletekben és egyéb csatornákon edukáció jellegű kommunikációval is támogatja a termékeit.

Cél a természetesség

A Politur Szövetkezet is a természetes felé tart a fejlesztéseiben, ennek érdekében a taumatin és a stevia különböző keverékeit kínálják más természetes édesítőkkel együtt.

– Keressük azokat a megjelenéseket, ahol a hasonló termékeket gyártó, vagy forgalmazó cégek közösen tudják hangsúlyozni a cukorhelyettesítők, alternatív édesítők kínálta előnyöket – tudjuk meg Nagy Gábortól.

Elektronikus és nyomtatott sajtómegjelenésekkel, kereskedelmi láncoknál különböző újságos akciók keretében, partnereik által rendezett vevőtalálkozókon személyes megjelenéssel, valamint kiállításokon és bemutatókon való részvétellel népszerűsítik termékeiket.

Két új termék ősztől

Az ősszel két új termékkel bővül a Magyar Cukor Manufaktúra Kft. alternatív cukorkínálata.

– Az eritritol és a kókuszvirág nektárjából készített cukorkülönlegességgel jelenünk meg a boltok a polcain az eddig jól ismert xilit mellett. Mindkét új termék az egészségtudatos táplálkozás részeként jól illeszkedik családjaink étkezésébe, többek között az alacsonyabb glikémiás indexüknek köszönhetően is. Így azok számára, akik a megszokott és eddig bevált kristálycukor mellett szeretnének újfajta édesítőszert kipróbálni, a Cukormanufaktúra próbál minél szélesebb portfóliót biztosítani – avat be Fodor Ákos.

Ezeknél a termékeknél kiemelten kezelik az edukációt annak érdekében, hogy megfelelő és hiteles információkkal lássák el a vevőket, ezért is dolgoznak együtt dietetikussal, és minden oldalról meg akarnak győződni arról, hogy a csomagoláson minden releváns és hasznos információt megtaláljanak a fogyasztók.

Erősödő online jelenlét

A Nyírfacukor Kft. vállalati arculatának frissítésével párhuzamosan fejleszti termékeinek kényelmi és funkcionális paramétereit is.

– A teljes hazai cukor- és helyettesítő kategóriában elsőként vezettünk be 2016 májusában a kiöntőkupakos doypack csomagolást, amely sokkal praktikusabbá teszi a felhasználást, valamint vásárlóink visszajelzéséire is reflektál. Emellett más olyan újdonságokon is dolgozunk, amelyek akár a globális piacot tekintve is innovációs profillal bírnak – jelzi Csere Márton.

A cég nagy hangsúlyt fektet az edukációra, és a saját fejlesztésű, valós információkon alapuló marketing-kommunikációs eszközök fejlesztésére. Megújult, szakmailag auditált tartalmú honlapjukkal, 30 000 fős Facebook-oldalukkal, online kampányaikkal, outdoor hirdetéseikkel és in­store eszközökkel pedig a boltokban és környékükön országszerte találkozhatnak a fogyasztók.

– A második félévben kipróbálunk új, és nagyon látványos eszközöket is, valamint megerősítjük online identitásunkat, jelenlétünket. Szezonális kínálattal és taylor-­made promóciókkal egyaránt készülünk az év utolsó hónapjaira – tájékoztat a marketing­vezető.

Kapcsolódó cikkeink