Magazin: Diszkontokba tevődik át a virslieladás
Idén is az árcéduláké lesz a főszerep a szilveszteri virslidömpingben. Az évközi trendekből, amelyeknek 2014 utolsó hetére is hatásuk lehet, a sertésvirslik előretörése, a diszkontcsatorna erősödése és a kedvezőbb kilogrammárú nagyobb kiszerelések egyre kedveltebbé válása rajzolódik ki.
Egy hétre koncentrált óriási volumen, igen kicsi árréssel, viszont annál nagyobb kockázattal, hisz a szilveszterkor el nem adott mennyiség bizony a nyakán marad annak, aki rosszul jelezte előre a lehetőségeit! Így jellemzi tömören és frappánsan az év végi virsliszezont Benedek László, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója, aki hozzáteszi:– Annak ellenére, hogy a Kaiser Food jól jött ki a 2013-as „virsli-rallyból”, nem biztos, hogy idén ugyanilyen kockázatvállalók leszünk. Pedig a virslikategóriában idén mutatott növekedésünk biztosan köszönhető a tavaly év végi jó szereplésünknek is.
Előretör a kereskedelmi márka
A legfontosabb piaci trendek közül Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere kiemeli, hogy adataik szerint a sertés alapú virslik volumenében volt számottevő növekedés. A baromfivirslik volumene kisebb mértékben (3,8%-kal) csökkent, de továbbra is ezek az alacsonyabb árfekvésű termékek uralják a kategóriát. A rendelkezésre álló friss piackutatásaik alapján a kategória értékben és mennyiségben mérve is növekvő tendenciát mutat, amelynek motorjai elsősorban a private label termékek.
– Már tavaly látható volt, hogy az értékesítési csatornák fontosságukban átrendeződnek – emeli ki Szántó Zoltán. – Ez a folyamat 2014-ben is folytatódni látszik. A korábbi években a virslik fő értékesítési csatornája a hipermarket volt, amelyek szerepe azonban fokozatosan csökken. Az értékesítés nagyobb része már a diszkontkategóriában realizálódik. Jelentős visszaesést látunk továbbá a 400 m2 alatti, hálózathoz tartozó üzletek esetében is.
– Kiszerelések tekintetében megfigyelhető, hogy az alacsonyabb árfekvésű, 1 kilogrammos, önkiszolgáló pultokban kapható termékek egyre nagyobb teret hódítanak – állapítja meg Tóth Tímea Mónika, a Sága Zrt. marketingvezetője. – Népszerűek az ízesített termékek is. A változatos ízvilágot a Sága legismertebb virslije, a Füstli esetében négy különféle ízesítés biztosítja, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót. A nyári futball-világbajnokság idejére három limitált kiszerelésű és ízű, magas hústartalmú, pulykahúsból készült termékkel színesítettük kínálatunkat, ezzel is minőségi alternatívát kínálva a kategória kedvelőinek.
Akciók színe és visszája
Akciókkal rendszeresen találkozhatnak a vásárlók a boltok polcain, ezek lehetnek összecsomagolások vagy új termékek bevezetéséhez kapcsolódó promóciók, árakciók. Gyártóként azonban meg kell fontolni, hogy milyen jellegű akcióban kínáljuk termékeinket, a rövid távú forgalomnövekedés vagy a márkahűség növelése, építése-e a cél, hívja fel a figyelmet Tóth Tímea Mónika.
Benedek László is látja ennek buktatóit, azonban ennek elkerülhetetlenségét is hangsúlyozza:
– Ezt a ziccert nyilván nem hagyják ki a kereskedők. Szilveszter előtt mindenki igyekszik minden évben a legjobb virsliajánlattal becsalogatni a vásárlókat. Ezért minden bizonnyal igen, indulnak majd a nagynál is nagyobb árengedmények, és a másodlagos kihelyezéseken is átveszi a teljhatalmat a virsli. Aki ilyenkor nem száll be ebbe a versenybe, az nemigen ad el, hisz a többi kategória forgalma erre a hétre szinte teljesen visszaesik – jegyzi meg a kereskedelmi igazgató.
A Kaiser Food is készül a szezonra, tudjuk meg tőle, bár a jelenleg elérhető árrés limitálja a költséges megjelenéseket.
– De kreatív módon azért biztosan láthatók leszünk, hisz az egyik legerősebb szereplői vagyunk a virslikategóriának – árulja el. – Ígéretes innovációnktól további erősödésünket várjuk ezen a nehéz piacon.
Célcsoporthoz igazítva
A Pick Szeged Zrt. virsliből a minőségi kategóriára helyezi a hangsúlyt. Ezért a prémium juhbeles kategóriában továbbra is a Pick Békebeli roppanós virsli értékesítésére kívánnak fókuszálni. A műbeles szegmensben a PICK füstölt virslivel, valamint a PICK tartós beles virsli lédig és előrecsomagolt kiszereléseivel vannak jelen. A hámozott virslik közül a PICK Virsli 180 g-os és Frankfurter 180 g-os variánsokat kínálják.
A PICK Szeged Zrt. a piaci igényeket legjobban lefedő márka- és termékportfólió kialakításán dolgozik, az egyes márkapozicionálásokat az adott célcsoport igényeihez igazítja, oly módon, hogy versenytársaitól jól megkülönböztetettek legyenek.
A FAMÍLIA márka, így a FAMÍLIA Baromfi virsli elsősorban azokat célozza, akik megfizethető áron akarnak garantált minőségű húskészítményeket vásárolni.
– A márkaépítés kiemelt prioritású a PICK márka esetében, ami mellett a virslipiacon a versenyképesség fenntartása érdekében a 2014-es szezonban is inkább az intenzívebb akciós aktivitással próbáljuk meg a fogyasztókat elérni – mondja Szántó Zoltán.
Az internetet is bevonják
A 2013-as év végi szezonhoz képest mindenképpen növekedést vár az ideitől a Sága.
– Biztosan számtalan akcióval találkozunk majd, és mi is készülünk év végi virsliaktivitásokkal – vetíti előre Tóth Tímea Mónika. – Bár a szilveszteri szezonban általában megnő a csemegepultban vásárolt virslik aránya, a fogyasztók nagy része még ilyenkor is inkább az előrecsomagolt, önkiszolgáló pultban kapható termékeket választja.
Új termék bevezetése előtt minden esetben fel kell mérni a fogyasztói igényeket és a piacot is, ezek ismerete nélkül nem lehet sikeresnek lenni, hangsúlyozza a Sága marketingvezetője, aki hozzáteszi:
– Az év végi szezonra kifejezett újdonsággal nem készülünk, de cégünk a szegmens legmeghatározóbb piaci szereplőjeként folyamatosan törekszik termékei fejlesztésére és megújítására, a fogyasztói igények széles körű kielégítésére. Fő kommunikációs csatornáink ez évben is internetes felületek, sajtómegjelenések és eladáshelyi ösztönzőanyagok lesznek.
Negyedév egy hónap alatt
A decemberi értékesítés a ZIMBO Perbál Kft.-nél egy évközi teljes negyedév virsliforgalmát is túllépheti.
– A kiszerelésekben az igényeknek megfelelően egészen a 400 g-os kétkamrástól a két kilogrammos védőgázos csomagolásig több fajta variáció is megtalálható – jelzi Kováts Tamás, a Zimbo Perbál Kft. kereskedelmi igazgatója. – A termékek nagy mennyiségű eladása továbbra is a nagyobb láncoknál történik, ahol jelentős mennyiségben megtalálhatóak a minőségi készítmények. Természetesen az eladást leginkább az újságos akciózás segíti, ilyenkor a normál forgalom két- vagy háromszorosa is eladható.
A cég virslijeinek nagy része juhbeles, de megtalálhatóak a választékban olcsóbb készítmények is.
– Jelenlegi szortimentünk (ZIMBO Bécsi virsli 400 g, Frankfurti virsli 500 g, cca. 1, illetve 2 kg) hosszú évek óta jól szerepelnek az eladások során. Mellettük a 2014-ben kifejlesztett koktélvirsli termékünktől is jelentős értékesítést várunk az év végén – mondja Kováts Tamás. – Az eladás legjobb támogatása a kóstoltatás, valamint a fényképes újságos akciózás, de ezek mellett gyakran alkalmazunk más médiumok által kínált lehetőségeket is.
Nem elég, ha pusztán olcsó
A Wiesbauer történetének legsikeresebb szezonja volt a 2013-as, tudjuk meg Kazai Zsolttól, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetőjétől: értékesítésük több mint 25 százalékkal nőtt.
– Az elmúlt évek következetes stratégiája (egyenletesen magas minőség, folyamatos innováció, széles választék, kiváló ár-érték arányú termékek) elérte célját a fogyasztóknál. A stabilan növekvő igényes vásárlói réteg biztos piacot jelent a Wiesbauer termékeinek – árulja el a siker titkát Kazai Zsolt.
A cég partnereinek és a fogyasztóknak a Bécsi virslit, a Bécsi hosszú virslit, valamint idei újdonságait is versenyképes áron kínálja.
– Maradunk a partnereink akciós újságjaiban történő megjelenéseknél. Hosszú évek tapasztalata alapján ez a leghatékonyabb eladásösztönzés – zárja gondolatait az értékesítési vezető.
Sz. L
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >