Magazin: Biztatóan indult az új üzleti év a dohány-kiskereskedelemben
Tavaly a dohány-kiskereskedelem árbevétele 535 milliárd forint volt, ami jóval elmaradt a várakozásoktól. Az elmúlt év során bekövetkezett árváltozások azonban nagy szerepet játszanak abban, hogy 2015 ígéretesen indul – legalábbis az elmúlt év januárjával történő összevetésben.
A Trafik.hu partnerei az év első hónapjában több mint 12 százalékkal magasabb árbevételt értek el a dohánytermékek értékesítéséből, mint 2014-ben. Az év első hónapja azonban a decemberi forgalomhoz képest jelentős visszaesést mutat.
A januári árbevételek növekedése örvendetes, bár valamelyest meglepő a szivarka gyenge szereplése az egy évvel korábbihoz képest.
Stabil arányok
A kategóriák elmúlt év során tapasztalt változásai jellemzőek maradtak a januári induláskor. A legutóbbi elemzéseknek megfelelően megmaradt a cigarettatermékek térvesztése, nőtt a fogyasztási dohányok részaránya, míg a szivarkakategória stagnálni látszik az előző évhez képest. Folytatódott a gyártók aktivitása az új termékek bevezetése, illetve újrabevezetése terén. Új csomagolás és külcsín, korábban már tesztelt márka újbóli pozicionálása, vagy eddig még nem ismert gyártó megjelenése a magyar piacon a rendkívül érzékeny, alacsony árkategóriájú termékek körében – ezek borzolgatják a kedélyeket a cigaretta- és dohánykategóriákban, előrevetítve egy esetleges, aktív árküzdelem, akár árháború lehetőségét is.
Erősen szór a gyártók teljesítménye
A BAT saját teljesítményéhez képest, a szivarkakategóriát kivéve, előrelépett a tavaly év eleji teljesítményéhez képest, összességében is növelve forgalmát. (Ha visszaemlékszünk, a tavalyi év kezdete jelentős nehézségekkel indult számukra a 2013. év végi árváltoztatásuk következtében lecsökkent cigarettaforgalom miatt.)
A hazai tulajdonú Continental az egyetlen nagyobb szereplő a piacon, akinek az év eleji indulása gyengébbre sikerült, mint tavaly. Előrelépni csak a szivarkakategóriában tudott, az évet jelentős hátránnyal indítva az összteljesítmény vonatkozásában is.
Az Imperial Tobacco erősített mindkét kategóriában, valamelyest az átlagos növekedés alatti, de fejlődő teljesítménnyel. Számukra további lehetőségeket rejt az év során a szivarkakategória, ahol eddig még nem követeltek részesedést a piacból.
A Japan Tobacco évindítása a tavalyi szinten valósult meg, új termék- és designbevezetéseik eredménye egyelőre nem hozott arányos fejlődést a Trafik.hu
partnerei esetében.
Mindhárom termékkategóriában felülmúlta tavalyi eredményeit a piacvezető Philip Morris. Úgy tűnik, hogy nem lazítva a tavaly megkezdett következetes és folyamatosan kifejtett „nyomáson”, nem változtatnak eddigi sikeres stratégiájukon.
A Róna teljesítménye kivételesen szép eredményt mutat. A cigarettakategóriában alacsony árfekvésen pozicionált termékei beértek, szivarkatermékei pedig, úgy tűnik, kedvezőbb fogadtatásban részesülnek a fogyasztók oldaláról.
A nem dohánytermékek szerepe
Figyelemmel kísértük a nem dohánytermék értékesítéséből származó bevételek alakulását is. A vonzó fedezettartalmú termékek területén jelentős előrelépés tapasztalható. Az egy évvel korábbihoz képest e termékek eladásából származó árréstömeg változása meggyőző módon igazolja, hogy e kategóriákkal igencsak érdemes foglalkozni! A bővülő választék pedig a további növekedés esélyével kecsegtet.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >