Magazin: Diszkontokba tevődik át a virslieladás

Dátum: 2014. 10. 24. 12:23

Idén is az árcéduláké lesz a főszerep a szilveszteri virslidömpingben. Az évközi trendekből, amelyeknek 2014 utolsó hetére is hatásuk lehet, a sertésvirslik előretörése, a diszkontcsatorna erősödése és a kedvezőbb kilogrammárú nagyobb kiszerelések egyre kedveltebbé válása rajzolódik ki.

 Benedek László kereskedelmi és marketingigazgató Kaiser Food


Benedek László
kereskedelmi és
marketingigazgató
Kaiser Food

Egy hétre koncentrált óriási volumen, igen kicsi árréssel, viszont annál nagyobb kockázattal, hisz a szilveszterkor el nem adott mennyiség bizony a nyakán marad annak, aki rosszul jelezte előre a lehetőségeit! Így jellemzi tömören és frappánsan az év végi virsliszezont Benedek László, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója, aki hozzáteszi:

– Annak ellenére, hogy a Kaiser Food jól jött ki a 2013-as „virsli-rallyból”, nem biztos, hogy idén ugyanilyen kockázatvállalók leszünk. Pedig a virslikategóriában idén mutatott növekedésünk biztosan köszönhető a tavaly év végi jó szereplésünknek is.

Előretör a kereskedelmi márka

A legfontosabb piaci trendek közül Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere kiemeli, hogy adataik szerint a sertés alapú virslik volumenében volt számottevő növekedés. A baromfivirslik volumene kisebb mértékben (3,8%-kal) csökkent, de továbbra is ezek az alacsonyabb árfekvésű termékek uralják a kategóriát. A rendelkezésre álló friss piackutatásaik alapján a kategória értékben és mennyiségben mérve is növekvő tendenciát mutat, amelynek motorjai elsősorban a private label termékek.

– Már tavaly látható volt, hogy az értékesítési csatornák fontosságukban átrendeződnek – emeli ki Szántó Zoltán. – Ez a folyamat 2014-ben is folytatódni látszik. A korábbi években a virslik fő értékesítési csatornája a hipermarket volt, amelyek szerepe azonban fokozatosan csökken. Az értékesítés nagyobb része már a diszkontkategóriában realizálódik. Jelentős visszaesést látunk továbbá a 400 m2 alatti, hálózathoz tartozó üzletek esetében is.

– Kiszerelések tekintetében megfigyelhető, hogy az alacsonyabb árfekvésű, 1 kilogrammos, önkiszolgáló pultokban kapható termékek egyre nagyobb teret hódítanak – állapítja meg Tóth Tímea Mónika, a Sága Zrt. marketingvezetője. – Népszerűek az ízesített termékek is. A változatos ízvilágot a Sága legismertebb virslije, a Füstli esetében négy különféle ízesítés biztosítja, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót. A nyári futball-világbajnokság idejére három limitált kiszerelésű és ízű, magas hústartalmú, pulykahúsból készült termékkel színesítettük kínálatunkat, ezzel is minőségi alternatívát kínálva a kategória kedvelőinek.

Akciók színe és visszája

Akciókkal rendszeresen találkozhatnak a vásárlók a boltok polcain, ezek lehetnek összecsomagolások vagy új termékek bevezetéséhez kapcsolódó promóciók, árakciók. Gyártóként azonban meg kell fontolni, hogy milyen jellegű akcióban kínáljuk termékeinket, a rövid távú forgalomnövekedés vagy a márkahűség növelése, építése-e a cél, hívja fel a figyelmet Tóth Tímea Mónika.

Benedek László is látja ennek buktatóit, azonban ennek elkerülhetetlenségét is hangsúlyozza:

– Ezt a ziccert nyilván nem hagyják ki a kereskedők. Szilveszter előtt mindenki igyekszik minden évben a legjobb virsliajánlattal becsalogatni a vásárlókat. Ezért minden bizonnyal igen, indulnak majd a nagynál is nagyobb árengedmények, és a másodlagos kihelyezéseken is átveszi a teljhatalmat a virsli. Aki ilyenkor nem száll be ebbe a versenybe, az nemigen ad el, hisz a többi kategória forgalma erre a hétre szinte teljesen visszaesik – jegyzi meg a kereskedelmi igazgató.

A Kaiser Food is készül a szezonra, tudjuk meg tőle, bár a jelenleg elérhető árrés limitálja a költséges megjelenéseket.

– De kreatív módon azért biztosan láthatók leszünk, hisz az egyik legerősebb szereplői vagyunk a virslikategóriának – árulja el. – Ígéretes innovációnktól további erősödésünket várjuk ezen a nehéz piacon.

Célcsoporthoz igazítva

A Pick Szeged Zrt. virsliből a minőségi kategóriára helyezi a hangsúlyt. Ezért a prémium juhbeles kategóriában továbbra is a Pick Békebeli roppanós virsli értékesítésére kívánnak fókuszálni. A műbeles szegmensben a PICK füstölt virslivel, valamint a PICK tartós beles virsli lédig és előrecsomagolt kiszereléseivel vannak jelen. A hámozott virslik közül a PICK Virsli 180 g-os és Frankfurter 180 g-os variánsokat kínálják.

A PICK Szeged Zrt. a piaci igényeket legjobban lefedő márka- és termékportfólió kialakításán dolgozik, az egyes márkapozicionálásokat az adott célcsoport igényeihez igazítja, oly módon, hogy versenytársaitól jól megkülönböztetettek legyenek.

A FAMÍLIA márka, így a FAMÍLIA Baromfi virsli elsősorban azokat célozza, akik megfizethető áron akarnak garantált minőségű húskészítményeket vásárolni.

– A márkaépítés kiemelt prioritású a PICK márka esetében, ami mellett a virslipiacon a versenyképesség fenntartása érdekében a 2014-es szezonban is inkább az intenzívebb akciós aktivitással próbáljuk meg a fogyasztókat elérni – mondja Szántó Zoltán.

Az internetet is bevonják

A 2013-as év végi szezonhoz képest mindenképpen növekedést vár az ideitől a Sága.

– Biztosan számtalan akcióval találkozunk majd, és mi is készülünk év végi virsliaktivitásokkal – vetíti előre Tóth Tímea Mónika. – Bár a szilveszteri szezonban általában megnő a csemegepultban vásárolt virslik aránya, a fogyasztók nagy része még ilyenkor is inkább az előrecsomagolt, önkiszolgáló pultban kapható termékeket választja.

Új termék bevezetése előtt minden esetben fel kell mérni a fogyasztói igényeket és a piacot is, ezek ismerete nélkül nem lehet sikeresnek lenni, hangsúlyozza a Sága marketingvezetője, aki hozzáteszi:

– Az év végi szezonra kifejezett újdonsággal nem készülünk, de cégünk a szegmens legmeghatározóbb piaci szereplőjeként folyamatosan törekszik termékei fejlesztésére és megújítására, a fogyasztói igények széles körű kielégítésére. Fő kommunikációs csatornáink ez évben is internetes felületek, sajtómegjelenések és eladáshelyi ösztönzőanyagok lesznek.

Negyedév egy hónap alatt

A decemberi értékesítés a ZIMBO Perbál Kft.-nél egy évközi teljes negyedév virsliforgalmát is túllépheti.

– A kiszerelésekben az igényeknek megfelelően egészen a 400 g-os kétkamrástól a két kilogrammos védőgázos csomagolásig több fajta variáció is megtalálható – jelzi Kováts Tamás, a Zimbo Perbál Kft. kereskedelmi igazgatója. – A termékek nagy mennyiségű eladása továbbra is a nagyobb láncoknál történik, ahol jelentős mennyiségben megtalálhatóak a minőségi készítmények. Természetesen az eladást leginkább az újságos akciózás segíti, ilyenkor a normál forgalom két- vagy háromszorosa is eladható.

A cég virslijeinek nagy része juhbeles, de megtalálhatóak a választékban olcsóbb készítmények is.

– Jelenlegi szortimentünk (ZIMBO Bécsi virsli 400 g, Frankfurti virsli 500 g, cca. 1, illetve 2 kg) hosszú évek óta jól szerepelnek az eladások során. Mellettük a 2014-ben kifejlesztett koktélvirsli termékünktől is jelentős értékesítést várunk az év végén – mondja Kováts Tamás. – Az eladás legjobb támogatása a kóstoltatás, valamint a fényképes újságos akciózás, de ezek mellett gyakran alkalmazunk más médiumok által kínált lehetőségeket is.

Nem elég, ha pusztán olcsó

A Wiesbauer történetének legsikeresebb szezonja volt a 2013-as, tudjuk meg Kazai Zsolttól, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetőjétől: értékesítésük több mint 25 százalékkal nőtt.

– Az elmúlt évek következetes stratégiája (egyenletesen magas minőség, folyamatos innováció, széles választék, kiváló ár-érték arányú termékek) elérte célját a fogyasztóknál. A stabilan növekvő igényes vásárlói réteg biztos piacot jelent a Wiesbauer termékeinek – árulja el a siker titkát Kazai Zsolt.

A cég partnereinek és a fogyasztóknak a Bécsi virslit, a Bécsi hosszú virslit, valamint idei újdonságait is versenyképes áron kínálja.

– Maradunk a partnereink akciós újságjaiban történő megjelenéseknél. Hosszú évek tapasztalata alapján ez a leghatékonyabb eladásösztönzés – zárja gondolatait az értékesítési vezető.

Sz. L