Magazin: Digitálisnak áll a világ
A mobileszközök térnyerése vitathatatlan, megváltoztatja egy egész generáció fogyasztói szokásait. A hangsúly a bérelhető informatikai szolgáltatások, felhő alapú megoldások felé tolódik el, miközben felértékelődik a digitális hirdetések szerepe a médiamixben.
Arról, hogy mi is történik informatika területén a világban, az Ericsson Mobilitási Jelentése ad egy kis bepillantást. Az elemzés szerint például 2015-re, vagyis jövőre a mobil-előfizetések száma meghaladja a Föld lakosainak számát. A mobil-előfizetések száma az elmúlt egy év alatt 7 százalékkal nőtt; egyedül az idei év első negyedévében nettó 120 millió új előfizetésről beszélhetünk. A mobil szélessávú előfizetések száma is folyamatosan növekszik: 2019 végére eléri a 7,6 milliárdot, amely az összes mobil-előfizetés 80 százalékának felel meg.
Kommunikáció gépek között
A gép-gép közötti (M2M) kommunikáció is felértékelődik, a jelentés szerint 2019-ig az aktív M2M eszközök száma 3-4-szeresére nő, a 2013 év végi 200 millióhoz képest. Míg jelenleg az M2M eszközök többsége még mindig csak GSM rendszerű, ez 2016-ra várhatóan megváltozik, amikor a 3G/4G dominanciája lesz jellemző az aktív M2M előfizetéseknél.
Két év múlva, 2016-ban az okostelefon-előfizetések száma meghaladja majd a hagyományos telefonokét; a várakozások szerint 2019-re az okostelefon-előfizetések száma 5,6 milliárd lesz. Európában az okostelefon-előfizetések száma 2019-ben eléri a 765 milliót, azaz meghaladja az európai lakosok számát. A 2014 első negyedévében értékesített összes telefon 65 százaléka okostelefon volt. 2019-ben egy okostelefon-felhasználó várhatóan a jelenlegihez képest közel négyszeres mennyiségű mobil adatforgalmat fog generálni havonta. Ez az egyik oka annak, hogy az előrejelzések szerint 2013 és 2019 között a mobil adatforgalom a tízszeresére nő majd.
Költözzünk a felhőbe!
A mobileszközök korszakában a felhő alapú megoldások váltják ki a hagyományos IT-infrastruktúrát. Hisz a cégeknek nem kell az informatikai infrastruktúra kialakításával, üzemeltetésével foglalkozniuk, hanem fő üzleti tevékenységükre tudnak összpontosítani. Az informatikai kiadások kiszámíthatóak, mindig a legfrissebb szoftvert és infrastruktúrát tudják igénybe venni a felhőszolgáltatótól.
Szakértők szerint jelenleg a 10-50 főt foglalkoztató magyar cégek egyelőre alapvetően bizalmatlanok a felhőszolgáltatásokkal és más korszerűbb informatikai megoldásokkal szemben – derült ki a Magyar Telekom májusi felméréséből. A döntéshozók fele véli úgy, hogy ezt náluk csak nehezen lehetne kivitelezni.
A kkv-szektor IT-döntéshozóinak mindössze 13 százaléka törekszik arra, hogy ahol lehet, felhő alapú megoldásokat válasszon – nem vonzó még számukra a megoldás, amelyről egyelőre keveset tudnak. A félelmek jelentős része bizalmatlanságon alapul: a döntéshozók háromnegyede alapvetően ellenállással fogadta, hogy a rendszerüzemeltetés felelősségét ki kellene adni egy harmadik személynek/szolgáltatónak. Sokak számára azonban már ma is vonzó jövőképet jelent a felhő alapú virtuális irodai környezet; a vállalati döntéshozók valamivel több, mint egyharmada gondolkodik ebben.
Összelegózásban erősek
Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója szerint a kis- és középvállalkozásoknak többnyire nincs lehetőségük (forrásuk, szakmai kompetenciájuk stb.) arra, hogy önállóan komolyan felhőben gondolkodjanak, hanem ebben segítenünk kell nekik, és ezzel párhuzamosan ők továbbra is a core businessre koncentrálhatnak. Az Invitel üzleti szempontból közelít meg minden hasonló jellegű megkeresést, és egy közös beszélgetés után döntik el, hogy mire is van szükség az adott cégnél.– Az Invitel az ügyfél üzletmenete mentén gondolkodva és az elérhető informatikai megoldásokat ismerve teszi össze, hogy milyen megoldásra van szüksége ügyfelünknek. Mi ebben az „összelegózásban” vagyunk igazán erősek – mondja Marton László.
Ha növekszik a kiszolgált cégnek az üzlete, vagy bővül az ügyfélszáma, akkor ezt az informatikai rendszerek is követik. Az üzletfejlesztési igazgató szerint nem igaz, hogy megfizethetetlen egy hasonló konstrukció, hanem éppen arról van szó, hogy minden tervezhetően, kiszámíthatóan működik és a cég igényei szerint változik.
Előtérben a digitális média
A megváltozott médiafogyasztási szokásokhoz igazodva a digitális hirdetési piac még inkább előtérbe kerül az elkövetkező években. A prémium nyomtatott hirdetéseknek megmarad kiemelkedő szerepük, és a tévés reklámspotok is meg fogják tartani a nagy elérésüket. Ugyanakkor az internetes, mobiltelefonos, vagyis digitális hirdetőfelületek egyre nagyobb szerepet kapnak majd a hirdetői stratégiákban.
– Az emarketer.com adatai szerint világviszonylatban 2013-ban a reklámköltés 22 százaléka történt interneten, míg a különféle médiával töltött idő 43 százaléka már online volt, amivel először beelőzte a tévét. A gyors változásnak az oka főleg a fogyasztási szokások és az új eszközök megjelenésének tulajdonítható – ismerteti Arany János, a digitális hirdetésekkel foglalkozó Ebola Média értékesítési és marketingigazgatója. – Ennek ellenére mind a nagy FMCG-, technológiai vagy kereskedelmi márkák, mind pedig a kkv-szektor hatalmas érdeklődéssel fordul az új eszközök felé, és a következő években gyors és látványos átrendeződésekre számíthatunk.
Felértékelődött hatékonyság
A digitális hirdetési formák előnyei között szerepel a teljes mérhetőség és eredménytranszparencia, akár megrendelés után is a rugalmas variálhatóság, példátlanul releváns célozhatóság. Ezek együtt nagyon magas hatékonyságot eredményeznek. Arany János szerint ebben a gazdasági környezetben, amikor a hirdetők minden forintnak megnézik a helyét, nagyon felértékelődött a hatékonyság. A hagyományos hirdetési csatornákkal szemben az online mellett szól az interaktivitás is: egy szöveges, képi vagy videós üzenet eljuttatása után a megtekintőnek lehetősége van további információkat kérni a felületen, vagy akár rögtön továbbmenni egy vásárlási tranzakció irányába, anélkül, hogy eszközt vagy felületet kelljen váltania.
– A digitális hirdetések világában hatványozottabban igaz, hogy a felületek idővel elfáradnak és veszítenek a hatékonyságukból – a hirdetőknek figyelniük kell rá, hogy folyamatosan ki tudjanak tűnni a reklámzajból, amit az új eszközök – mint például az Ebola Play vagy más nemzetközi rich media felületek – bátor alkalmazása tud biztosítani – fejezte be Arany János.
Vass Enikő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >