Magazin: Az étkezés jövőjének egyik valószínű útja

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 12. 04. 11:35

A recesszió ellenére a finger foodok forgalmazói többnyire nemcsak hogy elégedettek a piaccal, de optimistán látják a jövőt is. A közép- és hosszú távú gasztronómiai trendeket sejtve mi is osztjuk véleményüket.

Kézből evett ételek? Eszünkben sincs újra Ádámnál és Évánál kezdeni, de a termékfajta gyökereitől akkor sem lehet elszakadni, ha a finger foodként értelmezett ételek közül az élelmiszer-kereskedelemben értékesítettek nem sokban hasonlítanak az „ősökre”.

Az utcai étkeztetésben kínált ételek – az amerikai hamburger, a görög gyros, a török kebab, vagy éppen a mexikói töltött tortillák – nemcsak áttörték a határokat, hanem óriási divatot teremtettek, nemzeti konyhákat termékenyítettek meg, és számtalan változatban hoznak hatalmas forgalmat a vendéglátósoknak. Azonban a legfantáziadúsabb utcai ételek és továbbfejlesztett változataik sem lennének önmagukban elégségesek ahhoz, hogy a vendéglátás teljes vertikumában kialakuljon egy olyan ételkategória, ami – tetszik, nem tetszik – a legjobban illik a jövő ételfogyasztási szokásaihoz. Márpedig a finger food valahol a jövő jellemző ételtípusának a csírája.

Mi a modern finger food?

A már nálunk is elterjedt fogalom, a finger food, nem egy új ételfajtát jelent, hanem a meglévők egy részének átcsoportosítását a mai kor fogyasztási trendjeinek megfelelően. Szűkebb értelemben a forgalmazók egy termékfajtát, a szakácsok újszerű snacket értenek finger food alatt. Jelent kézből/kézzel ehető ételeket, de falatokat is, ám mindig kis adagokról van szó – legalábbis személyekre számolva. Globalizált kategóriáról beszélünk, amelynek gyökerei mindenütt ott vannak, és a vendéglátásban marketingszempontból is érdekesek. Előnyeit, mint krédót ismételjük trendelemzéseinkben: változatosság, kis adagok, látványos megjelenítés, gyors elkészítés és fogyaszthatóság.

Mindemellett a szakma, állítja Mossóczy Csaba, a McCain Food magyarországi sales menedzsere, még mindig nem ismeri jól a termék előnyeit. Minthogy itthon viszonylag szűk szegmenst képez, amit a Nielsen sem mér, a forgalmazók csak saját forgalmuk alapján értékelhetik a piacot. Ugyancsak előfordul, hogy a megrendelő csak az olcsóbb termékeket keresi – példaképpen említett egy jó hírű nemzetközi láncot, amelynek a McCain az egész világon beszállítója, az itteni tulajdonos viszont a panírozott valódi hagymakarika helyett más gyártó pépesített hagymából készült karikáit vásárolja.

Máshol lát hiányosságokat Balka Erika,
a Plusfood Hungary termékmenedzsere. Szerinte a válság ellenére is étterembe járó vásárlók számára nem az ár a legfontosabb, hanem a minőség. A finger food ilyen értelemben is elfogadott kategória, mégis kevés gyártó kínál komplett megoldásokat a vendéglátás számára. Úgy véli, a vendégek nyitottak az újdonságra, sőt, hiányolják azokat.

Az alapvetően zöldségalapú készítményekre specializálódott Ardo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Németh Mirtill, termékeik kényelmi jellegét és egészségtrendekhez való igazodását hangsúlyozza. Megítélése szerint a finger foodok forgalma a jövőben várhatóan növekedni fog – az Ardónál az elmúlt évben a növekedés 10 százalékos volt –, mint ahogyan a választék is. A szakember a horeca-szektorban a gyors előrelépés lehetőségét látja, mert a termék praktikus és jól illeszthető a menüsorokhoz, amit a kis konyhával rendelkező, kész vagy félkész ételekkel dolgozó üzletek tudnak a legjobban kihasználni.

– A finger foodok fogyasztása a legkülönbözőbb eseményekhez köthető – így értékel Tóthné Kecskés Mária, a Hungerit Zrt. belkereskedelmi és marketingigazgatója –, és a kategóriára mindig lesz kereslet. Az életszínvonal és a fogyasztás folyamatos növekedésével a fogyasztói piac nyitottá vált erre a szegmensre; ezt a rést igyekszik kihasználni az ipar és a kereskedelem is. A termék egyre szélesebb választékban és egyre szélesebb körben elérhető.

A termék alkalmazkodik

Hasonlóan vélekedik Volosinovszki János,
a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója is. A finger foodok elfogadottságát egyre nagyobb mértékűnek látja, forgalmuk volumenét bővülőnek, amit szerinte mára igencsak megváltozott életvitelünk indokol. Felgyorsult napi rutinunk során a napi háromszori nyugodt étkezés terített asztalnál sokunk számára utópia – azaz környezetünk és körülményeink teszik lehetővé, sőt, szükségszerűvé ennek az élelmiszertípusnak a fogyasztását. Tehát ezek a kényelmi termékek együtt fejlődnek a világunkkal, variálásuknak csak az emberi fantázia szab határt.

– Persze a kreatív termékfejlesztésnek is vannak határai – hívja fel a figyelmet Mossóczy Csaba –, léteznek rossz irányok is. A csirkés, sajtos, zöldséges falatok különféle változatait elfogadja a piac, de szűk fogyasztói kör lelkesedett például a töltött-panírozott olajbogyókért. Országonként is változik az ízlés; nálunk például értelemszerűen sikeres a „panírozott trikolor” (piros, „fehér” és zöld paprikakarikák), ugyanakkor a „bonyolultabb” termékek (pálcikás, facsipeszes, vagy másképp „individualizált” készítmények) áruk miatt egyelőre eladhatatlanok a hazai piacon.

A hagyományos konyha lassan teret veszít, mert a társadalmi és az étkezési szokások, valamint az ízlésvilág a gyorsaság és a kényelem mellé teszi a voksát – vallja Tóthné Kecskés Mária, aki a finger foodok túlnyomó hányadát egyértelműen a fast food kategóriába sorolja. Hozzáteszi viszont, hogy ezeknek a termékeknek a színvonala, minősége már nem sokban tér el a korábbiakban megszokott házias ételektől. A kategória gyökerei az USA-beli megjelenésre és kialakulásra vezethetők vissza, de a trend hatásai az EU-ból intenzívebben érik a hazai piacot – véli.
Trendiség és trendteremtés

Célzottan határozza meg a Plusfood finger foodjainak elsődleges célcsoportját Balka Erika: Azokat az egyre népszerűbb borbárokban, bisztrókban, sörfőzdékben fogyasztott, főleg az alkoholos italok megfelelő fogyasztását elősegítő termékként definiálja. Úgy érzi, az előrelépés egyik lehetősége a közvetlen kapcsolat kiépítésében van a felhasználókkal, mert a nagykereskedelmi egységek közvetítésével zajló disztribúció korlátozza lehetőségeiket. Kihangsúlyozza: elősütött, gyorsfagyasztott készítményeik olaj nélkül, sütőben is pár perc alatt elkészíthetőek – ami a mai egészségtudatos, trendkövető vendéglátós számára újabb megkülönböztető előnyt jelenthet a versenytársakkal szemben.

A gyors elkészíthetőség mellett Németh Mirtill is kiemeli termékeik megfelelését az egészséges és a húsmentes táplálkozás kritériumainak. A vendéglátósok mellett közüzemi konyhák is keresik ezeket a zöldség alapú finger foodokat, nem utolsósorban azért, mert árát a húséval összevetve jelentős különbség mutatkozik. Az Ardo tehát termékfejlesztései során egyszerre próbál megfelelni a trendiség, az egészségesség és a megfizethetőség kívánalmainak.

Volosinovszki János olyan élelmiszernek jellemzi a finger foodokat, amelyek kategóriájához alkalmazkodni fognak más kategóriák is, azaz más típusú termékek fejlesztései is olyan irányba fognak mozdulni, ahol az adagméret és a csomagolás lehetővé teszi az adott élelmiszer finger foodként történő fogyasztását. A termékfajta a vendéglátásban is megfelel a 21. századi trendeknek: kisadagok térnyerése, változatosság, könnyű elkészíthetőség, gyors fogyaszthatóság; egyet kell hát értenünk a szakember véleményével, aki a finger foodok egyértelmű térnyerését jósolja.

Kapcsolódó cikkeink